آموزش رویت

ساختمانچی

در یک تعریف کلی می توان گفت، از انکر بولت برای اتصال سازه ها به بتن استفاده می شود. انکربولت ها شکل های مختلفی دارند که ساده ترین ساختار آن از یک پیچ به شکل مفتول ال شکل می باشد.

با این تعریف و آشنایی مختصر در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در مورد انکربولت ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انکر بولت

همان گونه که گفتیم، استفاده از انکربولت ها در جهت اتصال سازه ها و صفحات به بتن یا فونداسیون مورد صورت می گیرد. این المان در مصارف مختلفی هم چون صنایع ساختمانی، سدسازی، پل سازی و ساخت نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

آن چه که در مورد انکربولت ها حائز اهمیت می باشد، برخورداری آن ها از استحکام بالا می باشد. از دیگر موارد مهمی که باید به آن توجه داشت، ضد زنگ و خوردگی بودن آن ها می باشد.

با توجه به موارد مذکور می توان گفت از نکاتی که در انتخاب جنس و نوع انکربولت ها حائز اهمیت می باشد، اب و هوای محیط، میزان رطوبت منطقه و وجود یا عدم وجود آلودگی های شیمیایی در محیط های صنعتی می باشد.

انکر بولت

نکات مهم در تولید انکر بولت

ساخت انکر بولت ها با توجه به سفارش و درخواست مشتریان صورت می گیرد و به صورت گالوانیزه گرم تحویل داده می شود. چهار ویژگی اصلی که در هنگام ساخت آن ها باید مدنظر قرار گیرند عبارتند از :

  • قطر و سایز انکر بولت
  • طول پای انکر بولت
  • فاصله پا ( این قسمت نشانگر طول قسمت خم یا قلابی است که بر روی سطح قرار می گیرد.)
  • طول رزوه انکر بولت

همان گونه که گفتیم، ساخت و تولید انکر بولت با توجه به سفارش مشتری صورت می گیرد. اما در ساخت آن ها رعایت نکاتی قابل توجه می باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم:

نکات

  • نوع بار: نوع بار می تواند ایستا و بدون حرکت یا دینامیک و متحرک باشد. همین امر می تواند در ساخت انکر بولت ها تاثیرگذار باشد.
  • امتداد بار: از آن جایی که استفاده از انکر بولت ها در جهت تحمل بار می باشد، جهت نیروی کششی و برشی واردشده باید مشخص شود.
  • بار وارد بر سازه بتنی: از دیگر مواردی که در طراحی انکربولت ها باید مورد توجه قرار گیرد، مجموع بارهای استاتیک و دینامیک که بر سازه وارد می شود، می باشد.
  • فاصله انکربولت ها: توجه به فاصله ای که انکر بولت ها نسبت به یکدیگر و لبه صفحه ای که بر روی آن ها نصب می شوند، قرار دارند بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. چرا که در صورت عدم رعایت فاصله استاندارد در بین آن ها و لبه بتن ترک خوردگی ایجاد می شود.
  • وجود ترک در بتن: بتن های در حال کشش دارای ترک های ریزی هستند که وجود آن ها بر محاسبات انکر بولت ها تاثیر گذار می باشد.
  • عمق کاشت: عمق کاشت انکر بولت ها می تواند بر محاسبه قطر لازم آن ها تاثیرگذار باشد.
  • میگردهای مسلح کننده بتن: استفاده از این میلگردها می تواند بستری مستحکم برای نصب انکر بولت ها ایجاد نماید.
بخوانید!  سقف پی وی سی PVC چیست؟

استفاده از انکر بولت ها می تواند قبل از عملیات بتن ریزی و هم چنین در هنگام آرماتوربندی، صورت بگیرد و در داخل بتن جای داده شود.

انواع انکر بولت

به طور کلی انکر بولت ها به دو دسته انکربولت های شیمیایی و انکربولت های مکانیکی (رول بولت) تقسیم بندی می شوند.

انکربولت شیمیایی

انکر بولت های شیمیایی با عنوان چسب کاشت نیز شناخته می شوند. استفاده از این انکرها در جهت ایجاد چسبندگی بین میلگردها با بتن صورت می گیرد و باعث ایجاد ظرفیت باربری می شود. به کارگیری این انکرها هیچ گونه محدودیتی در عمق و قطر خاصی ندارد.

رول بولت

رول بولت یا انکر بولت های مکانیکی به گروهی از انکرها اطلاق می شود که کاشت آن ها در حفره صورت می گیرد و بتن به صورت مکانیکی اجرا می شود. اجزای رول بولت شامل یک پیچ با سر مخروطی شکل، قطعه ای استوانه ای، مهره و واشر می باشد.

استاد بولت stud bolt

بولت چیست؟ استاد بولت که با نام بولت نیز معروف است، به پیچ گلداری اطلاق می شود که با مهره مونتاژ می شود. استفاده از بولت ها باعث افزایش سرعت مونتاژ می شود.

از لحاظ صرفه اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و هزینه نگهداری و تعمیر آن نیز کم می باشد. استفاده از آن ها می تواند سرعت تولید و زمان تحویل را نیز تسریع ببخشد.

کاشت بولت

کاشت بولت یکی از نکات مهم در ساخت و ساز می باشد. اهمیت انجام این کار به اندازه ای است که باعث تقویت و مقاوم سازی سازه ها می شود. اجرا و کاشت بولت در مراحل مختلفی صورت می گیرد.

بخوانید!  اسکلت بتنی و ویژگی های آن

در ابتدا باید نسبت به ایجاد حفره و سوراخ کاری بتن به عمق و قطر مناسب اقدام نمایید. پس از آن لازم است داخل حفره به وسیله دستگاه های مکنده تمیز شود.

پس از تمیز کردن داخل سوراخ باید عملیات تزریق چسب و در ادامه آن نصب بولت ها صورت پذیرد. بعد از نصب بولت ها می توان بعد از 48 ساعت بهره برداری از آن ها صورت می پذیرد.

کاشت بولت

بایدها و نبایدهای استفاده از انکربولت ها

آن چه که در استفاده از انکرها باید مود توجه قرار گیرد، استفاده از دستورالعمل نصب آن می باشد. این دستورالعمل توسط شرکت سازنده ارائه می شود. باید بخاطر بسپارید که برای نصب براکت های فلزی حداقل از سه انکر بولت استفاده شود.

ساختار انکرها باید به گونه ای باشد که در آن هیچ گونه مشکل ساختاری وجود نداشته باشد. نصب انکر بولت ها نباید در بتن یا مصالح غیر مقاوم صورت پذیرد. هم چنین باید قطر و عمق مناسب برای نصب آن ها در نظرگرفته شود و در نزدیکی لبه بتن مورد استفاده قرار نگیرد.

در هنگام نصب آن ها باید از هرگونه تغییر مسیر در حین دریل کاری خودداری نمایید. نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، عدم پر کردن فضای اضافی داخل سوراخ با متریال های مختلف می باشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انکر بولت، انواع آن و نکات مهم در ساخت این المان پرداختیم. امیدواریم این نکات، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب سایت با ما در میان بگذارید.