آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید پوشش نانو چیست و امروزه از آن ها به چه منظوری استفاده می شود؟ امروزه علم نانو پیشرفت های چشمگیری در کلیه ابعاد دارد و در سطوح گسترده ای به آن می پردازند.

یکی از زمینه هایی که علم نانو در آن دخل و تصرف دارد، پوشش نانو می باشد. امروزه کاربرد این پوشش در ساختمان سازی بیش تر از هر زمان دیگری به چشم می خورد.

آن چه که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن خواهیم پرداخت، ارائه نکات لازم و جامع در زمینه پوشش نانو یا نانوپوشش می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

پوشش نانو چیست؟

پوشش نانو نمونه ای از مهم ترین دستاوردهای علم نانو می باشد که در سطوح مختلف ساختمان سازی مانند سطوح سیمانی، بتنی، آجری، سنگی، کاشی و… به چشم می خورد.

استفاده از این پوشش در تقویت سطوح سازه، خود تعمیر شوندگی و خود تمیز کنندگی سطوح مختلف کاربرد دارد و از آن ها در برابر حرارت و اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.

از دیگر موارد کاربرد پوشش نانو می توان به غیر قابل نفوذپذیر بودن آن ها در برابر باکتری ها و هم چنین صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

سنگ و آجر نمونه ای از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در ساخت نمای ساختمان می باشند. از این رو حفاظت از آن ها در برابر شرایط محیطی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

استفاده از نانوپوشش برای سنگ و آجرنما می تواند از آسیب دیدگی آن ها جلوگیری به عمل آورد. استفاده از این پوشش نه تنها از سطوح خارجی در برابر رطوبت و بارش جلوگیری به عمل می آورد بلکه از کثیف شدن و فرسودگی آن جلوگیری به عمل می آورد.

بکارگیری پوشش نانو در بسیاری از مصالح ساختمانی سنتی نیز امکان پذیر می باشد. به کارگیری این ویژگی می تواند در احیای بناهای تاریخی و جلوگیری از آسیب دیدگی آن ها موثر واقع شود.

برای مثال استفاده از پوشش نانو بر روی مصالحی هم چون کاشی های معرق و سایر مصالحی که در ساخت ابنیه های تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در بازیابی حالت طبیعی آن ها کمک کند و مقاومت آن ها در برابر شرایط محیطی را بالا ببرد.

بخوانید!  پیمانکاری ساختمان در تهران و اصفهان

نمونه ای از نانوپوشش ها که می توان از آن در ساختمان سازی استفاده کرد، رنگ نانو می باشد. رنگ نانو به حلال دیگری نیاز نداشته و اجرای آن سریع صورت می گیرد.

پوشش نانو

انواع نانوپوشش

نانوپوشش ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • نانو ذرات چسبانده‌شده روی یک زمینه
  • روکش های بلوری با ساختار نانو متری
  • لایه های نازک

مزایای استفاده از پوشش نانو

استفاده از پوشش های نانو مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به افزایش طول عمر مصالح ساختمانی هم چون سنگ و آجر اشاره کرد. پوشش های نانو کاملا بی بو و بی رنگ می باشند و از ایجاد شوره و سفیدک بر روی سطوح جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از پوشش نانو به حفظ تنفس آجر کمک می کند. به کارگیری این مدل پوشش می تواند در برابر یخ زدگی و ترک خوردگی نیز از مصالح محافظت نماید.

همانگونه که قبلا اشاره شد، استفاده از پوشش نانو این قابلیت را دارد که در تمیز ماند سطح مورد نظر نیز به شما کمک کند. به کارگیری پوشش نانو بدون ایجاد هرگونه لایه ای می تواند از سطوح مختلف محافظت نماید.

به کارگیری پوشش نانو از لحاظ صرفه اقتصادی نیز مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تولید از طریق کاهش مصرف ابزارها و کاهش مصرف مواد روان‌کننده که خود باعث حفظ حفاظت محیط زیست و کاهش هزینه ها می شود، اشاره کرد.

سایر موارد نانوپوشش

  • نقش نانوپوشش در پیشرفت های تکنولوژی و فناوری بر هیچ کس پوسیده نیست. برای مثال از جمله صنایعی که از پوشش نانو در آن ها استفاده می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • تامین ماشین آلات کشاورزی
  • در زمینه دارویی و پزشکی و تولید ابزارآلات دندانپزشکی و جراحی
  • نساجی و تولید ماشین آلات بافندگی
  • صنایع ساختمان و تزئینات و استفاده به عنوان پوشش بر روی سطوح فلزی، کاشی و سرامیک و…
  • در حمل و نقل دریایی به واسطه تولید قطعات پمپ های مورد استفاده در این صنعت
  • صنایع هوایی و تولید بخش های سازنده بالگردها و هواپیماها مانند پره ها و محفظه های موتورهای هواپیماها و جنگنده ها
  • در عملیات برق و نیروگاه ها در بخش تولید پره های توربین گازی
  • عرصه نفت، گاز و پتروشیمی و تولید گیت های نفتی
  • خودرو سازی
  • صنعت ساخت و تولید هم چون ابزارسازی، قالب سازی، ریخته گری، آهنگری و…
بخوانید!  کاربرد چوب پلاستیک در صنعت ساخت و ساز

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی نانوپوشش، کاربرد و مزایای استفاده از آن ها می باشد. امروزه با افزایش هزینه های ساختمانی و قیمت مصالح اهمیت محافظت و نگهداری از آن ها چندین برابر شده است.

استفاده از پوشش نانو می تواند در دراز مدت هزینه های ناشی از این عوامل را کاهش دهد و مقاومت طولانی مدت انواع مصالح ساختمانی را به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

پوشش نانو چیست؟

نانوپوشش نمونه ای از مهم ترین دستاوردهای علم نانو می باشد که در سطوح مختلف ساختمان سازی مانند سطوح سیمانی، بتنی، آجری، سنگی، کاشی و… به چشم می خورد. استفاده از پوشش نانو در سطوح موارد ذکرشده صورت می گیرد.

انواع پوشش های نانو چه نام دارند؟

نانوپوشش ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند: نانو ذرات چسبانده شده روی یک زمینه، روکش های بلوری با ساختار نانو متری و لایه های نازک

از پوشش های نانو به چه منظور استفاده می شود؟

از جمله صنایعی که از نانوپوشش در آن ها استفاده می شود، می توان به تامین ماشین آلات کشاورزی، در زمینه دارویی و پزشکی و تولید ابزارآلات دندانپزشکی و جراحی، نساجی و تولید ماشین آلات بافندگی، صنایع ساختمان و تزئینات و استفاده به عنوان پوشش بر روی سطوح فلزی، کاشی و سرامیک و… اشاره نمود.