آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان بلوک ساختمانی می باشد. بلوک ها در انواع مختلفی وجود داشته و در تولید آن ها از متریال مختلفی استفاده می شود که در این میان بلوک های بتنی و سفالی بیشترین استفاده را در میان سایر بلوک ها دارند. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به معرفی انواع بلوک ساختمانی می پردازیم.

انواع بلوک

در ساخت بلوک از ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می شود. همان گونه که در بالا اشاره شد، بلوک های ساختمانی انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند.

انواع بلوک

بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی نمونه ای از انواع بلوک استاندارد می باشند که در دو دسته باربر و غیرباربر قرار می گیرند و بیش ترین استفاده را در صنعت ساختمان در میان انواع بلوک ها دارند.

1. بلوک سیمانی معمولی

در ساخت بلوک های سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می شود. چگالی این گونه بلوک ها پس از انجام فرآیند خشک شدن حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

تولید این گونه بلوک ها در فرم های مختلف و به دو صورت بلوک های سیمانی دیواری و بلوک های سیمانی سقفی صورت می گیرد.

2. بلوک سیمانی سبک

به بلوک های سیمانی که چگالی آن ها 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد، بلوک سبک یا بلوک پوکه ای گفته می شود. انواع بلوک های سیمانی سبک بر اساس چگالی آن ها در چهار دسته رده بندی می شوند:

  • بلوک سیمانی سبک رده یک: چگالی این بلوک ها پس از خشک شدن در حدود 500 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.
  • مدل بلوک سیمانی سبک رده دو: چگالی این بلوک ها پس از خشک شدن در حدود 700 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.
  • بلوک سیمانی رده سه: چگالی این گونه بلوک ها پس از خشک شدن در حدود 1000 تا 1700 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.
  • بلوک سیمانی رده چهار: چگالی این گونه بلوک ها پس از خشک شدن در حدود 1700تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این بلوک ها در دسته بلوک های نیمه سبک قرار می گیرند.

بلوک لیپر

بلوک لیپر نمونه ای از بلوک های سیمانی سبک می باشد که از پرلیت که نوعی پوکه صنعتی است، تولید می شود. از ویژگی های این بلوک ها می توان به عایق بودن آن ها اشاره کرد.

در تولید این بلوک ها از روش اتوکلاو استفاده می شود. از مزایای این گونه بلوک ها می توان به عدم اشتعال پذیری و مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. این بلوک ها قابلیت رنگ پذیری و برش نیز دارند.

بخوانید!  کاربرد ساندویچ پانل سقفی و دیواری در صنعت ساختمان

بلوک لیکا

بلوک سبک لیکا از ترکیب سبک دانه ها با سیمان و آب تشکیل می شود. این بلوک از تخلخل بالاتری نسبت به بتن نیمه سبک برخوردار می باشد.

این مصالح ساختمانی به دو شکل توپر و توخالی تولید می شوند و کاربرد آن ها در دیوار و سقف می باشد. بلوک سه جداره لیکا در دیوارهای خارجی استفاده می شود و عایق حرارتی و صوتی بسیار فوق العاده می باشد.

بلوک سنگ فرش

این نوع بلوک ها به شکل قطعاتی مربعی یا مستطیلی شکل می باشند که در سنگ فرش ها و شانه های جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوک های سنگ فرش از آن جایی که تردد بر روی آن ها بسیار زیاد است، باید از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار باشند تا بتوانند بارهای وارده را تحمل کنند. از این بلوک ها همچنین در پارک ها و پارکینگ ها نیز استفاده می شود.

بلوک گازی هبلکس aac

بلوک هبلکس بتن های هوادار اتوکلاو شده ای هستند که استفاده از آن ها باعث کاهش وزن ساختمان شده و به دلیل دارا بودن خواص عایقی خود در کاهش مصرف انرژی نیز کارگشا می باشند.

بتن های هوادار اتوکلاو شده با نام بلوک aac نیز شناخته می شوند. در تولید بلوک هبلکس از سیمان، پودر سیلیس، آهک، آب، پودر آلومینیوم و سایر مواد افزودنی استفاده می شود.

بلوک هبلکس

مزایای بلوک aac

همان گونه که در بالا اشاره شد، این گونه بلوک ها از وزن کمی برخوردار می باشند که همین امر می تواند در کاهش وزن ساختمان تاثیرگذار باشد. هم چنین می تواند به عنوان یک عایق حرارتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معایب بلوک aac

استفاده از بلوک aac معایبی نیز به همراه دارد. از جمله معایب این بلوک می توان به قیمت بالای آن، استحکام نسبتا پایین، عدم سازگاری با محیط زیست و آسیب پذیری بلوک اشاره کرد.

بلوک پرلکس clc

بلوک های پرلکس که با نام بلوک clc نیز معروف اند، بلوک های بتنی سبک وزنی هستند که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

این بلوک از تزریق فوم به بتن متشکل از سیمان و ماسه ریزدانه به دست می آید. از این بلوک می توان به جای آجر و سفال در ساخت دیوار استفاده کرد.

بلوک سفالی

یکی از پرکاربردترین انواع بلوک ها که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک سفالی می باشد. این بلوک ها در ابعاد مختلف تولید می شوند و در بخش های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. از این بلوک ها در دیوار و سقف تیرچه بلوک استفاده می شود.

بخوانید!  شیشه دوجداره چیست؟مزایای استفاده از آن

مزایای بلوک سفالی

از مزایای این گونه بلوک ها می توان به مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی، استفاده به عنوان عایق حرارتی، استحکام کافی و صرفه اقتصادی آن ها اشاره کرد.

معایب بلوک سفالی

در کنار مزایای نام برده استفاده از این بلوک معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال استفاده از این بلوک در ساختمان سازی زمان اجرایی بالایی دارد. این بلوک ها از وزن بالایی برخوردار می باشند که می تواند باعث افزایش وزن ساختمان نیز شود.

بلوک سفالی

بلوک گچی

بلوک های گچی به شکل مکعب مستطیل بوده و سطحی کاملا صاف و موازی دارند. این بلوک ها دارای فاق و زبانه می باشند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند.

ملاتی که در بین آن ها استفاده می شود، در واقع چسب مخصوصی است که از مخلوط گچ حاصل می شود و پس از استفاده، هم رنگ سایر قسمت های گچی می گردد.

این بلوک ها را همچنین می توان از مواد رنگی مطابق با الزامات این استاندارد به صورت رنگی نیز ساخت. به منظور تمایز دادن نوع تولید و کاربرد این بلوک های گچی، آن ها را از رنگ های مختلف می سازند.

بلوک بتنی توپر (سالید)

بلوک های سالید تراکم بیشتر و اندازه بزرگ تری نسبت به آجرهای بتنی دارند و در ساخت آن ها از سنگدانه های طبیعی استفاده می شود؛ به همین دلیل بسیار قوی و سنگین می باشند. از این بلوک ها برای ساخت دیوارهای باربر استفاده می شود.

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در خصوص انواع بلوک ساختمانی، کاربرد، مزایا و معایب هرکدام، برای شما کاربران عزیز فراهم نموده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

بلوک از چه موادی تولید می شود؟

در ساخت بلوک از ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می شود.

کدام نوع از بلوک ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

بلوک های سیمانی و سفالی بیشترین استفاده را در میان سایر بلوک ها دارند.

انواع بلوک های ساختمانی کدام اند؟

بلوک سیمانی، بلوک لیپر، بلوک لیکا، بلوک هبلکس، بلوک سفالی و بلوک پرلکس