آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی و استفاده از آن ها در معماری ساختمان به گوشتان خورده است؟ این روزها نام انرژی تجدیدپذیر را به وفور می شنوید و تاحدودی با آن آشنایی دارید.

با گسترش جمعیت و مصرف سوخت های فسیلی بشر ناگزیر به استفاده از انرژی نو می باشد. زیرا با وضعیت کنونی نسل های آینده سهمی از انرژی های تجدیدناپذیر که مدام درحال استفاده هستند نخواهند برد.

افزایش قیمت سوخت های فسیلی و تاثیر آنها بر محیط زیست نیز از دیگر عواملی است که بشر را به سمت انرژی های حاصل از آب، باد، خورشید و… سوق می دهد. انرژی های تجدیدپذیر از قابلیت بازگشت مجدد برخوردار هستند و هیچ نوع آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی کنند.

تقاضای روز افزون انرژی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، کاربرد انرژی های برگشت پذیر را ضروری تر کرده و پیشرفت تکنولوژی روش های استفاده از انرژی خورشیدی و باد را در اختیار بشرگذاشته است.

این انرژی ها که انرژی پاک یا انرژی سبز نام دارند، میراث ارزشمندی برای نسل های بعدی خواهند بود. انرژی خورشیدی در بین تمام انرژی های نو از جایگاه بالاتری برخوردار است. زیرا بسیار گسترده و فراگیر است و بدون هیچ هزینه ای در اختیار مردم قرار می گیرد.

به منظور بهره برداری از نور خورشید و گرمای آن باید از پنل های خورشیدی استفاده کرد. از جمله تجهیزاتی که می توان به کمک آنها از انرژی خورشیدی بهره برد می توان آب شیرین کن خورشیدی، آبگرمکن خورشیدی، خشک کن محصولات کشاورزی و دستگاه های تولید سرما و گرما را نام برد.

ساختمان ها به دو روش فعال و غیرفعال انرژی خوشیدی را دریافت می کنند که در ذیل به توضیح آنها می پردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

بخوانید!  ضوابط و مقررات ساخت پارکینگ

معماری با سیستم غیر فعال خورشیدی

با استفاده از این سیستم نه تنها هزینه های مربوط به تامین گرمایش و سرمایش در خانه کاهش پیدا می کنند؛ بلکه حسی از آرامش، پایداری و هماهنگی با محیط زیست نیز به ساکنین منتقل می شود.

سیستم غیر فعال خورشیدی ساختمان را تا پایان عمر با محیط تطبیق می دهد و با استفاده بهینه از انرژی تابشی رفاه را به ارمغان می آورد. اصولاً دریافت انرژی خورشیدی با این سیستم به صورت مستقیم، غیر مستقیم و ایزوله صورت می گیرد.

دریافت مستقیم همان تابش مستقیم نور خورشید و نفوذ آن به فضاهای داخلی است. اما دریافت غیر مستقیم با استفاده از مصالح ذخیره حرارتی صورت می گیرد.

در این روش نور خورشید از طریق مصالح جمع آوری، ذخیره و به واسطه هدایت یا همرفت پخش و منتقل می شود. در سیستم های دریافت ایزوله نیز انرژی ناشی از طریق تابش در محفظه ای که به فضاهای باز یا بسته راه دارند اندوخته می شود.

معماری غیرفعال خورشیدی

معماری با سیستم فعال خورشیدی

سیستم های فعال خورشیدی متشکل از کلکتورهای انرژی خورشیدی هستند که به میزان قابل توجه منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی خواهند شد. از جمله این سیستم ها می توان به آبگرمکن خورشیدی و سیستم برق فتوولتائیک اشاره نمود.

آبگرمکن خورشیدی با جذب انرژی خورشید آب گرم مورد نیاز ساکنین را فراهم می کند. در این آبگرمکن ها انتقال انرژی حرارتی توسط مبدل های حرارتی از یک سیال به سیالی دیگر صورت می پذیرد.

این تجهیزات با توجه به تعداد ساکنین با کیفیت و راندمان بالا تولید می شوند و نیاز آن ها را رفع می کنند. لازم به ذکر است که در آن ها از دو نوع سیستم گرمایشی طبق هوا و سیال استفاده می شود. کلکتورها وظیفه ذخیره سازی انرژی گرمایشی را به عهده دارند.

بخوانید!  کاربرد پنل های خورشیدی در ساختمان

در سیستم هوایی، گرما از طریق هوای درون کلکتورها منتقل می شود اما در سیستم سیال، یک سیال ضد یخ درون کلکتورها جریان دارد. سیستم برق فتوولتائیک نیز برای ظرفیت های مختلف راه اندازی می شود.

هنگامی که این سیستم با تاسیسات و معماری ساختمان تلفیق پیدا می کند، تجهیزات اصلی باقیمانده و تجهیزات دیگر با وسایل مشابه ادغام می گردند. از این رو با ایجاد شرایط بهینه و اقتصادی می توان از این سیستم به بهترین شکل برای تامین انرژی استفاده نمود.

سیستم گرمایش از کف از جمله موارد استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین گرمایش ساختمان است. از این رو به جای مصرف سوخت های فسیلی، از پنل های خورشیدی استفاده می شود و به میزان قابل توجه از میزان آلودگی های ناشی از احتراق سوخت کم می گردد.

سیستم فعال خورشیدی

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی در ساختمان پرداختیم. همانطور که گفتیم آبگرمکن های خورشیدی و سیستم های گرمایش از کف از انواع سیستم های فعال خورشیدی محسوب می شوند.

همچنین در سیستم های غیرفعال خورشیدی، نور خورشید از طریق مصالح جمع آوری و ذخیره می شود و سپس توسط هدایت یا همرفت، پخش می گردد. سیستم های دریافت ایزوله نمونه ای از این سیستم می باشند که انرژی ناشی از تابش را در محفظه ای که به فضاهای باز یا بسته راه دارند، ذخیره می کنند.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما همراهان همیشگی قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.