آموزش رویت

ساختمانچی

مشعل به دستگاهی می گویند که از ترکیب معینی از هوا با سوخت، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. انرژی گرمایی تولیدشده به صورت احتراق خود را نمایان می کند.

انتقال انرژی تولیدشده با استفاده از مکانیزم، به دو روش جا به جایی و تابش به محیط اطراف صورت می گیرد. مشعل ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی با توجه به پروفیل شعله، نوع سوخت و روش اشتعال صورت می گیرد.

با این مقدمه، در ادامه به بیان توضیحات تکمیلی در مورد عملکردمشعل و معرفی مشعل های صنعتی می پردازیم. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد مشعل چگونه است؟

فرآیندی که در این وسیله برای تولید گرما صورت می گیرد، در ابتدا به صورت تامین سوخت و هوای کافی با فشار مناسب صورت می گیرد. سپس در مرحله بعد سوخت های مایع و جامد تبخیر می شوند و میزان سوخت و هوا به تناسب لازم می رسند.

پس از ایجاد تناسب میان سوخت و هوا، نوبت به مخلوط کردن سوخت و هوا و در نهایت ایجاد جرقه می رسد. در مرحله نهایی و پس از ایجاد جرقه، آتش با سطوح انتقال حرارت مواجه می شود.

نکات مهم در عملکرد مناسب مشعل ها

آن چه که باعث ایجاد احتراق کامل در این دستگاه می شود، تنظیم تناسب سوخت نسبت به هوا می باشد. میزان این تناسب با راندمان مشعل رابطه مستقیمی دارد. به شکلی که هرچه این تناسب بیشتر باشد، راندمان کاری این دستگاه بالا می رود. همین امر باعث می شود دستگاه به سوخت کمتری نیاز داشته باشد.

تنظیم هوا با توجه به بزرگ یا کوچک بودن این وسیله، می تواند به صورت دستی یا با استفاده از دمپر اتوماتیک تنظیم شود. در مشعل های کوچک این کار به صورت دستی و در نمونه های بزرگ با استفاده از دمپر اتوماتیک صورت می گیرد.

مشعل های مدرن که امروزه در بازار یافت می شوند، مجهز به PLC هستند. این دستگاه به صورت خودکار و اتوماتیک نسبت سوخت و هوا را تنظیم می کند. انتخاب مشعل مناسب از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت. از جمله موارد تاثیرگذار در انتخاب این دستگاه، انتخاب نمونه ای است که از سایز متناسبی برخوردار باشد.

بخوانید!  انواع تابلو برق و نکاتی که برای خرید باید بدانید!

معیاری که برای انتخاب سایزمشعل مورد استفاده قرار می گیرد، افزودن 13 درصد به قدرت این دستگاه به ازای هر هزار متر ارتفاع از سطح دریا می باشد.

روش های تبدیل سوخت به انرژی

تبدیل سوخت به انرژی گرمایی در مشعل ها به سه روش فشاری، فشار بخار یا فشار هوا و فشار ضعیف هوا صورت می گیرد. در روش فشاری، سوخت با استفاده از فشار یک تلمبه وارد مخزن موردنظر می شود و هوا نیز از اطراف وارد آن می گردد. در روش دوم، سوخت با استفاده از فشار هوا یا فشار بخار وارد مخزن می شود.

روش سوم، کامل ترین نوع مشعل شناخته می شود. مشعل هایی که از روش سوم در ساختار آن ها استفاده شده است، به دو دسته فشار کم و فشار زیاد تقسیم بندی می شوند.

مشعل صنعتی

یکی از قسمت های مهم در کوره های صنعتی، مشعل صنعتی می باشد. این این دستگاه ها بر اساس سوخت مصرفی و ساختار طراحی آن به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند.

مشعل چیست

انواع

از پرکاربردترین انواع مشعل های صنعتی می توان به مشعل های سرعت بالا، سرعت متوسط، شعله مسطح و رادیانت تیوب اشاره کرد. این دستگاه های صنعتی با توجه به سوخت مصرفی آن ها به نمونه های گازسوز، گازوئیل سوز، مازوت سوز، چندگانه سوز و دوگانه سوز تقسیم بندی می شوند.

مشعل های صنعتی از لحاظ نوع کارکرد آن ها، در سه دسته تک مرحله، دو مرحله و مدولار قرار می گیرند. در ساختار این گونه این دستگاه ها از سیستم تامین هوا، سیستم تامین سوخت، سیستم های ایمنی، اجزای الکترونیکی، اجزای مکانیکی و سری احتراق استفاده شده است.

کاربرد

از مشعل های صنعتی در کوره های پخت سرامیک و آجر استفاده می شود. از مزایای استفاده از مشعل کوره می توان به نگهداری آسان و مقرون به صرفه آن ها اشاره کرد.

مصارف استفاده از انها متفاوت می باشد. هریک از این دستگاه ها برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه مشعل ها با هدف خاصی تولید می شوند و از تنوع بالایی برخوردار هستند.

بخوانید!  معرفی انواع رادیاتور

مزایا

از مزایای استفاده از این وسایل، قابلیت کارکرد آن ها تا دمای 1200 درجه سانتی گراد می باشد. این گونه مشعل ها قابلیت کارکرد با استفاده از سوخت مایع و گاز را دارند. هم چنین سیستم آن ها به گونه ای است که پمپ سوخت پاش مایع در آن ها به کار نرفته است.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم مشعل نوعی وسیله مکانیکی است که با ترکیب هوا و سوخت هایی مانند گازوئیل، گاز و مازوت، می تواند انرژی سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل نماید. این دستگاه از اصلی ترین تجهیزات و وسایل موتورخانه محسوب می شود.

وظیفه اصلی این دستگاه ها، تامین گرمایش است و بیشترین کاربرد آن ها در موتورخانه ها و ایجاد شعله در بویلرها می باشد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

مشعل چیست؟

مشعل به دستگاهی می گویند که از ترکیب معینی از هوا با سوخت، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. انرژی گرمایی تولید شده به صورت احتراق خود را نمایان می کند. انتقال انرژی تولید شده به دو روش جا به جایی و تابش به محیط اطراف صورت می گیرد.

مشعل ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

این المان به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی با توجه به پروفیل شعله، نوع سوخت و روش اشتعال صورت می گیرد.

انواع مشعل صنعتی چه نام دارد؟

از پرکاربردترین انواع مشعل های صنعتی می توان به مشعل های سرعت بالا، سرعت متوسط، شعله مسطح و رادیانت تیوب اشاره کرد. مدل های صنعتی با توجه به سوخت مصرفی آن ها به نمونه های گازسوز، گازوئیل سوز، مازوت سوز، چندگانه سوز و دوگانه سوز تقسیم بندی می شوند و از لحاظ نوع کارکرد، در سه دسته تک مرحله، دو مرحله و مدولار جای داده می شوند.