آموزش رویت

ساختمانچی

نگهداری از تجهیزات استخر و تجهیزات آن به نظر کار سختی می آید و بیش تر افراد تمایل دارند انجام این کار را به افراد دیگر بسپارند. شاید در ابتدا این گونه تصور کنید انجام این کار تنها با استفاده از کیت و مواد شیمیایی صورت می گیرد.

در صورتی که تجهیزات لازم برای انجام این کار را فراهم کرده و از یک برنامه منظم استفاده نمایید، می توانید به راحتی نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. با فرارسیدن فصل تابستان استفاده از استخر در باغ و یا حیاط منزل بیش تر می شود.

از این رو به کارگیری تمهیدات لازم در این زمینه اساسی می باشد. برای آشنایی با نکات لازم در نگهداری از تجهیزات استخر در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

فراهم کردن وسایل و تجهیزات لازم

یکی از نکاتی که باید در زمینه نگهداری از تجهیزات استخر به یاد داشته باشید، کلرزنی آب استخر می باشد. برای انجام این کار چند گزینه برای انتخاب در مقابل شما قرار دارد. یکی از روش هایی که می توانید برای انجام این کار استفاده نمایید، کلرزنی به روش دستی می باشد.

هم چنین می توانید از سیستم آب شور که کلر خود را تامین می کند، استفاده نمایید. استخرهای آب شور بسیار گران تر از سایر استخرها می باشند، اما به نگهداری کم تری نیاز دارند.

در صورتی که از استخر آب شور استفاده نمایید، نیاز به استفاده از موارد زیادی که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم، نخواهید داشت.

فراهم کردن وسایل و تجهیزات لازم استخر

از دیگر نکاتی که برای نگهداری از تجهیزات استخر باید به یاد داشته باشید، چک کردن منظم PH آب، میزان سختی آب و کلر آن می باشد. این امکان وجود دارد که از فروشگاه های تجهیزات باغ و استخر دستگاه تست خریداری کنید و برای اندازه گیری موارد مذکور مورد استفاده قرار دهید.

وسیله ای که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، شامل یک نگهدارنده و مواد شیمیایی است که به مواد شیمیایی موجود در استخر پاسخ می دهند.

  • نحوه عملکرد این گونه دستگاه ها به این صورت است که در ابتدا باید دو تا پنج قطره از مواد شیمیایی را داخل آب استخر ریخت و رنگ آن را با رنگ نمودار مقایسه کنید. استفاده از این اطلاعات می تواند شرایط مطلوبی برای استفاده از آب استخر ایجاد نماید.
  • برای انجام این کار می توانید از نوارهای تست نیز استفاده کرده و از طریق مقایسه رنگ میزان این مواد را اندازه گیری کنید.
نوارهای تست

استفاده از یک دستگاه تمیز کننده لازمه نگهداری از استخر می باشد. همه استخرها از یک دستگاه تمیز کننده برخوردار می باشند.

بخوانید!  چگونه لکه چربی کابینت را تمیز کنیم!

این دستگاه سه مدل دارد:

  • نمونه ای از این دستگاه ها به صورت مکنده عمل می کنند که از هزینه پایینی برخوردار بوده و نگهداری از آن اسان می باشد. تنها ایرادی که استفاده از این دستگاه به همراه دارد، افزایش فشار بر روی فیلترها و نیاز به پمپ استخر می باشد.
  • نمونه ای از این دستگاه ها فشاری بوده و عملکرد آن ها شبیه به نمونه مکنده می باشد. تنها تفاوت این دو، برداشتن فشار از روی فیلترهای استخر می باشد. تنها ایراد استفاده از این دستگاه، اهمیت به کارگیری یک پمپ اضافی می باشد.
  • تمیز کننده های رباتیک، از انواع دیگر بهتر بوده و از لحاظ نوع عملکرد، مصرف انرژی بسیار مناسب می باشد. تنها نکته منفی که می توان در مورد این دستگاه ذکر کرد، قیمت بالای آن ها می باشد.
تمیز کننده های رباتیک

در صورتی که تمایل به استفاده از مواد شیمیایی دارید، برای تهیه این محصول باید از متخصص در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از برخی مواد شیمیایی در استخر می تواند آسیب زا باشد. استفاده از کیت های مخصوص می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

استفاده از مواد شیمیایی

نگهداری از تجهیزات استخر

آن چه که در ابتدایی ترین مرحله و در جهت نگهداری از تجهیزات استخر باید انجام دهید، نصب سیستم تمیز کننده استخر می باشد. به یاد داشته باشید که حداقل هفته ای یک بار باید این دستگاه را روشن کرده و از آن استفاده نمایید.

انجام این کار باعث کاهش استفاده از مواد شیمیایی مورد نیاز استخر نیز می شود. استفاده از پمپ نیز از دیگر ملزومات استخر می باشد. پس از استفاده از دستگاه تمیز کننده استخر و پمپ، فیلترها باید تمیز شوند.

دستگاه تمیز کننده استخر

از دیگر موارد مهم در نگهداری از تجهیزات استخر، تمیز کردن فیلتر آن می باشد. فیلترها در سه دسته قرار می گیرند. فیلترهای کارتریج، شنی و دیاموتیت. روش پاکسازی فیلترها متفاوت می باشد. نکته مهم در پاکسازی تمام فیلترها، خاموش بودن کامل آن ها می باشد.

بخوانید!  آموزش نصب بلوک شیشه ای

تمیز کردن فیلتر کارتریج

برای تمیزکردن فیلترهای کارتریج باید فیلترها را از درون محفظه بیرون آورد و با استفاده از فشار بالای آب نسبت به تمیزکردن آن ها اقدام نمایید.

تمیز کردن فیلتر شنی

برای تمیز کردن فیلتر شنی، باید از خارج بودن، فیلتر شنی از سیستم لوله کشی سیستم استخر اطمینان حاصل کنید. سپس برای تمیز کردن آن قسمت بالای فیلتر را با استفاده از فشار بالای آب پاکسازی کنید.

تمیز کردن فیلتر دیاموتیت

فیلترهای دیاموتیت یک بار در ماه باید تمیز شوند. برای پاکسازی این فیلترها در ابتدا باید فیلتر را چرخانده و توری آن را با استفاده از فشار آب تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر دیاموتیت

ایجاد تعادل در مواد شیمیایی مورد استفاده در استخر از دیگر نکات مهم می باشد. حداقل هفته ای یک بار باید از کیت های تست مواد شیمیایی استفاده کرده و از غلظت مواد شیمیایی آب مطمئن شوید. میزان PH، قلیایی بودن آب و سختی آن را حتما اندازه گیری کنید.

تمیز کردن استخر

استفاده از موادی که از رشد جلبک جلوگیری می کنند، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. پس از هر بار بارش باران میلیون ها گیاه میکروسکوپی می تواند به آب استخر وارد شود.

عدم توجه به این موضوع می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. استفاده از مواد ضد جلبک برای جلوگیری از رشد جلبک ها مفید می باشد.

مواد ضدعفونی کننده استخر

نکات لازم نگهداری روزانه از تجهیزات استخر

هر استخر حداقل از یک فیلتر سبدی برخوردار می باشد که آشغال های ریز و درشت را جمع آوری می کند. چک کردن این گونه فیلترها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که می تواند محل تجمع قورباغه یا جوندگان مرده باشد.

تجزیه این جانوران می تواند برای حفظ سلامت آب استخر خطرناک باشد. بهتر است هر روز سطح آب را چک کرده و برگ یا آشغال های روی سطح آب را تمیز کنید.

نکات لازم نگهداری روزانه از استخر
برداشتن برگ از روی اب استخر

از پاک کردن لبه استخر غافل نشوید. شاید با یک نگاه متوجه اهمیت انجام این کار نشوید. اما بد نیست که هر روز نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

پاک کردن لبه استخر

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی با نکات مهم در نگهداری و تمیزکردن تجهیزات استخر آشنا شده باشید. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.