آموزش رویت

ساختمانچی

انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی برای همگان مهم و حیاتی می باشد. اگر به تازگی قصد ساخت خانه دارید، استفاده از متریال ضد حریق می تواند تا اندازه زیادی در این زمینه به شما کمک کند.

اگر به دنبال ایجاد تمهیداتی در جهت کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی هستید، در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

استفاده از متریال مقاوم در برابر آتش

یکی از راهکارهایی که می توانید در برابر محافظت از آتش انجام دهید، استفاده از متریال ضد حریق می باشد. از جمله متریالی که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید، شن و ماسه و بتن می باشد.

برای مثال می توانید برای طراحی راه ورودی خانه از این متریال استفاده نمایید. برخی از گیاهان نیز می توانند تا اندازه زیادی در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشند.

برای مثال لوندر فرانسوی چنین خاصیتی داشته و مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. به طور کلی می توان گفت بهتر است برای کاشت گیاهانی که در برابر حریق مقاومت بالاتری دارند، از نمونه هایی که رزین پایینی دارند، استفاده نمایید.

 تمهیدات آتش سوزی

در صورتی که از چوب در ساخت خانه استفاده شده است، بهتر است نسبت به جایگزین کردن آن با متریال ضد حریق دیگر اقدام نمایید. برای مثال در ساخت برخی از خانه ها از پنل های بتنی که در بین آنها فوم به کار رفته است، استفاده می شود.

آتش سوزی

استفاده از متریال ضد آتش سوزی برای پشت بام نیز از دیگر تمهیدات ایمنی است که باید به یاد داشته باشید. برای مثال به این منظور می توانید از کاشی، فلز، بتن یا آجر استفاده نمایید.

استفاده از متریال ضد حریق برای پشت بام

استفاده از فلز برای ساخت فریم پنجره ها نیز می تواند تا حد زیادی از گسترش آتش سوزی جلوگیری کند. توجه داشته باشید که اگر پنجره دوجداره باشد این ایمنی را دو برابر خواهد کرد.

استفاده از فلز برای ساخت فریم پنجره ها

بهتر است برای طراحی ورودی خانه یا بالکن از چوب استفاده نکنید. از آن جایی که چوب نمونه ای از متریال با قیمت مناسب می باشد، عموما در طراحی خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به جای استفاده از چوب می توانید از کاشی، بتن و آجر استفاده نمایید.

 از کاشی، بتن و آجر استفاده نمایید

انتخاب مکانی برای خرید یا ساخت خانه که دسترسی آتش نشانی به آن جا آسان باشد، از نکات مهم دیگر در این زمینه می باشد.

دسترسی آتش نشانی

برطرف کردن موارد آتش زا از خانه و اطراف آن

توجه داشته باشید که در فواصل زمانی مشخص نسبت به تمیز کردن پشت بام خانه اقدام نمایید. چرا که وجود برگ های خشک درختان هم می تواند در گسترش آتش سوزی نقش داشته باشد.

برطرف کردن موارد آتش زا از خانه و اطراف آن

در صورتی که در نزدیکی خانه تیر چراغ برق وجود دارد، هر از چندگاهی آن ها را چک کرده و اطمینان حاصل کنید شاخه های درخت بر روی آن نیافتاده باشد.

برطرف کردن موارد آتش زا از خانه

از دیگر نکات مهمی که شاید کمتر کسی به آن توجه می کند، عدم استفاده از موارد غیر ضروری می باشد. چرا که وجود المان هایی از این دست مانند لباس های کهنه می تواند در صورت رخ دادن آتش سوزی باعث گسترش آن شود.

رفع موارد آتش زا از خانه و اطراف آن

در صورت استفاده از شمع در خانه، نکات ایمنی را رعایت کنید. برای مثال از قراردادن آن ها در کنار پرده خودداری نمایید. برخی از تاسیسات الکتریکی نیز می تواند باعث ایجاد آتش سوزی شود.

استفاده از شمع در خانه

اطمینان از سالم بودن سیستم الکتریکی و برق کشی ساختمان نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید سیم کشی ساختمان باید سالم باشد و در حد امکان از سیم کشی برق در زیر فرش خودداری نمایید.

اطمینان از سالم بودن سیستم الکتریکی و برق کشی ساختمان

بهتر است برای رعایت تمهیدات ایمنی پس از استفاده از برخی وسایل برقی مانند مایکروویو دوشاخه آن را از برق بیرون بکشید، چرا که قرار داشتن دوشاخه برق داخل پریز می تواند باعث ایجاد جرقه و در نهایت منجر به آتش سوزی شود.

عکس آموزش تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی

در صورت استفاده از آباژور نیز باید تمهیدات لازم در این زمینه را رعایت کنید. از آن جایی که لامپ مورد استفاده در آباژور گرم می شود، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می تواند باعث ایجاد آتش سوزی شود. برای مثال بهتر است آن را در فاصله مناسب از پرده یا روتختی قرار دهید.

رعایت نکات ایمنی

در صورتی که از هیتر برقی برای گرمایش خانه استفاده می کنید، باید نکات ایمنی در استفاده از آن را در نظر داشته باشید. بهتر است هرگونه وسیله اشتعال زا را از کنار آن بردارید.

 هیتر برقی برای گرمایش خانه

پیاده سازی تمهیدات ایمنی در برابر آتش سوزی

نصب سیستم هشدار دهنده و اطفاء حریق از دیگر تمهیدات امنیتی است که می توان هنگام آتش سوزی نسبت به انجام آن اقدام کرد.

پیاده سازی تدابیر ایمنی

در صورتی که از این سیستم در خانه خود استفاده کرده اید، بهتر است دو بار در سال آن را چک کنید.

عکس آموزش تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی

توصیه می شود از یک کپسول آتش نشانی در محل سکونت خود استفاده نمایید. بهترین مکان برای نگهداری از این کپسول، آشپزخانه می باشد، چرا که بیشتر مواقع آتش سوزی از این نقطه آغاز می شود.

بخوانید!  آموزش ساخت میز چوبی

در صورتی که در خانه چند طبقه زندگی می کنید، بهتر است در هر طبقه به طور جداگانه از یک کپسول آتش نشانی استفاده نمایید.

کپسول آتش نشانی

همیشه پیش زمینه ای از این اتفاق و عملکرد خود در لحظه وقوع آن داشته باشید و آن را با اعضای خانواده در میان بگذارید.

عکس آموزش تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی

استفاده از یک نردبان مناسب در هر اتاق نیز می تواند در زمان آتش سوزی به شما کمک کند. جنس نردبانی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد باید از متریالی مانند آلومینیوم باشد.

استفاده از یک نردبان مناسب

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به آموزش تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان پرداختیم. با توجه به این نکات می توانید خطر آتش سوزی را در خانه به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

امیدواریم از مطالعه این نوشته از ساختمانچی لذت ببرید و اطلاعات ارزنده ای را در خصوص تمهیدات آتش سوزی آموخته باشید. در صورت تمایل نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.