آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید رنگ کردن سقف با روش اصولی چگونه انجام می شود و بر چه مبنایی می توان رنگ مناسبی را برای این بخش از خانه انتخاب نمود؟

همانطور که می دانید، رنگ سقف می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی فضای اتاق، نمای آن و میزان روشنایی خانه یا آپارتمان داشته باشد. بنابراین رنگ آمیزی سقف می تواند ایده مناسبی برای ایجاد تغییر در فضای خانه محسوب شود.

رنگ آمیزی اتاق نیازمند استفاده از تکنیک های ویژه ای در این زمینه می باشد. رنگ آمیزی سقف نیز از این دسته محسوب می شود و از اهمیت زیادی برخوردار است.

اهمیت رنگ آمیزی در مکان هایی که کودکان بیشتر در آن جا رفت و آمد می کنند، دوچندان می باشد. برای رنگ آمیزی چنین مکان هایی بهتر است از رنگ های خنثی استفاده شود.

ممکن است تصور شما بر این باشد که رنگ کردن سقف به اندازه رنگ آمیزی دیوار اهمیت ندارد؛ اما به واقع چنین نیست. انتخاب رنگ مناسب برای سقف به طور کلی حس و حال اتاق را تغییر می دهد.

شاید سؤالی که برای شما پیش می آید چگونگی انتخاب رنگ مناسب و همچنین چگونگی رنگ آمیزی سقف باشد. برای آشنایی با روش انجام این کار و همچنین انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی سقف در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

 انتخاب رنگ مناسب برای سقف

گرما بخشی به فضای اتاق

اتاق های بزرگی که سقف های بلندی دارند چندان دنج و گرم نیستند و با وجود انتخاب مبلمان مناسب، رنگ آمیزی صحیح یا انتخاب کفپوش مناسب چندان زیبا به نظر نمی رسند.

در چنین مواقعی بهتر است از رنگ های تیره برای رنگ کردن سقف استفاده کنید و با این کار به توازن لازم در محیط دست یابید. شاید در نظر شما استفاده از رنگ تیره برای رنگ آمیزی سقف باعث ایجاد گرفتگی در اتاق شود.

در اتاق هایی با سقف های بلند اگر از رنگ تیره برای رنگ آمیزی سقف استفاده کنید، چنین اتفاقی پیش نخواهد آمد. این روش باعث ایجاد نمای زیبایی می شود و به نوعی توجه افراد را جلب می کند.

استفاده از رنگ های تیره برای رنگ آمیزی سقف های کوتاه صحیح نمی باشد و ترکیب زیبایی ایجاد نخواهد کرد، چرا که این کار باعث ایجاد فضای سنگینی می شود و خوشایند نمی باشد.

استفاده از رنگ های روشن برای بلندتر نشان دادن سقف

رنگ های روشن برای رنگ آمیزی سقف های کوتاه بهترین گزینه است؛ زیرا باعث بلندتر نشان دادن سقف می شود. استفاده از رنگ سفید هایگلاس انتخاب مناسبی برای سقف های کوتاه می باشد.

استفاده از رنگ های روشن برای بلندتر نشان دادن سقف

اهمیت نورپردازی

در انتخاب روش نورپردازی توجه کنید که معمولا وسایل روشنایی پایین تر از سقف قرار می گیرد و همین امر باعث ایجاد سایه بر روی سقف می شود. این نکته را در هنگام انتخاب رنگ باید در نظر بگیرید.

برای انتخاب رنگ در چنین شرایطی بهتر است از رنگی متعادل که نه چندان تیره و نه چندان روشن است استفاده نمایید. با این حال رنگ های تیره تر برای اتاق هایی که از نور طبیعی برخوردارند، مناسب می باشد.

اهمیت نورپردازی

سقف های رنگی بهترین گزینه برای اتاق خواب کودک

طراحی فانتزی اتاق خواب کودک همیشه امری چالش برانگیز بوده است، اما برای انجام این کار امکانات نامحدودی در دست می باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از هنر درونی خود برای یک طراحی زیبا می باشد.

بخوانید!  چگونه سطوح گرانیتی را تمیز کنیم!

برای انجام این کار باید به سلایق کودک خود نیز توجه نمایید. برای رنگ کردن سقف اتاق کودکان می توانید از رنگ مورد علاقه کودک استفاده نمایید. بهتر است برای رنگ آمیزی اتاق کودک از دو طیف مختلف یک رنگ استفاده کنید.

سقف های رنگی بهترین گزینه برای اتاق خواب کودک

استفاده از رنگ سفید

استفاده از رنگ سفید به محیط بستگی دارد. بکارگیری رنگ سفید برای رنگ آمیزی سقف برای محیط هایی که در آن ها کارهای هنری انجام می شود و یا برای اتاق هایی که از انواع کاغذ دیواری جذاب در آن استفاده می شود، مناسب می باشد. رنگ سفید برای سقف باعث جلب توجه افراد به دیگر المان های اساسی می شود.

استفاده از رنگ سفید

استفاده از نقاشی بر روی سقف

استفاده از تکنیک نقاشی بر روی سقف برای افراد خلاق ایده بسیار خوبی می باشد. این تکنیک برای رنگ آمیزی اتاق پذیرایی نیز بسیار کاربرد دارد، چرا که محیطی تعامل برانگیز ایجاد می کند.

استفاده از نقاشی بر روی سقف

مراحل رنگ کردن سقف

مرحله اول

در ابتدا لازم است نسبت به حاضرسازی زیرسازی و خرید وسایل مورد نیاز اقدام نمایید. بهترین وسیله ای که می توانید برای رنگ آمیزی سقف مورد استفاده قرار دهید، غلطک رنگ آمیزی می باشد.

استفاده از قلمو رنگ آمیزی برای انجام این کار راهکار چندان مناسبی نیست. اما در مقابل استفاده از غلطک رنگ آمیزی در ایجاد سطحی یکنواخت بدون ایجاد هرگونه حباب به شما کمک می کند. انتخاب غلطکی که طول دسته آن مناسب برای انجام این کار باشد، به طول سقف بستگی دارد.

غلطک رنگ آمیزی

مرحله دوم

در این مرحله نوبت به انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی سقف می رسد. روش رنگ آمیزی سقف تفاوت هایی با رنگ آمیزی دیوار دارد. بهترین انواع رنگ که می توانید از آن برای رنگ آمیزی سقف استفاده نمایید، رنگ مات می باشد.

از مزیت های استفاده از این رنگ برای سقف، پوشش مناسب هرگونه آسیب دیدگی های سقف می باشد. انتخاب طیف رنگی مناسب نکته دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید.

در بسیاری از موارد از رنگ سفید برای رنگ آمیزی سقف استفاده می شود. چرا که استفاده از این رنگ می تواند در بزرگ تر و روشن ترکردن فضای اتاق به شما کمک کند.

انتخاب طیف مناسبی از این رنگ که با رنگ دیوارها هماهنگی بیشتری داشته باشد، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید.

انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی سقف

مرحله سوم

برای حاضرسازی فضای اتاق در جهت رنگ کردن سقف، لازم است وسایل اتاق را خارج کنید. در صورتی که امکان خروج وسایل از اتاق وجود ندارد، به وسیله پارچه و ملحفه روی آن ها را به خوبی بپوشانید.

وسایل اتاق را خارج کنید

مرحله چهارم

بعد از خارج کردن یا پوشاندن وسایل موجود در اتاق، نوبت به پوشاندن سطح زمین می رسد. بهتر است پنجره ها را نیز به وسیله پارچه بپوشانید و پرده ها را در بیاورید. بهتر است برای انجام این کار از ورقه های پلاستیکی استفاده نکنید و از پارچه استفاده نمایید.

پوشاندن سطح زمین

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به استفاده از کاغذ سمباده 180 می رسد. کاغذ سمباده را به آرامی بر روی کل سقف بکشید. این کار باعث می شود سطحی یکنواخت را در اختیار بگیرید و آلودگی های بجامانده در طول زمان نیز از بین برود.

بخوانید!  مارکتینگ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی در صنعت ساختمان

بعد از انجام سمباده زنی، از یک پارچه برای پاک کردن گرد و غبار سطح سقف استفاده نمایید. به یاد بسپارید که اگر طراحی سقف به گونه ای است که بافت در آن وجود دارد، از سمباده زنی آن اجتناب کنید.

استفاده از کاغذ سمباده 180

مرحله ششم

لبه های سقف و قسمت هایی که در نظر دارید رنگی نشوند را به وسیله نوار کاغذی بپوشانید.

نوار کاغذی

مرحله هفتم

بعد از پوشش لبه های سقف برای جلوگیری از رنگی شدن آن، نوبت به پوشش وسایل روشنایی می باشد. اگر از لامپ های سقفی در طراحی سقف استفاده کرده اید، با استفاده از نوار کاغذی آن ها را بپوشانید.

برای پوشش لوستر نیز می توانید از پلاستیک یا پارچه استفاده کنید. زمانی که نوبت به رنگ آمیزی سقف در کنار لوستر می رسد، بهتر است از قلمو رنگ آمیزی برای انجام این کار استفاده نمایید.

پوشاندن وسایل روشنایی

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. پرایمر را درون ظرف مخصوص بریزید و با استفاده از غلطک نسبت به پرایمرزدن سطح مورد نظر اقدام نمایید. از یک لایه پرایمر بر روی سقف استفاده کنید.

برای انجام این کار غلطک را به شکل خطوطی صاف بر روی سقف حرکت دهید. بعد از انجام این کار به مدت 30 دقیقه اجازه دهید تا پرایمر به طور کامل خشک شود.

استفاده از پرایمر

مرحله نهم

در صورتی که لبه های دیوار را به وسیله کاغذ نواری نپوشانده اید، با استفاده از یک قلمو رنگ آمیزی باریک نسبت به رنگ آمیزی لبه های دیوار اقدام نمایید. استفاده از قلموهای زاویه دار می تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.

رنگ آمیزی لبه های دیوار

مرحله دهم

در این مرحله رنگی که از قبل انتخاب کردید را درون ظرف بریزید و غلطک را به داخل آن فرو ببرید. به یاد داشته باشید که غلطک را به آرامی به رنگ آغشته کنید و یکباره آن را درون ظرف رنگ فرو نبرید. انجام این کار باید به گونه ای باشد که بعد از 3 تا 4 مرتبه انجام این کار غلطک آغشته به رنگ شود.

غلطک

مرحله یازدهم

در این مرحله با استفاد از غلطک رنگ آمیزی نسبت به رنگ آمیزی سقف اقدام نمایید. قبل از انجام این کار اطمینان حاصل کنید که رنگ اضافی آن گرفته شده است.

برای انجام این کار بهتر است غلطک را به شکل حرف V و W بر روی سقف حرکت دهید. در حین انجام این کار فشار ملایمی به دست وارد نمایید.

رنگ آمیزی سقف

مرحله دوازدهم

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی لایه دوم فرا می رسد. در این مرحله غلطک را به شکل خطوط صاف بر روی دیوار به حرکت در آورید.

بعد از انجام این کار اجازه دهید رنگ در طول شب خشک شود. اگر از پرایمر در ابتدا کار استفاده کرده باشید، لازم نیست از لایه دوم رنگ بر روی آن استفاده نمایید.

رنگ آمیزی لایه دوم

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی مراحل رنگ آمیزی سقف خانه پرداختیم. امیدواریم از این آموزش لذت برده و نکات مفیدی را یاد گرفته باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.