آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون به رنگ کردن کاغذ دیواری خود فکر کرده‌اید؟ آیا از نمای آن خسته شده‌اید و در نظر دارید که با استفاده از راهکاری، آن را نوسازی کنید؟

بسیاری از متخصصین در این زمینه بر این باورند، اگر در نظر دارید نسبت به رنگ آمیزی دیوار اقدام نمایید، در ابتدا لازم است کاغذ دیواری را از سطح دیوار جدا کنید و سپس نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

با این حال جداسازی کاغذ دیواری در همه موارد کار آسانی نیست و در این صورت استفاده از رنگ بر روی کاغذ دیواری می تواند ایده مناسبی باشد. به طور کلی می توان گفت برای رنگ کردن کاغذ دیواری مراحل به ترتیب تمیز کردن کاغذ دیواری، استفاده از پرایمر و سیلر می باشد.

در انتها می توانید از رنگ موردنظر استفاده نمایید. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات هر یک از این مراحل می پردازیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول

در مرحله اول باید مقدمات انجام کار را فراهم کنید. همان طور که در ابتدا نیز گفتیم، برای انجام این کار در ابتدا لازم است نسبت به تمیزکردن سطح مورد نظر اقدام نمایید. برای انجام این کار به استفاده از برخی مواد شیمیایی نیاز دارید.

بنابراین استفاده از ماسک و دستکش را فراموش نکرده و در حین انجام کار از یکی از لباس های قدیمی خود استفاده نمایید. هم چنین برای تهویه هوای اتاق، پنجره را باز بگذارید.

استفاده از ماسک و دستکش

مرحله دوم

بعد از آماده‌سازی مقدمات کار، نوبت به تمیزکاری سطح کاغذ دیواری می رسد. برای انجام این کار از تری سدیم سولفات استفاده کنید. تری سدیم سولفات از جمله شوینده هایی است که به طرز شگفت انگیزی چربی و مواد شیمیایی را از روی کاغذ دیواری پاک می کند و فضای انجام کار را آماده می نماید.

برای انجام این کار به اندازه یک فنجان از این ماده شوینده را در یک ظرف آب حل کنید و به وسیله یک اسفنج نرم یا قلمو رنگ آمیزی، سطح کاغذ دیواری را تمیز نمایید. شما می توانید این ماده شوینده را از فروشگاه های فروش رنگ تهیه کنید.

تری سدیم سولفات

مرحله سوم

بعد از انجام این کار اجازه دهید ماده شوینده به طور کامل خشک شود و سپس به سراغ مرحله بعد بروید. مدت زمانی که برای خشک شدن ماده شوینده لازم است، به میزان استفاده از آن و دمای خانه بستگی دارد. بهتر است به مدت 24 ساعت برای خشک‌شدن دیوار زمان بگذارید.

خشک شدن ماده شوینده

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به شستشوی دیوار به وسیله آب می رسد. برای انجام این کار با استفاده از یک پارچه خیس سطح مورد نظر را پاک کنید. این کار برای برطرف‌کردن مواد شوینده از سطح کاغذ دیواری الزامی می باشد.

شستشوی دیوار به وسیله آب

مرحله پنجم

در این مرحله با استفاده از بتونه نسبت به درزگیری شکاف های موجود در سطح کاغذ دیواری اقدام نمایید. حتما قبل از انجام رنگ آمیزی این کار را انجام دهید.

درزگیری شکاف های موجود در سطح کاغذ دیواری

مرحله ششم

بعد از انجام مراحل درزگیری، نوبت به سمباده زنی سطح مورد نظر می رسد. سمباده زنی باعث می شود پرایمر و رنگ به خوبی بر روی دیوار جذب شود.

بخوانید!  آموزش بازسازی وسایل چوبی

برای انجام این کار تمام سطح کاغذ دیواری را سمباده بزنید. قسمت هایی که بتونه برای درزگیری بکار می رود نیاز به سمباده زنی بیشتری دارد.

سمباده زنی

مرحله هفتم

بعد از سمباده زنی سطح کاغذ دیواری، ذرات بجامانده از انجام این کار را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید، چرا که وجود آن ها باعث می شود رنگ به خوبی بر روی دیوار جذب نشود.

تمیز کردن سطح دیوار

مرحله هشتم

بعد از حاضر سازی مراحل زیر سازی، نوبت به استفاده از پرایمر و سیلر می رسد. بهتر است برای انجام این کار از محصولی که ترکیب این دو ماده در آن بکار می رود، استفاده نمایید.

استفاده از ترکیب این دو ماده باعث می شود کاغذ دیواری پوسته نشده و هم چنین رنگ به خوبی بر روی سطح موردنظر جذب شود. بهتر است از نمونه ای با پایه روغنی استفاده نمایید.

استفاده از پرایمر و سیلر

 مرحله نهم

در این مرحله با استفاده از قلمو، رنگ آمیزی یا غلطک، از یک لایه سیلر پرایمر بر روی کاغذ دیواری استفاده نمایید. انجام این کار درست مانند رنگ آمیزی سطح موردنظر می باشد. توجه داشته باشید که گوشه های دیوار را از قلم نیاندازید.

استفاده از قلمو، رنگ آمیزی یا غلطک

مرحله دهم

بعد از استفاده از پرایمر و سیلر باید اجازه دهید سطح مورد نظر کاملا خشک شود و سپس نسبت به رنگ آمیزی اقدام نمایید. مدت زمان خشک‌شدن آن هم بستگی به محصولی که مورد استفاده قرار داده‌اید، دارد. برخی از این ترکیب ها چند روز زمان برای خشک‌شدن نیاز دارند.

اجازه دهید سطح خشک شود

مرحله یازدهم

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی می رسد. برای انجام این کار در ابتدا لازم است قسمت هایی  که تمایل به رنگ آمیزی آن ها ندارید با استفاده از نوار چسب بپوشانید. برای مثال لبه های پنجره و درب را با استفاده از نوار بپوشانید.

پوشاندن لبه پنجره ها با نوار

مرحله دوازدهم

برای رنگ آمیزی زوایا و گوشه ها از یک قلمو کوچک استفاده نمایید. برای مثال برای قسمت هایی مانند گوشه دیوار و کنار پنجره می توانید از این روش استفاده کنید.

استفاده از قلموی کوچک

مرحله سیزدهم

برای رنگ آمیزی سایر قسمت ها می توانید از غلطک رنگ آمیزی استفاده نمایید. الگویی که می توانید برای انجام این کار استفاده کنید، حرف M می باشد. روش انجام این کار در تصویر به خوبی نشان داده شده است.

مدل ام

مرحله چهاردهم

بعد از انجام مرحله اول رنگ کردن کاغذ دیواری باید چند روزی اجازه دهید که رنگ به طور کامل خشک شود و تا قبل از خشک‌شدن کامل آن از لایه دوم رنگ استفاده نکنید.

اجازه دهید رنگ خشک شود

مرحله پانزدهم

بعد از خشک‌شدن کامل رنگ در مرحله اول رنگ آمیزی، نوبت به رنگ آمیزی لایه دوم می رسد. در این مرحله دقت کنید اگر قسمتی به خوبی رنگ آمیزی نشده است، آن را رنگ آمیزی کنید.

رنگ امیزی لایه دوم

مرحله شانزدهم

زمانی که رنگ به طور کامل خشک شد، نوارهای چسب را برداشته و اگر قسمت هایی رنگ نخورده باقی‌مانده بود از کمی رنگ بر روی آن استفاده نمایید. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

باز کردن نوار چسب ها