آموزش رویت

ساختمانچی

گرین وال یا دیوار سبز یکی از زیباترین و زنده ترین طرح هایی است که برای زیباسازی نمای ساختمان اجرا می شود. همانطور که از نامش پیداست، این دیوار پوششی سبز رنگ از گیاهان است که جلوه ای سرزنده به ساختمان و نمای آن می بخشد.

مسلماً دیواری که با گیاهان سبز پوشیده شده در مقایسه با دیواری که از مصالح سرد و خشن ساخته شده، حسی از حیات و زندگی را به شما منتقل می کند. در هر منطقه جغرافیایی با توجه به شرایط آب و هوایی و گیاهان مخصوص آن منطقه می توان منظره ای زیبا و زنده در طول سال به معرض نمایش گذاشت.

همانطور که می دانید گیاهان نقش بسزایی در پاکسازی هوا ایفا می کنند، از این رو طراحی و اجرای دیوار سبز یکی از بهترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در شهرها می باشد. علاوه بر آن، گل ها و گیاهان بر روحیه افراد نیز تاثیرگذار هستند و حسی از آرامش و رهایی از دغدغه های روزمره به آن ها منتقل می کنند.

گرین وال راحت ترین و در عین حال بهترین گزینه برای نمای ساختمان محسوب می شود و همواره طرفداران بی شماری را به خود جذب نموده است.

گرین وال در انواع گرین وال مصنوعی و طبیعی وجود دارند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر این نوع نمای زیبا می پردازیم. با ما همراه باشید.

دیوار سبز

ویژگی های دیوار سبز

  • به منظور اجرای دیوار سبز بر روی نمای ساختمان باید از گیاهانی استفاده نمود که بتوان آن ها را به صورت عمودی بر روی دیوار ساختمان نصب کرد.
  • دیوار سبز علاوه بر اینکه یک طرحی فوق العاده جذاب برای نمای ساختمان به شمار می آید، نقش مهمی در خنک شدن هوا و افزایش کیفیت آن به عهده دارد.
  • اصولاً درختچه های کوچک برای ایجاد گرین وال مناسب هستند و تامین نور یکی از فاکتورهای بسیار ضروری برای پرورش آن هاست.
  • گیاهانی که در زمین کشت می شوند از مواد مغذی خاک تغذیه می کنند. اما آب و مواد موردنیاز برای رشد گیاهانی که به صورت عمودی روی دیوار نصب می شوند از دیوار تامین می گردد.
  • سیستم آبیاری گرین وال در داخل دیوار تعبیه می شود و آب مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می کند.
  • برای ایجاد گرین وال می توان گونه های مختلفی از گیاهان را انتخاب نمود و با کنار هم قراردادن آن ها بافت و رنگ را به گونه ای بسیار جذاب و متنوع به نمایش گذاشت.

مزایای دیوار سبز

تصفیه هوا

گیاهان مونوکسید کربن جذب می کنند و اکسیژن پس می دهند، از این رو حضور آن ها در ساختمان به میزان قابل توجهی می تواند هوا را تصفیه کند و آلودگی هایی که منجر به بیماری تنفسی می شوند را از بین ببرد. در واقع می توان گفت دیوار سبز نقش یک فیلتر را بازی می کند و هوایی پاک و سالم برای نفس کشیدن به ارمغان می آورد.

ایجاد آرامش

نقش گیاهان را در ایجاد آرامش ذهنی و رفع استرس های روزانه نمی توان نادیده گرفت. رنگ سبز نماد زندگی و آرامش است و حسی آرام به افراد منتقل می کند. به همین دلیل است که افراد با نگاه به گل و گیاه سرزنده می شوند و روحیه می گیرند.

از دیگر ویژگی های بارز دیوار سبز می توان به ایجاد حس آرامش اشاره نمود. مسلماً زندگی در شهری که در آن گل و گیاه به چشم می خورد بسیار دلنشین تر و بهتر از زندگی در شهری شلوغ با هوایی آلوده و زندگی ماشینی خواهد بود.

کاهش دمای هوا

یکی از دلایل افزایش دمای هوا افزایش میزان مونوکسید کربن در هواست. گیاهان با جذب این گاز آلاینده، تاثیر شگرفی بر کاهش آلودگی و گازهای گلخانه ای می گذارند و میزان گرمای هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

عایق صوتی

دیوار سبز می تواند سر و صدا را به خود جذب کند و از انتقال آن به ساختمان جلوگیری نماید، از این رو جلوگیری از انعکاس صوت از جمله ویژگی های بارز گرین وال یا همان دیوار سبز است که آن را به یک عایق صوتی مناسب برای ساختمان تبدیل نموده است.

محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف

دیوار پوشیده از گیاه، ساختمان را در برابر عواملی مانند بارندگی، باد، نور خورشید و… محافظت می کند؛ بنابراین می توان دیوار سبز را عاملی برای محافظت از ساختمان به شمار آورد. 

مدل دیوار سبز

انتخاب گیاهان مخصوص دیوار سبز

گیاهانی که برای ایجاد چنین دیواری انتخاب می شوند، باید با شرایط اقلیمی آن منطقه سازگار باشند. فاکتورهایی نظیر میزان نور خورشید، رطوبت هوا، دمای محیط، کیفیت آب برای آبیاری، ارتفاع محل و… از جمله فاکتورهایی هستند که باید در انتخاب گیاهان مورد توجه قرار گیرند.

اصولاً گیاهان بومی بهترین گزینه برای گرین وال هستند؛ زیرا به راحتی خود را با تغییرات آب و هوایی وفق می دهند و مقاوم می باشند. گیاهان ناسازگار با محیط نیاز به مراقبت و نگهداری بالا دارند و مسلماً هزینه نگهداری آن ها از نظر اقتصادی بصرفه نیست.

بخوانید!  بهترین سنگ نما چیست؟

از جمله گل هایی که برای دیوار سبز مورد استفاده قرار می گیرند شامل پیچ امین الدوله، لیزوماکیا، پاپیتال، شیر خشت و ناز فرانسوی می باشند.

انتخاب گیاهان مخصوص دیوار سبز

اهمیت گرین وال

گرین وال از جمله فناوری های مهم در صنعت نماسازی ساختمان است که در حال حاضر جایگاه ویژه ای در سراسر دنیا به خود اختصاص می دهد. این دیوار یا به صورت سازه مستقل و یا قسمتی از دیوار است که پوشش آن گیاهی می باشد.

این دیوارها از نظر اقتصادی، زیست محیطی و حتی روانشناسی نقشی موثر ایفا می کنند. دیوار سبز میزان آلودگی هوا را کاهش می دهد و به میزان قابل توجهی کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ را بالا می برد. اگر به دنبال رهایی از استرس و آلودگی هستید، دیوار سبز را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید.

انواع دیوار سبز

دیوار سبز مدولار

در ساخت این نوع دیوار سبز از داربست استفاده می شود. این داربست های فلزی، بسیار سبک بوده و از جنس استیل گالوانیزه می باشند. داربست های دیوار سبز مدولار را یا بر روی بنا قرار می دهند و یا خود دارای سازه ای مستقل می باشند که بتواند گیاه بالارونده را نگه دارد. این پنل ها را می توان به راحتی فرم داد تا اشکال و منحنی های موردنظر را ایجاد نمایند.

دیوار سبز کابلی

سیستم کابلی برای نگهداری گیاهان رونده ای که پر از شاخ و برگ می باشند و رشد سریعی دارند، بکار می رود. سیستم کابلی از یک سری توپی تشکیل می شود که معمولا از جنس فولاد ضد زنگ می باشد و می توان کابل ها را از آن عبور داد و کشش و انقباض آن ها از میان یکدیگر را به منظور شکل گیری شبکه موردنظر فراهم نمود و تکیه گاه گیاه را تشکیل داد.

دیوار سبز شبکه ای

این سیستم، بسیار سبک است و حائلی از شبکه های فولادی برای گیاهان بالارونده ایجاد می نماید و به سازه ساختمان متصل می شود. شبکه های سیستمی اغلب برای نگهداری از گیاهانی که رشدی آهسته داشته و به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارند، بکار می رود.

دیوار سبز

دیوار سبز نمد پلیمری

این سیستم شامل یک پارچه نمدی پلیمری با قابلیت زهکشی مناسب می باشد که به شکل تاخورده بر روی قاب زیرساخت قرار می گیرد. نحوه قرارگیری به گونه ای است که یک یا چند گلدان یا محفظه برای کشت عمودی به صورت ردیفی با جیب رو به بالا ایجاد گردد.

گیاهان درون غلاف اولیه قرار گرفته و در این محفظه ها کشت می شوند. روش نمد پلیمری جدیدتر از سایر روش های کشت می باشد و مزایای زیادی دارد.

سبکی سازه دیوار سبز، تعویض و تغییر آسان گیاهان، تهویه مناسب ریشه گیاهان، سیستم زهکشی قوی تر و آزادی عمل در انتخاب گیاهان مورد علاقه از جمله مزایا و ویژگی های بارز این نوع سیستم می باشد.

جنس سازه نمد پلیمری گرین وال ضد حریق می باشد و می تواند گرما و حرارت زیادی را تحمل کند. سیستم آبیاری این نوع دیوار سبز به صورت قطره ای و اتوماتیکی می باشد.

عوامل موثر بر قیمت اجرای دیوار سبز

قیمت دیوار سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می توان به گیاهان به کاررفته در آن، سیستم زهکشی و آبیاری، نوع خاک، اندازه پنل و میزان پوشش گیاهی آن اشاره کرد. از این رو هزینه دیوار سبز با توجه به عوامل مذکور می تواند متفاوت باشد.

آموزش ساخت دیوار سبز

انتخاب مکان ساخت دیوار

در هنگام انتخاب مکان مناسب برای نصب دیوار سبز باید به نکاتی توجه داشته باشید. برای مثال وزن پنل دیوار سبز و میزان نور خورشید در قسمتی که قصد نصب دیوار سبز را دارید از جمله نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که حتی اگر شما از جمله افراد متخصص در زمینه نگهداری از گل و گیاه هستید، در بعضی موارد گیاهان ممکن است آسیب ببینند و نیاز به تعویض داشته باشند. نصب دیوار سبز نزدیک درب خانه می تواند از ریزش خاک در فضای اتاق در هنگام تعویض گیاه جلوگیری کند و به عبارت دیگر باعث کثیفی خانه نشود.

توجه کنید که در هنگام ساخت پنل دیوار سبز، پایه های آن از استحکام کافی برخوردار باشند، چرا که بدون شک در هنگام آبیاری گیاهان وزن آن بیش تر می شود، بنابراین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد.

برای انتخاب مکان مناسب در جهت ساخت دیوار سبز، به ویژگی فصل های مختلف توجه نمایید. برای مثال اگر تمایل به ساخت دیوار سبز در دیوار بیرونی خانه دارید، ممکن است نمای آن در زمستان چندان زیبا نباشد. هم چنین ساخت دیوار سبز در کنار پنجره می تواند تحت تاثیر منفی هوای سرد قرار بگیرد و از این رو گیاهان دچار آسیب شوند.

انتخاب مکان ساخت دیوار سبز

استفاده از پالت پیش‌ساخته یا دستی

بسیاری از کمپانی ها نمونه های زیادی از پالت های از پیش ساخته را تولید می کنند. برخی از مدل ها حالت پارتیشن داشته و این امکان وجود دارد که حتی بر روی دیوار نیز نصب نشوند. اگر تمایل دارید خود نسبت به ساخت پالت ها اقدام نمایید، تنها به چوب، پلاستیک و پارچه های گیاهی نیاز دارید.

استفاده از پالت پیش ساخته یا دستی

اندازه گیری مکان نصب دیوار سبز

اندازه گیری مکانی که قصد نصب دیوار سبز بر روی آن را دارید، نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. این اندازه گیری در زمانی که قصد خرید پالت از پیش‌ساخته یا ساخت نمونه دستی داشته باشید، حائز اهمیت می باشد.

اندازه گیری مکان نصب دیوار سبز

ساخت دیوار سبز

همان طور که قبلا نیز گفتیم، این امکان وجود دارد که خود نسبت به ساخت پالت چوبی اقدام نمایید. برای انجام این کار به پالت چوبی، ورقه های پلاستیکی، قیچی و منگنه بادی نیاز دارید.

بخوانید!  کاربرد کفپوش سه بعدی در ساختمان

ممکن است پالت های چوبی کمی گران باشند. شاید بتوانید در مواد بازیافتی نمونه ای از آن ها را پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید.

ساخت دیوار سبز

پوشاندن داخل پالت چوبی به وسیله پلاستیک

با استفاده از قیچی ورقه پلاستیکی را به اندازه طول و عرض پالت چوبی برش دهید. با استفاده از منگنه بادی پلاستیک را به چوب منگنه می کنیم. توجه داشته باشید که پلاستیک به درستی بر روی پالت چوبی نصب شود و کاملا آن را بپوشاند.

در صورتی که منگنه بادی در اختیار ندارید، می توانید از میخ و چکش استفاده نمایید. استفاده از پلاستیک باعث می شود در هنگام آبیاری گیاهان آسیبی به پالت چوبی وارد نشود. از این رو باید در نصب آن دقت کافی داشته باشید.

استفاده از یک پارچه گیاهی بر روی ورقه پلاستیکی رطوبت لازم برای پرورش گیاه را فراهم می کند. استفاده از پارچه به عدم نفوذ آب به قسمت بیرونی نیز کمک می کند.

می توانید پارچه را درست بر روی منگنه هایی که پلاستیک را به پالت متصل کردید، نصب نمایید. این کار فضای مناسبی برای رشد گیاهان فراهم خواهد کرد.

پوشاندن داخل پالت چوبی به وسیله پلاستیک

پوشاندن فضای بیرونی پالت چوبی

بعد از پوشاندن فضای داخلی پالت چوبی، نوبت به پوشاندن فضای بیرونی آن می رسد. برای انجام این کار نیز باید از ورقه پلاستیکی و پارچه گیاهی استفاده نمایید و فضای بیرونی را نیز به صورت کامل بپوشانید. استفاده از سیلرهای ضد آب در پشت پالت می تواند این اطمینان را برای شما فراهم کند که آب به بیرون نفوذ نخواهد کرد.

پوشاندن فضای بیرونی پالت چوبی

تست پنل

بهتر است قبل از اقدامات نهایی نسبت به تست پنل اقدام نمایید. انجام این کار باعث می شود اگر هرگونه نشتی آب در آن وجود دارد، مشخص شود، چرا که وجود یک نقص کوچک در آن باعث می شود، فضای اتاق کثیف شود.

تست پنل

نصب دیوار سبز

بعد از انجام مراحل بالا نوبت به نصب پنل دیوار سبز می رسد. در این مرحله پنل را در مکانی که از قبل انتخاب کرده‌اید، قرار می دهید. میخ هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می دهید، به اندازه پنل بستگی دارد. هرچه اندازه پنل بزرگ تر باشد، نیاز به استفاده از میخ های بزرگ تر و مستحکم تر دارید.

نصب دیوار سبز

اضافه کردن خاک

در این مرحله فضای داخلی پالت چوبی که به وسیله پارچه و پلاستیک پوشیده شده را با خاک پر کنید. به یاد بسپارید که در کنار استفاده از خاک، از کود مناسبی که برای رشد گیاهان مناسب می باشد نیز استفاده نمایید.

اضافه کردن خاک

کاشت گیاهان

این امکان وجود دارد که از انواع گیاهان مورد علاقه خود به این منظور استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید گیاهانی که به این منظور مورد استفاده قرار می دهید، باید با شرایط آپارتمانی سازگاری داشته باشند.

کاشت گیاهان

ایجاد جریان هوای مناسب

بدون ایجاد جریان مناسب هوا، ممکن است رشد گیاهان دچار اختلال شود. برای ایجاد جریان هوا می توانید از یک فن استفاده نمایید. این کار باعث می شود هوای بیشتر در جریان باشد و رشد گیاهان افزاش یابد.

ایجاد جریان هوای مناسب

استفاده از یک منبع نور مصنوعی

ممکن است دیوار سبز در نقطه ای قرار باشد که در بعضی از ماه های سال و یا در برخی از روزها از نور کافی برخوردار نباشد. نصب یک منبع نور مصنوعی در بالای آن در جهت رشد گیاهان نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. استفاده از انواع لامپ ساده که از نور کافی برخوردار باشد می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

استفاده از یک منبع نور مصنوعی

آبیاری گیاهان

میزان آبیاری گیاهان به نوع گیاهی که در ایجاد دیوار سبز از آن استفاده کرده اید، بستگی دارد. توجه کنید که اگر از آبیاری و کوددهی مناسب استفاده نکنید، از عمر گیاهان کم می شود.

آبیاری گیاهان

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص دیوار سبز و ویژگی های آن در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

با استفاده از آموزش نحوه ساخت دیوار سبز، اقدام به ساخت این المان تزئینی زیبا نمایید و از طراوت و شادابی که به خانه شما تزریق می شود، لذت ببرید.