آموزش رویت

ساختمانچی

سرامیک اسلب دارای سایز بزرگی می باشد و امکان شکستگی آن در هنگام نصب وجود دارد. نصب سرامیک اسلب به راحتی امکان پذیر نیست و تنها با استفاده از تجهیزات ویژه می توان این کار را انجام داد.

سرامیک کاری با استفاده از سرامیک های بزرگ نیاز به دقت و مهارت دارد و تمام جزئیات باید حین کار رعایت شوند.

تنها افراد حرفه ای می توانند سرامیک های بزرگ را بدون این که به آن ها آسیبی وارد شود در کنار هم قرارداده و الگوهای مختلفی به آن ها ببخشند. در این نوشته از ساختمانچی به بررسی مراحل نصب این نوع سرامیک پرداختیم. با ما همراه باشید.

مراحل نصب سرامیک اسلب

سرامیک کاری کف ساختمان با استفاده از سرامیک های اسلب نیازمند رعایت یکسری نکات است که باید به آن ها توجه نمود تا علاوه بر زیبایی و جذابیت، کیفیت کار نیز بالا رود و سطحی یکدست و جذاب ایجاد شود. مراحل نصب سرامیک اسلب و نکات مورد نیاز حین نصب به شرح زیر می باشند:

سرامیک اسلب

تامین وسایل لازم

اولین مرحله در نصب سرامیک های بزرگ فراهم کردن وسایل و تجهیزات لازم است. با استفاده از این ابزارها و وسایل نه تنها می توان ملات مورد نظر را فراهم نمود، بلکه سرامیک ها را مرتب در کنار هم نصب کرد.

بدون ابزار مورد نیاز نمی توان سرامیک کاری انجام داد، زیرا انجام هر کار نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات لازم است. از جمله وسایل سرامیک کاری می توان به گیره، چکش، دستگیره و … اشاره نمود.

حاضرسازی کف

حاضرسازی کف اتاق از جمله مهم ترین گام در نصب سرامیک به شمار می آید. سطح باید از نظر هموار بودن مورد بررسی قرار گیرد تا زمینه لازم برای نصب سرامیک فراهم شود. تا حد امکان سطح را صاف کنید.

این نکته را مدنظر بگیرید که کف اتاق پس از سرامیک کاری کمی بالاتر می آید، از این رو به تمام قسمت های کف نظیر جلوی درب ها دقت ویژه نمائید.

تراز و هموار بودن سطح امری بسیار مهم در بحث سرامیک کاری است، از این رو قبل از نصب سرامیک باید هر گونه ناهمواری صاف گردد.

برش سرامیک اسلب

برای برش سرامیک ها از فرزهای دستی و یا اره های برقی استفاده می شود. تیغه این ابزارها از جنس گرانیت است و با دقت برش کاری را انجام می دهند.

بخوانید!  آشنایی با انواع پنجره ساختمانی[چوبی،استیل،کشویی و ثابت]

با استفاده از آن ها احتمال شکست سرامیک به حداقل می رسد، بنابراین بعد از اندازه گیری کف نسبت به برش سرامیک ها اقدام نمائید.

تهیه ملات

برای تهیه ملات ساختمانی پس از خرید مواد اولیه، آن ها را با هم مخلوط کنید و تا زمانی که مخلوط یکپارچه نشدند به همزدن ادامه دهید. یکی از ابزارهایی که تولید ملات را به سهولت انجام می دهد همزن الکتریکی است.

هنگامی که به حجم بالایی از ملات نیاز است، برای یکپارچگی آن از این ابزار استفاده می شود. ملات وقتی یکدست و یکپارچه باشد باعث می شود سرامیک راحت تر به سطح بچسبد.

پوشش کف با ملات

کف زمین را پس از هموار کردن با ملات بپوشانید. این که ملات صاف، یکدست و حالتی نرم داشته باشد، در قابلیت چسبندگی سرامیک به کف اثر مطلوبی خواهد گذاشت.

نصب سرامیک

برای حمل سرامیک های اسلب از دستگیره های مخصوص استفاده کنید. نحوه نصب سرامیک و قرار دادن آن در کف موضوعی بسیار مهم است، زیرا در کیفیت نهایی کار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. با استفاده از دستگیره سرامیک را در جای خود روی کف قرار دهید.

علاوه بر این که بر روی کف، ملات می ریزد، پشت سرامیک ها نیز باید با ملات پوشیده شود تا سرامیک به خوبی بچسبد. پس از آن که سرامیک ها را در کف قرار دادید ممکن است برخی محل های پشت سرامیک حباب هوا وجود داشته باشد.

برای رفع این حباب ها و چسبندگی کامل سرامیک به کف می توان از چکش های پلاستیکی کمک گرفت. چکش زدن باعث می شود سرامیک بهتر به دیوار یا کف بچسبد و کیفیت کار افزایش پیدا کند.

برای این که سرامیک ها در کنار یکدیگر محکم تر قرار گیرند می توان از گیره های پلاستیکی استفاده نمود. وقتی یکی از سرامیک ها را نصب کردید، سرامیک دوم را نیز قرار دهید و با استفاده از گیره بین آن ها فاصله ایجاد کنید.

نصب سرامیک اسلب

بندکشی سرامیک ها

بعد از آن که تمام سرامیک ها بر روی کف نصب شدند، برای پر کردن فاصله بین آن ها از دوغاب استفاده کنید. یک دوغاب مخصوص حاضر کنید و سطح سرامیک ها را با آن پوشش دهید.

بخوانید!  انواع شیرآلات سهند

پس از آن که دوغاب به عمق شیارها نفوذ کرد و آن ها را پر نمود، اضافه های آن را از سطح پاک کنید و اجازه دهید ملات موجود در بندها خشک شود.

تمیزکاری سطح

وقتی تمام مراحل سرامیک کاری انجام شد و سرامیک ها به طور کامل نصب شدند، باید گرد و غبار از سطح آن ها پاک شود. سرامیک ها مسلماً در معرض گرد و غبار و مصالح ساختمانی قرار می گیرند و آلودگی، بیشتر از آن چه که به چشم می آید بر آن ها می نشیند.

بنابراین پس از اتمام کار با استفاده از یک پارچه خشک مواد ساختمانی و دوغاب ها را از سطح سرامیک ها پاک کنید و در نهایت با پارچه ای مرطوب سرامیک ها را براق و تمیز نمائید.

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته به اهمیت نصب سرامیک اسلب پی ببرید و نکات آموزنده ای را یاد بگیرید. نظرات خود را در مورد این مبحث با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

در حاضرسازی کف برای نصب سرامیک اسلب باید به چه نکاتی توجه داشت؟

تا حد امکان سطح را صاف کنید و این نکته را مدنظر داشته باشید که کف اتاق پس از سرامیک کاری کمی بالاتر می آید، از این رو به تمام قسمت های کف نظیر جلوی درب ها دقت ویژه نمائید.

برای رفع حباب های هوای پشت سرامیک نصب شده، چه باید کرد؟

برای رفع این حباب ها و چسبندگی کامل سرامیک به کف می توان از چکش های پلاستیکی کمک گرفت. چکش زدن باعث می شوند سرامیک بهتر به دیوار یا کف بچسبد و کیفیت کار افزایش پیدا کند.

بند کشی سرامیک ها چگونه انجام می شود؟

یک دوغاب مخصوص آماده شده و سطح سرامیک ها را با آن پوشش می دهند پس از آن که دوغاب به عمق شیارها نفوذ کرد اضافه های آن را از سطح پاک کرده و اجازه می دهند ملات موجود در بندها خشک شود.