آموزش رویت

ساختمانچی

از میان تمام کابینت ها، کابینت MDF به دلیل قیمت مناسب و تنوع طرح و رنگ مورد استقبال زیادی قرارگرفته است. همانطور که شاهد هستیم روز به روز تمایل افراد به استفاده از محصولات شیک و مدرن در خانه بیشتر می شود.

آن ها سعی می کنند با کمک از طراحان و سازندگان حرفه ای، فضای مورد نظر را آن طور که می خواهند طراحی کنند و در معرض نمایش بگذارند.

کابینت های ام دی اف با روکش های متفاوتی به بازار عرضه می شوند و هر کدام قابلیت ها و زیبایی های خاص خود را دارند. تنوع طرح و رنگ آن ها نیز به اندازه ای بالاست که می تواند پاسخگوی تمام نیازها و سلیقه ها باشد و مشتریان را راضی نگهدارد.

این مدل از جمله کابینت هایی است که به راحتی با دیگر عناصر آشپزخانه هماهنگی پیدا می کند. به همین دلیل اکثر افراد این نوع کابینت را برای آشپزخانه خود انتخاب می کنند.

امروزه MDF به دلیل ویژگی های برجسته ای که دارد، جایگزین چوب می شود و در کابینت سازی کاربرد فراوانی دارد. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی کامل کابینت ام دی اف می پردازیم. با ما همراه باشید.

ام دی اف چیست؟

ام دی اف نوعی فرآورده چوبی است که به صورت تخته فیبر تولید می شود و بعد از آن با روکش های مختلف پوشانده می شود.

سازندگان مختلف با ذهن خلاق خود زیباترین و مدرن ترین طرح ها را بر روی محصولات خود اعمال می کنند و می توانند با توجه به فضاهای مختلف، کابینتی متناسب با آن بسازند.

یک آشپزخانه مدرن و زیبا دارای کابینت های مدرنی است که جذابیت خود را به نمایش می گذارد و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نمایند.

مدل ام دی اف

مزایای کابینت ام دی اف

  • دارای وزن بسیار سبکی است و نصب آن راحت می باشد.
  • تنوع کابینت ام دی اف بسیار بالاست و در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید می شود.
  • ظاهری زیبا، صاف و یکدست دارد و نمای کابینت چوبی را تداعی می کند.
  • قیمت آن در مقایسه با انواع تمام چوب مناسب تر است.
  • قابلیت پوشش با انواع روکش ها را دارد.
  • به دلیل چگالی یکسان در سراسر چوب ام دی اف، دوام و مقاومت این نوع کابینت بسیار بالا می باشد.
  • از مقاومت بالایی در برابر فشردگی برخوردار می باشد.
  • این متریال در ابعاد مختلف قابل دسترسی می باشد.
  • ورق های آن قابلیت ابزارخوری و ماشین کاری دارد.
  • تمیزکردن سطح این محصول به راحتی صورت می گیرد، چرا که در سطح آن از یک لایه وینیل استفاده می شود.
  • از سطح صافی برخوردار می باشد که همین امر بر زیبایی آن افزوده است.
رنگ جدید ام دی اف

معایب کابینت ام دی اف

  • آسیب پذیری در برابر رطوبت از جمله معایب این گونه کابینت ها می باشد، زیرا مواد اصلی که در ساخت ورق های ام دی اف به کار می روند از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار نیستند. اگرچه این گونه کابینت ها به وسیله ورق های ملامینه پوشش داده می شوند، اما در صورتی که لایه رویی آن دچار آسیب دیدگی شود، رطوبت می تواند به آن آسیب وارد کند.
  • از دیگر معایب آن به هنگام استفاده، شل شدن مهره ها می باشد. با وجود این که مغزی ام دی اف حالت فشرده ای دارد، با گذشت زمان به صورت نقطه ای انعطاف پذیر می شود. به همین خاطر پس از گذشت مدت زمانی، ابزار و مهره هایی که به این منظور مورد استفاده قرار گرفتند، استحکام لازم را نخواهند داشت.

راهکارهای جلوگیری از آسیب کابینت ام دی اف در برابر رطوبت

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، یکی از معایب استفاده از این مدل عدم مقاومت بالای آن ها در برابر رطوبت می باشد. که البته این امر پس از گذشت مدت زمانی زیادی از ساخت کابینت رخ می دهد. اما برای جلوگیری از آسیب دیدگی آن ها راهکارهایی نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

یکی از راهکارهایی که به این منظور می توان مورد استفاده قرار داد، به کارگیری چارچوب از جنس پی وی سی می باشد. این راهکار برای کابینت هایی که در اطراف سینک ظرفشویی قرار دارند، بسیار کارآمد می باشد.

بخوانید!  10 مدل کابینت آشپزخانه های کوچک

قسمت های برش خورده کابینت می تواند فضای مناسبی برای نفوذ آب و رطوبت باشد. به همین خاطر باید نسبت به آب بندی آن اقدام کرد. حال سوال اینجاست که در این راستا چه کاری باید انجام داد؟

برای جلوگیری از نفوذ آب به این قسمت ها باید پس از برش، قسمت های برش داده شده با استفاده از چسب آکواریوم پوشش داده شوند. هم چنین پس از ساخت و در هنگام نصب ورق ها برای ساخت کابینت این قسمت ها با استفاده از چسب آب بندی به خوبی پوشش شوند تا از نفوذ هرگونه رطوبت به آن جلوگیری به عمل آید.

طرح کابینت ام دی اف

انواع کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف مات

کابینت های ام دی اف مات معمولا در طرح و نقش های مختلفی از جمله به شکل چوب طبیعی تولید می شوند. برای مات کردن صفحات ام دی اف، از دو روش استفاده می کنند، یکی رنگ آمیزی و دیگری روکش.

ام دی اف مات

کابینت ام دی اف براق

برای براق کردن کابینت های ام دی اف نیز مانند مدل مات دو روش وجود دارد، رنگ و روکش pvc. رنگ ها، سطحی صیقلی تر و تمیزتر را بوجود می آورند و نسبت به روکش پی وی سی گران تر می باشند.

در روش روکش کاری، یک طرف ملامینه و طرف دیگر روکش پلاستیکی براق دارد. روکش ها کیفیت پایین تری نسبت به رنگ دارند.

عکس جدیدترین مدل، طرح و رنگ کابینت ام دی اف

رنگ کابینت ام دی اف

انتخاب رنگ مناسب کابینت یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. به این منظور فاکتورهای زیادی باید در نظرگرفته شوند. برای مثال اندازه آشپزخانه یکی از عوامل دخیل در این فاکتور می باشد.

برای آشپزخانه های کوچک بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود، چرا که در این صورت فضای آشپزخانه را بزرگ تر از آن چه که هست نمایش می دهد. رنگ سرامیک های کف و دیوار بین کابینتی نیز از دیگر مواردی است که در انتخاب رنگ این المان تاثیر می گذارد.

رنگ غالب در طراحی دکوراسیون داخلی نیز از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه می باشد. همان طور که در بالا اشاره شد، یکی از مزیت های این مدل، تنوع طرح و رنگ آن می باشد. در این جا تصمیم داریم به معرفی محبوب ترین انواع رنگ های کابینت ام دی اف بپردازیم.

کابینت mdf سفید

کابینت ام دی اف سفید از جمله رنگ هایی است که طرفداران زیادی دارد و انتخاب آن می تواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد. استفاده از این رنگ برای آشپزخانه های کوچک انتخاب بسیار مناسبی می باشد، چرا که باعث بزرگ تر شدن فضای آشپزخانه می شود.

اما این رنگ کابینت نیاز به تمیز کردن مداوم دارد. به همین خاطر در صورتی که انجام این کار برای شما مشکل است، بهتر است این رنگ را انتخاب نکنید.

رنگ سفید از جمله رنگ هایی است که به راحتی با سایر رنگ ها ترکیب می شود و باعث ایجاد تعادل در فضای آشپزخانه می گردد. کابینت ام دی اف سفید رنگ انتخاب مناسبی برای آشپزخانه های مدرن نیز می باشد.

کابینت ام دی اف سفید

کابینت mdf خاکستری

یکی دیگر از رنگ های پرطرفدار در طراحی این مدل کابینت، رنگ خاکستری می باشد. رنگ خاکستری در دسته رنگ های خنثی قرار دارد و به همین خاطر می توان از آن در کنار سایر رنگ ها نیز استفاده کرد.

این رنگ برای آشپزخانه های مدرن بسیار مناسب می باشد. بنابراین اگر به دنبال انتخابی متفاوت هستید، پیشنهاد ما استفاده از رنگ خاکستری کابینت ام دی اف می باشد.

کابینت ام دی اف خاکستری

کابینت mdf قهوه ای

از دیگر رنگ های پرطرفدار، می توان به رنگ قهوه ای اشاره کرد. هم چنین این رنگ یکی از پرطرفدارترین رنگ ها برای انتخاب کابینت در بین ایرانیان می باشد که زیبایی خاص خود را به همراه دارد.

رنگ قهوه ای طیف وسیعی از روشن تا تیره دارد که می توانید با توجه به سلیقه و نوع دکوراسیون، رنگ قهوه ای دلخواه خود را انتخاب نمایید.

رنگ قهوه ای نسکافه ای و قهوه ای فندقی برای فضاهایی که مملو از نور و بزرگ هستند، مناسب می باشد. این رنگ ها به راحتی با سرویس چوبی هماهنگ می شوند.

رنگ قهوه ای بسیار تیره بازتاب کمتری دارد؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از این رنگ برای آشپزخانه های بزرگی که نورپردازی مناسب و زیادی دارند، استفاده نمایید.

بخوانید!  مزایای استفاده از کابینت PVC

این رنگ به دلیل انعکاس کم نور، سبب کوچک تر شدن فضا می شود. به همین دلیل استفاده از رنگ قهوه ای تیره را برای آشپزخانه های کوچک توصیه نمی کنیم.

ام دی اف قهوه ای

کابینت mdf سفید مشکی

سفید مشکی از محبوب ترین رنگ های کابینت در سال جاری محسوب می شود. ترکیب رنگی سرد و خنثی با رنگی تند می تواند هماهنگی بسیار زیبایی را بوجود بیاورد. استفاده از سایر المان های آشپزخانه به رنگ سفید مشکی می تواند ایده طراحی شما را تکمیل کند.

ام دی اف سفید مشکی

کابینت mdf آبی

برای کابینت هایی به سبک کلاسیک، رنگ آبی می تواند بهترین گزینه محسوب شود. آبی روشن به خوبی نور را جذب می کند، به همین دلیل برای آشپزخانه هایی که همیشه گرم و پر نور هستند، این رنگ می تواند ایده جذابی باشد.

ام دی اف ابی

کابینت mdf سفید طلایی

یکی از رنگ هایی که امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده، رنگ سفید طلایی می باشد. این رنگ از زیباترین رنگ های مورد استفاده در کابینت ام دی اف می باشد که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.

برای اینکه فضای آشپزخانه ای کاملا مدرن و منحصربفرد داشته باشید، بهتر است از کفپوشی به رنگ طلایی متمایل به قهوه ای در کنار کابینت سفید طلایی استفاده نمایید. استفاده از یک میز نهارخوری سفید می تواند به زیبایی هر چه بیشتر محیط آشپزخانه شما کمک کند.

ام دی اف سفید طلایی

نحوه نصب کابینت mdf

  1. کابینت ها به دو صورت دیواری و زمینی قابل نصب می باشند. مراحل نصب در هر دو صورت یکسان می باشد. مراحل نصب کابینت ام دی اف به شرح زیر می باشد.
  2. به منظور تراز کردن کابینت ها با یکدیگر، در ابتدا باید محل نصب، علامت گذاری شود.
  3. سپس برای افزایش سرعت نصب، قبل از شروع کار باید زیرسازی های لازم را انجام داد و از اتصالات مرغوبی استفاده نمود. بکار گیری این اتصالات سبب می شود تا وسایل بیشتر و سنگین تری داخل کابینت جا داده شوند.
  4. بعد از نصب اتصالات نگهدارند، نوبت به نصب بدنه کابینت می رسد. به این منظور، با استفاده از پیچ، آن ها را به دیوار متصل می کنند.
  5. مرحله بعدی اندازه گیری درب ها و طبقات می باشد. با توجه به بدنه کابینت، اندازه درب ها معمولا 4 یا 5 میلی متر کوچک تر از عرض واقعی درب در نظر گرفته می شوند تا عمل رگلاژ به راحتی انجام گیرد. همچنین برای اندازه گیری ارتفاع و عرض درب ها، باید مقداری فضا برای باز و بسته شدن راحت درب در نظر گرفته شود.
  6. پس از این که درب ها اندازه گیری شد، نوبت به برش کاری می رسد. در این مرحله علاوه بر برش قطعات براساس اندازه، لبه بیرونی درب ها را نیز با نوارهای پی وی سی می پوشانند تا درب ها در برابر رطوبت، عایق شوند.
  7. حال که بدنه و درب ها حاضر شد، نوبت به اتصال آن ها به یکدیگر می رسد. اتصال درب با بدنه توسط لولا صورت می گیرد. این کار باید به وسیله مته یا دریل انجام شود.
  8. در آخرین مرحله، طبقات و دستگیره ها نصب می شوند. حال کابینت آماده بهره برداری و استفاده می باشد.
ام دی اف

قیمت کابینت ام دی اف

قیمت کابینت ام دی اف به عواملی چون جنس بدنه که ایرانی است یا خارجی، نوع و کیفیت روکش، کیفیت یراق آلات و طرح سفارشی یا کارخانه ای بستگی دارد و به ازای هر متر مربع می باشد و شامل کلیه موارد اجرایی از ساخت تا نصب می شود.

کلام آخر

تنوع طرح و رنگ کابینت ام دی اف باعث می شود تا همواره مورد توجه طراحان داخلی قرار گیرد و برای طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان جزء متریال های پرکاربرد محسوب شود.

امروزه در طراحی های جدید نمونه های شیک و جالبی برای کابینت طراحی می شود که نمایی بسیار چشمگیر به فضای آشپزخانه می دهد.

امیدواریم این نوشته اطلاعات ارزشمندی را در مورد کابینت ام دی اف و ویژگی های آن در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.