آموزش رویت

ساختمانچی

قفسه بندی یکی از راه های مؤثر در جهت استفاده بهینه از دیوارها می باشد. این کار باعث ایجاد مکانی برای نگهداری وسایل و زیبایی دیزاین خانه می شود.

از قفسه ها می توان در هر یک از اتاق های خانه استفاده کرد. ایده های ناب در این زمینه به شما در منظم کردن خانه و جلوگیری از هرگونه هرج و مرج کمک می کند.

این قفسه ها نباید پیچیده و پر هزینه باشند. در این نوشته از ساختمانچی ایده هایی ناب در جهت انجام این کار ارائه می دهیم تا به شما در جهت ایده پردازی برای قفسه بندی دیوارهای خالی خانه کمک کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد قفسه بندی در خانه

قفسه بندی حمام

حمام ها معمولا مکان های کوچکی هستند که فضای زیادی برای نگهداری از وسایل ندارند. با این حال حمام به فضای اضافه برای نگهداری حوله، شامپو و صابون های اضافه نیاز دارد. افزودن قفسه به حمام روشی بسیار موثر می باشد، چرا که فضای زیادی برای استفاده بهینه از فضا ایجاد می کند.

قفسه بندی حمام

از شلف ها می توان برای قرار دادن وسایل تزئینی در انواع حمام استفاده کرد. شلف ارزان ترین وسیله ای است که می توانید از آن استفاده کنید. نصب آن ها نیز بسیار راحت می باشد. این امکان وجود دارد که شامپو و صابون های اضافه به خصوص آن هایی که شکل یا جعبه زیبایی دارند، در این طبقه ها قرار داد.

در این صورت دسترسی به آن ها در زمانی که به آن ها نیاز دارید آسان می باشد. افزودن قفسه های درب دار که مانند کابینت می باشند نیز ایده خوبی است. شما می توانید از نمونه های دیواری این قفسه های درب دار به عنوان جعبه دارو نیز استفاده نمایید.

شلف حمام

این کار راه حلی مناسب برای نگهداری وسایلی مانند دستمال، شوینده ها و حوله می باشد. اگر تصمیم به قفسه بندی حمام خود گرفتید، اطمینان حاصل کنید که این قفسه ها در برابر رطوبت و تغییرات دمایی مقاوم هستند.

دوش‌گرفتن باعث ایجاد بخار و افزایش دمای محیط حمام می شود. به همین خاطر در نظر داشته باشید که برخی از انواع چوب با چنین محیط هایی سازگاری ندارد.

فلزها نیز به مرور زمان در چنین محیط هایی شروع به زنگ‌زدن می کنند. قبل از خرید قفسه برای حمام، پرس و جو کنید و قفسه ای که هم از لحاظ ظاهری و هم سازگاری با محیط مناسب است را انتخاب نمایید.

طبقه بندی حمام

قفسه بندی آشپزخانه

همیشه این طور به نظر می آید که آشپزخانه فضای کافی برای نگهداری وسایل ندارد. در آشپزخانه نگهداری وسایل باید به گونه ای باشد که دسترسی به آن ها آسان باشد. بعضی از این مواد نیز فاسد شدنی هستند.

ساخت کابینت آشپزخانه به طور چشمگیری در حل این مشکل کارگشا بوده است. قفسه بندی، گزینه های زیادی در جهت نگهداری از وسایل و ایجاد ظاهری زیبا پیش روی شما می گذارد.

 قفسه بندی آشپزخانه

اگر در فضای آشپزخانه، دیواری وجود دارد که کابینت های زیادی روی آن قرار ندارد، استفاده از شلف ها بسیار کارامد می باشد. برای مثال می توان از آن ها برای قراردادن لوازم تزئینی کوچک و زیبا استفاده کرد.

از قفسه هایی که بالای کابینت ها تعبیه می شوند می توان برای دسترسی آسان به مواد لازم در هنگام آشپزی و وسایل دیگر استفاده کرد. این راهکار زمانی که کابینت های جدیدی به آشپزخانه اضافه می کنید کارامد می باشد.

قفسه آشپزخانه

از این قفسه ها برای نگهداری شیشه های ادویه و ماگ های زیبا می توان استفاده کرد. همچنین با این روش می توانید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید، زیرا دیگر نیازی نیست در کابینت به دنبال آن ها بگردید.

طبقه بندی آشپزخانه

 قفسه بندی انبار

اگر شانس برخورداری از یک انباری جدا از آشپزخانه را در اختیار داشته باشید، قفسه بندی فضای آن از ملزومات می باشد. قفسه ها باید به گونه ای باشند که عمق کافی برای نگهداری وسایل متعدد را در برداشته باشند.

بخوانید!  ویژگی های انواع هود بیمکث

همچنین باید از طول کافی برای قرار دادن وسایل بزرگ تر نیز برخوردار باشند. از سوی دیگر دسترسی و قابل دید بودن وسایل در انباری نیز از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

استفاده از قفسه هایی با ابعاد مختلف، ایده بسیار خوبی در جهت استفاده بهینه از فضا می باشد. انباری ها به طور معمول کوچک هستند و شکل خاصی ندارند از این رو باید تلاش کنید از هر قسمت آن جهت نگهداری وسایل درست استفاده نمایید.

 قفسه بندی انبار

استفاده از قفسه های ساده در انباری ها بسیار کارامد می باشد. این قفسه ها معمولا در معرض دید نمی باشند. از آن جا که این قفسه ها باید وزن زیادی را تحمل کنند، باید در نصب آن ها دقت عمل زیادی صورت گیرد و ساخت آن ها محکم باشد.

استفاده از چوب برای ساخت آن ها گزینه مناسبی می باشد، زیرا انباری ها معمولا محیط های خشک و بدون تغییرات دمایی می باشند. همچنین برای خرید آن ها نیاز به صرف هزینه های گزاف نیست.

با این حال استفاده از استیل های ضد زنگ یا آلومینیوم نیز توصیه می شود؛ چرا که تمیز کردن آن ها آسان است و در صورتی که به دنبال ظاهری صنعتی هستید، استفاده از آن ها به خواسته شما نزدیک تر می باشد.

استفاده از قفسه های ساده در انباری ها

 قفسه بندی کمد

کمدها نیز مانند انباری ها در جهت نگهداری از وسایل استفاده می شوند. قفسه بندی کمدها انواع مختلفی دارد. تقریبا در قفسه بندی تمام کمدها از قفسه های باز استفاده می شود، بنابراین وسایلی که در آن نگهداری کرده‌اید به راحتی قابل دید می باشند. اکثر قفسه های کمدی قسمت های مختلفی دارند.

قسمت بالایی آن ها معمولا طول زیادی دارد و مکانی مناسب برای نگه داری لباس های فصلی می باشد. اطمینان حاصل کنید که فضایی را برای آویزان‌کردن لباس های خود اختصاص می دهید.

شما می توانید از نظم دهنده هایی جهت نظم دهی به کمد لباسی استفاده نمایید. این نظم دهنده ها می توانند حالت کشویی داشته یا میله ای در جهت آویزان کردن لباس ها داشته باشند.

 قفسه بندی کمد

اگر به دنبال راهکاری ارزان قیمت برای نگهداری از وسایل هستید، نصب قفسه های ساده به شما پیشنهاد می شود. اطمینان حاصل کنید که این قفسه ها می توانند وزن وسایلی که روی آن ها قرار دارد را تحمل کنند.

از آن جا که در نصب قفسه های کمد زیبایی مدنظر نمی باشد، قفسه های چوبی به داشتن کمدی تمیز و مرتب کمک می کند و انتخاب مناسبی می باشد.

قفسه های کمد

اگر تعداد زیادی کفش دارید، قفسه هایی را برای نگهداری از آن ها در نظر بگیرید. این قفسه ها باید به گونه ای دید داشته باشند که کفش موردنظر خود را به راحتی پیدا کنید.

این روش بسیار بهتر از این است که کفش ها را روی هم انباشته کنید. با قرار دادن کفش ها در قفسه، هر جفت کفش در کنار هم قرار می گیرد و منظم می باشد.

قفسه هایی را برای نگهداری از وسایل

انواع قفسه بندی

قفسه بندی چوبی

چوب محبوب ترین متریال برای ساخت قفسه بندی در خانه می باشد. این متریال به دلیل دوام و استحکام بالایی که دارد و نمای زیبایی که ایجاد می کند، به وفور در سبک های مختلف از سنتی تا مدرن به کار می رود.

ترکیب چوب با متریال دیگر مانند فلز و شیشه در ساخت قفسه می تواند بر زیبایی این المان بیافزاید. نئوپان و تخته چندلا از جمله چوب هایی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد و از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشد.

الوارها و چوب درخت صنوبر نیز برای ساخت قفسه بندی بسیار مناسب می باشند که دارای استحکام و سختی بالایی می باشند، اما قیمت بالایی دارند.

بخوانید!  کاربرد رنگ زرد و ترکیبات مناسب آن در طراحی خانه

همچنین از محبوب ترین چوب ها در این زمینه می توان ام دی اف را نام برد که از دوام و زیبایی بالایی برخوردار می باشد. اگر قصد قفسه بندی چوبی در حمام یا سرویس بهداشتی را دارید، بهتر است از چوب های مقاوم در برابر رطوبت مانند چوب ترمو یا ترمووود استفاده نمایید.

عکس استفاده از قفسه بندی فلزی و چوبی در انبار، آشپزخانه و کمد

قفسه بندی فلزی، استیل و آلومینیومی

فلزات از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند، به همین دلیل استفاده از آن ها در ساخت قفسه ها بسیار رایج می باشد. در قفسه بندی های فروشگاهی، انباری و خانگی می توان از قفسه بندی های فلزی، استیلی و آلومینیومی استفاده نمود. این قفسه ها سال ها زیبایی خود را حفظ می کنند و به راحتی خراب نمی شوند.

قفسه فلزی

قفسه بندی پلاستیکی

قفسه های پلاستیکی از جمله ارزان ترین قفسه ها می باشند. این قفسه بندی ها نسبت به قفسه های فلزی و چوبی از استحکام پایین تری برخوردار هستند و نمی توان وسایل سنگین را بر روی آن ها قرار داد، زیرا ممکن است آسیب ببینند یا بشکنند.

از قفسه های پلاستیکی می توان در اتاق بچه ها و برای قراردادن وسایل، اسباب بازی ها، کتاب و… استفاده نمود. همچنین می توان از این قفسه ها به منظور قرار دادن کفش ها نیز استفاده کرد.

معرفی ایده های بیشتر در زمینه قفسه بندی

  • قفسه هایی که بر روی دیوار نصب می شوند، فرصت های خلاقانه زیادی به شما می دهند. شما می توانید انواع مختلف آن ها را در شکل ها و اندازه های مختلف برای ایجاد قسمتی منحصربفرد بر روی دیوار نصب کنید.
  • فضایی مخفی جهت نگهداری وسایل تهیه نمایید. درب های کشویی ظاهری روستیک به فضا می بخشد. از این درب ها می توان برای مخفی‌کردن قسمت قفسه‌بندی استفاده کرد.
  • از قفسه ها به عنوان فضایی برای نمایش کارهای هنری استفاده نمایید. خرید یک سه پایه کوچک نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند. می توان از این قفسه ها برای قرار دادن عکس نیز استفاده کرد.
قفسه الومینیومی
  • با نصب یک آینه یا استفاده از شمع با نورها بازی کنید. استفاده از شلف ها برای قرار دادن آینه یا شمع، راهی مناسبی برای افزودن نور به قسمت های مختلف اتاق می باشد.
  • استفاده از سبد و جعبه های زیبا جهت نگهداری از وسایل، کارامد می باشد. سبدهای چوبی می توانند بافتی ارگانیک به فضای خانه شما ببخشند، در حالی که جعبه هایی که در آن ها از نقوش مختلف استفاده می شود، تنها به فضا رنگ می بخشند. جعبه های چوبی کلاسیک هستند و از ظاهر خوبی برخوردارند.
  • از گلدان و شیشه های تزئینی برای تزئین قفسه ها استفاده نمایید. این وسایل معمولا در اشکال، بافت و رنگ های زیبا وجود دارند که در هر فضایی ظاهری چشمگیر ایجاد می کنند.
قفسه ها
  • استفاده از مجسمه های تزئینی را فراموش نکنید. قفسه ها فضای مناسبی برای نمایش مجسمه می باشند.
  • از کاسه های دکوری که از گیاه یا میوه های طبیعی و مصنوعی پر شده اند استفاده نمایید.
  • از قفسه ها برای قرار دادن کتاب ها و مجلات استفاده نمایید.
  • برای ساماندهی قفسه ها می توانید چند کتاب را به صورت افقی روی یکدیگر قرار دهید و مجسمه یا گلدان کوچکی را روی این کتاب ها بگذارید.
قفسه های کتاب

نکات پایانی

ایده های زیادی در مورد قفسه بندی مناسب وجود دارد. از قفسه بندی می توان به عنوان فضایی برای نگه داری وسایل یا به عنوان وسیله ای دکوری در هر مکانی استفاده کرد.

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته به خوبی راهنمای شما کاربران عزیز در این حیطه بوده باشد. در صورت تمایل نظرات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب با ما در میان بگذارید.

قفسه بندی