آموزش رویت

ساختمانچی

انسان به دلیل علاقه ای که همیشه به طبیعت داشته، همواره دغدغه اش استفاده از محصولات و کالاهایی بوده که از طریق آن خود را به طبیعت نزدیک تر نگاه دارد، در صنعت ساختمان برخی از مصالح و محصولات ساختمانی به بهترین شکل طبیعت را یادآوری می کنند، موزاییک واش بتن یکی از همان فرآورده های بتنی ست که به علت خواص طبیعی و بافت الهام گرفته شده اش از طبیعت و همچنین تنوع رنگی زیاد سنگدانه هایش مورد پسند و توجه محوطه سازان و طراحان لنداسکیپ بوده، که گواه این نیز تقاضای همیشگی برای خرید موزاییک های واش بتن در مارکت کشور است.

هر آنچه باید در مورد موزاییک واش بتن بدانیم

در این مقاله اطلاعات بسیار زیادی از موزاییک واش بتن برای شما گردآوری کرده ایم تا با قیمت، ویژگی، مزایا و معایب این فرآورده بتنی بیش از پیش آشنا شوید. و اگر به هر دلیلی این روز‌ها با دغدغه‌ی انتخاب کفپوش بتنی مناسب برای محوطه منزل و ویلای خودتان روبرو هستید، این مقاله برایتان بسیار مفید خواهد بود.

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا به عنوان یکی از مجرب‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید و توزیع قطعات بتنی پیش ساخته و مصالح ساختمانی از جمله موزاییک پلیمری، واش بتن، آجر نما، آجر کف، بتن اکسپوز، کفپوش بتنی، جدول بتنی، قلوه سنگ و موزاییک حیاطی با بیش از 15 سال سابقه کار آماده ارائه کامل خدمات در خصوص سفارش گذاری تمامی محصولات ذکر شده است.

نمونه موزاییک واش بتن گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

موزاییک واش بتن گروه تولید صنعتی کیان برنا

فهرست مقاله واش بتن

  • موزاییک واش بتن چیست؟
  • انواع واش بتن
  • انواع روش های تولید واش بتن
  • انواع محصولات واش بتن
  • مزایای موزاییک واش بتن
  • ویژگی ها واش بتن مرغوب
  • انتخاب واش بتن مناسب
  • واش بتن در چه مکان هایی کاربرد دارد؟
  • نحوه اجرای موزاییک واش بتن در محوطه سازی
  • توجیه اقتصادی استفاده واش بتن در محوطه سازی
  • نتیجه گیری

موزاییک واش بتن چیست؟

واش بتن از عبارت Washed Concrete به معنای “بتن شسته” گرفته شده است. موزاییک واش بتن که در فارسی به آن موزاییک شسته یا موزاییک سنگ برجسته نیز گفته می شود یک نوع کفپوش بتنی دکوراتیو است که از ترکیب بتن با سنگدانه های رنگی و همچنین افزودنی های بتن مثل روان کننده و چسب بتن تولید می شود و در مرحله آخر تولید، سطحش با آب و انواع خاصی از اسید شسته می شود، به شکلی که سنگ های داخل موزاییک واش بتن به میزان معینی نمایان شوند.

جدای از موضوع موزاییک واش بتن بسته به میزان شسته شدن و یا ساب خوردن برجستگی سنگ هاشان، بافت موزاییک را متفاوت می کنند یعنی هر چقدر موزاییک واش بتن بیشتر شسته شود بیشتر سنگ هایش نمایان می شود و برعکس هر چقدر کمتر ساب بخورد سنگ هایش کمتر بیرون میزند.

واش بتن ها علاوه بر ظاهر زیبا و تنوع رنگی بسیار زیاد، مقاومت بالایی دارند، ضد لک هستند و مراقبت زیادی لازم ندارند. طیف وسیع رنگ های واش بتن به دلیل تنوع رنگ سنگ های ریز و درشتی ست که داخل موزاییک واش بتن استفاده می شود.

انواع واش بتن

موزاییک های واش بتن موجود در مارکت در دو نوع تولید می شوند:

  • واش بتن معمولی ( فرچه ای سنگ درشت )
  • واش بتن آنتیک ( فرچه ای سنگ ریز )

در واش بتن فرچه ای معمولی از سنگ درشت تر و ناهمگن تر از نوع آنتیک استفاده می شود که پستی و بلندی زیادی روی کفپوش ایجاد می کند. سطح واش بتن های معمولی در مرحله آخر تولید توسط فرچه های فلزی صیقل داده می شود تا سنگ ها به یک میزان از موزاییک بیرون بزنند.

در واش بتن آنتیک از سنگ های ریز معدنی استفاده می شود که هم تراکم زیاد سنگدانه ها و هم بافت منسجم طبیعی آنها باعث شیک تر و چشم نواز تر شدنشان نسبت به نوع معمولی می شود. هر کدام از واش بتن های فرچه ای و آنتیک مزیت های خودشان را دارند، برای مثال در مکان هایی که نیاز به اصطکاک بیشتری باشد و به قولی ماشین خور هم باشد بهتر است از واش بتن معمولی استفاده کنیم.

اما واش بتن آنتیک بجز زیباییش که حسابی محوطه را دگرگون می کند، راه رفتن روی این نوع موزاییک خیلی لذت بخش تر است. نوعی دیگر از واش بتن های آنتیک نیز در بازار وجود دارد که داخل آن از سنگ های درشت استفاده می شود اما سطحش را با دستگاه صاف و صیقلی می کنند که به واش بتن ساب خورده معروف است.

انواع روش های تولید واش بتن

واش بتن ها به طور کلی بر اساس نحوه تولید به سه نوع زیر دسته بندی می شوند.

  • واش بتن ویبره ای

در روش ویبره ای ابتدا بتن و افزودنی بتن داخل میکسر یا بتونیر کاملا با هم ترکیب می شوند سپس مواد بدست آمده را درون قالب های لاستیکی می ریزند و قالب ها روی نقاله ای تقریبا 2 الی 3 متری شروع به حرکت می کنند که ویبره اعمال شده روی آنها باعث حباب گیری، یکنواخت شدن سطح و فرم گیری موزاییک درون قالب می شود.

پس از این مرحله قالب و مواد داخل آن باید فرآیند کیورینگ ( عمل آوری بتن با بخار ) را طی کنند که در نهایت پس از 24 ساعت موزاییک های واش بتن آماده برای فرچه شدن و یا ساب خوردن هستند. استفاده روش ویبره ای سرعت تولید را بالا می برد اما نباید با کوتاهی در زمان کیورینگ و استفاده نادرست و کم از افزودنی های بتن، کیفیت روش تولید ویبره ای را فدای تولید حداکثری کرد.

  • واش بتن درجا

این روش تولید در کشورهای صنعتی و پیشرفته مرسوم است. در روش واش بتن درجا ابتدا لایه ای سیمان با زیر سازی مناسب روی سطح مورد نظر قرار می گیرد، سپس سنگدانه ها و دیگر مواد که به صورت ملات آماده شدند، روی سیمان با فشار متناسب پرس می شوند.

واش بتن درجا در ایران، به دلیل فرآیند حمل و نقل و عدم وجود امکانات در محل مقرون به صرفه نیست که می توان این محصول را با قیمت بسیار کمتر و به صورت انبوه در محل کارگاه تولید کرد. اگر محوطه خیلی وسیعی داشته باشیم روش تولید درجا نیز نمی تواند ایده بدی باشد.

  • واش بتن پرسی

در این روش ابتدا مواد اولیه از جمله سیمان، سنگ دانه بندی و پودر سنگ و آب مخلوط می شوند و 50 درصد حجم قالب را پر می کنند بعد باقی حجم قالب را با ماسه و سیمان و مقدار کمی آّب پر کرده و مواد را پرس می کنند. این عمل باعث می شود آب مازاد لایه اولیه جذب بخش دوم بشود.

قدرت پرس باید حداقل 300 تن باشد که پس از پرس واش بتن از قالب خارج می شود و 24 ساعت در اتاق بخار قرار می گیره و بعد از آن مراحل شستشو انجام می شود. هر چه قدرت پرس بیشتر باشد باعث افزایش تراکم و مقاومت واش بتن می شود.

موضوع مهمی که در نوع تولید پرسی وجود داره این است که متاسفانه خیلی از واحدهای تولیدی از دستگاه های پرس کوچک برای تولید واش بتن استفاده می کنند که این قدرت کم پرس باعث می شود واش بتن متراکم نشده و علاوه بر مقاومت کم، جذب آب بالایی داشته باشد که در برابر سرما و یخ زدگی بسیار آسیب پذیر می شود.

بخوانید!  راهنمای تهیه و کاربرد سنگ های ساختمان

انواع محصولات واش بتن

تولید محصولات واش بتن فقط منحصر به کفپوش نیست. خواص زیباشناسی و کیفیت خوب موزاییک واش بتن باعث شده که از این فرآورده بتنی محصولات دیگری نیز ساخته بشود.

محصولاتی که علاوه بر پوشاندن کف محوطه می توانند در قسمت ها و فضاهای دیگر یک بنا نیز کاربرد داشته باشند، مثل جدا سازی و حصارکشی یک فضای خاص همانند باغچه، ایجاد پلکان و دیگر بخش ها در محوطه ساختمان که در زیر تمامی محصولات واش بتن را با نوع استفاده هریک نام بردیم تا شما خواننده گرامی با گستردگی محصولات واش بتن هم آشنا بشوید.

  • موزاییک واش بتن: در کف حیاط، پیاده رو، رمپ، پارکینگ، پشت بام ( روف گاردن) و غیره کاربرد دارند.
  • جدول واش بتنی: برای محصور کردن باغچه ها یا جداسازی دو محوطه خاص و ناهمگون کاربرد دارد.
  • پله واش بتن: از این محصول می توان برای پوشاندن پله ها و ایجاد پلکان در محوطه بیرونی بهره برد.
  • دور درختی واش بتن: برای محصور کردن درختان و گیاهان و همچنین ایجاد محلی برای آبیاری آنها.
  • واش بتن نورانی یا چراغ دار: واش بتن های چراغ دار همون واش بتن های معمولی هستن که در آنها چراغ تعبیه شده.

مزایای موزاییک واش بتن

چرا از واش بتن استفاده کنیم؟ اولین و بزرگترین مزیت واش بتن ها نسبت به سایر کفپوش ها ظاهر زیباشونه طوری که سطح سه بعدی و برجسته آنها به همراه رنگ بندی طبیعی سنگ ها باعث می شود وقتی روی آنها قدم برمی دارید حس آشتی با طبیعت در شما ایجاد بشود.

دومین مزیت بزرگ واش بتن این است که با سطح ناصافی که دارند قدم برداشتن یا رانندگی روی آنها حتی موقع بارندگی به دلیل اصطکاکی که ایجاد می کنند آسون تر و امن تر به نظر می رسه، همچنین براساس نیازتون یا شرایط آب و هوایی منطقه می توانید موزاییک هایی با سطوح وسنگ هایی برجسته تر انتخاب کنید. البته باید خاطرنشان کرد که از نظر مقاومت در برابر سرما و یخ زدگی موزاییک های پلیمری حرف اول را می زنند.

مورد سوم از مزایای دیگه واش بتن ها، عمر طولانی و هزینه کم نگهداری، پاکسازی (تمیز کردن) آنهاست. و مورد چهارم، واش بتن ها از جمله ارزان ترین نوع محصولات بتنی دکوراتیو هستن که می شود در محوطه سازی از آنها استفاده کرد. به نوعی واش بتن می تواند شما را از سادگی ملالت بار بتن های معمولی رها کند.

نکات مثبت دیگه ای که از مزایای موزاییک واش بتن شمرده می شود.

  • عدم لغزش روی واش بتن نسبت به دیگر موزاییک ها
  • طیف رنگی نامحدود
  • اجرای نسبتا ساده نسبت به دیگر کفپوش ها
  • مقاوم در برابر بارش باران و سرمای معمولی

ویژگی های واش بتن مرغوب

تولید واش بتن اصول خاصی دارد که اگر آن اصول رعایت نشود موزاییک ترک برمی دارد و می شکند، و یا سنگدانه ها بعد از گذشت چند وقت در اثر سرما و گرما یا تردد از سطح موزاییک جدا شده و واش بتن اصطلاحا کچل می شود.

در بیانی دیگر، واش بتن های تولید شده با مواد اولیه مرغوب، درجه یک و فرمول مهندسی خوب قادر به تحمل دمای 40- تا 65 درجه سانتی گراد خواهند بود اما اگر آن اصول رعایت نشود عمر و کیفیت واش بتن بسیار پایین میاد.

روش تشخیص واش بتن با کیفیت چیست؟

برای تشخیص کیفیت واش بتن کافی ست با یک چکش فلزی به وسط آن ضربه بزنید. اگر موزاییک با شدت ضربه کم بشکند و یا بعد از شکستن سنگ های داخلی آن از هم جدا شوند، از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، اما اگر واش بتن با ضربات سنگین و متعدد شکسته شود و یا ترک بردارد از نوع مرغوب و با دوام می باشد.

همینطور اگر پس از شکستن واش بتن، در قطعه ی شکسته شده از موزاییک، سنگدانه ها در تمام ضخامت قطعه وجود نداشته باشند آن موزاییک واش بتن از کیفیت خوبی برخوردار نیست. واش بتنی که در تمام ضخامتش سنگدانه داشته باشد واش بتن مرغوبی است. (مثلا اگر ضخامت کفپوش 35 میلی متر است باید در تمام 35 میلیمتر سنگدانه های رنگی مشاهده شود).

واش بتن های لب پر شده، شکسته شده، ترک دار و واش بتن هایی که سنگ ها از موزاییک جدا شده باشند، همگی از ویژگی های واش بتن نامرغوبه که به روش های غیر اصولی و با مواد درجه یک ساخته نشده.

سایر ویژگی های یک واش بتن مرغوب از قرار زیر است.

  • اگر عیار بتن واش بتن استاندارد باشد و همه مواد اولیه اش از سنگ و سیمان گرفته تا روان کننده ها با کیفیت باشند و واش بتن با روش های اصولی تهیه شده باشد، باید بعد از شکسته شدن، سنگ و سیمان از هم جدا نشوند و به عبارتی سنگ ها هم شکسته شوند.
  • در برش های عرضی و طولی که قطعات واش بتن می خورند، حباب هوا وجود نداشته باشد. حواستان باشد هرچی حباب هوا بیشتر باشد آب و رطوبت بیشتر به داخل موزاییک نفوذ می کند و در نتیجه عمر واش بتن کمتر می شود و زودتر می شکند.
  • تراکم سنگدانه ها در کفپوش یکنواخت است.
  • مقاومت فشاری بالا ( معمولاً 400 ~ 300 کیلوگرم بر سانتی مترمربع) داشته باشد.
  • از سنگدانه های با مش بندی یکسان استفاده شود.
  •  از سیمان پرتلند با عیار 400 استفاده شود.
  • در برابر سرما و نفوذ آب مقاوم است.

موزاییک واش بتن گروه تولید صنعتی کیان برنا

انتخاب واش بتن مناسب

چطور یک کفپوش واش بتن مناسب انتخاب کنیم و بخریم؟ مهم ترین قسمت هر خریدی، انتخاب درست و مناسبه محصول مورد نظرِ که با در نظر گرفتن عوامل و مقادیر متعددی پیش از خرید انجام می گیرد.

این پارامترها از نوع موزاییک، ابعاد موزاییک و رنگ موزاییک گرفته تا شرایط جوی محیط و محوطه ای که می خواهیم آن را سنگفرش کنیم می توانند تاثیرگذار باشند. اینجاست که مشاوره گرفتن از یک کارشناس می تواند کار ما را بسیار راحت تر کند، اما برای افزایش آگاهی نسبت به موزاییک واش بتن لیستی از این پارامترها و فاکتورها که پیش از خرید بایستی در نظر گرفت، آماده کردیم که در زیر به تمام آنها اشاره خواهیم کرد.

  • نوع محیط و کاربری آن
  1. کاربری مسکونی
    1. آپارتمان
    2. ویلایی (باغ ویلا)
  2. کاربری اداری – دولتی
  3. کاربری تجاری
  4. کاربری صنعتی
  5. کاربری پارکینگ و معابر
  6. کاربری فضای سبز
  7. کاربری آموزشی، فرهنگی و مذهبی
  • ساختار آب و هوا و شرایط جوی محیط
  1. اقلیم گرمسیر
  2. اقلیم سردسیر
  • ابعاد، متراژ و سایز بنا
  1. کوچکتر از 200 متر
  2. بزرگتر از 200 متر
  • طیف رنگی واش بتن
  1. واش بتن سفید
  2. واش بتن مشکی
  3. واش بتن سبز
  4. واش بتن لیمویی
  5. واش بتن قرمز
  6. واش بتن رودخانه ای
  7. واش بتن سفید قرمز
  8. واش بتن سفید لیمویی
  9. واش بتن سفید مشکی
  10. و واش بتن های سفارشی که به سلیقه مشتری با ترکیب دیگر سنگدانه ها تولید می شوند.
  • نوع واش بتن
  1. معمولی ( فرچه ای سنگ درشت)
  2. آنتیک ( فرچه ای سنگ ریز)
بخوانید!  ساخت سوله های صنعتی و ساختمان سازی با اسکلت فلزی چه مزایایی دارد؟

نکاتی ویژه در مورد انتخاب موزاییک واش بتن

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد فاکتورهایی هستند که می توانند در جهت انتخاب هرچه بهتر موزاییک واش بتن و یا هر کفپوش بتنی دیگر کمک کنند اما موارد کلیدی از نگاه کارشناسان حرفه ای، برای انتخاب هر چه بهتر موزاییک واش بتن نیز آماده کردیم که به شرح زیر است.

  • اگر در محوطه سازی بنا از سازه های طبیعی و مصنوعی مانند آلاچیق، برکه، نهر، آبشار، چمن و غیره استفاده شده پیشنهاد متخصصان برای انتخاب کفپوش، واش بتن ها هستند چون هارمونی رنگ و ساختار را خواهید داشت.
  • استفاده از واش بتن ها در مناطق گرمسیر کشور هیچ مشکلی ندارد.
  • استفاده از واش بتن ها در مناطق سردسیر و خشک پیشنهاد نمی شود و جایگزین آنها موزاییک پلیمری یا همان سنگ مصنوعی سمنت پلاست است.
  • رنگ کفپوش ارتباط مستقیم با بزرگی و کوچکی فضا دارد و توصیه می شود برای فضاهای کوچک از رنگ های خیلی تیره استفاده نشود.
  • معمولا موزاییک هایی با ابعاد بزرگتر را می شود هم در فضاهای کوچک و هم در فضای بزرگ استفاده کرد.
  • پیشنهاد می شود از انتخاب موزاییک های کوچک در فضاهای کوچک خودداری کنید چون باعث می شود فضا شلوغ تر به نظر بیاد.
  • اگر در محوطه های خیلی بزرگ فقط از موزاییک واش بتنی با طیف سنگدانه های روشن استفاده کنیم، فضا بی روح و بسیار ساده به نظر خواهد رسید پس بهتر است در فضاهای بزرگ از واش بتن ها ترکیبی استفاده کرد.
  • در مسیرها و پیاده روهای طولانی پیشنهاد می شود خطوطی در کنارین یا یک تک لاین در وسط از موزاییک واش بتنی با رنگ مخالف یا تیره تر استفاده شود.
  • سایز استاندارد واش بتن ها 40*40 و یا 60*30 هست، ولی در کیان برنا سایزهای اختصاصی هم نسبت به پروژه و تصمیم کارشناس قابل سفارش دهی هست و میتونید براساس نیاز آنها را تهیه کنید.

واش بتن در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

با توضیحاتی که در طول مقاله واش بتن ارائه شد، و با در نظر گرفتن تمام ویژگی ها و خصوصیات مثبت موزاییک واش بتن و همچنین ساخت دیگر قطعات بتنی از فرآورده بتنی واش بتن می توان گفت در حال حاضر از این نوع کفپوش بتنی در همه جا کاربرد دارد برای مثال:

  • پیاده رو و تمامی مسیرهای عبوری انسان در تمام مناطق آب و هوایی بجز مناطق بسیار سرد
  • حیاط و محوطه ی انواع ساختمان با کاربری های گوناگون مانند ویلا، برج و مجتمع مسکونی
  • پشت بام و روف گاردن، پارکینگ و تمامی مسیرهای عبوری خودرو
  • کارخانه ها، پالایشگاه ها، مجتمع های تفریحی و گردشگری، باغ ها، ویلا ها، باغ ویلا ها، تالار ها

نحوه اجرای موزاییک واش بتن در محوطه سازی

غیر از فرآیند تولید، برای اینکه محصول خصوصیات و کیفیت و زیبایی خودش را حفظ کند، نحوه اجرا هم اهمیت داره. برای اجرای واش بتن با استفاده از اصول محوطه سازی ابتدا سطح محوطه را شیب بندی و تسطیح کرده و سپس با ملات ماسه سیمان کف را آماده سازی کرده و صفحات واش بتن را قرار می دهیم.

در اصل نحوه درست اجرای واش بتن این است که صفحات خارج شده از قالب را در محوطه مورد نظر اجرا کرده و سپس سطح آن را با واترجت و ساب پرداخت می کنند. برای نصب واش بتن از دو روش خشکه چینی و همراه با ملات ماسه سیمان استفاده می کنند.

موقع نصب واش بتن ها موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سطح زیر کار موزاییک به خوبی کوبیده و متراکم شود.
  • هنگام نصب معمولا بین 1 تا 5 سانتیمتر باید به عنوان بند در نظر گرفت.
  • برای پر کردن فاصله بین موزاییک ها می شود از چمن، سیمان ( خاکستری، سفید، رنگی )، سنگ و غیره می توان استفاده کرد.
  • مراقب باشید روی واش بتن ها دوغاب، سیمان یا گچ نریزه وگرنه لابه لای سنگ ها خشک می شوند و تمیز کردنشان ممکن نیست.
  • برای تمیز کردن واش بتن ها از مواد شوینده قوی مثل اسیدها یا نمک ها استفاده نکنید.

توجیه اقتصادی استفاده از واش بتن در محوطه سازی

در حال حاضر واش بتن یک کفپوش بتنی کم هزینه و به صرفه است، چرا که همه مصالح و مواد تشکیل دهنده موزاییک واش بتن در ایران به صورت بومی وجود دارد و تولید می شود، همچنین شرایط نسبتا آسان و ارزان تولید این محصول نیز از عواملی است که استفاده این نوع کفپوش بتنی را برای تولید کننده و خریدار به صرفه می کند.

البته این شرایط خوب ابعاد منفی نیز به همراه دارد برای مثال این روزها در کارگاه های کوچک به صورت غیر استاندارد و غیر علمی واش بتن تولید می شود که نتیجه آن خسارت به بازار، تولید کننده و خریداران است.

قیمت واش بتن نسبت به سایر کفپوش های بتنی و انواع دیگر موزاییک ها همی شود به صرفه و رنج قیمت میانی را داشته که همین امر باعث شده همواره جزو پیشنهادات کارشناسان حوزه طراحی و دکوراسیون برای محوطه سازی باشد.

هر دو نوع موزاییک واش بتن معمولی با سنگدانه های درشت و واش بتن آنتیک با سنگدانه های ریز در کیان برنا تولید می شود و قیمت آنتیک کمی از معمولی بیشتر است و دلیل این امر، پروسه سخت جمع آوری و الک کردن سنگ های ریز هست.

این روزها واش بتن هایی نه چندان مرغوب و با قیمت پایین در بازار یافت می شوند که خرید آنها شاید در ابتدا به صرفه باشد ولی چون استانداردهای لازم را ندارند، خیلی زود از بین می روند و نیازمند تعمیر و هزینه های گزاف بعدی خواهند شد.

نتیجه گیری

اقلیم شما اگر بسیار سرد است، بهتر است از دیگر موزاییک ها و کفپوش ها استفاده کنید در غیر این صورت موزاییک واش بتن ایده آل برای محوطه سازی است. کاربری مکان شما مهم است شاید پیشنهاد کارشناسان با نوع بنا و محوطه تغییر کند اما اگر نتیجه موزاییک واش بتن باشد.

ابتدا دقت کنید تولید کننده معتبری را انتخاب کنید نه یک کارگاه کوچک و غیراصولی، سپس موزاییک واش بتن خود را با در نظر گرفتن عواملی که در بخش انتخاب واش بتن بیان کردیم برگزینید.

بهتر است برای ترکیب کردن رنگ های متفاوت واش بتن از کارشناسان فروش، طراحان دکور و محوطه نیز مشورت بگیرید چرا که ترکیب و چیدمان نادرست و بدون هارمونی نازیبایی را به همراه خواهد داشت. از انواع چینش و چیدمان های متفاوت موزاییک غافل نشوید یک چیدمان خوب می تواند جلوه ی واش بتن را چندین برابر زیباتر کند.

در نهایت امیدوارم با مطالعه این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرید واش بتن را به دست آورده باشید. اگر شما نیز اطلاعات و یا تجربه خرید از موزاییک واش بتن دارید می توانید در قسمت کامنت ها آنها را با ما و تمام خواننده های این مقاله در میان بگذارید.