آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت، می پردازیم. با ما همراه باشید.

افزایش 6.8 درصدی ساخت مسکن در کشور

براساس گزارشات و تحقیقات صورت گرفته، بهار 99 در تمام نقاط کشور تعداد 102,160 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از طرف شهرداری های سراسر کشور پیش بینی شد که نسبت به فصل گذشته حدود 15 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه در سال گذشته حدود 6.8 درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحدهای مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان در سطح کشور حدود 2.7 درصد واحد می باشد.

تاثیر دستکاری نرخ سود بانکی بر قیمت نهایی پول و مسکن

خشایار باقر پور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، گفت: نرخ سود بانکی و رشد نقدینگی همراه با آن،‌ تورم و نرخ ارز، بر روی قیمت در بازار مسکن اثر افزایشی دارند. دستکاری در نرخ سود بانکی در تمام بازارها تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد.

اگر بخواهیم به بازار مسکن و اثرات نرخ سود بانکی در آن اشاره‌ کنیم، مهم‌ترین اثر نرخ سود بانکی را شاید بتوان افزایش بهای تمام‌ شده پول در این بازار دانست. از دیگر اثرات نرخ سود بانکی در بازار مسکن که همواره مورد نقد کارشناسان بوده است، خروج نقدینگی از بانک و حمله آن به بازارهای دیگر است، اما وضعیت معکوس آن‌ هم در بازار مسکن به ‌شدت محسوس و قابل‌ مشاهده می باشد.

باقر پور در ادامه گفت: در دوره‌ هایی که نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرد، علاوه بر بالا رفتن بهای تمام‌ شده پول برای بخش مولد، سود سپرده‌ گذاری بلند مدت در بانک از سود دهی ساخت ‌و ساز پیشی گرفته و سازندگان و تأمین‌ کنندگان، برای فرار از دردسرهای حاشیه‌ ای ساخت پروژه‌ های ساختمانی، ترجیح دادند سرمایه‌ های خود را در بانک سپرده‌ گذاری کرده و از سود بی‌ دردسر آن استفاده کنند.

بخوانید!  رکود بازار آهن

کاهش 48 درصدی میزان معاملات مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با توجه به پایین آمدن قیمت مسکن، خریداران در انتظار افت بیشتر نرخ های پیشنهادی هستند. در آبان ۱۳۹۹ تعداد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه گذشته ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

در سراسر کشور نیز در طول آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۳۹ قرارداد خرید و فروش منعقد شده که از افت ۳۱ درصدی نسبت به مهرماه امسال و رشد ۶۷ درصدی نسبت به آبان سال گذشته خبر می دهد.

شایعه تعطیلی سازمان نظام مهندسی تهران

علی‌ محمد عبدی‌ قهرودی، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان طی نامه‌ ای به مدیرکل راه و شهرسازی تهران، خواستار پیگیری و برخورد با عاملان پرداخت‌ های مازاد به اعضای سازمان نظام مهندسی شد.

با توجه به گذشت بیش از چند ماه از افشای موضوع پرداخت‌ های غیرمجاز مازاد و تکراری به میزان تقریبی 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران، قهرودی ضمن اشاره به ضرورت عودت بی‌ قید و شرط مبالغ مازاد پرداختی به اشخاص حقیقی و حقوقی، رسیدگی قضایی و انتظامی علیه کسانی که به بهانه‌ های واهی از اعاده مبالغ پرداختی خودداری می‌کنند و همچنین مسئولان ذیربط در سازمان نظام مهندسی استان تهران را خواستار شد.

قهرودی ضمن تأکید بر فقدان هرگونه ابهام در زمینه بازگشت کامل وجوه مازاد پرداختی، از اداره کل راه و شهرسازی استان خواسته تا با توجه به مسئولیت هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در حفظ و حراست از منابع و دارایی‌ های سازمان، چنانچه تعلل مدیران ذیربط اعم از هیأت‌ مدیره، هیأت‌ رئیسه و رئیس سازمان در پیگیری جدی و موثر بازگشت مبالغ اضافه پرداختی، احراز می‌شود، نسبت به طرح شکایت کیفری و انتظامی علیه همه مدیران ذیربط در مراجع ذی‌ صلاح اقدام و نتیجه با امعان نظر به ماده 26 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، گزارش شود.