آموزش رویت

ساختمانچی

ام دی اف MDF نوعی چوب مصنوعی است و از خاک اره و چسبی تشکیل می شود که تحت فشار و حرارت بالا با هم ترکیب شده اند. سطح این نوع چوب صاف و یکدست است و گاهی هم رگه هایی از طرح چوب بر روی آن ها وجود دارد.

رنگ بندی MDF از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره درجه بندی می شود و نسبت به چوب طبیعی از سطح صاف تر و لبه های منسجم تری برخوردار است.

MDF از خواص مکانیکی و فیزیکی بالایی برخوردار است و به همین دلیل در برابر فرسایش، پوسیدگی، ترک خوردگی و… مقاوم تر از چوب های طبیعی می باشد. علاوه بر آن دانسیته چوب MDF در تمام سطوح آن یکنواخت است و استحکام آن بسیار بالا می باشد.

امروزه از چوب ام دی اف به دلیل طیف وسیع طرح و رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان به وفور استفاده می شود. تا انتهای این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با کاربردهای MDF در دکوراسیون داخلی خانه آشنا شوید.

تاریخچه ام دی اف

تخته فیبر یا همان MDF از جمله اختراعات نسبتا جدید در صنایع چوب محسوب می شود که برای اولین بار به عنوان یکی از محصولات فرعی کاغذ رواج پیدا کرد. این محصول در سال 1898 سبب شد تا کارخانه ای برای تولید تخته فیبر عایق در انگلیس تاسیس شود.

سرانجام اولین کارخانه رسمی تولید MDF در سال 1965 در شهر دپوزیت نیویورک تاسیس شد و ام دی اف را با نام تجاری بارابورد به مشتریان عرضه کرد. پس از آن تولید و فروش این تخته های فیبر بسیار رشد کرد و تحولی عظیم در صنعت چوب بوجود آورد و ضایعات چوبی برای ساخت MDF بکار گرفته شد.

ویژگی های MDF

  • ام دی اف یک ماده مرکب چوبی می باشد که جرم حجمی آن بین 500 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد؛ یعنی به طور متوسط حدود 750 کیلوگرم بر متر مربع.
  • بیشتر ام دی اف های تولید شده در جهان بر پایه چوب های نرمی چون کاج می باشند.
  • ماده اصلی سازنده mdf چوب و رزین می باشد و تحت حرارت و فشار بالا تولید می شود.
  • برخی خواص ام دی اف مانند مقاومت در برابر آتش، حرارت و رطوبت، نسبت به چوب طبیعی بهتر می باشد.
  • ام دی اف قابلیت ماشین کاری بالایی دارد.
  • ضخامت ورق های ام دی اف معمولا از 3 تا 40 میلی متر متغیر می باشد.
  • mdf عایق مناسبی برای صدا نیز محسوب می شود.
بخوانید!  اتاق خواب مستر چیست؟[+بهترین ایده های طراحی]

کاربرد ام دی اف در دکوراسیون منزل

از جمله کاربردهای این چوب مصنوعی در دکوراسیون می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 کمد دیواری MDF

بیشتر مردم برای ساخت کمد دیواری خانه از MDF استفاده می کنند. با وجود این که متریال های جدیدتر و زیباتری از جمله هایگلاس به بازارآمده، اما هنوز هم بیشتر مردم از ام دی اف برای ساخت کمد دیواری استفاده می کنند. زیرا MDF نسبت به هایگلاس از قیمت پایین تری برخوردار است و تمیز کردن آن نیز آسان تر می باشد.

کمد دیواری های ام دی اف را می توانید در انواع رنگ ها و طرح ها سفارش دهید. این کمدها را می توان مطابق با هر سلیقه و سبکی طراحی نمود. سبک هایی چون کلاسیک، سلطنتی، مدرن و مینیمال از جمله سبک هایی هستند که برای ساخت کمد دیواری می توانید از آن ها استفاده کنید.

کمد دیواری ام دی اف

دیوارپوش MDF

دیوارپوش های MDF از جمله پرطرفدارترین انواع دیوارپوش محسوب می شوند و در ضخامت های مختلفی از جمله 16 میلی متر، 8 میلی متر و 3 میلی متر تولید می شوند.

علاوه بر آن، از ام دی اف برای زیرسازی نیز استفاده می شود. به طور مثال اگر بخواهید شیشه دکوراتیو را به دیوار نصب کنید، ابتدا باید ورق MDF را به عنوان زیرسازی بر روی دیوار تعبیه کنید و سپس شیشه را بر روی آن نصب کنید.

اگر می خواهید از ورق ام دی اف به عنوان دیوارپوش اصلی استفاده کنید، گزینه های زیادی پیش روی شما قرار دارد که می توانید انتخاب کنید. MDF با روکش ملامینه، MDF با روکش چوب طبیعی، MDF با روکش هایگلاس، MDF با رنگ پولیشی، MDF با رنگ اکریلیک و… از جمله مدل هایی هستند که می توانید نسبت به میزان بودجه و سلیقه خود انتخاب نمایید.

دیوارپوش ام دی اف

کابینت MDF

همانطور که گفتیم MDF از دورریختنی های چوب بوجود می آید، به همین دلیل از تنوع رنگ های زیادی برخوردار می باشد. کابینت ام دی اف طرفداران زیادی دارد، زیرا به راحتی می توان آن ها را با دیگر المان های آشپزخانه هماهنگ و ست نمود.

MDF در برابر آتش و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است. بنابراین کابینت های ام دی اف در مجاور اجاق گاز و یا گذاشتن ظروف داغ بر روی آن ها، آسیبی نمی بینند.

بخوانید!  طراحی و ایجاد نشیمن دنج در زیر پنجره

مقاومت ام دی اف در برابر رطوبت و آب زیاد نیست و اگر به مدت زیادی در این محیط ها قرار گیرد، دچار پوسیدگی می شود؛ با این حال مقاومت آن ها نسبت به چوب طبیعی بالاتر است، بنابراین کابینت های MDF نسبت به کابینت های چوبی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند. همچنین قیمت کابینت های MDF در برابر کابینت های تمام چوب طبیعی بسیار پایین تر و مقرون بصرفه تر می باشد.

کابینت ام دی اف

کفپوش MDF

از دیگر کاربردهای ام دی اف در خانه می توان استفاده از آن ها به عنوان کفپوش را نام برد. کفپوش های MDF از ورق های فشرده شده با روکشی مقاوم در برابر تردد افراد ساخته‌شده است.

این کفپوش ها مقاومت بالایی دارند و به راحتی دچار آسیب نمی شوند. استفاده از کفپوش های ام دی اف طرح چوب می تواند به همان زیبایی پارکت های چوبی جلوه کند و محیطی طبیعی را برای شما بوجود آورد.

کفپوش ام دی اف

سرویس خواب ام دی اف

از ام دی اف برای ساخت تخت خواب، میز آرایشی، میز کنار تخت و… نیز استفاده می شود. اکثر سرویس های خواب از این متریال تولید می شود، زیرا MDF از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و در صورتی که به خوبی از آن استفاده کنید، تا چندین سال نیازی به تعویض آن نمی باشد.

سرویس خواب ام دی اف

کاربردهای دیگر ام دی اف در خانه

همانطور که گفتیم MDF محصولی پرکاربرد می باشد و تقریبا در همه خانه ها نمونه ای از ام دی اف را مشاهده می کنید. درب ضد سرقت و یا درب ورودی ام دی اف ساده، درب های داخلی خانه مانند درب اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام، میز کنار مبلی، مبلمان، میز عسلی، ویترین، شلف دیواری، استند گل، قاب عکس MDF، کتیبه پرده، ساعت دیواری، قرنیز، الماری، قفسه یا کمد کتابخانه، میز و صندلی ناهارخوری، پارتیشن و… از جمله المان هایی هستند که می توان با استفاده از MDF ساخت و در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد.

شلف دیواری ام دی اف

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی کاربردهای گوناگون MDF در دکوراسیون داخلی ساختمان پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.