آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه نوع جدیدی از کاشی به نام کاشی ضد اسید تولید می شود که در برابر اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک مقاومت بالایی دارد و دچار خوردگی نمی شود. این نوع کاشی در محیط هایی که در معرض مواد اسیدی و شیمیایی هستند مانند مکان های صنعتی، مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشی ضداسید به نوعی کاشی بدون لعاب اشاره دارد که مقاومت آن در برابر مواد اسیدی بالا است و میزان جذب آب توسط آن ۱/۵ درصد می باشد. رنگ این نوع کاشی اصولا کرمی رنگ است و به دلیل استحکام بالایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

کاشی های ضداسید در اشکال هندسی مربع و مستطیل تولید می شوند. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در خصوص این نوع کاشی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 ویژگی ها و مزایای کاشی ضد اسید

  • میزان جذب آب توسط کاشی های ضداسید بسیار ناچیز است و همین امر مانع از ایجاد یخ زدگی در این کاشی ها می شود.
  • مقاومت این کاشی ها در برابر مواد اسیدی بسیار بالاست.
  • به دلیل مقاومت مکانیکی بالا، این کاشی ها در برابر سایش و خمش، استحکام بالایی دارند.
  • کاشی ضداسید در برابر تغییرات ناگهانی درجه حرارت و شوک حرارتی مقاومت بالایی دارد.
  • تمیزکردن این محصول به سهولت انجام می پذیرد.
  • نگهداری و مراقبت از این کاشی ها هزینه بسیار کمی را دربرمی گیرد.
  • این کاشی ها ضد لغزش هستند.
  • از دوام و طول عمر بالایی برخوردار می باشند.
کاشی ضد اسید چیست

کاربرد کاشی ضداسید

  • مناسب برای پوشش حوضچه های اسید و مواد شیمیایی.
  • مناسب برای کفپوش و دیوارپوش مکان های صنعتی.
  • مناسب برای کاربرد در صنایع روغن کشی، کنسرو سازی، نوشابه سازی، بسته‌بندی مواد غذایی و… .
  • مناسب برای پوشش کف مکان هایی مانند آشپزخانه های صنعتی، سرویس های بهداشتی و اطراف استخرها به دلیل جذب آب پایین.
  • مناسب برای محیط هایی که در معرض بارهای سنگین دینامیکی قرار دارند مانند کف انبارهای صنعتی.
  • مناسب برای محیط هایی که در معرض ترافیک و عبور و مرور افراد قرار دارند.
  • مناسب برای محیط هایی که بوی آزاردهنده ای دارند، زیرا این کاشی ها از جذب بوهای بد جلوگیری می کنند و مانع از ایجاد بوی نامطبوع در محیط می شوند.
  • مناسب برای اتاق باتری، تصفیه خانه ها، آزمایشگاه ها و داروسازی ها.
بخوانید!  کاربرد چوب طبیعی در دکوراسیون داخلی و ساختمان

ملات مورد استفاده در کاشی ضد اسید

ملات های مورد استفاده در نصب کاشی های ضداسید انواع مختلفی دارند که می توانید براساس شرایط محیط، یکی از انواع آن را انتخاب نمایید.

چسب کاشی ضد اسید سیلیکاتی، اپوکسی، فوران، پلی استر و وینیل استر انواع ملات های مورد استفاده در نصب کاشی ضداسید می باشند که مقاومت بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی، شوک های حرارتی، تنش های موضعی و نیروهای مکانیکی دارند و بارهای الکتریکی را به خوبی تخلیه می کنند.

همچنین می توان از ملات سیلیکات پتاسیم در کارهای تخصصی تر استفاده نمود. ملات های ضد اسید از رزین هایی که طی واکنش های شیمیایی خشک می شوند و پرکننده های سیمانی تولید می شوند و دارای سختی، مقاومت شیمیایی و انعطاف پذیری بالایی می باشند. استفاده از این ملات ها بسیار ساده بوده و زمان گیرش کمی نیز دارند.

نصب کاشی ضد اسید

برای نصب و بند کشی کاشی ضداسید باید از ملات ضد اسید مناسب استفاده کرد. سطح زیرین و بندهای بین کاشی ها باید با این ملات کاملا پر شوند.

استفاده از ملات عادی در نصب این کاشی ها باعث می شود به مرور زمان اسیدهای محیط صنعتی خوردگی در ملات ایجاد کنند، از بندکشی عبور کنند و به زیر کاشی برسند. این امر باعث آسیب دیدگی کاشی، لق‌شدن، شکستگی و ایجاد بوی نامطبوع در آن می شود.

نکات مهم در انتخاب کاشی ضد اسید صنعتی

  • در مکان های صنعتی که احتمال کثیف‌شدن کف بسیار بالاست باید از کاشی های ضداسید دانه قرمز استفاده نمود، زیرا این کاشی ها نسبت به کاشی های ضد اسید ساده چرک تاب تر هستند.
  • برای کفپوش محیط هایی که امکان لغزندگی و سرخوردن افراد در آن ها وجود دارد، باید از کاشی های ضد لغزش استفاده نمود.
کاربرد کاشی ضد اسید

شکل و اندازه کاشی ضد اسید

کاشی های ضداسید معمولا مستطیلی شکل بوده و دارای ابعاد 115*230 میلی متر می باشند. طراحی و ساخت کاشی های ضد اسید در ابعاد و اندازه های دیگر نیز امکان پذیر می باشد اما باید ویژگی های استاندارد این کاشی ها حفظ گردد.

بخوانید!  ساروج و دانستنی های آن

استاندارد ابعاد کاشی های ضداسید دارای تلورانس 0.5 درصد می باشد. این میزان تلورانس برای کاشی های مکعب مستطیلی و یا هندسه منظم قابل قبول می باشد.

کاشی های سرامیکی ضداسید که دارای اشکال نامنظمی می باشند، با توجه به هندسه خاصی که دارند، تلورانس ابعادی آن ها در حدود 2 درصد در نظر گرفته می شود.

ضخامت کاشی ضد اسید

در کاشی های ضداسید محدودیت خاصی در تعیین میزان ضخامت وجود ندارد، اما معمولا این ضخامت 20 و 25 میلی متر می باشد. ضخامت کاشی ضد اسید شامل برجستگی های پشت آن می باشد.

ویژگی های شیمیایی کاشی ضد اسید

مقاومت کاشی های ضداسید در محیط های اسیدی بیشتر از محیط های قلیایی و بازی می باشد. این بدان معنا نیست که کاشی های ضداسید به محض قرارگیری در یک محیط قلیایی، خورده شوند. به عبارت دیگر، این کاشی ها در محیط های قلیایی کمتر از محیط های اسیدی عمر می کنند. توصیه می شود برای محیط های قلیایی از کاشی های ضداسید بر پایه کربن استفاده نمایید.

مشخصات درج‌شده بر روی بسته‌بندی کاشی اسیدی

بر روی بسته‌بندی کاشی های اسیدی اطلاعات و مشخصاتی از جمله نام کاشی، علامت کارخانه سازنده، نام کشور تولیدکننده، اشاره به شماره استاندارد و ضداسید بودن محصول، کد محصول، اندازه، ضخامت، تعداد و مساحت تقریبی کاشی های موجود در یک بسته، باید درج شده باشد.

کلام پایانی

امیدواریم نکات و مطالب ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد به خوبی کاشی های ضداسید و ویژگی های آن ها را به شما دوستان عزیز معرفی کرده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.