آموزش رویت

ساختمانچی

موزاییک از جمله مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد. موزائیک نوعی کفپوش محسوب می شود که در ساخت آن از سیمان، ماسه، آب، پودر سنگ، رنگ های افزودنی و سنگ دانه استفاده می شود.

اما آیا به واقع اطلاعات مفید و جامعی در مورد موزاییک در اختیار ما قرار دارد؟ آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن خواهیم پرداخت، ارائه دانستنی های لازم درباره موزائیک می باشد. برای آشنایی با این مصالح ساختمانی پر مصرف در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی های موزاییک کف

موزائیک ها دوام و طول عمر بالایی دارند و در برابر عواملی چون گرما و سرما، رطوبت و مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. البته میزان دوام موزائیک ها به کیفیت متریال سازنده آنها نیز بستگی دارد.

تنوع موزائیک های کف بسیار بالاست و در طرح و نقش های زیبایی، مطابق با همه سلیقه ها تولید می شوند، بنابراین شما دیگر دغدغه ای برای انتخاب رنگ، طرح، شکل و مدل موزاییک ها ندارید.

قیمت موزاییک نسبت به متریال هایی چون سنگ پایین تر است و همین مورد، موزائیک را جزو مصالح پرطرفدار بشمار می آورد. همچنین نصب موزائیک به راحتی انجام می گیرد.

کاربردهای موزائیک

  • حیاط
  • پارکینگ
  • پارک ها
  • باغ
  • تراس و پاسیو
  • ایوان
  • پیاده رو
  • و…

لایه های موزاییک

تولید و ساخت موزائیک در ابعاد و طرح های مختلف صورت می گیرد و شامل دو لایه می باشد، لایه زیرین یا نازین و لایه رویه یا رنگ موزاییک.

لایه زیرین یا نازین

لایه زیرین نسبت به لایه رویی دارای ضخامت بیشتری است و باید فشار لایه رویی را نیز متحمل شود. در تشکیل این لایه از سیمان، آب و ماسه استفاده می شود.

لایه رویه یا رنگ موزاییک

این لایه که سطح رویی موزائیک را تشکیل می دهد، از ترکیبات دانه بندی شده و رنگی، پودر سنگ، سیمان و آب تشکیل می شود. نقش هایی که بر روی سطح موزائیک وجود دارد، به واسطه وجود لایه رویه یا رنگ موزائیک می باشد.

موزائیک

انواع روش های ساخت موزاییک

برای ساخت و تولید موزائیک از دو روش پرسی و ویبره ای استفاده می شود. ساخت موزائیک با این روش ها به شرح زیر می باشد:

روش پرسی

در روش پرسی از اعمال فشار توسط دستگاه پرس موزائیک کمک می گیرند و باعث ایجاد تراکم در موزاییک خواهد شد. فشار وارده با توجه به نوع سنگ دانه های مورد استفاده در تولید موزائیک و ابعاد آن متغیر می باشد. این موزاییک ها نمونه ای از موزائیک های دو قشری اند و حتما نیاز به ساب دارند.

روش ویبره ای

در روش ویبره ای برخلاف روش پرسی، فشاری وجود ندارد و تراکم ایجاد شده در موزاییک با استفاده از دستگاه لرزاننده صورت می گیرد. موزائیک هایی که با این روش تولید می شوند، سطح صافی دارند و به ساب نیازی ندارند.

بخوانید!  عوامل موثر بر جوش پذیری فولاد

تنها آن دسته از موزاییک های ویبره ای که در ترکیب آن ها از سنگ های تزئینی استفاده می شود، نیاز به ساب دارند. این موزائیک ها در دسته موزائیک های تک قشری قرار می گیرند.

انواع موزاییک

موزاییک گرانیتی

موزائیک های گرانیتی به روش ویبره ای و پرسی تولید می شوند و در موارد مختلفی کاربرد دارند. از جمله کاربردهای موزائیک گرانیتی می توان به استفاده از آن ها به عنون کفپوش سالن های صنعتی، پارکینگ، انبار، مدارس و کارخانه ها اشاره کرد.

موزاییک ویبره ای

موزاییک های ویبره ای همان موزائیک های تک لایه ای هستند که نیاز به ساب ندارند. تولید این گونه کاشی ها به این صورت است که در ابتدا، مواد مورد نیاز برای ساخت کاشی با یکدیگر مخلوط می شوند و به اندازه نیاز درون قالب های پلاستیکی می ریزند.

پس از انجام این کار قالب ها را بر روی نوار نقاله که حالت لرزان دارند می گذارند. این لرزش باعث می شود هوای محبوس میان مواد، از آن خارج شود و موزائیک تراکم لازم را پیدا کند.

پس از انجام این کار، مواد موجود داخل قالب ها به 5 ساعت زمان برای خشکیدن نیاز دارند. پس از خشک شدن، موزائیک ها را از قالب درآورده و داخل آب قرار می دهند و سپس نسبت به دسته بندی آن ها اقدام می کنند.

موزاییک شکسته

تولید این موزائیک همانند موزائیک های گرانیتی و معمولی می باشد. تنها تفاوت آن ها در مدت زمان لازم برای خشکیدن و نحوه ساب خوردن آن ها می باشد.

دستگاه ساب این گونه موزائیک ها به گونه ای است که به جای سنگ سنباده از فرچه های سیمی استفاده می شود. در زمان ساب دهی این گونه موزاییک ها آب را با فشار بر روی آن ها می پاشند.

موزاییک شکسته

موزاییک تک لایه ای

موزائیک های تک لایه ای نمونه ای از موزاییک های کم وزن است و به همین خاطر انتخاب خوبی برای استفاده در ساختمان های چند طبقه می باشد. در تولید این گونه موزائیک ها از سنگ دانه های بسیار ریز استفاده می شود. در موزائیک های تک لایه قسمت زیرین وجود ندارد.

موزاییک معرق سنگی

موزائیکی که در لایه های سطحی آن از طرح های مختلف سنگ های تزیینی مانند، سنگ گرانیت، سنگ مرمر و شیشه استفاده می شود را موزاییک معرق سنگی می نامند.

این موزائیک ها در سه شکل شسته، صاف و شیاردار در بازار یافت می شوند. موزائیک های سنگ دار بر اساس سایز و قطر دانه های سنگی به 5 گروه تقسیم بندی می شوند.

موزاییک پلیمری

موزائیک پلیمری نوعی موزاییک فوق متراکم است که در ساخت آن از بتن SCC یا همان بتن خود متراکم استفاده می شود. تراکم این نوع موزائیک از طریق فرایند پلیمریزاسیون و از طریق لرزش بر روی میز ویبره به دست می آید.

بخوانید!  کاربرد چوب طبیعی در دکوراسیون داخلی و ساختمان

موزائیک های پلیمری از سیمان، سنگدانه، رزین سمنت پلاست، ماسه، رنگدانه های شیمیایی و آب تولید می شود و طرح و رنگ های متنوع و ابعاد گوناگونی دارد.

موزائیک های پلیمری مقاومت بسیار خوبی در شرایط یخبندان دارند، زیرا جذب آب آن ها بسیار پایین و کمتر از 3 درصد می باشد.

موزاییک شسته یا واش بتن

موزاییک واش بتن یا شسته شده به آن دسته از موزائیک هایی اطلاق می شود که بر روی سطح آن ها دانه های شن برجسته ای مشاهده می شود.

این نوع موزائیک از ترکیب سیمان، ماسه، سنگدانه های طبیعی و افزودنی های بتن مانند فوق روان کننده های پلی کربوکسیلاتی، تولید می شود.

واش بتن

موزاییک پلاکی

موزائیک های پلاکی به گونه ای هستند که در سطح رویه آن ها از مصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر استفاده می شود. اندازه سنگ های مورد استفاده در موزاییک پلاکی با توجه به اندازه موزائیک تعیین می شود و دارای شکلی صاف می باشند.

موزاییک شیاردار

همان گونه که از نام این گونه موزائیک ها مشخص است، سطح رویه آن ها دارای فرورفتگی و برجستگی می باشد. از این مدل موزائیک برای پیاده روها استفاده می شود.

موزائیک سیمانی

موزاییک های سیمانی به آن دسته از موزائیک هایی اطلاق می شود که هیچ گونه سنگدانه تزئینی بر روی سطح آن ها وجود ندارد و شکل ظاهری رویه آن ها ساده و تنها دارای شیارهایی می باشد.

مراکز خرید موزائیک در تهران

در شهر تهران مراکز و فروشگاه هایی که به فروش انواع موزاییک مشغول اند بسیار متعدد هستند. به منظور سفارش و خرید انواع مختلف موزائیک در تهران می توانید به تهرانپارس غربی خیابان 196 غربی، خیابان سهروردی شمالی خیابان کوروش، خیابان ناطق نوری و خیابان ستارخان بلوار شهدای صادقیه، مراجعه فرمایید.

مراکز خرید موزائیک در اصفهان

در اصفهان نیز نمایندگی های بسیاری به فروش موزائیک مشغول اند. شما می توانید برای سفارش و خرید موزاییک در شهر اصفهان به بزرگراه شهید اردستانی خیابان فرودگاه، ولدان خیابان شهیدان غربی، ولدان خیابان اردشیر،خیابان کهندژ خیابان ماربین و شهرک صنعتی محمودآباد خیابان 20، مراجعه فرمایید.

قیمت موزاییک

قیمت موزاییک به عوامل مختلفی از جمله نوع موزائیک، نوع و کیفیت مصالح سازنده موزائیک، نوع روش ساخت و ابعاد و اندازه های این محصول بستگی دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت های این محصول به بخش قیمت موزائیک مراجعه فرمایید.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکات جامع درباره موزائیک و انواع آن می باشد. موزائیک کاری یکی از متداول ترین کارهایی است که در ساختمان سازی انجام می شود. از این رو آشنایی با آن می تواند در انتخاب نمونه مناسب به افراد کمک کند.