آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام تایل شیشه ای بازیافتی را شنیده‌اید؟ آیا از کاربردهای این بلوک های شیشه ای اطلاع دارید؟ در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا شما را با تایل شیشه ای بازیافتی و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی ساختمان آشنا کنیم.

متریالی قابل بازیافت به نام شیشه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان برای تولید کنندگان فراهم می شود که با استفاده از مواد بازیافتی، محصولات جدید و متنوعی را تولید کنند. در میان مواد بازیافتی، موادی وجود دارند که قابل استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی هستند و فقط کافیست با طرح های زیبا با یکدیگر ترکیب شوند و طرحی نو پدید آورند.

شیشه یکی از متریال های قابل بازیافت است که با بازیافت آن می توان گامی در جهت صرفه جویی و ذخیره مواد خام اولیه برداشت. بازیافت شیشه نیاز به استخراج ماده خام را کاهش می دهد و صرفه جویی در مصرف انرژی را به ارمغان می آورد. هر بطری شیشه ای قابلیت استفاده در چرخه بین تولید و مصرف را دارا می باشد.

بلوک شیشه ای بازیافتی

تولید تایل شیشه ای بازیافتی

برای تولید شیشه بازیافتی، مواد خام باید عاری از هر نوع آلاینده از قبیل کاغذ، پیچ و مهره، خاک، پلاستیک و… باشد. منابعی که برای تولید شیشه بازیافتی استفاده می شوند شامل بطری ها، شیشه پنجره، شیشه های رنگی و… می باشند.

شیشه ها دارای تنوع رنگ و ترکیب متفاوتی هستند. بنابراین شیشه های دور ریختنی باید قبل از بازیافت تفکیک شوند. از جمله محصولاتی که با بازیافت شیشه تولید می شوند تایل های شیشه ای هستند.

تایل شیشه ای بازیافتی از ذوب کردن شیشه های دور ریختنی در کوره هایی با دمای بالا تولید می شود. شیشه ذوب شده سپس به شکل های موردنظر منقوش می شود و به شکل نهایی در می آید.

تایل های شیشه ای در تنوعی از رنگ به صورت مات و براق تولید می شوند و روشی مطمئن و بادوام برای پوشش سطوح می باشند.

استفاده از تایل شیشه ای در دیوار پشت تخت خواب

ویژگی ها و مزایای تایل شیشه ای بازیافتی

  • یکی از مزیت های استفاده از این تایل ها مقاومت بالای آن ها در برابر مواد شیمیایی است.
  • سطحی که با این نوع نما پوشش می شود نور را منعکس می کند و نمایی زیبا و جذاب به دکوراسیون مکان مورد نظر می دهد.
  • این تایل ها به راحتی با استفاده از یک دستمال مرطوب و شیشه شور قابل نظافت می باشند.
  • تایل های شیشه ای در طیف وسیعی از رنگ، طرح، بافت و سایز تولید می شوند.
  • تایل های شیشه ای مقاومت زیادی در برابر باران و نور خورشید دارند، به همین دلیل استفاده از آن ها در شرایط اقلیمی مختلف محدودیتی ایجاد نمی کند.
  • این بلوک های شیشه ای در مدل هایی به سبک مدرن و سنتی تولید می شوند و با هر دکوراسیونی منطبق و هماهنگ می شوند.
  • از آن جایی که این بلوک های شیشه ای را از شیشه های بازیافتی می سازند، متریالی دوست دار طبیعت محسوب می شود.
تایل شیشه ای

معایب تایل های شیشه ای بازیافتی

  • تایل های شیشه ای نیز همانند هر متریالی که از شیشه تولید می شود، امکان خش خوردگی دارد.
  • تایل های شیشه ای که به عنوان کفپوش استفاده می شوند، اگر خیس باشند ممکن است سبب لیزخوردن افراد شوند.
  • در صورت شکست یا آسیب دیدگی تایل ها، هزینه های زیادی صرف تعمیر یا تعویش آن ها خواهد شد.
  • تایل های شیشه ای به مدت زمان زیادی برای نصب نیاز دارند و در زمان نصب باید از فیکس شدن آن ها به دیوار مطمئن شد.
بخوانید!  مدل های دیوارکوب چوبی در دکوراسیون خانه

کاربرد تایل های شیشه ای

تایل شیشه ای هم در نمای داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان قابل طراحی و اجرا می باشد. این تایل ها در هر مکانی که تایل های سرامیکی معمولی می توانند نصب شوند قابل اجرا هستند.

تایل شیشه ای بر روی کف و دیوار قابل نصب است و در مکان هایی مانند آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، دیوارپوش بین کابینتی و … مورد استفاده قرار می گیرد. از بلوک های شیشه همچنین می توان به عنوان پارتیشن نیز در خانه استفاده نمود و دو فضا را از یکدیگر جدا کرد.

دیوارپوش بین کابینتی با تایل شیشه ای

انواع تایل های شیشه ای بازیافتی براساس نحوه تولید

تایل های شیشه ای بازیافتی از نظر نوع محصول و نجوه تولید به سه دسته تایل های قالبی، تایل های ترکیبی و تایل هایی با درجه حرارت پایین تقسیم بندی می شوند که در ادامه به طور مختصر به معرفی آن ها می پردازیم:

تایل شیشه ای قالبی

این نوع تایل در دمای بالا در کوره پخت می شود و در حالتی مایع در دمای 1600 درجه فارنهایت یا بالاتر به آن ها شکل می دهند.

تایل شیشه ای قالبی حباب، شکاف سطحی و برجستگی که در حین ریخته گری ایجاد می شود را حفظ می کند. رنگ پذیری این تایل طی واکنش شیمیایی در دمای بالای 1600 درجه فارنهایت صورت می گیرد.

تایل شیشه ای با درجه حرارت پایین

این نوع تایل، تایل شیشه ای سرد نیز نام گذاری می شود، زیرا در دمای زیر 1022 درجه فارنهایت تولید می شود. تایل های سرد به طور طبیعی دارای بافت و رنگی هستند که به پشت سطح شفاف آن ها منتقل می شود.

بخوانید!  ایده های طراحی داخلی کلبه چوبی

تایل شیشه ای ترکیبی

در تولید این نوع تایل متریال های مختلف در دمای بین 1023 و 1593 درجه فارنهایت طی پروسه ای گرمایشی باهم درآمیخته می شوند.

با توجه به روشی که برای شکل دهی به این تایل ها استفاده می شود، سطح آن ها می تواند یکنواخت یا غیر یکنواخت، نرم یا بافت دار باشد. پروسه تولید تایل های شیشه ای ترکیبی در فازهای مختلف انجام می شود و تنوعی از طرح و رنگ را ایجاد می کند.

انواع تایل های شیشه ای بازیافتی براساس شکل

بلوک شیشه ای مات

بلوک های شیشه ای مات نور خورشید را خیلی کم عبور می دهند، بنابراین اگر به دنبال محصولی هستید که مانعی در برابر نور ایجاد کند، پیشنهاد می کنیم بلوک های شیشه ای مات را استفاده نمایید. همچنین زمانی که امنیت فضا یا بخشی از خانه مد نظر باشد، از این نوع تایل ها استفاده می شود.

بلوک شیشه ای رنگی

این بلوک ها همانطور که از نامشان پیداست دارای رنگ های زیبا و متنوعی می باشند. مزیت این تایل ها این است که در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند و نور را به زیبایی در محیط پخش کرده و تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه می گذارند.

تایل شیشه ای رنگی

بلوک شیشه ای طرح سنگ

برخی افراد به استفاده از المان های طبیعی در دکوراسیون خانه خود علاقه دارند. سنگ یکی از مصالح طبیعی محسوب می شود که از گذشته تاکنون به طور وسیع در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک های شیشه ای با طرح سنگ امروزه برای افرادی طراحی می شود که به طبیعت علاقه دارند. این تایل های طرح سنگ دارای طرح های متنوعی بوده و در اندازه های استاندارد و متنوعی در بازار عرضه می شوند.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی به خوبی شما را با تایل های شیشه ای بازیافتی، مزایا، معایب و کاربردهای آن ها در دکوراسیون داخلی آشنا کرده باشد.

آیا شما نیز در خانه خود از این تایل ها استفاده کرده‌اید؟ در صورت تمایل نظرات خود را در مورد این تایل ها برای ما ارسال نمایید.