آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه کابینت ام دی اف با روکش چوبی از بهترین انوع کابینت در بازار محسوب می شود که طرفداران زیادی نیز دارد. به دلیل این که کابینت تمام چوب می تواند هزینه های بسیار بالایی را در بر داشته باشد، استفاده از کابینت های ام دی اف با روکش چوب طبیعی می تواند گزینه ای مقرون بصرفه محسوب شود و طرفداران کابینت تمام چوب بتوانند با صرف هزینه ای بسیار کمتر از کابینت چوبی، از این نوع کابینت ها استفاده نمایند.

روکش هایی که بر روی این کابینت ها استفاده می شود از چوب طبیعی تولید می شوند که سبب می شوند نمایی شبیه به کابینت تمام چوب در آشپزخانه بوجود آید.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات این نوع کابینت ها می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های روکش چوب طبیعی

  • روکش های طبیعی برای روکش کاری درب کابینت های ساده یا ابزارخورده مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این روکش ها توسط پرس های نجاری به همراه چسب در دمای 58 درجه سانتی گراد بر روی سطوح ام دی اف می چسبند.
  • روکش کاری سطوح کابینت MDF با چوب طبیعی ساده ترین روکش کاری کابینت به شمار می رود.
  • روکش های طبیعی دارای طرحی زیبا با بافت های طبیعی چوب هستند که زیبایی بی نظیری را در فضای آشپزخانه ایجاد می نمایند.
  • روکش طبیعی از ورقه ها و لایه های نازک چوب طبیعی تولید می شود.
  • از روکش های طبیعی برای پوشش ورق های چوبی فشرده مانند MDF، تخته لایه، نئوپان و تخته فیبر استفاده می شود.
  • علاوه بر آن این روکش ها برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل از جمله دیوارکوب نیز کاربرد دارند.
  • روکش های چوبی دارای زیبایی بی نظیری هستند و مورد پسند بسیاری از افراد قرار می گیرند.
  • این روکش ها به خودی خود در برابر رطوبت و ضربه مقاوم نیستند، اما اگر بر روی آن ها از رنگ های پلی استر یا پلی یورتان استفاده می شود، می توان مقاومت آن ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
کابینت روکش چوبی

نقاط ضعف روکش های چوبی

  • روکش ها چوب طبیعی در مقایسه با روکش های مصنوعی مقاومت کمتری دارند و در برابر حرارت، رطوبت، مواد شیمیایی، ضربه، فرسایش و پوسته پوسته شدن، دچار آسیب می شوند. به همین دلیل این روکش ها نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند.
  • همچنین قابلیت انحنای روکش های طبیعی بسیار پایین است و آن ها اصولاً بر روی سطوح پهن می چسبند.
بخوانید!  ایده های تزیین سبزه عید

طراحی کابینت های روکش چوب

کابینت های روکش چوب در دسته کابینت های کلاسیک قرار دارند، به همین دلیل در طراحی و چیدمان آن بهتر است از مدل های قرینه استفاده نمود. قرینگی‌کردن کابینت ها، طرح نهایی را زیباتر جلوه می دهد.

در طراحی کلاسیک، منظم و یکسان بودن سایزها و سطوح کابینت ها امری مهم می باشد. ایجاد این قرینگی در قسمت تعبیه هود می تواند زیبایی آشپزخانه را دوچندان نماید.

بسیاری از افراد طرح و نقش های ساده را برای طراحی کابینت چوب می پسندند، اما با این وجود، می توان از تاج، زیر چراغ و پاخور ابزاردار نیز در ساخت این کابینت ها استفاده نمود. از این ابزارها می توان در طرح و شکل های مختلفی مانند دندان موشی، سبک یونانی و سبک رومی نیز استفاده کرد.

ساده ترین ابزارهایی که می توان در این کابینت ها بکار برد، ابزارهای دو پله و سه پله می باشند. همچنین ارتفاع پاخورها معمولا 14 سانتی متر، ارتفاع چراغ ها 5 سانتی متر و ارتفاع تاج ها 10 سانتی متر می باشد.

کابینت ام دی اف با روکش چوب طبیعی

رنگ آمیزی کابینت های روکش چوب

رنگ آمیزی روکش های چوبی در سبک های مختلفی صورت می گیرد. کهنه کاری یکی از این سبک ها می باشد که معمولا داخل حفره های کار را تیره تر از سایر قسمت های درب کابینت رنگ می کنند تا حس کهنگی را در آن بوجود بیاورند.

پتینه کاری دیگر سبک رنگ آمیزی این روکش ها محسوب می شود که معمولا با استفاده از دو رنگ صورت می گیرد. از بیشترین رنگ هایی که در این سبک استفاده می شوند می توان به رنگ پتینه سفید و طلایی، پتینه مشکی و طلایی و پتینه کرم و برنز اشاره نمود

بخوانید!  راهنمای انتخاب اجاق گاز فردار یا مبله

ظاهر کابینت با روکش چوب طبیعی

این کابینت ها در اصل باید به گونه ای تولید و رنگ آمیزی شوند که حس خلوص چوب طبیعی را القا کنند. در چوب، گره هایی زیبا و طبیعی دیده می شود که به صورت پیوسته یا هلالی در درب کابینت نمایان می شوند. به همین دلیل روکش ها نیز باید به صورتی مورد استفاده قرار بگیرند و رنگ آمیزی شوند که دقیقا ویژگی های چوب طبیعی را نشان دهند.

از چوب چه درختانی در ساخت روکش چوبی کابینت استفاده می شود؟

  • چوب درخت بلوط
  • چوب درخت سرو
  • چوب درخت گردو
  • چوب درخت افرا
  • چوب درخت راش
  • چوب درخت ملچ
روکش چوب طبیعی

عوامل موثر در قیمت کابینت های ام دی اف روکش چوب

نوع، کیفیت و جنس روکش مورد استفاده، نوع و تعداد ابزارهای حکاکی بر روی درب های کابینت، نوع و کیفیت رنگ مورد استفاده به منظور پوشش روکش ها، کیفیت مغزی کابینت، نوع کابینت که زمینی است یا دیواری و متراژ کابینت استفاده شده از جمله عوامل موثر در قیمت این نوع کابینت ام دی اف می باشد.

کلام پایانی

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب به شما عزیزان در انتخاب و خرید کابینت های ام دی اف با روکش چوبی کمک کرده باشد. اگر در خانه خود از این نوع کابینت ها استفاده کرده اید، مزایا و معایب آن ها را با ما در میان بگذارید.