آموزش رویت

ساختمانچی

با نزدیک‌شدن به فصل سرما نیاز به وسایل گرمایشی و استفاده از روش های گرم کردن خانه بیشتر می شود. گرم نگه‌داشتن منزل در فصول سرد زمستان باید با تدبیر و مدیریت صورت گیرد تا در مصرف انرژی گرمایشی صرفه جویی شود و مکانی آرام و گرم برای زندگی فراهم گردد.

در حال حاضر توجه افراد به بهینه سازی مصرف سوخت بیشتر شده و عموم افراد به دنبال راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از انرژی و کاهش هزینه های قبوض می باشند. فصل زمستان فصلی سرد با شب های طولانی است و مصرف انرژی در آن در مقایسه با فصول دیگر بسیار بالاست.

صاحب خانه ها سعی می کنند با روش های کم هزینه مانع از هدر رفت گرما و مصرف بالای انرژی در این فصل شوند. در نوشته های پیشین به معرفی انواع عایق حرارتی برای ساختمان پرداختیم.

همانطور که می دانید این عایق ها هزینه بردار هستند و نصب آن ها نیز باید توسط افراد حرفه ای و متخصص صورت گیرد. اما در این نوشته سعی داریم به راهکارهای اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت و گرم نگه‌داشتن خانه بپردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

چگونه خانه خود را گرم نگهداریم؟

آویزان کردن پرده های ضخیم

بهترین راه برای جلوگیری از هوای سرد به فضای داخل خانه نصب پرده است. پرده های ضخیم که دارای تودوزی هستند به میزان قابل توجهی از جا به جایی هوا جلوگیری می کنند. این پرده ها عموماً دارای یک لایه آستری از جنس پشم شیشه هستند که یک عایق حرارتی ایده آل به شمار می آید.

پرده پی وی سی که در حمام استفاده می شود نیز گزینه مناسبی برای انتخاب پرده می باشند. علاوه بر نصب پرده برای پنجره می توان برای درب نیز پرده انتخاب نمود. این پوشش نه تنها نقش یک عنصر دکوراتیو را ایفا می کند، بلکه مانع از هدر رفت انرژی و ورود هوای سرد به داخل خانه می شود.

برای ورودی هایی که درب ندارند می توان از پرده هایی که ارتفاع آن ها تا زمین است، استفاده نمود. این پرده از انتقال هوا جلوگیری می کند و گرمای اتاق را به هدر نمی دهد.

پارچه های مخمل بهترین پارچه برای جلوگیری از ورود باد و هوای سرد از درب و پنجره به داخل خانه می باشند. گاهی نصب کرکره و یا سایبان در پشت درب و پنجره نیز کمک شایانی به گرم‌شدن داخل ساختمان می کند. آن ها یک سد محکم در برابر وزش باد و ورود هوای سرد به منزل هستند.

پهن کردن فرش روی زمین

کفپوش های سرامیکی و سنگی در فصل زمستان بسیار سرد می شوند، اما کفپوش های چوبی گرم تر هستند و هنگام راه‌رفتن روی آن ها پاها سرد نمی شوند. برای این که فضای خانه گرم تر و دنج تر به نظر بیاید می توانید انواع فرش را روی کفپوش پهن کنید.

قالیچه های پشمی گزینه ای مناسب برای پوشش کف در زمستان هستند. این قالیچه ها نوعی عایق برای نگه‌داشتن گرما در داخل خانه محسوب می شوند. علاوه بر آن به راحتی می توان روی آن ها راه رفت، بدون آن که کف پا سرد شود.

استفاده از نور طبیعی خورشید

نور طبیعی خورشید نقش بسیار موثری در گرم کردن خانه دارد. در طول روز پرده ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور خورشید وارد اتاق شود. تابش اشعه خورشید به اجزای اتاق آن ها را گرم می کند و فضایی گرم و لذت بخش فراهم می نماید.

بخوانید!  مقاوم سازی دیوار با کاغذ دیواری ضد زلزله

خورشید یک منبع گرمایشی رایگان است که به طور طبیعی مولکول اجسام را منبسط و گرم می کند. تا جایی که می توانید از این منبع برای گرم کردن خانه استفاده نمائید. هنگام تابش آفتاب پرده ها را جمع کنید و به محض کاهش نور آن پرده ها را باز کنید.

درزگیری درب و پنجره

اصولاً قاب های درب و پنجره دارای درزهایی هستند که به راحتی گرما را به بیرون هدایت می کنند. این درزها را پیدا کنید و آن ها را با نوارهای درزگیر و یا سیلیکون پوشش دهید. با انجام این کار روزنه ای برای ورود هوای سرد به داخل خانه وجود نخواهد داشت.

عایق کاری ساختمان

امروزه در بازار انواع مختلفی از عایق های حرارتی وجود دارند، اما گاهی استفاده از عایق های دست ساز نیز برای جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایی بسیار مناسب است. عایق های صنعتی بسیار هزینه بردار هستند، اما عایق های معمولی خانگی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می باشند.

فوم عایق هایی که در بازار به فروش می رسند مانع خوبی برای جلوگیری از انتقال گرما به بیرون ساختمان هستند. آن ها از قابلیت برشکاری در ابعاد مختلف برخوردارند و می توان در هر نقطه از ساختمان از آن ها استفاده نمود.

پشم سنگ

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی است که از سنگ بازالت که از خانواده سنگ های آذرین و بازمانده فعالیت های آتشفشانی است تشکیل می شود. این عایق از جمله عایق های سلول باز ساختمانی ست که آب و بخار را به خود جذب می کند. به همین منظور بعد از نصب آن یک پوشش بخاربند باید روی آن نصب شود.

پشم سنگ از الیاف بسیار ظریف به ضخامت ۴ تا ۷ میکرون و طول ۵ تا ۷۰ میلی متر تولید می شود. طبق مباحث ترمودینامیکی انرژی حرارتی از طریق سه پدیده همرفت، هدایت و تابش همواره از منبع گرم به سمت منبع سرد حرکت می کند و تا زمان متعادل‌شدن دمای دو منبع این جریان انرژی ادامه دارد.

عایق حرارتی پشم سنگ از انتقال انرژی گرمایی ساختمان در طی این سه فرآیند جلوگیری می کند و انتقال انرژی را متوقف می نماید. به همین دلیل پشم سنگ به عنوان یک عایق حرارتی با قابلیت رسانایی حرارتی پایین در صنعت ساختمان و عایق کاری کاربرد دارد.

گرم کردن خانه با کمترین هزینه

عایق کتانی ساخته‌شده از شلوار جین بازیافت شده

امروزه شلوار جین نه تنها به عنوان یک نوع پوشش در جامعه استفاده می شود، بلکه در صنعت ساختمان نیز به عنوان ماده ای برای عایق سازی منازل به کار می رود. عایق کتانی از پارچه های کتانی بازیافت‌شده تولید می شود (مانند شلوار جین آبی).

این نوع عایق ساختمانی به دلیل کاهش صدا و ایمن‌بودن از نظر محیطی و بهداشتی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. هیچ نوع برچسب خطری بر روی این محصولات درج نمی شود و نصب کنندگان این عایق نیازی به استفاده از تجهیزات ایمنی ندارند. نصب این عایق ها در ساختمان همانند عایق های فایبر گلاس می باشد و در هوای سرد مقدار مقاومت خود را حفظ می کنند.

عایق پلی استرین اسفنجی

پلی استرین اسفنجی نوعی ترموپلاستیک بی رنگ و شفاف است که برای ساخت تخته های اسفنجی، بلوک های سیمانی و عایق های سست مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع عایق نوع خاصی از پلی استرین می باشد که از دانه های ریز پلاستیکی که باهم ترکیب شده‌اند، تولید می شود.

معمولا این نوع پلی استرین در بلوک های سیمانی ساختمان استفاده می شود. عایق پلی استرین اسفنجی قالبی به شکل دانه های اسفنجی کوچک هستند که اغلب برای ساخت عایق های تخته اسفنجی به کار می روند.

بخوانید!  انواع درب سرویس بهداشتی ضد آب [آلومینیومی،PVC و ABS]

علی‌رغم این که به راحتی می توان آن ها را داخل سوراخ های دیوار ریخت، کنترل کردن آن ها تا حدودی چالش برانگیز است. یک سوراخ کوچک در دیوار یا وزش باد می تواند دانه های اسفنجی را همه جا پخش کند. مقاومت پلی استرین های اسفنجی به تراکم آن بستگی دارد و معمولا بین 3.8 تا 5 می باشد.

گرم کردن خانه با عایق

عایق بازتابی

مهم ترین دلیل گرم‌شدن ساختمان جذب انرژی انعکاسی خورشید و انتقال گرمای آن به داخل خانه می باشد. وقتی خورشید سقف خانه را گرم می کند مقدار زیادی از این گرما از سقف عبور می کند و وارد خانه می شود. به منظور جلوگیری از انتقال گرمای ساختمان می توان از عایق های بازتابی استفاده نمود.

این عایق ها 90 درصد از گرمای خورشید را در خود نگه می دارند و از انتقال آن به داخل بنا جلوگیری می کنند و معمولا بر روی سطوحی نصب می شوند که با فضای بیرون در ارتباط باشند.

عملکرد آن ها به گونه ای است که در فصول گرم از انتقال گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کنند و در فصول سرد از خروج گرما به بیرون آن ممانعت به عمل می آورند.

استفاده از شیشه دوجداره برای درب و پنجره

درب و پنجره های دوجداره یکی از بهترین روش های جلوگیری از انرژی گرمایشی در ساختمان می باشند. آن ها فضای خانه را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند. نصب این درب و پنجره ها کمی هزینه بردار است، اما می توان از فیلم و برچسب های مخصوص برای سطح شیشه آن ها استفاده نمود.

این برچسب ها از انتقال گرما و سرما جلوگیری می کنند و مانند عایق عمل می نمایند. دوام این فیلم ها و برچسب ها بالاست و تا چهار سال بدون آسیب بر روی شیشه باقی می مانند.

استفاده از وسایل گرمایشی مناسب

امروزه از وسایل و سیستم های گرمایشی مختلفی برای تامین گرمایش ساختمان استفاده می شود از جمله سیستم گرمایش از کف، قرنیزهای حرارتی، انواع رادیاتور، داکت اسپیلیت ها، شومینه و… .

هر کدام از این وسایل معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند که در نوشته های پیشین ساختمانچی به آن ها اشاره شد. در بین وسایل گرمایشی، رادیاتورهای پنلی، قرنیزهای حرارتی و سیستم گرمایش از کف جزء مناسب ترین و بهترین روش های گرمایشی محسوب می شوند.

مصرف انرژی این وسایل پایین است، اما بازدهی آن ها ایده آل می باشد. آن ها نه تنها فضای زیادی در ساختمان اشغال نمی کنند بلکه از نظر زیبایی و هزینه اقتصادی گزینه ای مناسب برای تامین گرمای ساختمان می باشند.

عایق کاری شومینه

در خانه های امروزی شومینه به عنوان یک عنصر دکوراتیو برای زیباتر کردن فضای ساختمان به کار می رود. عایق کاری شومینه روش مناسبی برای جلوگیری از انتقال گرما به دودکش آن می شود، در نتیجه با استفاده از بالن های مخصوص و عایق های پشم شیشه ای مانع از هدررفت گرما در ساختمان خود شوید.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی برخی از راه های گرم کردن یا گرم نگهداشتن خانه پرداختیم. شما از کدام راهکارها بدین منظور بهره برده‌اید؟ آیا راهکار انتخابی شما در کاهش ورود و خروج سرما به داخل خانه موثر بوده است؟ در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید، آن را با ما در میان بگذارید.