آموزش رویت

ساختمانچی

نقاشی ساختمان یکی از کارهایی است که می تواند جلوه ای متفاوت و جذاب به سطوح داخلی خانه شما ببخشد. برخلاف تصور عموم که گمان می کنند رنگ آمیزی و نقاشی سقف و دیوار کار آسانی است، این کار نیازمند مهارت خاص می باشد.

رنگ یک پوشش ایده آل برای درب، دیوار، سقف، ستون ها، پنجره ها و… است. از آن جایی که قیمت رنگ ساختمانی در مقایسه با سایر متریال هایی که نقش کاور را ایفا می کنند مقرون بصرفه تر است، بیشتر صاحب خانه ها برای پوشش سقف و دیوار خانه خود رنگ را انتخاب می کنند.

نقاشی ساختمان در مراحل پایانی نازک کاری انجام می شود. طبق سلیقه شخصی می توان رنگ مورد نظر را انتخاب نمود و زیبایی بی نظیری به سطوح بخشید.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع رنگ ساختمانی پرداختیم و بعضاً تفاوت بین آن ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

هم اکنون در این نوشته قصد داریم نکات مهم در نقاشی ساختمان را به شما معرفی نماییم. اگر می خواهید یک رنگ با کیفیت انتخاب کنید و نقاشی خانه خود را به بهترین نحو انجام دهید تا انتها با ما همراه باشید.

اقدامات لازم قبل از نقاشی ساختمان

یکی از مهم ترین کارهایی که قبل از نقاشی ساختمان صورت می گیرد بتونه کاری و سمباده زنی سطوح است. اگر سوراخ و یا ترکی روی دیوار باشد با استفاده از بتونه و کاردک باید آن را پر و هموار نمود و پس از خشک شدن، از سمباده استفاده کرد.

سمباده با نابودی برجستگی ها و خطوط، یک دیوار صاف و یکدست برای رنگ آمیزی ایجاد می کند. اگر بر روی دیوار رنگ پوسته پوسته شده وجود دارد آن را با کاردک از بین ببرید و سطح را آماده رنگ آمیزی نمایید.

این مرحله از رنگ آمیزی نقش بسیار موثری در جلوه و زیبایی رنگ ایفا می کند و منجر به ایجاد سطحی صاف و صیقلی می شود.

اقدامات لازم پیش از نقاشی ساختمان

بعد از بتونه کاری، سمباده زنی و ایجاد سطحی یکنواخت نوبت به پرایمر می رسد. بعضی از افراد بعد از انجام این دو کار اقدام به رنگ آمیزی دیوار می کنند. اما لازم به ذکر است که پرایمر خطوط ناشی از سمباده زنی را پوشش می دهد و در واقع یک زیرساز برای نقاشی محسوب می شود.

پرایمر یک دیوار گچی را برای رنگ آمیزی مهیا می کند. در این مرحله سطح برای رنگ آمیزی حاضر است. به منظور جلوگیری از ریز رنگ بر روی کلید، پریز و قرنیزها، باید بر روی آن ها چسب نواری بزنید.

هنگام رنگ آمیزی قطرات رنگ بر روی کف ساختمان می ریزند و به سختی می توان آن ها را پاک نمود؛ از این رو از پارچه به منظور نریختن رنگ بر روی کفپوش استفاده می شود.

بخوانید!  چگونه موکت مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

برای جلوگیری از پاشش رنگ به شیشه نیز می توان روی آن ها روزنامه چسباند. همچنین در صورت وجود رنگ بر روی شیشه با استفاده از کاردک آن را تمیز نمود.

انواع فرچه نقاشی ساختمان

فرچه رنگ در دو نوع طبیعی و مصنوعی در مراکز فروش رنگ به مشتریان عرضه می شوند. فرچه مصنوعی آب را جذب نمی کند و متورم نمی شود، به همین دلیل برای رنگ هایی که بر پایه آب هستند، بسیار مناسب است.

در مقابل فرچه طبیعی برای رنگ های پایه حلال انتخاب خوبی می باشد، زیرا سطحی صاف ایجاد می نماید. در حال حاضر قلموهایی که جدیداً به بازار عرضه می شوند برای انواع رنگ مناسب می باشند و به راحتی می توان سطحی یکنواخت و بدون عیب با آن ها ایجاد کرد.

نکات اجرایی مهم در نقاشی ساختمان

استفاده از فرچه یا برس رنگ زمان رنگ آمیزی دیوار را طولانی می کند. به همین منظور در حال حاضر بیشتر نقاشان ساختمانی برای پوشش سقف و دیوار از غلطک استفاده می کنند.

ابتدا باید با قلمو حاشیه های دیوار را رنگ آمیزی نمود، سپس با غلطک دیوار را رنگ کرد. این نکته قابل ذکر است که قبل از رنگ آمیزی ساختمان به منظور تمیزکردن گرد و غبار از غلتک و پس از رنگ آمیزی، برای پاک‌کردن رنگ از آن، حتما باید غلطک را بشویید.

اجرای نقاشی ساختمان

برای ایجاد یک نتیجه قابل قبول و افزایش میزان چسبندگی رنگ به سطوح، یک لایه رنگ آمیزی بسیار ضروری است. خصوصاً اگر سطح را بتونه کاری کردید، زیرا ممکن است اجرای مستقیم رنگ اصلی بر روی بتونه، رنگ دیوار را متفاوت از آنچه که انتظار می رود نشان دهد.

رنگی که به عنوان آستری مورد استفاده قرار می گیرد باید کاملاً خشک شود، سپس رنگ اصلی بر روی آن اعمال شود. اگر لایه رنگ آستری همرنگ رنگ نهایی کار باشد، در این صورت پوشش کار تقویت می شود و نیازی به لایه های بیشتر برای پوشش سطح نمی باشد.

رنگ آمیزی سقف برعکس رنگ آمیزی دیوار که از بالا به پایین است، در راستای عرض اتاق انجام می شود. قبل از نقاشی سقف باید رنگ های اضافی را از غلطک یا فرچه پاک کنید تا پس از رنگ آمیزی از سقف چکه نکنند. رنگ آمیزی سقف باید از گوشه ها شروع شود و سپس به کل سطح برسد.

انواع رنگ های مورد استفاده در نقاشی ساختمان

رنگ ها در انواع پلاستیکی و روغنی مات یا براق در بازار به فروش می رسند که هر کدام ویژگی های منحصربفرد خود را دارند. رنگ های روغنی عمر طولانی تری دارند. همچنین به دلیل ایجاد سطح صیقلی و براق راحت تر تمیز می شوند و می توان لکه و گرد و غبار را از دیوار پاک نمود.

بخوانید!  ایده های طراحی دکوراسیون خانه هایی با سقف بلند

تنها عیب رنگ های روغنی این است که برجستگی ها و ناصافی های دیوار را نشان می دهند، از این رو قبل از رنگ آمیزی با رنگ روغنی، سطح باید کاملاً صاف و یکدست شود. در مقابل رنگ پلاستیکی نقوص سطح را پوشش می دهد، اما دوام کمتری دارد.

نکات پایانی

یکی از مزایای رنگ آمیزی این است که در صورت ایجاد جلوه ای ناخوشایند می توان روی آن مجدداً رنگ آمیزی نمود و از ترکیب رنگ های مختلف استفاده کرد.

رنگ آمیزی گزینه های بی شماری برای انتخاب رنگ پیش روی شما می گذارد، بنابراین انتخاب های خود را صرفاً محدود به یک رنگ نکنید. همچنین قبل از خرید رنگ متراژ سطوح را اندازه گیری کنید و به اندازه مصرف خود رنگ تهیه نمایید.

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص نقاشی ساختمان در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

قبل از شروع نقاشی ساختمان چه کارهایی باید انجام شوند؟

یکی از مهم ترین کارهایی که قبل از نقاشی ساختمان صورت می گیرد بتونه کاری و سمباده زنی سطوح است. اگر سوراخ و یا ترکی روی دیوار باشد با استفاده از بتونه و کاردک باید آن را پر و هموار نمود و پس از خشک شدن، از سمباده استفاده کرد

چه تمهیداتی برای جلوگیری از ریختن رنگ به قسمت های مختلف منزل، باید در نظر گرفته شوند؟

به منظور جلوگیری از ریختن رنگ بر روی کلید، پریز و قرنیزها باید بر روی آن ها چسب نواری زده شود، از پارچه به منظور نریختن رنگ بر روی کفپوش استفاده گردد و برای جلوگیری از پاشیدن رنگ به شیشه نیز می توان روی آن ها روزنامه چسباند.

فرچه رنگ در چند نوع وجود دارند؟

فرچه رنگ در دو نوع طبیعی و مصنوعی عرضه می گردد، فرچه مصنوعی آب را جذب نمی کند و متورم نمی شود، به همین دلیل برای رنگ هایی که بر پایه آب هستند بسیار مناسب است.
در مقابل فرچه طبیعی برای رنگ های پایه حلال انتخاب خوبی می باشد زیرا سطحی صاف ایجاد می نماید.

رنگ ساختمانی در چه انواعی موجود می باشد؟

رنگ ها در انواع پلاستیکی و روغنی مات یا براق در بازار به فروش می رسند که هر کدام ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. هم چنین رنگ های آلکیدی، اکریلیک، کنیتکس از دیگر انواع رنگ های ساختمانی می باشند.