آموزش رویت

ساختمانچی

برنامه ریزی، طرح ریزی و چیدمان وسایل در منزل هنگام اسباب کشی کار آسانی نیست. پیداکردن مکان مناسب، دانستن این که چگونه خانه را به مکانی کارآمد تبدیل کنیم و نحوه آماده بودن برای چینش مجدد و خلاصی از دست وسایل نامناسب و اضافی راحت نیست.

شاید به لوازم و اثاثیه جدید که بهتر از وسایل قبل هستند نیاز داشته باشیم. در هر صورت قرارگیری نامرتب اشیاء شلوغی و هرج و مرج در فضا ایجادکرده و تردد را نیز دچار مشکل می کند.

در این بخش از ساختمانچی قصد داریم به نکات و دستورالعمل هایی بپردازیم که رعایت آن ها در چیدمان وسایل منزل و مبلمان کمک شایانی به ایجاد فضایی دلگشا، دوست داشتنی و جذاب خواهد کرد. این موارد و دستورها به شرح زیر می باشند. با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از چیدمان وسایل منزل

قبل از چینش وسایل و مبلمان به موارد زیر دقت کنید:

ارزیابی مکان و فضا

فضای خانه را تا حد امکان از وسایل و اشیاء خالی کنید. قبل از هر کاری مکان مناسب برای قراردادن جعبه ها، مبلمان و وسایل در نظر بگیرید تا حضور آن ها مانعی برای تردد ایجاد نکند.

پیش بینی روند کار

این که از فضا چگونه می خواهید استفاده کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. به یاد داشته باشید اتاق باید کارآمد و قابل استفاده باشد. برای مثال برای چیدمان وسایل در اتاق نشیمن منزل این سوال را از خود بپرسید که آیا می توان از این مکان برای دورهمی های خانوادگی و یا مکانی برای پذیرایی از میهمانان استفاده کرد.

فضای چند منظوره

در اتاق هایی که برای بیش از یک هدف مورد استفاده قرار می گیرند، مبلمان، قالیچه، قفسه های کتاب و پارتیشن ها می توانند برای تفکیک فضا به کار روند. آن ها بدون ایجاد مانعی برای دید یک تفکیک‌کننده عالی برای فضا در نظر گرفته می شوند.

چیدن وسایل

اعمال ایده ها بر روی کاغذ

برای مبلمان و نحوه چیدمان آن ها ایده پردازی کرده و بر روی کاغذ آن ها را اعمال کنید. برای انجام این کار از کاغذهای مخصوص طراحی داخلی که در فروشگاه های لوازم مهندسی یافت می شود استفاده نمائید. با انجام این کار به درک دقیقی از فضا می رسید و برای قراردادن مبلمان و وسایل دچار مشکل نمی شوید.

هر چند استفاده از این روش نیاز به صرف وقت و انرژی دارد اما به شما نشان می دهد که کدام تکه مبلمان مناسب است، قرارگیری وسایل چگونه باید باشد، چه مقدار فضا اشغال می شود و نحوه تردد بین مبلمان و وسایل چگونه خواهد بود.

برنامه های اینترنتی رایگان

با استفاده از برنامه های اینترنتی به راحتی می توانید بهترین راهکار را برای چیدمان وسایل منزل خود انتخاب نمائید. این برنامه ها نه تنها امکان بازچینی وسایل و مبلمان را به هر شکلی که می خواهید برای شما فراهم می کند، بلکه طراحی المان های ضروری مانند درب و پنجره را نیز شامل می باشند.

استفاده از این برنامه ها نه تنها فضا را تنظیم می کند، بلکه به شما فرصت می دهد سایزهای مختلف مبلمان و دیگر اشیاء مانند گیاهان، آینه ها، تابلوها، لامپ ها و… را نیز انتخاب کنید. این کار روشی عالی برای ارتقاء زیبایی اتاق قبل از باز کردن جعبه ها و وسایل جمع آوری شده می باشد.

وسایل خانه

راهنمایی ها و دستورالعمل های مناسب برای ایجاد تعادل در اتاق

  • در نحوه چیدمان تکه های بزرگ مبلمان و اشیاء بزرگ با لوازم و وسایل کوچک تر در منزل تعادل برقرار کنید.
  • همه مبل ها را کنار دیوار نچینید. از وسط اتاق برای ایجاد عمق و جذابیت استفاده کنید و فضا را کاربردی تر کنید. مثلاً فضایی برای گپ و گفت یا یک محیط کار کوچک ایجاد نمائید.
  • به ارتفاع مبلمان دقت کنید. سعی کنید از حالت چند سطحی در فضا استفاده کنید. اگر مبلمان شما ارتفاع کمی دارند برای تعدیل در فضا از وسایل با ارتفاع بلندتر استفاده کنید. مثلاً یک تابلوی بزرگ روی دیوار نصب کنید تا فضا بزرگ تر و دیوار مرتفع تر به نظر بیاید.
  • از رنگ ها و طرح های متنوع برای ایجاد زیبایی بیشتر بهره ببرید. رنگ های شاد و پر زرق و برق اتاق را سرزنده نشان می دهند. فقط به یاد داشته باشید که از یک رنگ و طرح استفاده نکنید؛ زیرا باعث یکنواختی در فضا می شود. بالشتک های رنگارنگ، پرده ها، تابلوها، قاب عکس های خانوادگی و وسایل دکوراتیو همه می توانند کارآمد باشند. از رنگ ها و طرح های متمایز با پایه رنگ خنثی استفاده نمائید.
  • زمانی که به اتاق رنگ اضافه می کنید تنوعی از بافت به عمق فضا می بخشید و جذابیت را بالا می برید. قالیچه ها و کوسن ها از جمله المان هایی هستند که فضا را زیباتر نشان می دهند.
  • ترکیب متریال های مختلف از جمله سنگ مرمر، چوب و فلز حسی از زیبایی طبیعت را به فضا می افزایند؛ در حالی که شیشه، پارچه های رنگ شاد و حصیر حسی از شادابی و سرزندگی ایجاد می نمایند.
عکس نحوه چیدمان وسایل در منزل[+نکات و راهکارهای ساماندهی آنها]

نکات مهم در چیدمان مبلمان

  • قبل از این که آینه ها و تابلوها را نصب کنید ابتدا مبلمان را در اتاق بچینید.
  • اول قطعات بزرگ مبلمان را بچینید سپس قطعات کوچک تر مثل میزهای عسلی، صندلی ها و گلدان ها.
  • برای بازگذاشتن درها و پنجره ها فضای کافی در نظر بگیرید.
  • قبل از نصب تابلوها و آینه ها لامپ ها و چراغ های تزئینی را نصب کنید.
  • اگر در اتاق تلویزیون قرار می دهید فاصله مناسب بین صفحه تلویزیون و تماشاگر حتما رعایت شود. کاناپه یا تخت خواب باید 8 فوت با تلویزیون فاصله داشته باشند.
  • فضای کافی برای تردد در اتاق در نظر بگیرید تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.
راهنمای چیدمان

راهنمای چیدمان منزل و انتخاب صحیح وسایل

خرید وسایل ضروری

امروزه مبلمان زیادی در بازار موجود می باشد، اما در این بین انتخاب یک مبلمان در ابعاد بزرگ که در کنار آن از یک آباژور استفاده شود، نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

منظور از خرید وسایل ضروری، انتخاب مبلمان، میز و صندلی ها می باشد. بعد از انتخاب و خرید این اقلام می توانید نسبت به خرید وسایل کوچک تر و کم اهمیت تر بپردازید. در هنگام خرید کلیه وسایل باید به رنگ، اندازه و کاربرد هر یک از المان ها نیز دقت نمایید.

خرید وسایل ضروری

اهمیت ارزیابی طراحی با توجه به فضای اتاق

در ابتدا بهتر است ابعاد اتاق را اندازه گیری کرده و اندازه وسایلی که قصد خرید آن ها را دارید نیز بررسی نمایید. به وسایل موجود فکر کرده و سعی کنید ایده های خود برای خرید وسایل دیگر را با آن ها تطبیق دهید. آیا وسایل انتخابی با وسایل موجود به خوبی سِت می شود؟

بخوانید!  عکس انواع شیرآلات[شیر آب ظرفشویی آشپزخانه،دستشویی و حمام]

ست کردن وسایل باید به گونه ای باشد که وسایل از لحاظ رنگ، بافت و اندازه با یکدیگر تطابق داشته باشند. به همین خاطر بهتر است قبل از اقدام به هرگونه خرید، نسبت به راهکارهای چگونگی ترکیب المان های مختلف آگاهی پیدا کنید.

اهمیت ارزیابی طراحی با توجه به فضای اتاق

توجه به طول عمر وسایل

به طور قطع، امکان تعویض وسایل و مبلمان در فواصل نزدیک به هم امکان ندارد. به همین خاطر بهتر است در هنگام خرید وسایل انواع با کیفیت و با دوام آن ها را انتخاب نمایید.

برای مثال بهتر است به جای انتخاب قاب عکس های آلومینیومی، انواع چوبی آن ها را انتخاب نمایید. قاب عکس های چوبی علاوه بر اینکه زیباتر هستند، از طول عمر بیش تری نیز برخوردارند.

در هنگام خرید به بودجه خود نیز فکر کنید و سعی کنید با توجه به بودجه خود، انواع با کیفیت را تهیه نمایید. به یاد داشته باشید که انتخاب وسایل با کیفیت به معنای خرید وسایلی که در آن ها از متریال سخت استفاده می شود، نمی باشد.

انتخاب یک پارچه مناسب نیز نکته مهمی در هنگام انتخاب مبلمان مناسب می باشد. توجه کنید که هنگام خرید مبلمان، راحتی آن را نیز باید در نظر بگیرید.

توجه به طول عمر وسایل

توجه به نیاز واقعی در هنگام خرید وسایل

آیا وسایل و مبلمانی که به آن ها علاقه دارید، با سبک زندگی و سبک طراحی خانه شما هماهنگی دارد؟ سعی کنید در این مورد با خود صادق باشید. برای مثال اگر در طراحی خانه از سبک مدرن استفاده کرده‌اید، نیازی به استفاده از پرده های ابریشمی نیست.

حتی شما می توانید از مبلمان چرمی بزرگ نیز استفاده نکنید. اهمیت این موضوع زمانی که هدف شما آرامش در محیط می باشد نیز بیش تر نمایان می شود.

توجه به نیاز واقعی در هنگام خرید وسایل

توجه به سبک طراحی

سعی کنید در هنگام انتخاب سبک طراحی، به طرح خانه نیز توجه داشته باشید. بعد از انتخاب سبک طراحی، نسبت به خرید وسایل اقدام نمایید. اگر از سبک مدرن برای طراحی خانه استفاده کرده‌اید، به یاد داشته باشید که مبلمان و وسایل نیز باید مدرن باشند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، در نظر گرفتن هدف کلی از استفاده اتاق می باشد. برای مثال استفاده از ظریف ترین جزئیات در طراحی اتاق خواب به اندازه طراحی اتاق نشیمن اهمیت ندارد.

توجه به سبک طراحی

استفاده از اِلمان های طبیعی

استفاده از ایده ها و راهکارها مخصوصا در زمانی که بودجه شما اجازه اجرایی کردن آن ها را به شما بدهد، نکته خوبی است. با گسترش این ایده ها و تنوع سبک ها ممکن است مجبور به خرید وسایل گران قیمت باشید.

به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که به جای صرف هزینه های گزاف به جزئیاتی مانند استفاده از گیاهان که نیاز به صرف هزینه زیادی نمی باشد، روی بیاورید. همچنین سعی کنید در هنگام انتخاب سبک از انواعی از آن که هیچ گاه قدیمی نمی شود، استفاده نمایید.

استفاده از اِلمان های طبیعی

استفاده از بهترین وسایل

اگرچه توجه به میزان بودجه برای خرید وسایل امری مهم تلقی می شود، اما به یاد داشته باشید که وسایلی مانند مبلمان ممکن است سال های زیادی مورد استفاده قرار گیرند و به همین خاطر توجه به کیفیت آن ها از اهمیت برخوردار است.

به همین خاطر می توان گفت خرید این گونه وسایل نیز نوعی سرمایه گذاری تلقی می شود. از این رو بهتر است برای خرید مبلمان با وجود صرف هزینه زیاد انواع با کیفیت آن را انتخاب نمایید. چرا که در این صورت مجبور به تعویض زود هنگام آن ها خواهید شد.

استفاده از بهترین وسایل

انتخاب رنگ مناسب

در هنگام انتخاب رنگ مبلمان و وسایل تنها به زیبایی آن ها توجه نکنید، چرا که انتخاب رنگ به نوعی نشانگر شخصیت و القا کننده حس موجود در فضای اتاق نیز می باشد.

در هنگام انتخاب رنگ دقت کنید که رنگ تمامی اِلمان ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. استفاده از رنگ های خنثی انجام این کار را برای شما آسان تر می کند.

قانون کلی در هنگام انتخاب رنگ به این گونه است که برای قسمت های اصلی مانند دیوارها، کفپوش و سقف از رنگ های خنثی استفاده کنید و از رنگ های دیگر برای مبلمان، کوسن، فرش و… استفاده نمایید.

انتخاب رنگ مناسب

تعیین نقطه کانونی

زمانی که به اتاقی وارد می شوید، اولین نکته ای که توجه را شما را جلب می کند، نحوه قرارگیری اشیاء و لوازم می باشد. برای ایجاد تاثیرگذاری در زمانی که افراد وارد اتاق می شوند، می توانید از ایجاد یک نقطه اصلی برای جلب توجه افراد، استفاده نمایید.

استفاده از یک تصویر بزرگ، ساخت یک شومینه و به کارگیری یک مبلمان شیک می تواند به ایجاد نقطه ای برای جلب توجه افراد کمک کند.

تعیین نقطه کانونی

مقیاس نقطه کانونی

اگر اندازه وسیله ای که به عنوان نقطه کانونی در نظرگرفته می شود، بیش از اندازه کوچک باشد، به طور قطع توجه افراد به دیگر وسایل موجود در اتاق مانند کاناپه یا تلویزیون جلب می شود.

از سوی دیگر اگر اندازه وسیله ای که در نقطه کانونی قرارگرفته است بیش از اندازه بزرگ باشد، توازن موجود در اتاق به هم خواهد ریخت.

عکس نحوه چیدمان وسایل در منزل[+نکات و راهکارهای ساماندهی آنها]

رعایت فاصله مناسب بین وسایل

اشتباه رایجی که بسیاری از افراد در هنگام چیدمان وسایل منزل انجام می دهند، کنار هم قرارگرفتن آن ها در نزدیکی یکدیگر و بدون رعایت فاصله مناسب می باشد. اگر صندلی ها در فاصله نزدیکی با میزها چیدمان شود، استفاده از آن ها برای صرف غذا سخت می شود.

این اشتباه بیشتر در آشپزخانه یا برای میز غذاخوری صورت می گیرد. اگر وسایل و مبلمان در نزدیکی درب چیده‌شده و تردد دچار مشکل گردد، از نظر بصری نوعی ناهنجاری در فضا ایجاد خواهد شد.

رعایت فاصله مناسب بین وسایل

ایجاد توازن میان وسایل موجود در اتاق

ایجاد توازن میان اجزاء موجود در اتاق از نکات مهم و اساسی در هنگام چیدمان وسایل منزل به شمار می آید. بنابراین توجه کنید که در هنگام انجام این کار تمام وسایل را در یک نقطه متمرکز نکنید. بهتر است برای ایجاد توازن از وسایلی با اندازه های مختلف به طرز صحیح در کنار یکدیگر استفاده شود.

استفاده از پلان برای قرار دادن وسایل

امروزه برنامه های کامپیوتری زیادی در جهت طراحی پلان برای طراحی دکوراسیون داخلی در دسترس می باشد. استفاده از این روش و کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه می تواند به شما در اجرای این امر یاری کند. برای اجرای یک دکوراسیون عالی باید جای وسیله ها را تا زمانی که به یک نمای بصری خوب دست یابید، تغییر دهید.

استفاده از پلان برای قرار دادن وسایل

استفاده از گوشه های اتاق

در بعضی مواقع علاوه بر اجرای یک طراحی دقیق، ممکن است مکان وسایل آن گونه که باید درست نباشد. در بیشتر مواقع این اتفاق به دلیل عدم توجه به گوشه های اتاق صورت می پذیرد. به همین خاطر در هنگام چینش آن ها باید به گوشه های اتاق نیز توجه کرد. برای مثال استفاده از یک مبلمان بزرگ در کنج یک اتاق نمای زیبایی ایجاد نخواهد کرد.

استفاده از گوشه های اتاق

ایجاد مکانی برای هم نشینی خانواده

امروزه در بسیاری از خانه ها محل قرارگیری تلویزیون به نکته کانونی تبدیل شده چرا که مبلمان به گونه ای چیده می شوند که دسترسی به تلویزیون راحت باشد.

بخوانید!  ایده های دکوراسیون و تزیین اتاق خواب عروس

اگر تمایل ندارید محل قرار گیری تلویزیون به نقطه کانونی اتاق تبدیل شود، می توانید از یک مبلمان کوچک در جلو آن استفاده کرده و مبلمان اصلی را درست در نقطه مخالف آن قرار دهید. با این کار فضای مناسبی برای هم نشینی با خانواده و دوستان ایجاد خواهید شد.

عدم ایجاد مزاحمت به واسطه محل قرارگیری وسایل

چینش وسایل در اتاق نباید به گونه ای باشد که دسترسی به قسمت های مختلف را محدود کند. بهتر است از وسایل نیز در حد نیاز استفاده شود و از به کارگیری وسایل اضافه در اتاق خودداری شود. استفاده بیش از حد وسایل باعث ایجاد هرج و مرج در اتاق خواهد شد.

عدم ایجاد مزاحمت به واسطه محل قرارگیری وسایل

عدم قراردادن وسایل در حاشیه اتاق

بسیاری از افراد تصور می کنند قرار دادن وسایل در اطراف و در حاشیه اتاق باعث بزرگ تر به نظر رسیدن اتاق می شود. انجام این کار نه تنها رفت و آمد افراد در اطراف اتاق را دچار مشکل می کند، بلکه انجام این کار منجر به خالی‌شدن وسط اتاق می شود و در این صورت نمای بدی به وجود می آید.

عدم قرار دادن وسایل در حاشیه اتاق

ایجاد فضای مخفی در آشپزخانه

امروزه طراحی آشپزخانه به گونه ای است که از یک فضای مخفی برخوردار می باشد. البته طراحی چنین فضایی منوط به بزرگ بودن فضای آشپزخانه می باشد. از این فضا می توان برای نگهداری وسایل اضافه نیز استفاده کرد.

در این صورت آشپزخانه همیشه تمیز و مرتب باقی می ماند. اگر امکان طراحی چنین فضایی در آشپزخانه وجود ندارد، بهتر است از یک کمد مناسب در آشپزخانه استفاده کنید و وسایل اضافه را در درون آن قرار دهید.

ایجاد فضای مخفی در آشپزخانه

استفاده از میز پاتختی

میز پاتختی از المان هایی است که می توان در طراحی اتاق خواب مورد استفاده قرار داد. در صورت تمایل به استفاده از این میزها، بهتر است از انواع کشودار آن ها استفاده کنید و از آن ها برای قرار دادن وسایل استفاده نمایید.

در کنار آن قرار دادن یک آباژور یا هرگونه المان های تزئینی مانند شمع بر روی آن نیز می تواند در زیباتر کردن فضای اتاق خواب به شما کمک کند. به یاد بسپارید که از ایجاد هرگونه هرج و مرج بر روی این میز خودداری کنید و همیشه آن را مرتب نگه دارید.

استفاده از میز پاتختی

استفاده از فضای راهرو خانه

راهرو خانه می تواند یکی از بهترین نقاط برای نگهداری از وسایل باشد. ساخت یک کمد دیواری مناسب در این قسمت و استفاده از آن در جهت قرار دادن وسایل راهکاری مناسب برای ایجاد فضایی مرتب و به دور از هرج و مرج می باشد.

ساخت یک جاکفشی درب دار در این قسمت را فراموش نکنید. این قسمت از خانه می تواند نقش بسزایی در جهت قرار دادن وسایل و در نتیجه ایجاد فضایی مرتب داشته باشد.

استفاده از فضای راهرو خانه

استفاده از یک جزیره کاربردی در آشپزخانه

استفاده از جزیره در طراحی آشپزخانه بدون شک نمای زیبایی در این قسمت از خانه ایجاد می کند. اگر نمونه ای کاربردی از این المان مورد استفاده قرار گیرد، می تواند در مرتب نگه‌داشتن فضای آشپزخانه کمک کند.

حال سوال این جاست که چگونه می توان با استفاده از چنین جزیره ای به فضایی مرتب دست یافت؟ به این منظور بهتر است از جزیره هایی که در زیر آن کمدهایی تعبیه‌شده است و یا شلف هایی در جهت قرار داد وسایل در آن قرار دارد، استفاده نمایید. توجه داشته باشید که کمدهایی که در آن تعبیه‌شده است با ساختار کابینت آشپزخانه هماهنگی داشته باشد.

عدم ایجاد هرج و مرج در فضای اتاق

ایجاد فضایی به دور از هرج و مرج نکته مهمی است که باید در طراحی خانه به یاد داشته باشید. به این منظور از استفاده وسایل اضافه خودداری نمایید و از وسایل در حد نیاز استفاده کنید.

همچنین توجه کنید که وسایل را درست در سر جای خود قرار دهید. توجه به این موضوع در طراحی خانه های کوچک بسیار حائز اهمیت می باشد.

عدم ایجاد هرج و مرج در فضای اتاق

استفاده از میزهای عثمانی

استفاده از میزهای عثمانی می تواند هم از لحاظ زیبایی شناسی و هم به عنوان المانی کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. از این المان می توان هم به عنوان میز و هم به عنوان فضای اضافه برای نشستن استفاده کرد.

طراحی برخی از این میزها به گونه ای است که روی آن برداشته‌شده و می توان از درون آن برای نگهداری وسایل استفاده کرد. از این رو می تواند نقش سازنده ای در ایجاد فضایی مرتب داشته باشد.

استفاده از میزهای عثمانی

استفاده از شلف دیواری

از دیگر راهکارهایی که می توان در طراحی فضایی به دور از هرج و مرج مورد استفاده قرار داد، استفاده از شلف دیواری می باشد. شلف ها علاوه بر این که می توانند در ایجاد فضایی زیبا به شما کمک می کنند، می توانند به عنوان المانی برای قراردادن وسایل نیز مورد استفاده قرار گیرند. همین امر می تواند در ایجاد فضایی مرتب به شما کمک کند. از این شلف ها می توان به عنوان مکانی برای قراردادن کتاب نیز استفاده کرد.

استفاده از شلف دیواری

نکات پایانی

بدون شک چگونگی قرارگیری وسایل تاثیر بسزایی در زیبایی خانه خواهد داشت. به صورتی که حتی اگر گرانقیمت ترین وسایل برای منزل خریداری شود، اما طرز چیدمان آن ها صحیح نباشد زیبایی آن ها به چشم نخواهد آمد. با توجه به شکل خانه و سلیقه خود و همچنین به کارگیری ایده های مذکور به یک دکوراسیون زیبا دست یابید.