آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از ضروری ترین تجهیزات در هر آشپزخانه کابینت است. انتخاب کابینت مناسب در دکوراسیون آشپزخانه امری مهم به شمار می آید و اهمیت آن در طراحی دکوراسیون نسبت به سایر موارد مانند دیوارپوش و کفپوش بالاتر است.

این المان ها در طرح، رنگ و سایزهای متفاوت تولید می شوند و با توجه به نوع دکوراسیون آشپزخانه و سلیقه افراد انتخاب می گردند. آن ها برای نگهداری وسایل و لوازم ضروری آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند و از ایجاد بی نظمی و شلوغی در فضای آشپزخانه جلوگیری می کنند.

برای اجرای یک دکوراسیون زیبا و اصولی در فضای آشپزخانه، پیشنهاد می کنیم انتخاب کابینت را براساس فاکتورهای زیر انجام دهید. با انجام این کار به دکوراسیون مورد علاقه خود دست پیدا خواهید کرد و از انتخاب این محصول رضایت خواهید داشت. با ساختمانچی همراه باشید.

فاکتورهای موثر در انتخاب کابینت مناسب برای آشپزخانه

دکوراسیون

اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب دکوراسیون آشپزخانه است. ابتدا نوع دکوراسیون و سبک مورد نظر برای اجرا در فضای آشپزخانه باید مشخص شود. اصولاً طراحی آشپزخانه به دو صورت مدرن و کلاسیک انجام می شود و بر اساس این دو سبک می توان اقدام به انتخاب نوع کابینت نمود.

دکوراسیون

مدل هایی که برای آشپزخانه های مدرن انتخاب می شوند بسیار ساده هستند و از نظر عرضی نسبت به مدل کلاسیک کم عرض تر می باشند. آن ها معمولاً وزن بسیار سبکی دارند و به صورت تک رنگ طراحی می شوند.

رایج ترین نوع آن ها از جنس PVC و هایگلاس هستند. در مقابل کابینت کلاسیک از جنس چوب بوده و طراحی آن بی نظیر و منحصر بفرد است. آن ها نسبت به مدل های مدرن ارتفاع کمتر و عمق بیشتری دارند.

عکس فاکتورهای مهم در انتخاب هوشمندانه کابینت

رنگ

رنگ فاکتوری مهم در انتخاب کابینت آشپزخانه محسوب می شود. رنگهای روشن مناسب آشپزخانه کوچک می باشند و فضای آن را بزرگ تر نشان می دهند و در مقابل رنگ های تیره باعث کوچک‌شدن فضای این بخش از خانه می شوند.

در انتخاب رنگ این نکته را مدنظر داشته باشید که استفاده بیش از دو رنگ باعث ایجاد شلوغی در فضای آشپزخانه می شود. بنابراین یا از مدل های تک رنگ استفاده کنید یا مدل هایی را انتخاب کنید که با رنگ های مکمل طراحی شده باشند.

علاوه بر آن رنگ های تندی مانند قرمز، نارنجی و سبز فسفری اصلاً مناسب نیستند، زیرا پس از گذشت زمان باعث دلزدگی شده و از جذابیت و زیبایی آن ها کاسته می شود.

رنگ

بدنه کابینت

مهم ترین نکته در مورد بدنه، جنس آن است که می توان گفت پس از چوب طبیعی، MDF مناسب ترین متریال برای ساخت آن به شمار می آید.

برخی از کابینت سازان برای ارزان تر شدن قیمت کابینت از چوب نئوپان استفاده می کنند، اما برخی از مشتریان قادر به تشخیص ام دی اف از نئوپان نیستند و کابینتی را در آشپزخانه خود نصب می کنند که کیفیت بالایی ندارد و برای آشپزخانه توصیه نمی شود.

بخوانید!  چه طرح و مدل کاغذ دیواری را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنم؟

نمونه ای که با بدنه نئوپان و روکش کاغذی در اختیار مشتری قرار می گیرد، کیفیت خوبی نخواهد داشت، از این رو هنگام خرید و یا سفارش این محصول باید به جنس بدنه آن دقت کنید.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که لبه آن حتما نوارکاری شده باشد. نوارکاری در لبه ها نقش موثری در زیبایی ایفا می کند خصوصاً اگر همرنگ با رنگ بدنه باشد.

بدنه کابینت

مدل درب

کابینت های آشپزخانه درب های متفاوتی دارند. با توجه به مدل آن ها، درب ممکن است به شکل مسطح، دو تایی و یا با پنل مرکزی تو رفته طراحی شده باشد.

نوع درب کابینت تاثیر بسزایی در ظاهر و زیبایی آن دارد، بنابراین با توجه به سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه خود اقدام به انتخاب درب آن ها نمائید.

مدل درب

صفحه کابینت

صفحه کابینت آشپزخانه مدام در معرض مواد غذایی و آب قرار دارد، از این رو باید به گونه ای انتخاب شود که در برابر جذب رطوبت و آلودگی مقاوم باشد و به مرور زمان آسیب نبیند.

علاوه بر آن باید استحکام آن در مقابل خط و خش، حرارت و سایش نیز بالا باشد تا بتوان سال ها در آشپزخانه قابل استفاده باشد.

در بازار چندین نوع صفحه وجود دارد از جمله نئوپان با روکش اچ پی ال، ام دی اف با روکش اچ پی ال و ملامینه، پلی وود با روکش اچ پی ال، پلی وود، سنگ مصنوعی و طبیعی.

سنگ مقاوم ترین متریال در برابر عوامل مختلف است و انتخابی خوب و دائم برای ساخت کانتر می باشد. همچنین ام دی اف هایی که با روکش اچ پی ال پوشیده شده‌اند نیز گزینه ای مناسب می باشند.

عکس فاکتورهای مهم در انتخاب هوشمندانه کابینت

نور

نور یکی از فاکتورهای ضروری برای هر قسمت از خانه خصوصاً آشپزخانه می باشد. آشپزخانه هایی که نور کافی در آن ها وجود ندارد باید به گونه ای طراحی شوند که فضای آن ها تاریک و خفه به نظر نیاید.

یکی از مواردی که در روشنایی آشپزخانه تاثیر می گذارد کابینت است. استفاده از رنگ های روشن و کابینت هایی مانند هایگلاس که سطحی براق دارند برای این آشپزخانه ها مناسب می باشند. آن ها به دلیل سطح صیقلی خود نور را منعکس می کنند و باعث می شوند فضا روشن تر به چشم بیاید.

نور

یراق آلات

همانگونه که انتخاب نوع کابینت از اهمیت بالایی برخوردار است، نوع یراق آلات آن نیز مهم می باشد. در انتخاب یراق آلات باید به این نکته دقت کنید که علاوه بر زیبایی ظاهری از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند. دقت در انتخاب دستگیره کابینت، لولا و تزئینات جانبی امری ضروری به حساب می آید.

عکس فاکتورهای مهم در انتخاب هوشمندانه کابینت

اکسسوری

اکسسوری ها از جمله مواردی هستند که حضور آنها در آشپزخانه ضروری می باشد. با تعبیه اکسسوری کابینت می توان از فضا استفاده بهینه نمود و از ایجاد هرج و مرج و شلوغی در فضای آن جلوگیری کرد.

اکسسوری

انتخاب نوع کابینت

مزایا و معایب کابینت فلزی

کابینت های فلزی قیمت ارزان تری نسبت به انواع چوبی و هایبرگلاس دارند اما معایب فراوان آن ها باعث شده تا امروزه کمتر از آن ها استفاده شود. بزرگ ترین مشکل این نوع کابینت ها، زنگ زدگی در برابر رطوبت می باشد. همچنین هنگام باز کردن کابینت های فلزی، سر و صدای زیادی ایجاد می شود.

کابینت فلزی

مزایا و معایب کابینت چوبی

معمولا کسانی که به سبک روستیک، کلاسیک و مدرن علاقه دارند از کابینت های چوبی بهره می برند. این کابینت ها جلوه بسیار زیبا و شیکی به آشپزخانه شما می بخشند و القا کننده طبیعت می باشند. از معایب این نوع کابینت می توان به قیمت بالا و مدت زمان طولانی آماده‌سازی آن اشاره کرد.

کابینت چوبی

مزایا و معایب کابینت MDF

کابینت های ام دی اف در برابر رطوبت هوا مقاومت مناسبی دارند و به سختی آسیب می بینند، به همین دلیل در آشپزخانه ها که گرما و رطوبت بالاست، معمولا از این نوع کابینت استفاده می شود.

بخوانید!  جذابترین ایده های طراحی آشپزخانه[ال،لوکس،مدرن و مینیمالیسم]

کابینت ام دی اف قیمت مناسبی نسبت به چوب طبیعی دارد، می تواند حرارت های بالا را تحمل کند و عایق مناسبی برای صدا نیز محسوب می شود. از معایب ام دی اف این است که اگر به طور مداوم آب بر روی آن بریزد یا متریال سازنده آن از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، پس از مدتی آسیب می بیند.

ام دی اف

مزایا و معایب کابینت هایگلاس

درخشندگی و براق بودن از ویژگی های بارز کابینت هایگلاس می باشد. امروزه این نوع کابینت محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده و جزو پرفروش ترین نوع کابینت محسوب می شود. البته این کابینت ها قیمت بالاتری نسبت به mdf معمولی دارند اما زیبایی و دوام بیشتر آن باعث می شود تا قیمت بالای آن به چشم نیاید.

هایگلاس

مزایا و معایب کابینت pvc

کابینت هایpvc از طرح و رنگ های بسیار زیبا و متعددی برخوردارند و نگهداری آنها به مراتب از کابینت های چوبی راحت تر می باشد. همچنین ساخت این محصول کم هزینه تر و نصب آن آسان تر از کابینت های چوبی می باشد. مهم ترین عیب این کابینت ها، مصنوعی بودن و تجدیدناپذیری آن ها می باشد.

پی وی سی

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه فاکتور های لازم برای انتخاب کابینت مناسب آشپزخانه می باشد. اگر به دنبال یک راهنمای خرید هستید، این مطلب را از دست ندهید. شما در انتخاب و خرید کابینت خانه خود به چه نکاتی توجه می کنید؟ پاسخ های خود را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.