آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با نکات مهم و ضروری در نصب دودکش آشنایی دارید؟ همانطور که می دانید اطمینان از درست کار کردن وسایل گرمایشی یک امر بسیار ضروری است که تمام افراد باید به آن توجه کنند.

این وسایل باید از کارایی مناسب برخوردار باشند و در صورت بروز ایراد حتما از یک متخصص برای رفع آن کمک گرفته شود. وسایل گرمایشی به همان اندازه که می توانند آرامش و راحتی را برای ما به ارمغان آورند به همان اندازه ممکن است خطرناک باشند و سلامتی انسان را به مخاطره بیاندازند.

سالانه اتفاقات ناگواری در سراسر دنیا به دلیل بی توجهی به وسایل گازسوز و عدم رعایت نکات ایمنی اتفاق می افتد، بنابراین نصب وسایل گازسوز و دودکش آن ها باید با دقت انجام شود.

با فرا رسیدن فصل سرما رعایت نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی از جمله بخاری بسیار ضروری است. استفاده از وسایل گازسوز به دلیل ایجاد گاز مونوکسید باید با احتیاط صورت گیرد تا از ایجاد حوادث ناگوار جلوگیری شود.

یکی از مواردی که در نصب وسایل گرمایشی بسیار حائز اهمیت است، انتخاب صحیح دودکش و نصب درست آن است. گاز ناشی از سوخت ناقص بدون رنگ و بو است و قابل تشخیص نمی باشد، از این رو با رعایت یکسری نکات می توان از پخش آن در فضا و ایجاد خطرات احتمالی ممانعت نمود.

تمام وسایل گازسوز برای انتقال این گاز سمی به خارج از ساختمان به دودکش نیاز دارند. اگر کوچک ترین ایرادی در دودکش به وجود آید و یا مسیر آن به هر دلیلی مسدود شود، گاز مونوکسید برمی گردد و فضا را آلوده می کند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با نکات مهم در نصب دودکش آشنا شوید.

نکات مهم در نصب دودکش

  1. جنس دودکش باید از متریالی انتخاب شود که در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و دچار هیچ گونه منفذ و یا نشتی نشود.
  2. سیمان و ورق های گالوانیزه، دو متریال ایده آل برای ساخت دودکش به شمار می آیند، اما استفاده از لوله های پلاستیکی به علت مقاومت پایین در برابر حرارت و دودکش های آجری به علت داشتن منفذ به هیچ عنوان مجاز نمی باشد.
  3. دودکش های آکاردئونی آلومینیومی نیز به دلیل عدم آب بندی گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. دودکش باید از سمت بالا به هوای آزاد مرتبط باشد تا گازهای سمی را از ساختمان دور نماید.
  4. اتصالات آن نیز باید آب بندی شوند و ثبات و استحکام آن ها مورد بررسی قرار گیرد.
  5. دودکش باید توسط بست در محل خود محکم شود.
  6. نصب زانو در مسیر دودکش کارایی آن را پایین می آورد، به همین دلیل تا جایی که ممکن است نباید از زانو استفاده شود.
  7. دودکش هایی که به صورت توکار نصب می شوند باید از سطح پشت بام بلندتر و از دیوارهای مجاور فاصله داشته باشند.
نصب کردن دودکش
  1. آبگرمکن، بخاری و شومینه حتما باید دارای دودکش باشند و نباید از یک مسیر برای هدایت گاز ناشی از سوخت برای آن ها استفاده نمود.
  2. دودکشی که برای وسایل گازسوز انتخاب می شود باید نسبت به لوله خروجی این وسایل بزرگ تر باشد تا به راحتی گاز مونوکسید کربن را به بیرون هدایت کند.
  3. هر دودکش نیاز به کلاهک دارد، زیرا کلاهک از ورود باران، برف و… به مجرای دودکش جلوگیری می کند و باعث می شود دود به شکل ایده آل و اصولی از دودکش خارج شود.
  4. کلاهک را باید با احتیاط روی دودکش قرار داد و از اعمال فشار بیش از حد که موجب آسیب دیدگی آن می شود خودداری کرد.
  5. هر از گاهی باید کلاهک دودکش را چک نمود تا اگر در اثر باد یا عوامل دیگر افتاده است، آن را در جای خود قرار داد.
  6. اگر دودکش بر روی سقف ساختمان نصب می شود باید بار آن بر روی پایه بیفتد تا از کج شدن آن و یا افتادن کلاهک ممانعت گردد. اگر محل نصب آن بر روی نما است باید آن را با بست به دیوار محکم نمود.
  7. عبور دودکش از دیوارهای ساختمان و یا شیشه پنجره امری غیر اصولی است، اما در صورت انجام این کار باید روزنه ای برای تهویه هوا در زیر درب ها ایجاد شود.
  8. علاوه بر آن دودکش باید عایق بندی گردد، خصوصاً اگر در معرض هوای سرد بیرون قرار دارد. هنگام نصب دودکش باید به این نکته دقت شود که از نصب زانو و ایجاد پیچ و خم های اضافی جلوگیری شود.
  9. قبل از استفاده از وسایل گرمایشی باید از وضعیت دودکش آن ها اطمینان حاصل کرد.
  10. گاهی مسیر دودکش ها به دلایل مختلف مانند لانه پرندگان مسدود می شود و همین امر منجر به بازگشت گازهای سمی به داخل ساختمان می شود.
  11. گاهی اوقات نیز ممکن است مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز مسیر دودکش را مسدود کرده باشند، از این رو بررسی مسیر دودکش بسیار حائز اهمیت است و باید بدان توجه ویژه معطوف گردد.
  12. علاوه بر آن، کلاهک دودکش باید به سمت بالا نصب شود، در صورت چرخش آن به سمت زمین دودکش کارایی لازم را نخواهد داشت.
  13. دودکش هایی که به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرند باید توسط متخصصین حوزه تاسیسات ساختمان مورد تایید واقع شوند، زیرا در صورت عدم رعایت ایمنی حوادث ناگوار جانی و مالی اتفاق خواهد افتاد.
  14. دودکش هایی که در موتورخانه نصب می شوند باید کاملاً دودبند شوند تا از نشت مونوکسید کربن به داخل موتورخانه جلوگیری شود.
  15. علاوه بر آن، عبور دودکش از سقف کاذب حمام منجر به پوسیده شدن آن می شود، از این رو از انجام این کار باید خودداری گردد.
  16. زمستان فصلی سرد و طولانی است که نیاز به وسایل گرمایشی در آن امری بسیار ضروری می باشد. رعایت نکات ایمنی و تست لوله های دودکش می تواند از بروز خطرات جانی جلوگیری نماید. نصب دودکش مناسب و اطمینان از عمکرد صحیح آن را باید جدی بگیرید.
  17. با انجام یک آزمایش ساده می توان متوجه عملکرد اصولی دودکش شد. زمانی یک دودکش به طرز صحیح کار می کند که بدنه لوله وسایل گرمایشی داغ باشد. سرد بودن آن حاکی از ایجاد مشکل در مسیر دودکش است.
  18. قرار دادن دستگاه های تشخیص گاز دی اکسید کربن در محل زندگی کمک شایانی به جلوگیری از خطرات احتمالی می کند. این دستگاه ها را باید با کیفیت مناسب خریداری نمود تا از استانداردهای لازم برخوردار باشند.
بخوانید!  رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختامنچی به نکات مهم و حیاتی در زمنیه نصب دودکش ها پرداختیم. امیدواریم با رعایت نکات ایمنی جان خود و خانواده خود را از خطرات احتمالی نجات دهید. شما چه نکته دیگری در این زمینه می دانید که ما آن را در مقاله ذکر نکردیم؟ در صورت تمایل تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

ویژگی های متریالی که برای دودکش استفاده می شوند، چیست؟

جنس دودکش باید از متریالی انتخاب شود که در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و دچار هیچ گونه منفذ و یا نشتی نشود. سیمان و ورق های گالوانیزه دو متریال ایده آل برای ساخت دودکش به شمار می آیند.

در زمان نصب دودکش چه مواردی باید رعایت شود؟

دودکش باید از سمت بالا به هوای آزاد مرتبط باشد، اتصالات آن باید آب بندی شوند و ثبات و استحکام داشته باشند، دودکش باید توسط بست در محل خود محکم شود.
تا جایی که ممکن است نباید از زانو استفاده شود. دودکش هایی که به صورت توکار نصب می شوند باید از سطح پشت بام بلندتر و از دیوارهای مجاور فاصله داشته باشند.

دلیل استفاده از کلاهک روی دودکش چیست؟

زیرا کلاهک از ورود باران، برف و… به مجرای دودکش جلوگیری می کند و باعث می شود دود به شکل ایده آل و اصولی از دودکش خارج شود.

نشانه کارکرد صحیح دودکش چیست؟

زمانی یک دودکش به طرز صحیح کار می کند که بدنه لوله وسایل گرمایشی داغ باشد. سرد بودن آن حاکی از ایجاد مشکل در مسیر دودکش است.

بخوانید!  بتونه سنگی چیست و چه کاربردی دارد؟