آموزش رویت

ساختمانچی

نورپردازی نمای ساختمان از جمله اموری است که به منظور زیباتر نمودن نما و فضا همواره مورد توجه طراحان و معماران قرار می گیرد. نورپردازی نما نه تنها نور لازم برای محیط را فراهم می نماید، بلکه فضای موردنظر را برجسته تر و خاص تر نیز نشان می دهد.

یک فضا با نورپردازی هویت پیدا می کند و چشم ها را به خود خیره می نماید. نورپردازی نما در فضاهای مختلف اجرا می شود از جمله تالارهای پذیرایی، رستوران ها، مراکز خرید، هتل ها، ساختمان های مسکونی، تجاری و غیره.

یک طراح نه تنها به طراحی نمای ساختمان در روز اهمیت می دهد بلکه به دنبال راهکارهای ویژه برای زیباتر کردن آن در شب نیز می باشد.

اجرای نورپردازی منوط بر رعایت یکسری اصول و قوانین است. زیرا در صورت اجرای یک نورپردازی نادرست و غیر اصولی، زیبایی فضا در هم می شکند و نما جذابیت خود را از دست می دهد.

نورپردازی در محوطه سازی، دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان کاربرد بسیاری دارد و با استفاده از آن می توان تغییری بزرگ و چشم گیر در فضا ایجاد کرد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در خصوص نورپردازی نمای ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

نورپردازی نما

اصول مهم در نورپردازی نما

  • در نورپردازی باید به رنگ نور و شدت تابش آن توجه کرد. نوری که برای مزین‌کردن نما در بیرون از ساختمان به چشم می خورد نباید وارد ساختمان شود، زیرا در این صورت آرامش ساکنین را خدشه دار خواهد کرد.
  • گاهی اوقات نورپردازی برای تاکید بر قوس ها و آرک ها، مناره ها، مجسمه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو توجه به کانون نورپردازی بسیار اهمیت دارد.
  • یکی از راه های نورپردازی ساختمان های ساده با روشی کم هزینه تعبیه نوارهای پلاستیکی متشکل از لامپ های ال ای دی است. از این روش می توان برای ساختمان هایی که از جذابیت لازم برخوردار نیستند استفاده نمود.
نورپردازی نمای ساختمان
  • انواع لامپ با تنوع بالا در بازار موجود است که هر کدام دارای زیبایی منحصربفرد می باشند. لامپ مناسب نورپردازی باید از مصرف انرژی پایین اما بازدهی بالا برخوردار باشد تا بتواند روشنایی لازم را برای نمای بنا فراهم نماید.
  • برخی از چراغ های مخصوص نما دارای قاب هستند که این قاب از انتشار نور به فضاهای اطراف جلوگیری نموده و نور چراغ را به سمت هدف مشخصی هدایت می کند.
  • نورپردازی شکوه و عظمت به بنا می بخشد و استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته در اجرای آن زیبایی دنیای مدرن را به تصویر می کشد. با استفاده از نورپردازی فضایی بسیار جذاب خلق می شود که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید.
عکس نورپردازی نمای ساختمان
  • مدیریت درست نور یک قانون در نورپردازی به شمار می آید، زیرا شدت نور باعث خیرگی می شود و کمبود آن تاکید بر فضا را کاهش می دهد.
  • منبع نور نمای ساختمان بجز در موارد خاص باید از دید پنهان باشد و محل قرار گیری لامپ ها برای عموم قابل تشخیص نباشد.
  • انواع نورهای مورد استفاده در نورپردازی نما با مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان مطابقت و همخوانی داشته باشد.
بخوانید!  هواساز و کاربرد آن

انواع نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی به روش های مختلف با توجه به نظر طراح و نوع معماری بنا صورت می گیرد که در این قسمت به معرفی آن ها می پردازیم.

نورپردازی کامل نما

این نوع نورپردازی منجر به روشن شدن کل بنا می شود و با استفاده از پروژکتورهایی که در اطراف بنا قرار گرفتند اجرا می گردد.

نوری که با این روش در فضا پخش می شود می تواند از طریق پنجره ها و درب های شیشه ای وارد ساختمان شود، از این رو نورپردازی کامل برای نمای ساختمان های مسکونی و هتل ها مناسب نیست و بیشتر برای تاکید بر نمای مکان های تاریخی اعمال می شود.

نورپردازی کامل نما

نورپردازی پس زمینه نما

نورپردازی پس زمینه به منظور متمایز نشان دادن و جدا کردن بنا از محیط پیرامون است. این محیط می تواند شامل درختان و یا ساختمان های دیگر باشد. با استفاده از نورپردازی پس زمینه، ساختمان مانند یک تصویر برجسته در پس زمینه ای تیره به چشم می آید.

نورپردازی تاکیدی نما

نورپردازی تاکیدی همانطور که از نامش پیداست برای تاکید بر قسمت هایی از بنا نظیر ستون ها، پنجره ها، سردر بنا و… اجرا می شود. در واقع این نورپردازی نمای ساختمان و نوع معماری آن را به زیبایی به نمایش می گذارد.

نورپردازی تاکیدی نما

نورپردازی نما با نئون فلکسی

نورپردازی با نئون فلکسی یا انعطاف پذیر با استفاده از لامپ های ضد آب LED صورت می گیرد. این نورپردازی نمای ساختمان را متفاوت نشان می دهد و ساختمان مانند یک طرح سه بعدی نمایان می شود. ریسه های لامپ LED قسمت های مختلف بنا و خطوط افقی و عمودی آن را از سایر قسمت ها جدا می کند.

بخوانید!  جارو مرکزی چیست و چه مزایایی دارد؟

لامپ های مورد استفاده در نمای ساختمان

  • چراغ های دفنی از پرکاربردترین نوع لامپ در نورپردازی نما می باشند که نور را به صورت هاله ای از نور به اجسام  می تابانند و سایه های زیبایی را بوجود می آورند.
  • چراغ های وال واشر نیز در نورپردازی نما بسیار کاربرد دارند. از این چراغ ها معمولا برای نورپردازی دیوارهای صاف استفاده می شود. وال واشر معمولا از کنار هم قرارگرفتن تعدادی لامپ کوچک ایجاد می گردد و نور را به صورت طولی و یکنواخت پخش می کند.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بیان ویژگی ها و نکات مهم در خصوص نورپردازی نمای ساختمان و همچنین انواع نورپردازی مناسب برای نما پرداختیم که امیدواریم برای شما کاربران گرامی مفید و ارزشمند باشد. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.