آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام نمای مونولیت به گوش شما خورده است و آن را به عنوان یک نمای زیبا در واقعیت مشاهده کرده اید؟ در این نوشته قصد داریم این نما را که یکی از زیباترین و سبک ترین نماهای ساختمانی است به شما معرفی کنیم. با ساختمانچی همراه باشید.

نمای مونولیت

در صنعت ساختمان پیشرفت های زیادی در خصوص سبک سازی سازه صورت گرفته است و سعی بر آن شده تا نماهای سبک برای سازه طراحی گردد تا وزن اضافی بر ساختمان وارد نشود.

مونولیت نوعی نمای ساختمان است که با استفاده از ترکیب ذرات سنگ مرمر، گرانیت، کوارتز و رنگ های طبیعی تولید می شود. در فرآیند ترکیب و تولید مونولیت از رزین های روان کننده و مواد ضد اشعه ی UV نیز استفاده می شود.

این نما که با عنوان نمای سنگدانه نیز شناخته شده در مقایسه با نماهای سنگی سبک تر می باشد. همانطور که می دانید یکی از قابل توجه ترین مسائل در صنعت ساخت و ساز، وزن سازه است؛ زیرا سازه های سنگین در برابر زلزله آسیب پذیرتر هستند و استفاده از مصالح سنگین در ساخت آن ها میزان خطرات و آسیب ها را دوچندان می کند.

از این رو مهندسین و سازندگان سعی می کنند از نماهای سبک نظیر نمای مونولیت استفاده کنند. نمای سنگدانه را به راحتی می توان با کم ترین هزینه و بدون هیچ عیب و ایرادی ترمیم نمود. همچنین سرعت اجرای آن باعث می شود تا سازندگان از آن استقبال خوبی نمایند.

بزرگ ترین مشکلی که در مراحل نهایی ساخت و ساز مجتمع های مسکونی و ساختمان های چند طبقه پیش می آید مربوط به نماکاری است. اما سرعت بالای اجرای پوشش مونولیت این مسئله را حل نموده؛ زیرا نه تنها منجر به صرفه جویی در زمان می شود، بلکه هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

در کل مزایای بی شمار این نما، آن را به نمایی مطلوب برای ساختمان های امروزی تبدیل کرده و با داشتن رنگ های شاد و متنوع، زیبایی بی نظیری را به نمایش می گذارد.

نمای مونولیت

مزایای نمای مونولیت

  • در صنعت ساختمان باید توجه ویژه ای نسبت به وزن سازه صورت گیرد. مصالحی مانند سنگ، آجر، شیشه و کامپوزیت وزن بسیار سنگینی دارند و در هنگام وقوع زلزله و بلایای طبیعی امکان سقوط و پرتاب آن ها وجود دارد. به همین دلیل استفاده از نمای مونولیت مورد توجه بسیاری از معماران و سازندگان قرارگرفته است. یکی از مهم ترین ویژگی پوشش مونولیت، سبکی وزن آن است.
  • هزینه اجرای نمای مونولیت در مقایسه با سایر نماهای ساختمانی از جمله سنگ، شیشه و کامپوزیت بسیار پایین تر است، اما ایمنی آن بالاتر از دیگر نماهاست.
  • سیلیکون و رزین اکریلیک به کاررفته در نمای مونولیت باعث ایجاد سطحی نفوذناپذیر در برابر آب و رطوبت می شود و به عبارتی می توان گفت این نما نوعی عایق رطوبتی محسوب می شود.
  • نمای مونولیت در برابر تغییرات جوی و تغییرات دما مقاوم بوده و همچنین گرد و غبار را به خود جذب نمی کند.
  • یکی از مزیت های این نوع نما حاضرسازی و خشک شدن سریع آن است. مصالح ساختمانی مورد نیاز برای نمای مونولیت در سطل هایی به صورت حاضر در بازار موجود می باشد.
  • نمای مونولیت دوام و عمر طولانی دارد.
  • نمای مونولیت دارای انعطاف پذیری بالایی نسبت به بسیاری از پوشش های ساختمانی می باشد.
  • این نما قابل شستشو می باشد و به راحتی تمیز می شود.
  • نمای مونولیت مقاومت بالایی در برابر یخ زدگی دارد.
  • امکان ریزش، پوسته شدن و ترک خوردگی در این نوع نما بسیار پایین می باشد.
  • ترکیب رنگ طبیعی نمای مونولیت دارای درخشندگی بسیار زیبایی می باشد.
مونولیت

مشخصات فنی نمای مونولیت

  • زمان لازم برای خشک شدن حداقل 6 ساعت
  • مقدار ریزدانه ها 2.5 تا 3 کیلوگرم بر متر مربع
  • قابلیت تراوایی حدود 0.150
  • میزان جذب آب 0.100 تا 0.500
  • مقاومت در تغییرات دمایی از -50 تا +80 درجه سانتی گراد
بخوانید!  روش های مقاوم سازی ساختمان

نکات مهم قبل از اجرای نمای مونولیت

  • ابتدا باید سطحی را که می خواهید نمای مونولیت را بر روی آن اجرا کنید، صاف و هموار نمایید.
  • سطح مورد نظر برای نماکاری حتما باید خشک باشد.
  • در صورتی که بر روی سطح کار را گرد و غبار و لکه های روغنی آلوده کرده باشد، قبل از شروع کار باید آن ها را پاک و تمیز کنید.
  • قبل از شروع اجرای نماکاری، سطح را با پرایمر حاضر کنید.
  • سعی کنید به دور از تابش مستقیم نور خورشید عملیات نماسازی را انجام دهید. بهتر است درجه حرارت دمای هوا کم تر از 5 درجه باشد.

روش های اجرای نمای مونولیت

به منظور اجرای نمای مونولیت دو روش وجود دارد، استفاده از ماله استیل و اجرا به وسیله پیستوله و نازل. در ادامه به بررسی بیشتر جزئیات این دو روش می پردازیم.

نمای مونولیت

روش اجرا به وسیله ماله استیل

از مزایای استفاده از این روش این است که سطح کارشده بسیار صاف می شود و به سنگ های طبیعی شباهت بسیاری پیدا می کند. همچنین مونولیت اجراشده به روش ماله ای طول عمر بیشتری نسبت به روش پاششی خواهد داشت.

  1. در این روش ابتدا باید متریال مونولیت را در ظرفی بریزید و میزان آب مناسب را با آن مخلوط کنید. به طور مثال به ازای هر 25 کیلوگرم ماده مونولیت، 1 تا 1.5 لیتر آب نیاز است. بهتر است از آب آشامیدنی و تمیز برای این کار استفاده شود.
  2. پس از مخلوط کردن محتوای مونولیت با آب، مخلوط را به صورت ترکیبی یکنواخت و یک دست در آورید.
  3. پس از حاضرشدن مخلوط، اجرای نماکاری را شروع کنید. برای اجرا بهتر است از بالا شروع و به سمت پایین ادامه دهید. لایه ای که بر روی سطح کار قرار می دهید باید 3 تا 4 میلی متر ضخامت داشته باشد.
  4. پس از این که اجرای کار تمام شد، باید منتظر بمانید تا سطح نما خشک شود. با توجه به نوع آب و هوای محل، مدت خشک شدن متفاوت می باشد. اما در حالت معمول، حدود 2 روز طول می کشد.
بخوانید!  انواع عایق استخر [رنگ، چسب و خمیر]

روش اجرا به صورت پاششی

ابزارهای موردنیاز در اجرای این نوع روش، پیستوله و نازل می باشد. این روش برای محل هایی که دارای سطحی ناهموار می باشند، بسیار کاربرد دارد. همچنین سرعت اجرای نما به روش پاششی بیشتر از روش ماله ای می باشد.

  1. در این روش نیز مانند روش ماله ای در ابتدا محتوای مونولیت را با آب مخلوط و حاضر کنید.
  2. سپس مخلوط را داخل پیستوله بریزید و با اعمال فشار بر پیستوله، مونولیت را بر روی سطح کار بپاشید.
  3. مدت زمان خشک شدن نمای مونولیت، یک شبانه روز کامل می باشد.

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مورد نظر شما را در مورد نمای مونولیت به خوبی فراهم آورده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.