آموزش رویت

ساختمانچی

نمای رومی یا کلاسیک یکی از نماهایی است که از نظر زیبایی بی نظیر است و در دوران مختلف از قدیم تا حال با استقبال مواجه می شود. این نما از الگوی ساختمان های روم باستان اقتباس شده و استفاده از ستون ها و قوس های زیبا نماد این سبک نما می باشد.

اشکال هندسی و سرستون هایی که در نمای رومی کار می شوند ممکن است با توجه به سلیقه معمار جلوه ای متفاوت داشته باشند. در این نما ورودی ساختمان با ستون های مدور مزین می شود و از نقوش گل و حیوانات برای جذابیت بیشتر استفاده می گردد.

نقوش برجسته ریز در مقابل قوس های بزرگ، تضادی بی نظیر ایجاد می کند و ظرافت و دقت معمار را به تصویر می کشد. افرادی که به سبک کلاسیک علاقمند هستند این نما را برای ساختمان خود انتخاب می کنند.

این نما در سراسر جهان به عنوان نمایی منحصربفرد و نماد معماری یونان باستان شناخته‌شده و گستردگی جهانی دارد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی این نمای زیبا و منحصربفرد می پردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه نمای رومی

در قرن پنجم و ششم میلادی، روم به شدت تحت تاثیر معماری یونان قرار گرفت و در آن زمان هنر و معماری روم پیشرفت های شگرفی کرد. در قرن نهم با افزایش قدرت روم در دنیا، معماری رومی در اروپا فراگیر شد. بسیاری از مردم به ساخت قصرها و کلیساهایی به سبک رومی روی آوردند.

در قرن پانزدهم و با شروع دوره رنسانس، معماری رومی بسیار رواج پیدا کرد و طرفداران زیادی را به خود جلب نمود. اروپا در اواسط قرن نوزدهم مرکز سبک کلاسیک در دنیای معماری نام گرفت.

در این دوره بسیاری از معماران با الهام از ویژگی های معماری سنتی روم، اقدام به ساخت سازه هایی کردند که قدرت، عظمت و استحکام روم باستان را تداعی می کرد. این سبک امروزه در کشورهای زیادی رواج پیداکرده و طرفداران خاص خود را دارد.

عکس نمای رومی چند طبقه با سرستون

ویژگی های نمای رومی

  • نمای رومی یک نمای خاص است که معماری پیچیده ای دارد و شاخصه های زیبایی شناسی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد.
  • کتیبه های متنوع، قاب های بسیار زیبای درب و پنجره، حکاکی روی ستون ها و سرستون ها، قوس های بزرگ و استفاده از سنگ از ویژگی های بارز این نما می باشند که آن را به نمایی برجسته و متمایز در بین سایر نماهای ساختمان تبدیل کرده است.
  • جزئیاتی که در این نما اجرا می شوند پیرو سبک معماری روم باستان می باشند.
  • ستون ها و سرستون هایی که برای این نما طراحی می شوند باید با ابعاد ساختمان متناسب باشند، زیرا نمای یک بنا کیفیت آن را نشان می دهد از این رو رعایت تمام اصول مربوط به نمای رومی در اجرای آن امری بسیار ضروری می باشد و باید بدان توجه گردد.
  • این سبک یک نمای سنگی است که استحکام، سختی و دوام ساختمان را به نمایش می گذارد.
  • در اجرای این نما از انواع سنگ ساختمانی نظیر مرمر و تراورتن استفاده می گردد که در حال حاضر به دلیل وجود معادن بی شمار سنگ تراورتن و زیبایی منحصربفرد آن ها و همچنین مناسب بودن قیمت آن در مقایسه با سنگ مرمر، از این سنگ برای نمای رومی در کشور استفاده می شود.
  • نمونه های کرم و بژ مناسب ترین رنگ ها برای نمای رومی هستند و زیبایی نما را دوچندان می کنند.
بخوانید!  نمای تراورتن برای داخل و خارج ساختمان

مزایای نمای رومی

زیبایی فراوان

نمای رومی، دارای معماری پیچیده ای است که شاخصه های زیبایی شناسی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد. نمای رومی با نورپردازی اصولی می‌ تواند در شب حتی بیشتر از زیبایی روز جلوه گری ‌نماید. ویژگی های بارز این نما که باعث می شود نسبت به سایر نماها بسیار زیبا، برجسته و متمایز شود عبارتند از:

  1. مدل های مختلف کتیبه
  2. قاب های بسیار زیبای برای درب و پنجره
  3. حکاکی روی ستون ها و سرستون ها
  4. قوس های بزرگ
نمونه عکس سر در نمای رومی

در دسترس بودن مصالح

از مهم ترین مزایا نمای رومی در دسترس بودن متریال و مصالح ساخت آن می باشد. در ایران معادن سنگ بسیار متعددی از جمله سنگ تراورتن، گرانیت و مرمر وجود دارد که سبب می شود در مورد تهیه مصالح نگرانی بوجود نیاید.

نماد تجمل و لوکس بودن

این نوع نما به‌ عنوان یک نمای پر زرق وبرق، تجملاتی، پر تزیینات و بخصوص سلطنتی شناخته می‌شود. زیاد بودن جزئیات باعث پر طرح و نقش شدن آن می گردد و داشتن المان‌هایی مانند ستون‌ های برجسته و سرستون هایی به طرح شیر آن را به سبکی سلطنتی تبدیل کرده است.

تمیزکاری آسان

در کل نماهای سنگی به راحتی و به خوبی شستشو می شوند و شما پس از چند سال می توانید با یک شستشوی ساده، نمای خود را دوباره زنده نمایید!

عکس نمونه نمای رومی چند طبقه

معایب نمای رومی

هزینه زیاد

اگر به دنبال اجرای یک نمای رومی واقعی و زیبا هستید می بایست چشمان خود را بر روی هزینه های گزاف آن ببندید. سنگ های تراورتن با کیفیت مناسب این کار در حال حاضر گاها دارای قیمت های میلیونی برای هر متر مربع هستند.

بخوانید!  بهترین سنگ نما چیست؟

همچنین برای اجرای ستون های اصلی این نوع نما می بایست از کوپ های سنگ تراورتن استفاده نمود و آن ها را تراش داد. البته در بیشتر موارد برای کاهش هزینه ها از قرار دادن چند عدد سنگ تخته ای به روی هم برای ساخت ستون ها استفاده می شود.

اتلاف انرژی

استفاده از سقف های بلند و پنجره‌ های بزرگ در معماری رومی معمولاً با آب و هوای بخش زیادی از کشور سازگاری ندارد. در مناطقی که اغلب زمستان‌ های سردی وجود دارد، سقف‌ های بلند و پنجره‌ های بزرگ باعث اتلاف زیاد انرژی خواهد شد.

عدم توجه به الگوی معماری ایرانی

در حال حاضر اخذ تاییدیه کمیته نما یکی از موضوعات بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان به شمار می آید. با توجه به این امر طراحان و پیمانکاران باید طراحی نمای ساختمان خود را به تایید این کمیته برسانند.

عدم استفاده از نمای رومی از جمله مواردی است که برای اخذ تاییدیه ضروری است. زیبایی نمای رومی را نمی توان انکار کرد اما بنا به سخن صاحب نظران، ساختمان های موجود در سطح شهر باید بر اساس فرهنگ بومی و اسلامی بنا شوند. استفاده از طرح های نامتعارف با معیارهای معماری اسلامی سیمای شهری را خدشه دار می کند.

به دلیل استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی و اجرای طرح های پیچیده، نمای رومی بسیار زیبا و چشمگیر به نظر می رسد و یک زندگی لوکس و مرفه را تداعی می نماید.

طراحی کلاسیک این نما باعث شیک تر و جذاب شدن آن می شود و حضور چنین نماهایی در سطح شهر در کنار سایر نماها کمی ناهماهنگی ایجاد می کند. طراحی شهری بر تناسب و سازگاری نماهای مختلف با یکدیگر تمرکز دارد، از این رو منتقدین نمای رومی را متفاوت و ناهماهنگ با فرهنگ کشور و نماهای رایج ساختمان می دانند.

roman view-نمای رومی واقعی

کلام آخر

آنچه که در این نوشته بررسی کردیم، معرفی یکی از خاص ترین و لوکس ترین نماهای ساختمانی به نام نمای رومی می باشد. یکی از دلایلی که باعث می شود افراد به سبک رومی روی آورند، پیچیدگی و ظرافت معماری آن است. برخی از منتقدین اظهار دارند نمای ساختمان در مناطق مختلف باید بر اساس فرهنگ آن کشور طراحی شود.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد نمای زیبا و منحصربفرد رومی در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.