آموزش رویت

ساختمانچی

نمای تراورتن چیست؟ نمای خارجی و داخلی ساختمان بخشی مهم در صنعت ساختمان به بشمار می آید، به همین منظور برای انتخاب سنگ نما مناسب باید بسیار دقت کرد. سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که هم برای نمای داخلی و هم خارجی ساختمان گزینه مناسبی می باشد.

تراورتن علاوه بر زیبایی، در برابر سرما، گرما، اشعه UV، نور خورشید و رطوبت نیز مقاومت خوبی دارد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی سنگ تراورتن و استفاده آن در داخل و خارج از ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن

  • به دلیل ساختار لایه لایه و متخلخل این نوع سنگ ها احتمال سر خوردگی روی کفپوش های تراورتن بسیار کم است.
  • استحکام و مقاومت بالای سنگ تراورتن باعث طولانی شدن عمر این سنگ ها می شود.
  • سنگ تراورتن در رنگ ها و طرح های متنوعی موجود می باشد. حضور دی اکسید آهن و منیزیم در ساختار سنگ تراورتن باعث ایجاد رنگ های زرد، قرمز و قهوه ای می شود و وجود کربن در آن، این سنگ ساختمانی را به رنگ خاکستری، سیاه و آبی در می آورد.
  • منافذ سنگ تراورتن از چسبندگی بالایی برخوردار هستند و امکان ترک خوردن آنها بسیار کم است.
  • قیمت سنگ های تراورتن نسبتا مناسب و بصرفه است.
  • سنگ نمای تراورتن محافظ ساختمان در برابر باران های اسیدی می باشد.

کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان

نمای ساختمانی با سنگ تراورتن

نمای خارجی ساختمان

سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان مورد تایید می باشد. وجود خلل و فرج در پشت سنگ تراورتن، آن را به نمونه ای مناسب برای اجرای نمای ساختمان تبدیل کرده است.

بخوانید!  گوتیک، سبکی تاریخی در دکوراسیون داخلی

این ویژگی باعث می شود ملات به خوبی به پشت آن بچسبد و بر روی سطح موردنظر قرار گیرد. این ویژگی همچنین باعث می شود در طول زمان از سقوط آن جلوگیری شود.

راه پله و پاگرد

انتخاب سنگ مناسب برای راه پله ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا تردد افراد در این مکان بالا می باشد. در مکان هایی مانند مدرسه ها که تردد افراد بسیار زیاد است، استفاده از سنگ تراورتن توصیه نمی شود، زیرا به مرور زمان فرسایش پیدا می کند.

در محل هایی مانند ساختمان های مسکونی که تردد افراد به دلیل وجود آسانسور کمتر است، انتخاب این نوع سنگ می تواند گزینه ای ایده آل و مقرون بصرفه باشد.

کفپوش فضاهای داخلی مسکونی

معماران خوش ذوقی که اهمیت زیادی به کیفیت بنا می دهند، استفاده از سنگ تراورتن را برای کفپوش واحدهای مسکونی در نظر می گیرند، زیرا دوام، رنگ طبیعی، مقاومت در برابر ضربه و زیبا و شکیل‌شدن فضا از خصوصیات این سنگ بشمار می آید.

کفپوش فضاهای داخلی تجاری و اداری

استفاده از سنگ در این فضاها بسیار ایده آل است، فقط باید در انتخاب نوع سنگ در این مورد دقت زیادی کرد، زیرا در فضاهای اداری و تجاری تردد افراد بسیار زیاد است، بنابراین مرغوبیت سنگ اهمیت دوچندان دارد. استفاده از تراورتن در این محیط ها می تواند انتخابی بجا و مناسب باشد.

کفپوش بام و پیاده رو

استفاده از سنگ تراورتن برای کفپوش بام و پیاده رو مناسب است زیرا در برابر رطوبت، فشار و یخ زدگی مقاوم می باشد. معمولا برای جلوگیری از لغزش پا در مواقع بارندگی و یخبندان، سطح سنگ تراورتن را صیقلی نمی کنند و حتی بعضی اوقات با روش هایی سطح آن ها را برجسته می کنند تا اصطکاک آن را افزایش دهند.

بخوانید!  فایبر سمنت چیست؟

سرویس بهداشتی و حمام

حمام و سرویس های بهداشتی از فضاهای مرطوب در هر خانه هستند و برای انتخاب مصالح آن باید بسیار دقت کرد. تراورتن در طیف وسیعی از رنگ های گرم وجود دارد و با توجه به قیمت پایین آن نسبت به سنگ مرمر، می تواند گزینه ای مقرون بصرفه در حمام و سرویس بهداشتی محسوب شود.

درپوش دیوار محوطه، حیاط و جان پناه بام

تراورتن به دلیل ویژگی های ذکر شده از گزینه های خوب و ارزان برای استفاده در این محیط ها می باشد.

در آشپزخانه برای سنگ روی کابینت و اپن

سنگ مورد استفاده بر روی کابینت و اپن باید در مقابل ضربه، سایش و رطوبت مقاومت داشته باشد. همچنین این نکته بسیار مهم است که کمترین واکنش را با مواد غذایی و شوینده ها داشته باشد. در این محل ها علاوه بر سنگ های گرانیت و چینی، می توان از سنگ تراورتن نیز استفاده کرد.

کابینت و اپن

عوامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن

آن چه که بر قیمت سنگ تراورتن تاثیرگذار می باشد، ابعاد و نوع سنگ، نوع فراوری و کاربرد آن است. انواع این سنگ با توجه به معدنی که سنگ از آن استخراج می شود، تفاوت دارد.

کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات ارزشمندی دست یافته باشید. در انتها چند نمونه نمای داخلی و خارجی که با سنگ تراورتن درست شده را برای شما عزیزان به نمایش می گذاریم.

نمای ساختمان
نمای خارجی ساختمان
نمای تراورتن
نمای تراورتن ساختمان
کفپوش تراورتن
سنگ نمای تراورتن
حمام با سنگ تراورتن