آموزش رویت

ساختمانچی

نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که در حال حاضر طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده و از مزایای بی شماری برخوردار می باشد.

این نما در ساختمان های مختلف نظیر ساختمان های اداری، تجاری، تفریحی و منازل قابل استفاده است و زیبایی منحصر بفردی به ساختمان و فضای شهر می بخشد.

اگر اجرای نما با پانل های آلومینیوم کامپوزیت به درستی انجام شود، دوام و استحکام آن بالا می رود، در نتیجه نما عمر طولانی تری خواهد داشت. پانل های آلومینیوم کامپوزیت اولین بار در آلمان تولید و برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفتند.

این پانل ها ترکیبی از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن هستند و با توجه به سلیقه مشتریان در طیف وسیعی از رنگ ها به بازار عرضه می شوند. لایه پلی اتیلن در وسط دو لایه آلومینیومی قرار می گیرد و در واقع حکم هسته مرکزی را دارد.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع نماهای ساختمانی پرداختیم. هم اکنون در این نوشته قصد داریم نمای کامپوزیت یا نمای آلومینیومی را به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

اجزاء تشکیل دهنده نمای کامپوزیت

  • لایه رنگ پلی استر
  • ورق آلومینیومی
  • چسب
  • لایه پلی اتیلن
  • چسب
  • ورق آلومینیومی
  • رنگ نانو
  • لایه چسب ضد خش
  • پوشش محافظ
نمای کامپوزیت

انواع نمای کامپوزیت

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو

پانل های آلومینیومی مناسب نمای کامپوزیت نانو براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا با نام تکنولوژی نانو تولید می شوند. این ورق ها مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی از خود نشان می دهند.

به دلیل استفاده از مواد نانو در تولید ورق های آلومینیوم کامپوزیتی، این محصولات از خاصیت خود تمیز شوندگی و ضد آلایندگی برخوردار هستند.

با استفاده از نمای کامپوزیت نانو هیچ نگرانی در مورد تمیز کردن نمای ساختمان وجود نخواهد داشت، زیرا آن ها گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب نمی کنند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری

در ساخت این پانل ها از هسته پلی اتیلن سبک و ضد آلاینده بین دو ورق آلومینیوم استفاده می شود. لایه رنگی که سطح این کامپوزیت ها را پوشش می دهد، ضد باکتری است و از مقاومت بسیار بالا در محیط های مختلف برخوردار می باشد.

آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی

این پانل های کامپوزیتی که پانل های رنگارنگ نام دارد، از چندین لایه رنگ و یک پوشش درخشان پوشیده شدند. این پانل ها براساس زاویه ای که نور به آن ها می تابد به رنگ های مختلف قابل رویت هستند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد حریق

این نوع پانل کامپوزیت از هسته پلاستیکی نسوز تشکیل می شود و جدیدترین نوع آلومینیوم کامپوزیت به شمار می آید. هسته مرکزی این پانل ها به دلیل دارا بودن خاصیت ضد آتش به سختی آتش می گیرد و هیچ نوع گاز مضری ایجاد نمی کند.

آلومينيوم کامپوزیت طرح سنگ

بر روی سطح آلومینیومی این نوع کامپوزیت از سه لایه رنگ لمینت استفاده می گردد. طرح های گوناگون سنگ ساختمانی که بر روی این پانل ها به کار می رود، آن ها را به پیشرفته ترین و زیباترین ورق کامپوزیت تبدیل کرده است.

ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش خش دار

پوشش آلومینیومی سطح این نوع نما به شکل خش دار است و با استفاده از روش آنودایز این کار صورت می گیرد. پانل های این کامپوزیت شامل دو ورق آلومینیوم هستند که توسط یک هسته پلی‌اتیلن به هم متصل می شوند.

این ورق ها از مقاومت لازم در برابر خوردگی برخوردارند و به دلیل زیبایی فوق العاده هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای بیرون ساختمان استفاده می شوند.

آلومینیوم کامپوزیت

انواع نمای کامپوزیت بر اساس نوع پوشش

پوشش ورق های کامپوزیتی بر اساس نوع کاربرد این مصالح انجام می شود. انواع پوشش برای نماسازی کامپوزیتی شامل لایه پلی استر، پوشش Nano-PDF و پوشش PVDF می باشد.

پوشش PVDF

این نوع پوشش نوعی رزین است که به دلیل وجود عنصر فلوئور و لایه پلیمری در آن مقاومت ورق های کامپوزیتی در برابر اشعه UV و شرایط قلیایی و اسیدی افزایش می یابد.

پوشش Nano-PDF

اجرای پوشش Nano-PDF به نحوی است که علاوه بر پوشش PVDF، یک لایه دیگر نیز بر روی آن قرار می گیرد که از نظر ساختار مولکولی کمی با لایه PVDF متفاوت می باشد.

 لایه پلی استر

این نوع پوشش یک لایه پلی استر بر روی ورق های آلومینیومی می کشد. از معایب این نوع پوشش عدم مقاومت آن در برابر باران های اسیدی و شرایط نامساعد آب و هوایی است و استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان توصیه نمی شود.

ورق آلومینیوم کامپوزیت

مزایای نمای کامپوزیت

مقاومت در برابر تغییرات محیطی

یکی از مهم ترین مزایای ورق آلومینیوم کامپوزیت مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی است. این ورق ها اگر در معرض رطوبت قرار گیرند دچار خوردگی و زنگ زدگی نخواهند شد و علاوه بر آن تابش نور خورشید دوام و عمر آن ها را کوتاه نخواهد کرد.

بخوانید!  ایده های طراحی اسپا در حمام

سطح ورق های آلومینیوم کامپوزیت صاف و صیقلی است، از این رو نور خورشید را منعکس می کند و میزان کمی از گرمای آن را جذب می نماید. نمای آلومینیوم کامپوزیت قابل استفاده در مناطق گرمسیر با درجه حرارت بالاست و در واقع متریالی مقاوم در برابر حرارت محسوب می شود.

لایه پلی اتیلنی که در پانل های کامپوزیت قرارگرفته نوعی سد حرارتی ایجاد می کند که منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن می گردد. این نما در مقایسه با سایر نماها کمتر دچار تغییر رنگ می شود.

وزن بسیار سبک

وزن پانل های آلومینیوم کامپوزیت بسیار سبک است و بار اضافی بر سازه وارد نمی کند. علاوه بر آن وزن سبک این محصولات حمل و نقل و نصب آن ها را نیز آسان نموده است.

کاهش وزن ساختمان منجر به کاهش نیروی زلزله بر سازه می شود، به همین دلیل استفاده از این مصالح در ساختمان به ایمنی بیشتر در برابر تکان های ناشی از زلزله کمک خواهد کرد.

عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی

این پانل ها نوعی عایق صوتی و حرارتی محسوب می شوند. زیرا لایه پلی اتیلنی که در وسط دو لایه آلومینیوم قرارگرفته نه تنها مانع از انتقال حرارت می شود، بلکه از میزان سر و صدا در ساختمان نیز می کاهد.

آلومینیوم ماده ای مقاوم در برابر حرارت است و اگر نمای ایجادشده با این متریال در معرض آتش سوزی قرار گیرد، تغییر شکل نخواهد داد. علاوه بر آن آلومینیوم ماده ای مقاوم در برابر نم و رطوبت است که دچار خوردگی نمی شود.

نمای کامپوزیتی

تنوع بالای رنگ

در رنگ آمیزی این ورق ها از پوشش های رنگی متنوع استفاده می شود که با سلیقه معماران و سازندگان همخوانی دارد و نمای ساختمان را فوق العاده جذاب نشان می دهد.

زیبایی و تنوع رنگ نمای آلومینیوم کامپوزیت باعث می شود استفاده از آن روز به روز گسترده تر شود و افراد بیشتری به این نما اشتیاق پیدا کنند.

اجرای سریع

پانل های آلومینیوم کامپوزیت به صورت حاضر در بازار موجود هستند و به راحتی در دسترس می باشند. پیش ساخته بودن این پانل ها نماکاری ساختمان را راحت تر می کند و سرعت اجرای پروژه را بالاتر می برد.

علاوه بر آن وزن سبک این مصالح استفاده از آن ها را آسان تر نموده است. نماکاری ساختمان با پانل های کامپوزیت توسط افراد حرفه ای و متخصص طبق نقشه و طرح مورد نظر صورت می گیرد، از این رو یک نمای اصولی با سرعت اجرای بالا به شمار می آید.

قابلیت برش کاری و سوراخ کاری

آلومینیوم ماده ای انعطاف پذیر است که می توان بر روی آن عملیاتی نظیر برش کاری، خم کاری و سوراخ کاری انجام داد.

پانل های آلومینیوم کامپوزیتی که برای نمای ساختمان استفاده می شوند در اشکال مختلف و با توجه به نوع نما طراحی و ساخته می شوند و محدودیتی در شکل پذیری آن ها وجود ندارد. انعطاف پذیری بالای این محصولات باعث می شود از آن ها در کنار مصالحی که انعطاف پذیری کمتری دارند، استفاده شود.

معایب نمای کامپوزیت

این نما از جمله نماهایی است که به دلیل مزایا و قابلیت های بی شمار مورد استقبال قرار می گیرد، اما تنها عیب آن گران بودن هزینه های خرید پانل های آلومینیومی و اجرای آن هاست. قیمت اجرای نمای کامپوزیت بالا می باشد و به منظور نصب پانل های آن باید از ابزارهای مخصوص استفاده کرد.

نماهای کامپوزیتی معایب دیگری نیز دارند. نیاز به نیروی متخصص برای نصب، امکان رشد و تکثیر حشرات در شکاف های آن و مقاومت پایین در برابر ضربه از جمله معایب نماهای کامپوزیتی محسوب می شوند.

نمای کامپوزیتی ساختمان

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

در اجرای نمای کامپوزیت از چهار روش تحت عنوان روش فیکس، روش هنگینگ، روش فیلکس ریلینگ و روش L و H استفاده می شود.

بخوانید!  نمای مدولار پرسلان و مزایای آن

اجرای ورق کامپوزیت به روش فیکس یا Fixing

در این روش، ورق ها با استفاده از پیچ و پرچ بر روی زیرسازی ثابت می شوند. قیمت اجرای نمای کامپوزیت با روش فیکس یا ثابت از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است و با سرعت بالا اجرا می شود. با استفاده از این روش می توان هر نوع طراحی را اجرا نمود و هر پانل را به صورت جداگانه باز یا تعویض کرد.

اجرای ورق کامپوزیت به روش هنگینگ یا Hanging

در این روش ورق های آلومینیومی به پین ناودانی آویزان می شوند. روش هنگینگ را روش ریلی نیز می نامند، زیرا در آن، ناودانی به شکل ریلی است و می توان آن را رگلاژ نمود.

این روش یکی از رایج ترین و ایده آل ترین روش نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت در دنیاست که از پایداری لازم در مقابل تکان های ناشی از زلزله و وزش های باد برخوردار می باشد. روش هنگینگ به نسبت سایر روش ها با سرعت بالاتری اجرا می شود و استانداردترین روش به شمار می آید.

اجرای ورق کامپوزیت به روش L و H

این روش مانند روش فیکس است اما در آن ورق ها پس از برش در پروفیل های H شکل و L شکل قرار می گیرند. سرعت اجرای نما با این روش بالاست و هزینه پایینی صرف آن می شود.

این روش علاوه بر مزایای منحصربفرد خود دارای معایبی نیز می باشد. امکان آب بندی در این روش به طور 100 درصد امکان پذیر نیست و در صورتی که نیاز به تعویض پانل ها باشد نمی توان آن ها را تعویض نمود.

هنگام نماسازی با کامپوزیت نباید از ابعاد بزرگ آن استفاده نمود، زیرا ممکن است در اثر وزش باد سر و صدا ایجاد کنند و یا به مرور زمان تغییر شکل دهند. در کل نصب این نما تنها توسط افراد متخصص صورت می گیرد تا نمایی بی عیب و نقص و ماندگار ایجاد شود. 

اجرای ورق کامپوزیت به روش فیکس ریلینگ

نمای کامپوزیتی که با روش فیکس ریلینگ اجرا می شود، از قابلیت رگلاژ پس از نصب برخوردار است. این نما به منظور پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی آهن در مناطقی که دارای آب و هوای شرجی هستند استفاده می شود.

به دلیل استفاده از پروفیل آلومینیومی در این روش، سازه در مقایسه با روش فیکس آهن، سبک تر خواهد بود.

کاربرد نمای کامپوزیت

کاربرد نمای کامپوزیت

ورق های کامپوزیت آلومینیومی جایگاه ویژه ای در طراحی نمای ساختمان به خود اختصاص داده اند و به دلیل مزایای قابل توجه کاربردهای متفاوتی دارند که موارد استفاده از این پانل ها به شرح زیر می باشند.

  • دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان
  • سقف کاذب ساختمان
  • بازسازی نماهای فرسوده
  • پایانه های مسافربری
  • دیوارهای تونل ها
  • ساخت و ساز مخزن
  • طراحی نمای ساختمان مسکونی
  • نمای کامپوزیت مجتمع تجاری
  • انواع پارتیشن های داخلی و خارجی

عوامل موثر بر قیمت نمای کامپوزیت

ورق های کامپوزیت بر اساس نوع آلیاژ آلومینیوم، ضخامت، رنگ لایه بیرونی و مواد لایه میانی دارای قیمت های متفاوتی هستند. همچنین روش اجرای نمای کامپوزیت عاملی بسیار موثر در قیمت نمای کامپوزیت می باشد.

در بین تمام روش های نصب کامپوزیت نما، روش فیکس ارزان تر و راحت تر از سایرین است. در واقع می توان گفت این روش 10 الی 15 درصد ارزان تر از روش هنگینگ می باشد.

روش های L و H نیز قیمت پایینی دارند اما استفاده از آن ها منسوخ شده است. با توجه به نوع آماده سازی، تعداد ورق های مورد نیاز و متریال های لازم برای زیرسازی، هزینه های اجرای نمای کامپوزیت متفاوت خواهد بود.

کلام پایانی

امروزه بی شک، نمای آلومینیوم کامپوزیتی از جمله نماهای مدرن و خاص محسوب می شود که ظاهری منحصربفرد به ساختمان می بخشد.

از جمله پروژه هایی که در ایران با استفاده از نمای کامپوزیتی ساخته شده می توان به هتل متل قو، بانک انصار، بیمارستان خاتم الانبیاء تهران، شرکت ایساکو و بانک مسکن تهران اشاره نمود.

امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در مورد نمای کامپوزیتی، ویژگی ها و کاربردهای این نما، به خوبی فراهم آورده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.