آموزش رویت

ساختمانچی

معماری کلاسیک از جمله معماری هایی است که تاثیر بسیاری بر سبک ساخت و ساز در غرب گذاشته است. هنگامی که لویی سالیوان، معمار بزرگ آمریکایی شروع به ساخت اولین آسمان خراش کرد، اساساً هیچ سابقه کاری در زمینه ساخت بناهای مرتفع و آسمان خراش نداشت.

در آن زمان تعداد چنین ساختمان هایی بسیار محدود بود و افراد تصور نمی کردند که بتوان آسمان خراش های زیبا با ساختاری متفاوت ساخت. پس چگونه لویی سالیوان این کار را انجام داد؟

وی به الگوی معماری معابد یونان نگاهی عمیق انداخت. هر چند این معابد ارتفاعی کوتاه تر از آسمان خراش ها داشتند، اما سالیوان از آن ها الگوبرداری نمود.

نمای تاریخی روم و یونان باستان که ما آن را تمدن کلاسیک می نامیم پایه و اساس زیبایی های غرب که علایقی نظیر موسیقی، هنر و معماری را در بر می گیرد، بنا نهاد.

در یونان باستان ساخت و ساز به وفور انجام می شد. حتی رومی ها نیز در این زمینه پیشتاز بودند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های معماری به سبک کلاسیک بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های معماری کلاسیک

معماری یکی از مهم ترین هنرهای تمدن کلاسیک بود و از قوانین و اصول خاصی پیروی می کرد. یکی از این قوانین سه جزء ضروری برای ساختارهای اصولی را در بر می گیرد که توسط معمار رومی به نام ویتروویوس عنوان شدند.

ویتروویوس این سه جزء را تحت عنوان استقامت، سودمندی و زیبایی معرفی می نماید. یک معمار کلاسیک این سه فاکتور را باید مد نظر قرار گیرد و اساس کار خود را بر آن ها بگذارد.

ترکیب این سه جزء، زیبایی بی نظیری ایجاد می کند که معماری کلاسیک را به خوبی به تصویر خواهد کشید. زیبایی کلاسیک به معنای تقارن، آرایش قانونی و منطق آرامش است.

معماری خود به معنای الهام بخشیدن به برجستگی ها و المان های بارز است و از دیدگاه تمدن کلاسیک تفکر، هوش و فروتنی را در بر می گیرد. اما چگونه می توان یک بنا را منطقی جلوه داد؟

بخوانید!  نوسازی ساختمان و نکات مهم آن

یونانیان بر این باورند که تکامل از طریق پرسش های ریاضی که بعدها به فرم های معماری تبدیل می شوند حاصل می گردد. هر جزئی از ساختمان در رابطه ای مستقیم و محاسباتی با دیگر قسمت ها قرار می گیرد.

پایه و اساس این نظریه “نسبت طلایی” است که در آن نسبت بخش بزرگ تر به بخش کوچک تر با نسبت جمع آن ها به بخش بزرگ تر برابر است. شاید به نظر کمی پیچیده بیاید، اما نسبت طلایی در طبیعت و حتی در بدن شما نیز وجود دارد.

بله، درست است. بسیاری از بخش های بدن شما از طریق نسبت طلایی با یکدیگر در ارتباط هستند. در حقیقت، پرسش هایی که برای قضاوت در مورد ارتفاع، عرض و عمق ساختارهای کلاسیک مطرح می شوند بر پایه نسبت طلایی در فرم انسانی می باشند. از بعد ریاضی، بدن انسان واحدی پایه است که بر اساس آن معماری کلاسیک شکل می گیرد.

معماری کلاسیک

اجزاء معماری کلاسیک

بدون شک مهم ترین جزء این معماری ستون است که وزن سقف را تحمل می کند. ستون ها مهم ترین بخش از معماری کلاسیک، خصوصاً در نمای ساختمان که نمای کلاسیک نام دارد می باشند.

رومی ها در معماری با نصب آرگ، تعداد ستون ها را کاهش دادند و فضای داخلی را بزرگ تر نمودند. معماران رومی از متریال های سخت و مقاوم اما سبک تر از سنگ در معماری استفاده می کردند.

بتن از جمله مصالحی است که برای ساخت آرگ های بزرگ و طاق ها بکاربرده می شد و به دلیل وزن نسبتاً پایین نیاز به ساختار پشتیبانی و تکیه گاه های بیشتر را از بین برد.

ستون هایی که در معماری کلاسیک نمایان می شوند دارای تزئین هستند و ارتفاع آن ها باعث می شود سقف بلندتر به نظر بیاید. در معماری به سبک کلاسیک رنگ ها دارای محدودیت هستند؛ زیرا تنها رنگ های گرم نظیر قهوه ای، طلایی، برنزی، یشمی و… انتخاب می شوند.

بخوانید!  عکس های معماری باشکوه ایستگاه قطار شهری

در حال حاضر نمای کلاسیک توسط سازندگان و معماران مختلفی برای ساختمان های مختلف اجرا می شود. این نما شکوه و عظمت فوق العاده ای به بنا می بخشد و یادآور معماری روم و یونان است.

قیمت نمای کلاسیک در مقایسه با سایر نماها کمی بالاتر است؛ زیرا متریال اصلی برای اجرای این نما، سنگ است و سنگ نیز دارای انواع و قیمت های متفاوتی می باشد. برای آگاهی از قیمت سنگ می توانید به لینک مورد نظر مراجعه کنید.

نمای کلاسیک

انواع سنگ ساختمانی در معادن مختلف کشور یافت می شوند، اما سنگ تراورتن رایج ترین سنگ برای اجرای نمای کلاسیک یا نمای رومی است. برای آشنایی با سنگ تراورتن می توانید به مطلب مورد نظر در سایت مراجعه نمائید.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص ویژگی های معماری به سبک کلاسیک می باشد. همانطور که گفتیم معماری کلاسیک از روم باستان و یونان باستان الهام می گیرد.

نمای کلاسیک شکوه و عظمت را به نمایش می گذارد و از ستون ها و تزئینات بسیار زیبایی در ساخت آن بهره می برد. امروزه ساخت این گونه نماها در کشورمان ایران قدغن است.

به این دلیل که این معماری ها نشان از عمارت های لوکس و باشکوه دارند و با عرف و شرع زندگی اسلامی که تاکید بر زندگی ساده دارد، مغایرت ایجاد می کند.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربران گرامی مفید باشد و اطلاعات ارزنده ای را در اختیارتان قرار دهد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.