آموزش رویت

ساختمانچی

تعریف معماری مدرن کمی سخت است. برای اکثر افراد، خصوصاً طرفداران معماری مدرن این نوع معماری به راحتی با مشاهده ساختمان های مدرن قابل درک است اما برای افرادی که با اصول معماری مدرن آشنا نیستند درک آن دشوار خواهد بود. اما معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن اصطلاحی است که به انقلاب معماری که در اروپا رخ داد اشاره می کند. این حرکت عظیم از اروپا شروع شد و در قرن بیستم به تمام نقاط جهان اشاعه پیدا کرد و بعد از جنگ جهانی دوم بسیار مشهور و پرطرفدار شد.

این سبک معماری، گوناگونی های منطقه ای خود را از معماری شاخص و مدرن چین تا معماری یکسان و یکنواخت ژاپنی الهام می گیرد. اما هر ساختمان مدرن دارای ویژگی های مشابهی است. در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های معماری مدرن آشنا شوید.

ویژگی های معماری مدرن

ویژگی های معماری مدرن تنها مختص این سبک از معماری هستند. از ابتدا و تا همیشه قانون کلی “عملکرد فرم را تعیین می کند “برای این سبک صادق است. یک ساختمان مدرن باید کاربردی بوده و شکل و ساختار آن با توجه به کارایی آن طراحی شود.

برای مثال موزه گوگنهایم به منظور راهنمایی مردم به سمت گالری های هنری توسط فرانک لوید رایت در نیویورک بنا شد. ساختمان های مدرن برای حضور مردم طراحی می شوند و به طور طبیعی مردم را به درون خود جذب می کنند.

سبک های معماری مدرن بسیار ساده اما پیشرفته و مدرن هستند. در یک ساختمان مدرن از تزئینات اضافی استفاده نمی شود و هیچ نوع تصویر عجیب و غریب و یا گچ بری های دور سقف در آن نمایان نمی شود.

خطوطی که در این نوع معماری اجرا می شوند پیچیده و با جزئیات گیج کننده همراه نیستند و نمایی کلی از ساختمان را به نمایش می گذارند.

البته این بدان معنا نیست که ساختمان های مدرن همواره دارای زوایای ساده و چهار گوش هستند. در برخی از آن ها از خطوط منحنی و نرم و اشکال ارگانیک نیز استفاده می شود. 

معماری مدرن

اگر چندین ساختمان مدرن بخشی از یک مجموعه یکپارچه باشند، در حالی که در کنار یکدیگر قرار دارند، ازدحام و شلوغی ایجاد نمی کنند. این ساختمان ها به هیچ عنوان فضا را تنگ و محصور نشان نمی دهند و حتی هنگامی که از بتن بنا می شوند، همواره دلباز هستند.

بخوانید!  کاربرد میکروپایل یا ریزشمع در ساختمان سازی چیست؟

فضا یکی از فاکتورهای بسیار مهم در معماری مدرن است، از این رو ساختمان هایی که برای تجارت یا تفریح طراحی می شوند، فضایی باز دارد و افراد هنگام حضور در آن با ازدحام طاقت فرسا رو به رو نخواهند شد. ساختمان های مدرن همواره سبک مینیمالیسم خود را حفظ می کنند.

طراحی داخلی به سبک مدرن با تزئینات اضافی مزین نمی شود و ساختار داخلی اتاق ها عاری از هر نوع پیچیدگی است. مینیمالیسم بودن این ساختمان ها به معنای سرد و خشن بودن آن ها نیست، بلکه این ساختار بسیار نرم و آرامش بخش است.

در واقع می توان گفت که ساختمان های مدرن فضایی بدون استرس ایجاد می کنند. اکثر طرح های معماری مدرن دارای فضای بزرگ هستند و برای استفاده بهینه از نور در آن ها به وفور از شیشه استفاده می شود.

پنجره ساختمان های مدرن بسیار بزرگ تعبیه می شوند تا نور طبیعی خورشید وارد فضا شود و آن را روشن کند. مکان قرارگیری بنا و شکل آن در معماری مدرن بسیار حائز اهمیت است، هر چند گزینه های بی شماری برای طراحی چنین ساختمان هایی وجود دارند اما این دو فاکتور حتماً باید رعایت شوند.

معماری مدرن چیست؟

خطوط صاف نه تنها نمایی مینیمالیسم به ساختمان مدرن می بخشند، بلکه آن را جذاب تر و زیباتر نشان می دهند. همانطور که گفتیم، معماری مدرن فاقد تزئینات است. از این رو پیوند زیبایی با محیط خارجی و طبیعت برقرار می کند.

برای مثال طراحی و اجرای آبشار با خطوط منظم در محوطه خانه و حتی وجود باربیکیو با طرح های مدرن زیبایی بی نظیری به فضا می بخشند.

اکثر ساختمان هایی که به سبک مدرن طراحی می شوند، دارای دیوارهای شیشه ای هستند. فضای داخلی تنها با شیشه از فضای بیرون جدا می شود و گویی هیچ مرزی بین فضای درون و بیرون وجود ندارد.

بخوانید!  نکات اجرایی نماکاری ساختمان

متریال های مورد علاقه خصوصاً وقتی به روش های غیر معمول استفاده شوند به فضا بافت می افزایند. سادگی طرح کلی، هنر را به نمایش می گذارد و طراحی داخلی برجسته تر نشان داده می شود.

طراحی خانه های مدرن باید حسی از گرما را منتقل کنند. همانطور که در اکثر این خانه ها می بینید، شومینه های مدرن با ظاهر زیبا و جذاب خود نه تنها حسی از صمیمیت و گرما به فضا منتقل می کنند، بلکه در زیبایی فضا نقشی بسیار موثر دارند.

طراحی مدرن ساختمان

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های مدرن از قفسه های باز استفاده می شود. وسایل و تجهیزات آشپزخانه به رنگی انتخاب می شود که با دکوراسیون کلی فضا هماهنگ باشد و زیبایی را به ارمغان آورد.

یخچال فریزرهای مدرن بدون تزئین هستند و بر روی آن ها از مگنت های تزئینی استفاده نمی شود. جزیره آشپزخانه نیز دارای فضاهای ذخیره ساز است. با قراردادن وسایل و تجهیزات در زیر آن می توان از ایجاد هرج و مرج در فضا جلوگیری کرد.

نقشه تمام خانه های مدرن به صورت فضای باز طراحی می شود. این کار علاوه بر ایجاد فضاهای دلباز، با راهکارهای مختلف حریم خصوصی رعایت می شود.

افرادی که در این خانه ها زندگی می کنند فضای بسیاری برای دور هم جمع شدن دارند و بالکن ها و پاسیوهایی که درب آن ها شیشه ای است منظره زیبایی را به نمایش می گذارند.

سبک مدرن بر روی ارتباط ساختمان با فضای بیرون تاکید دارد. از این رو اصولاً از وسایل و تجهیزاتی که دوستدار محیط زیست هستند در این ساختمان ها استفاده می شود.

در کل ساختمان مدرن پیوندی عمیق با طبیعت برقرار می کند و با بهینه سازی مصرف انرژی و رعایت اصول ویژه نقش موثری در کاهش آلودگی خواهند داشت.

طراحی ساختمان مدرن

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص معرفی ویژگی های نمای مدرن می باشد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.