آموزش رویت

ساختمانچی

کاشی از جمله رایج ترین و پرکاربردترین مصالحی است که به عنوان پوشش نهایی برای دیوار داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع مصالح جزء محصولات سرامیکی و سفالین است و در ابعاد مختلف برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان و همچنین به عنوان عایق رطوبتی استفاده می شود.

از گذشته تا امروز کاشی‌ها نوعی دیوارپوش برای حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در نظر گرفته شده اند و در انواع گوناگون تولید می شوند. کاشی‌ها براساس استفاده یا عدم استفاده از لعاب از یکدیگر متمایز می شوند.

مواد تشکیل دهنده لعاب ها اغلب شامل فلدسپات‌ها، کائولینیت، کوارتز و افزودن اکسید آهن و گچ می باشد. این متریال ها بعد از پودر شدن توسط دستگاه بر روی کاشی کشیده می شوند و سپس می پزند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در مورد کاشی می پردازیم. با ما همراه باشید.

لعاب کاشی

انواع لعاب های کاشی بر اساس نحوه تولید به سه نوع تقسیم بندی می شوند؛ لعاب خام، لعاب فریتی و لعاب تبخیری، انواع لعاب کاری کاشی می باشند.

لعاب کاشی

لعاب خام

در تولید این نوع لعاب ترکیبات اصلی با آب مخلوط شده و با افزودن الکترولیت پودر می شوند. مهم ترین الکترودهایی که در تولید لعاب مورد استفاده قرار می گیرند شامل تروکالین، تری پلی فسفات سدیم و متاسلولز کربوکسید می باشند.

بعد از تعیین و تنظیم عوامل موثر در تولید لعاب از جمله دانسیته، رسیت، رئوپوکسی، دیلاتنسی و… لعاب از دستگاه بیرون می آید و وارد حوضچه ها می شود. سپس بعد از 48 ساعت حضور در حوضچه ها برای استفاده آماده می باشد.

لعاب فریتی

به لعاب هایی که قبل از پوشش‌کاشی فرآوری می شوند، لعاب فرآوری شده می گویند. برای تولید این نوع لعاب مواد اولیه خرد شده و وارد کوره ذوب می شود. این مذاب از کوره وارد حوضچه آب می گردد و دمای آن کاهش می یابد.

به منظور تهیه دوغاب لعاب از فریت اولیه، فریت ها با درصدی کائولن و الکترولیت داخل آسیاب ریخته می شوند. بقیه مراحل نیز مشابه تولید لعاب خام می باشد.

لعاب تبخیری

برای تولید لعاب تبخیری، لعاب در کوره تبخیر می شود و بعد از رسیدن به حالت اشباع بر روی سطح رسوب می کند. این نوع لعاب برخلاف سایر لعاب ها به صورت دوغاب بر روی سطح ریخته نمی شوند، بلکه قبل از پخت بر روی کاشی لایه نشانی می شوند. لعاب تبخیری مقاومت بسیاری در برابر عوامل محیطی و مواد شیمیایی دارد.

لعاب تبخیری کاشی

بدنه کاشی

بدنه‌کاشی همان اسکلت‌کاشی است و قسمت اصلی آن محسوب می شود. اسکلت یا بدنه کاشی‌ها به چهار نوع تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند:

بدنه ماژولیکا

جنس این نوع بدنه از خاک رس آهکی و غیر آهکی است که علاوه بر آن ها از ضایعات بنتونیت، بنتونیت 8 الی 12 درصد، سیلیس، آهک و دولومیت نیز ممکن است استفاده شود. رنگ این بدنه صورتی تا قهوه ای مایل به قرمز است.

بدنه کاتوفورد

مصرف آهک در این نوع بدنه نسبت به بدنه ماژولیکا کمتر است و به همین دلیل دارای تخلخل کمتر اما استحکام بالاتر می باشد. موادی که در تهیه این بدنه مورد استفاده قرار می گیرند شامل خاک رس آهکی و غیر آهکی و ضایعات بدنه های آماده شده برای پخت می باشند.

بدنه ارتن ور پخت سفید

این بدنه ها در انواع آهکی، فلدسپاتی آهکی و فلدسپاتی سیلیسی تولید می شوند و در مقایسه با سایر بدنه ها دارای مزایای زیر هستند:

  1. رنگ این نوع بدنه سفید است و بعد از پخت می توان از لعاب ترانسپرنت یا لعاب بی رنگ برای آن استفاده نمود.
  2. استفاده از لعاب ترانسپرنت در این بدنه امکان چاپ زیر لعابی را فراهم می کند.

بدنه مونوپروزا

مونوپروزا از نوع بدنه تک پخت است که بعد از پرس سریعاً به خشک کن منتقل می شود. کوره های رولری که برای پخت این بدنه استفاده می شوند ممکن است دو طبقه یا یک طبقه باشند.

اگر پخت در دو طبقه صورت گیرد مقدار تولید بدنه دو برابر خواهد شد اما اگر بدنه ها در رولرهای یک طبقه ای پخته شوند رنگ لعاب و ابعاد آن زودتر شکل می گیرد. انواع بدنه های مونوپروزا شامل موارد زیر می باشند:

  • بدنه‌ مونوپروزای سفید: رنگ این نوع بدنه سفید تا زرد است و مواد تشکیل دهنده آن چند نوع خاک رس سفید پخت می باشد.
  • بدنه‌ مونوپروزای قرمز: در تولید بدنه های قرمز از خاک رس‌ غیر آهکی با آهن بالا استفاده می شود؛ البته می توان برای تنظیم خواص بدنه از متریال هایی نظیر فلدسپات، سیلیس، ماسه سیلیس و ماسه فلدسپات استفاده نمود.
مدل کاشی حمام

تفاوت کاشی و سرامیک

در عصر حاضر کارخانه های بسیاری برای تولید کاشی و سرامیک در کشور تاسیس می شوند و این صنعت را با تحول بزرگی روبه رو می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و اعمال ایده های خلاقانه امروزه کاشی و سرامیک در طرح ها، رنگ ها و ابعاد مختلف تولید می شوند و بنا بر سلیقه برای انواع دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرند.

وقتی صحبت از کاشی و سرامیک می شود اکثر ما تمایل داریم تفاوت این دو مصالح کاربردی را بدانیم. اگر بخواهیم به تفاوت های بین کاشی و سرامیک اشاره کنیم در ابتدا باید ساختار آن ها را مد نظر قرار دهیم.

کاشی از دو قسمت قطعه سفالی و لعاب تشکیل می شود. قطعه سفالی در حکم استخوان بندی کاشی است و لعاب روکش آن محسوب می شود. اگر لعاب روی کاشی از جنس سرامیک باشد به آن کاشی‌سرامیکی یا سرامیک اطلاق می شود.

تفاوت دیگر کاشی با سرامیک در میزان مقاومت آن هاست، کاشی به دلیل ظرافت و وزن سبک برای پوشش دیوار و سرامیک به دلیل وزن سنگین تر و مقاومت بالاتر به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشی‌ها آب را بیشتر از سرامیک جذب می کنند، به همین دلیل از آن ها عموما به عنوان دیوارپوش استفاده می شود، اما سرامیک هم به عنوان دیوارپوش و هم کفپوش کاربرد دارد.

کاشی و سرامیک

مزایای کاشی

  • کاشی‌ها قابل شستشو هستند، بنابراین از نظر بهداشتی کاملاً ایده آل می باشند.
  • دوام و طول عمر کاشی‌ها بالا است.
  • مقاومت این دیوارپوش در برابر نور خورشید بالا است و دچار تغییر رنگ نمی شود.
  • کاشی‌ها ضد حریق هستند.
  • آن ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند.
بخوانید!  راهنمای خرید سرامیک کف

معایب کاشی

  • کاشی‌ها شکننده هستند و در هنگام نصب آن ها بر روی دیوار باید دقت لازم صورت گیرد.
  • قبل از نصب‌کاشی، لایه زیر آن باید عایق بندی شود، زیرا آب می تواند از درزهای بین آن نفوذ کند.
  • درزهای بین قطعات‌کاشی را نمی توان بعد از مدتی تمیز نمود.

کاشی طرح چوب

کاشی‌ها طرح و نقش های بسیار متنوعی دارند. طرح چوب یکی از این مدل ها می باشد. برخی افراد تمایل به استفاده از چوب در حمام دارند اما همانطور که می دانید، چوب و آب رابطه خوبی با یکدیگر ندارند.

امروزه کاشی‌هایی با طرح و نقش چوب طبیعی به بازار عرضه می شوند که نمایی زیبا داشته و گرمی چوب را به محیط القا می کنند. استفاده از کاشی‌های چوبی باعث ایجاد نمایی لوکس در حمام می شود.

استفاده از این کاشی‌ها نه تنها زیبایی بی اندازه ای به دنبال دارد، بلکه باعث تلفیق سبک امروزی و روستیک نیز می شود. اگر تمایل دارید در تمامی فضای حمام از این کاشی‌ها استفاده نمایید، بهتر است از رنگ روشن این کاشی‌ها استفاده نمایید.

کاشی طرح چوب

از کاشی‌های طرح چوب در دیوارها و کف ساختمان ها نیز می توان استفاده کرد. این کاشی‌ها در سبک های مدرن، کلاسیک و روستیک کارایی دارند و نمای بسیار زیبایی را بوجود می آورند.

برخلاف آن چه که در تصور عموم وجود دارد، کاشی طرح چوب محصول ضعیف و بدون استقامتی نیست. استفاده از کاشی‌های طرح چوب، جایگزین مناسبی برای چوب طبیعی می باشد. این نوع کاشی‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و نگهداری از آن ها آسان می باشد.

کاشی‌های طرح چوب شباهت زیادی به چوب طبیعی داشته و به سختی کسی می تواند تفاوت میان آن ها را متوجه شود. این کاشی‌ها نمای بسیار زیبایی ایجاد می کنند و در دید همگان بسیار چشم نواز هستند.

خرید کاشی‌های طرح چوب بسیار مقرون به صرفه است و تمیز کردن آن ها نسبت به چوب بسیار آسان تر می باشد. به این خاطر افراد تمایل دارند از آن ها به جای کفپوش چوبی استفاده کنند.

کاشی مدل چوب

کاشی پشم چوب

امروزه نوعی کاشی از جنس پشم چوب تولید می شود که عایقی مناسب برای ساختمان بوده و به راحتی قابل نصب می باشد. کاشی پشم چوب از ترکیب پشم چوب، سیمان، فیبر و آب بوده و قابل بازگشت پذیری به محیط زیست می باشد.

این نوع عایق برای افرادی که دوستدار محیط زیست هستند انتخابی مناسب می باشد. ساختار کاشی پشم چوب به نحوی است که راه های ورود صدا به طور کامل بسته می شود و اجازه ورود به داخل ساختمان را نمی دهد.

کاشی‌هایی که از پشم چوب تولید می شوند، وزن بسیار سبکی دارند و در رنگ، سایز و مدل های متنوع تولید می شوند. استفاده از این کاشی‌ها نمایی بسیار زیبا در دکوراسیون داخلی ساختمان ایجاد می کند.

استفاده از این عایق صوتی علاوه بر ایجاد محیطی آرام، به دلیل طرح بندی متنوع، زیبایی بی نظیری به مکان مورد نظر می دهد. افراد طبق سلیقه خود می توانند رنگ بندی مورد نظر را انتخاب کرده و آن را در هر مکانی نصب کنند.

کاشی پشم چوب

نکات مهم در خرید کاشی

کاشی‌هایی که در بازار موجود می باشند در سه درجه 1، 2 و 3 به فروش می رسند. البته درجه های 4 و 5 نیز در بازار یافت می شوند اما از نظر کیفیت، بسیار پایین هستند.

در هنگام خرید کاشی اعم از کاشی‌ لعاب دار و کاشی بدون لعاب، باید مواردی مانند وجود خال، لب پریدگی، فرورفتگی، ترک های مویی، برآمدگی های سطحی، معایب زیر لعاب، سایه دار بودن و عیوب چاپی مورد بررسی قرار می گیرند.

کاشی ها باید بر اساس استاندارهای ملی کشور تولید شوند. هیچ نوع ترکی در کاشی‌های درجه 1، 2 و 3 قابل قبول نیست. کاشی‌هایی که میزان جذب آب آن ها از 0/6 کمتر است، کاشی‌سرامیک نام دارند.

مقاومت مکانیکی و شیمیایی کاشی‌سرامیک ها بالا است. آن ها طبق روش تولید و مقدار جذب آب به انواع مختلف تقسیم می شوند. طبق استاندارد ملی کاشی‌سرامیک در انواع کاشی ضد اسید، کاشی‌موزائیکی و کاشی‌سرامیک تولید می شود.

کاشی سرامیکی خود دارای لعاب یا بدون لعاب در انواع یک پخت یا دو پخت و برای پوشش کف یا دیوار در بازار موجود است. در خرید کاشی‌های سرامیکی علاوه بر طرح و رنگ باید به کارکرد آن ها که بر روی برچسب روی جعبه نوشته شده توجه کرد.

این کارکردها و ویژگی ها به صورت کد می باشند و بر اساس آن ها می توانید کاشی سرامیک مناسب کار خود را انتخاب نموده و در هزینه ها صرفه جویی نمائید.

هنگام خرید کاشی باید برچسب های روی جعبه کاشی را به دقت بخوانید. این برچسب ها، کاشی ها را در انواع زیر طبقه بندی نموده اند:

درجه کاشی

باکیفیت ترین کاشی، کاشی درجه یک است. کاشی درجه دو نسبت به کاشی درجه یک قیمت کمتری دارد. این کاشی ها برای پوشش کف و دیوارها بسیار مناسب هستند.

اما کاشی درجه سه نسبت به درجه یک و دو استحکام کمتری دارد، به همین دلیل از آن تنها به عنوان دیوارپوش استفاده می شود.

درجه سائیدگی

درجه سائیدگی که با علامت اختصاری PEI درج می شود، میزان مقاومت کاشی براق در برابر سایش و استحکام آن به عنوان کاشی کف را درجه بندی می نماید. PEI بر روی جعبه کاشی‌های غیر براق درج نمی شود.

مقاومت کاشی‌هایی که  PEI آن ها IV است در برابر سائیدگی بسیار بالاست و در تمام مکان های مسکونی و تجاری می توان از آن ها استفاده نمود.

اگر می خواهید برای منزل مسکونی خود کاشی خریداری کنید PEI آن ها باید III و IV باشد. کاشی‌هایی که PEI آن ها بالاتر است، هزینه اضافی در بر خواهند داشت.

خرید کاشی

درجه جذب آب

طبق درجه‌ بندی W.A. که مربوط به درصد جذب آب است، کاشی ها به چهار دسته تقسیم می شوند. میزان جذب آب در کاشی های غیر شیشه ای بیش از 7 درصد وزن آن هاست که این نشان می دهد کاشی برای استفاده در محیط های مرطوب مناسب نیست.

کاشی های نیمه شیشه ای نیز 3 تا 7 درصد و کاشی‌های شیشه ای فقط 0/5 تا 3 درصد وزن خود آب جذب می کنند. در نهایت نیز میزان جذب آب کاشی‌های نفوذناپذیر، کمتر از 0/5 درصد وزن آن هاست.

ضریب اصطکاک

ضریب اصطکاک یا COF مقاومت کاشی را در برابر لیزخوردن مشخص می کند. برای مکان های مسکونی میزان COF بیشتر از 0/5 درصد و برای مکان های تجاری این میزان باید بيشتر از 0/6 باشد. اگر میزان COF بیشتر باشد احتمال سرخوردن روی کاشی کمتر است.

بخوانید!  بتن هوشمند چیست؟

مقاومت در برابر سرما

این درجه بندی میزان تحمل کاشی را در مقابل سرمای بیرون نشان می دهد. البته اگر می خواهید از کاشی در داخل ساختمان استفاده کنید این درجه بندی ضرورتی ندارد.

چند رنگی

هنگامی که بخواهیم کاشی از تنوع رنگ برخوردار باشد از کاشی‌های چند رنگ استفاده می کنیم. البته باید کاشی را مناسب با مکان مورد نظر انتخاب کنیم. مثلاً استفاده از کاشی با میزان درصد جذب آب بالا در بیرون از ساختمان درست نیست.

 اندازه کاشی

اندازه کاشی نکته مهمی است که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند و همین امر باعث می شود افراد زمان و پول خود را در بعضی از موارد هدر دهند. از این رو توجه به این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

برای اطمینان از انتخاب کاشی با اندازه مناسب، بهتر است نمونه ای از آن ها را بر روی دیوار و کف تست کنید و ایده کلی از نمای آن در ذهن خود تداعی نمایید.

پیشنهاد ما استفاده از کاشی‌هایی با سایز کوچک برای مکان های کوچک و انتخاب نمونه بزرگ تر آن ها در طراحی مکان های بزرگ می باشد. در این صورت از ایجاد هرگونه هرج و مرج در فضا جلوگیری به عمل می آید.

کاشی آشپزخانه

میزان بودجه

استفاده از کاشی مخصوصا استفاده از نمونه سنگ طبیعی آن ارزان قیمت نمی باشد. از این رو انتخاب نمونه ای مناسب از کاشی ها باید با توجه به میزان بودجه ای که در نظر دارید، صورت پذیرد.

پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام خرید کاشی حداقل پنج درصد بیش تر از نیاز واقعی نسبت به خرید کاشی اقدام نمایید، چرا که در طول فرایند نصب امکان شکستگی کاشی ها وجود دارد و به همین خاطر بهتر است برای جلوگیری از تاخیر در روند کار، کاشی بیش تری در اختیار داشته باشید.

مراکز خرید کاشی در شهرهای کشور

در سراسر کشور مراکز متعددی برای خرید و فروش کاشی وجود دارند که هر کدام در زمینه فروش کاشی‌های داخلی و خارجی مشغول به فعالیت هستند. امروزه افرادی بسیاری هستند که حاضرند کاشی‌های خارجی را با قیمتی گران تر از کاشی های ایرانی خریداری نمایند.

اگر به فروشگاه ها و نمایندگی ها مراجعه کنید با برندهای ایرانی مختلفی نظیر سیناکاشی، سامان، زرین، طوس، تبریز و برندهای خارجی آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی مواجه خواهید شد.

مرکز خرید کاشی و سرامیک در یزد

بزرگ ترین نمایشگاه کاشی و سرامیک ایران در شهر یزد می باشد. این بازار محصولات کارخانجات مختلف را در قالب یک فروشگاه گرد هم آورده و تنوع بالای آن ها را به نمایش گذاشته است.

این بازار بزرگ با نام بازرگانی کاشی و سرامیک سید محمد طباطبایی در شهر یزد، انتهای خیابان سید گل سرخ، نبش میدان سلطان پناه قرار دارد.

مرکز خرید کاشی و سرامیک در البرز

در شهر کرج فروشگاه های مختلفی به عرضه محصولات کاشی و سرامیک مشغول هستند. این فروشگاه ها و یا نمایندگی های فروش کاشی و سرامیک به صورت پراکنده در سطح شهر قرار دارند.

اما در سه راه گوهردشت می توان مجموعه ای از فروشگاه ها را در کنار هم یافت و از آن ها محصول مورد نظر را خریداری نمود.

کاشی توالت

مرکز خرید کاشی و سرامیک در شیراز

بلوار پاسداران و بلوار رحمت در شیراز مکانی برای عرضه کاشی و سرامیک محسوب می شوند. اگر به دنبال کاشی با قابلیت های مشخص و قیمت مناسب برای پوشش کف و دیوار ساختمان خود هستید به این خیابان ها مراجعه کنید و از انواع محصولات دیدن نمائید.

مرکز خرید کاشی و سرامیک در مشهد

در مشهد نیز فروشگاه های مختلفی درسطح شهر پراکنده هستند و در زمینه فروش و نصب کفپوش و دیوارپوش از جنس کاشی فعالیت دارند. چهارراه ابوطالب از جمله مکان هایی است که می توان انواع کاشی و سرامیک را در آنجا یافت.

انتخاب کاشی و سرامیک از بین طرح های مختلف کمی دشوار است، اما برای دستیابی به انتخابی ایده آل بهتر است به فروشگاه های سطح شهر و نمایندگی های فروش سرامیک مراجعه نمائید.

مرکز خرید کاشی و سرامیک در اصفهان

در شهر اصفهان فروشگاه های متعددی در خیابان های هشت بهشت غربی، میدان آزادی و خیابان باهنر وجود دارند که انواع مدل ها و طرح های کاشی و سرامیک را عرضه می کنند.

علاوه بر این خیابان ها مشتریان می توانند به نمایندگی های مختلف در سطح شهر مراجعه نموده و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایند.

مرکز خرید کاشی و سرامیک در تهران

یکی از بازارهای خرید مصالح ساختمانی نظیر کاشی و سرامیک خیابان شیراز جنوبی در پایتخت است. در این خیابان کالاهای لوکس و جدید با قیمت های متنوع به مشتریان ارائه می شوند.

برخلاف دیگر بازارهای تهران که در مناطق جنوب شهر واقع شدند، این مرکز بورس در منطقه ونک قرار دارد و طرح و نقش کاشی‌هایی که در این بازار عرضه می شوند بسیار متنوع و چشم نواز می باشند.

علاوه بر آن در خیابان مجیدیه شمالی نیز می توان فروشگاه های متعدد کاشی و سرامیک را مشاهده کرد که هر کدام تنوعی از کاشی و سرامیک را به نمایش می گذارند.

خرید کاشی حمام

قیمت کاشی

قیمت کاشی به عوامل متعددی از جمله درجه کتشی، نوع کاشی، نوع لعاب، ابعاد و اندازه‌کاشی، ضخامت‌کاشی و برند و کارخانه تولیدکننده محصول بستگی دارد. شما می توانید برای مشاهده قیمت های این محصول به قسمت قیمت کاشی مراجعه فرمایید.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم یکی از المان های تاثیرگذار در طراحی دیوارها و گاهی اوقات کف، کاشی می باشد. کاشی نمونه ای از بهترین متریال هایی است که می توان در طراحی دیوارها از آن استفاده کرد.

آن چه که در این مطلب به بیان آن پرداختیم نکات مهم در هنگام انتخاب کاشی می باشد. بعد از انتخاب و نصب کاشی، تمیز کردن دائمی آن ها با استفاده از آب گرم می تواند ظاهر آن ها را مانند روز اول نگه دارد.

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص انواع کاشی ها و ویژگی های آن ها در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.