آموزش رویت

ساختمانچی

به فرآیند ایجاد و مدیریت اطلاعات در پروژه های ساختمانی، مدیریت اطلاعات ساختمان Building Information’s management می گویند. یکی از بازده های کلیدی این فرآیند، مدل سازی اطلاعات ساختمانی است که شامل اطلاعات دیجیتالی در زوایای مختلف مرتبط با ساختمان سازی می باشد.

مبنای مدل سازی اطلاعات ساختمانی بر پایه اطلاعات جمع آوری و به روزشده در مراحل بنیادی و اساسی پروژه است. تهیه اطلاعات دیجیتالی از ساختمان، امکان بهینه سازی فعالیت های مرتبط برای دست یابی به نتیجه ای کامل را فراهم می کند.

مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی، تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده است. به طور کلی می توان گفت مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی در فرآیند تیمی شکل می گیرد و افراد باید براساس استاندارد و در ارتباطی منسجم با یکدیگر به فعالیت بپردازند.

ارزش این فرآیند در تلاش گروهی افراد در طول عملیات پنهان است. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با مدیریت اطلاعات پروژه های ساختمانی به خوبی آشنا شوید.

مزایای استفاده از مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدیریت اطلاعات ساختمان، اطلاعات جامع در مورد هر یک از قسمت های مرتبط با پروژه را در کنار یکدیگر جمع آوری می کند. همین امر دسترسی به اطلاعات را آسان می کند.

برای مثال استفاده از این اطلاعات می تواند در گردآوری جنبه های متفاوت از یک طراحی کارآمد و مفید کمک کند. در این صورت ریسک هرگونه اشتباه و اختلاف کاهش پیدا می کند و هرگونه هزینه اضافی به حداقل می رسد.

از اطلاعات مدیریت اطلاعات ساختمان می توان برای نمایش چرخه عمر یک ساختمان استفاده کرد. این چرخه، شروع طراحی یک ساختمان تا تخریب و استفاده مجدد از مصالح به کاررفته در آن را شامل می شود.

فضا، سیستم ها، محصولات و توالی ها را می توان در مقیاس نسبی با یکدیگر و در مقایسه با کل فرآیند پروژه نشان داد. از دیگر مزایای استفاده از اطلاعات مدیریت و مدل سازی ساختمان می توان به جلوگیری از بروز هرگونه خطا در مراحل مختلف توسعه و ساخت و ساز اشاره کرد.

هدف استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان

استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان در برگیرنده اهداف مختلفی می باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

  1. یکی از اهداف استفاده از مدیریت اطلاعات، جمع آوری محتوای اطلاعاتی در زمینه تعریف یک محصول می باشد. استفاده از این اطلاعات می تواند اطلاعات مفیدی در مورد ویژگی های کلی مصالح، مانند عملکرد حرارتی آن ها در اختیار افراد قرار دهد.
  2. اطلاعات موجود از این فرایند می تواند در نمایش هندسی و مشخصات فیزیکی ساختمان کمک کند. استفاده از این اطلاعات می تواند در مجسم سازی آن ها کمک کند و نمایی قابل تشخیص از آن ها را فراهم نماید.
  3. اطلاعات مدیریت و مدل سازی ساختمان می تواند در دستیابی اطلاعاتی در زمینه اطلاعات عملکردی، مانند شناسایی مناطق برای انجام عملیات ویژه و یا استفاده از متریال خاص با حفظ ویژگی های آن ها کمک کند.
معرفی اطلاعات ساختمان

معرفی مراحل مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان

همان گونه که در بالا گفتیم، مدیریت و مدل سازی اطلاعات، از ایجاد اطلاعات هوشمند که می توان از آن ها در طول چرخه عمر یک ساختمان یا پروژه های زیر ساختی استفاده کرد، پشتیبانی می کند. به طورکلی مدیر اطلاعات ساختمان در بر گیرنده چهار مرحله نقشه و برنامه ریزی، طراحی، ساخت و بهره برداری می باشد.

بخوانید!  معماری تودور، نماد انگلستان

نقشه و برنامه ریزی

در این مرحله، برنامه ریزی های پروژه با استفاده از جمع آوری تصویر واقعی و داده های جهان واقعی، شکل می گیرد. از آن ها برای تولید مدل های زمینه ای از سازه های موجود و محیط طبیعی استفاده می شود.

طراحی

در طول فرآیند این مرحله طراحی مفهومی، تجزیه و تحلیل و بررسی جزئیات و مستندات انجام می شود. همچنین در طول فرآیند طراحی با استفاده از مدیریت اطلاعات در جهت آگاهی از برنامه ریزی و تدارکات، عملیات پیش ساخت آغاز می شود.

ساخت

در طول این مرحله، عملیات ساخت با استفاده از اطلاعات مدیریت ساختمان آغاز می شود. تدارکات ساخت و ساز پروژه ها را برای اطمینان از زمان بندی مطلوب و کارآمد با پیمانکارها به اشتراک می گذارند.

بهره برداری

داده های مدیریت اطلاعات، تا مرحله بهره برداری و نگهداری از دارایی ها ادامه پیدا می کند. استفاده از این اطلاعات در جهت بازسازی مقرون به صرفه و ساخت کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد.

چه آینده ای در انتظار فرآیند مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی است؟

آینده ای که در انتظار صنعت ساخت و ساز می باشد، روی کارآمدن به دیجیتالی شدن آن می باشد. مدیریت اطلاعات ساختمانی، تاثیر شگرفی بر آینده طراحی و مدیریت تسهیلات در بلند مدت خواهد گذاشت.

بدون شک در آینده ای نه چندان دور فرآیند مدیریت و اطلاعات به تمام صنایع وارد می شود و باعث ایجاد تغییر در آن ها می گردد.

امروزه نرم افزارها و سخت افزارهای زیادی در جهت افزایش قابلیت ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از آن ها می توان داده ها و اطلاعات خام زیادی را افزایش داد.

بخوانید!  ضوابط و مقررات ساخت پارکینگ

آن چه که در آینده به واسطه مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان به دنیا عرضه خواهد شد، بسیار پر رنگ تر از نرم افزار و سخت افزارهای امروزی است.

استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان برای نجات و بازسازی کلیسای نتردام

کلیسای نتردام یکی از برترین و زیباترین نمادهای سمبلیک در پاریس در تاریخ دوشنبه، 15 آوریل 2019، طعمه حریق شد. آتش، در کلیسای 850 ساله بدون امکان مهار آن به سرعت به ساختارهای چوبی سرایت کرد.

میراث و بناهای تاریخی که برای ساخت آن ها 200 سال زمان صرف شده بود، تنها در چند دقیقه از بین رفت. اگرچه بسیاری از اشیاء داخل کلیسا توسط 400 آتش نشان از خطر آسیب و نابودی در امان ماندند، اما منار مخروطی شکل کلیسا که در سال 1860 بناشده بود، طعمه حریق شد و فرو ریخت.

هم چنین آسیب های وسیع و جدی به سقف آن نیز وارد شد. در ساخت سقف این کلیسا از چوب استفاده شد و آن را به یکی از قدیمی ترین سقف های جهان در سرتاسر جهان تبدیل کرد

اگرچه این اتفاق یکی از تاسف بار ترین اتفاقات مخصوصا برای افراد علاقمند به معماری و بناهای تاریخی می باشد. در این میان خبرهای امیدوار کننده ای نیز به چشم می خورد.

کشور فرانسه وعده داده است که این کلیسا را بازسازی کند و با استفاده از تکنولوژی ساخت و ساز امروزی، بازسازی و بازگرداندن معماری باشکوه آن در آینده نزدیک امکان پذیر می باشد.

به طور مشخص استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان و تکنولوژی اسکن های لیزری سه بعدی انجام عملیات بازسازی و ساخت کلیسای بزرگ را امکان پذیر می کند.

کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به خوبی با مدیریت اطلاعات پروژه های ساختمانی آشنایی پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید. اهالی ساختمانچی منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما کاربران گرامی می باشند.