آموزش رویت

ساختمانچی

بخاری یک وسیله گرمایشی است که برخلاف انواع سیستم گرمایشی نصب آن به تجهیزات و لوله کشی خاصی نیاز ندارد و به راحتی می توان آن را حمل و جا به جا نمود.

بخاری ها در انواع مختلف تولید می شوند و صرفاً با اتصال به منبع انرژی گاز، برق، نفت و… شروع به کار می کنند. انتخاب این وسیله گرمایشی باید با توجه به مواردی نظیر میزان گرمادهی، نوع سوخت، مدل و برند، ترموستات و تجهیزات جانبی صورت گیرد.

انتخاب هوشمندانه این وسیله علاوه بر این که از نظر اقتصادی هزینه گزافی برای افراد در پی ندارد، به میزان قابل توجهی می تواند میزان انرژی مصرفی در ساختمان را کاهش دهد.

کارخانه های تولید کننده بخاری انواع مختلفی از این محصول را تولید و به بازار ارائه می کنند که هر کدام مناسب مکان خاصی هستند و قابلیت و ظرفیت گرمایی مخصوص به خود را دارند. در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع بخاری و ویژگی های آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع مدل های بخاری

بخاری برقی

بخاری برقی همانطور که از نامش پیداست با مصرف برق کار می کند. مدل برقی قابل حمل و جا به جایی هستند و بازدهی آن ها بالاست، اما برای تامین گرمایش فضاهای بزرگ طراحی نشده اند.

قیمت مدل های برقی مناسب است. در صورت استفاده از آن ها در مکان های بزرگ، علاوه بر خطراتی برای امنیت ساکنین، هزینه مصرف برق بسیار بالا خواهد رفت. این بخاری ها در دو نوع فن دار و تابشی تولید و به بازار عرضه می شوند.

بخاری برقی فن دار

در این مدل یک فن در جلوی المنت ها نصب می شود تا گرمای المنت ها را به بیرون از وسیله انتقال دهد و فضای اطراف را گرم نماید. این فن هوا را به گردش درآورده و محیط را سریع تر گرم می کند.

در مدل های برقی یک ترموستات و سنسور خودکار نصب می شود که به محض گرم شدن فضای مورد نیاز، دستگاه را به صورت اتوماتیک خاموش می کنند. ایمنی مدل برقی فن دار بسیار بالاست، اما نمی توان در مکان های مرطوب از آن ها استفاده نمود.

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی تابشی

گرمادهی این مدل از طریق تابش المنت های تعبیه‌شده در آن صورت می گیرد. در قسمت پشت این المنت ها یک سطح براق و انعکاس‌دهنده قرار دارد که انرژی گرمایی ایجاد شده توسط المنت های برقی را به فضای موردنظر منعکس می کند.

بخاری برقی تابشی انرژی برق را به انرژی تابشی تبدیل می کند و مصرف برق آن در مقایسه با انواع برقی بزرگ به نسبت پایین تر است. المنت های موجود در این مدل ها با توجه به اندازه و ظرفیت خود به میزان 400 الی 800 وات انرژی مصرف می کنند.

بخاری برقی تابشی

بخاری گازی

بخاری گازی با گاز طبیعی کار می کند و از جمله رایج ترین مدل های مورد استفاده در منازل می باشد. این وسایل گرمایشی گرمای مورد نیاز برای یک ساختمان را فراهم می کنند. اما در نصب آن ها باید به نکات ایمنی توجه گردد. در غیر این صورت حوادث ناگواری به بار می آید.

بخوانید!  راهکارهای تهویه حمام و سرویس بهداشتی

بخاری گازی در انواع دیواری، زمینی، با دودکش و بدون دودکش تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. نصب مدل های زمینی و جمع کردن آن ها پس از فصل سرما در مقایسه با بخاری های دیواری راحت تر است. بخاری های دیواری فضای کمتری در خانه اشغال می کنند و توان گرمایشی آن ها پایین تر است.

وسایل گرمایشی بدون دودکش نیز در مکان های نیمه باز که هوای تازه در آن ها جریان دارد قابل استفاده می باشند و به هیچ عنوان مناسب مکان های بسته نیستند.

گاز برای سوخت خود، اکسیژن موجود در محیط را مصرف می کند. بنابراین مدل های بدون دودکش اگر در فضای سربسته قرار گیرند، اکسیژن هوا را کاهش می دهند و منجر به مسمومیت و گاز گرفتگی خواهند شد.

بخاری گازی

بخاری صنعتی

بخاری صنعتی که کوره هوای گرم نام دارد یک وسیله گرمایشی برای تامین گرمای مورد نیاز سالن های ورزشی، مساجد، مدرسه ها، آمفی تئاترها، اماکن عمومی و… است. این وسیله گرمایشی به کمک فنی که در پشت مبدل حرارتی قرار دارد گرما را با وزش باد به سمت محیط می فرستد.

عملیات گرمایش در این دستگاه به صورت اتوماتیک صورت می گیرد و گازهای ناشی از احتراق توسط فن به شکل تحت کنترل خارج می شوند.

مبدل حرارتی این دستگاه گرما را از مشعل دریافت می کند و به دلیل احتراق کامل، میزان منوکسید کربن ایجادشده در این بخاری ها بسیار کم است و هیچ دوده‌ای تولید نمی شود.

این کوره های هوای گرم دارای بدنه دوجداره هستند که با رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشیده می شوند. علاوه بر آن فن های این دستگاه به نحوی طراحی می شوند که صدای کمی تولید می کنند.

بخاری هیزمی

بخاری های هیزمی همانطور که از اسمشان پیداست، سوخت هیزمی دارند و نوعی وسیله نوستالژی و رمانتیک قدیمی محسوب می شوند.

بخوانید!  واتر استاپ و انواع آن[هیدروفیلی،بنتونیتی و پی وی سی]

این بخاری های چوبی قیمت پایینی دارند و در ایجاد گرما در خانه بسیار موثر هستند. از بخاری های هیزمی به منظور ایجاد گرما در اتاق ها و سالن های کوچک می توان استفاده نمود.

سوخت این وسیله گرمایشی معمولا تراشه های چوبی، چوب، کنده درخت، تخته الوار و چمن می باشد. از مهم ترین معایب این وسیله می توان به امکان آسیب به طبیعت به دلیل استفاده از چوب اشاره نمود.

همچنین دود حاصل از سوخت چوب ممکن است مونوکسید کربن زیادی را به هوا انتقال دهد، بنابراین باید در هنگام خرید این نوع بخاری، استانداردهای لازم آن را بررسی نمایید.

بخاری هیزمی

بخاری پاسیو

بخاری پاسیو یا بخاری چتری یک وسیله گرمایشی است که برای تامین گرمای مورد نیاز فضای باز به کار می رود. در بالای این بخاری یک مشعل تعبیه می شود که گاز مایع را مشتعل می کند و شعله های حاصل از احتراق را به سمت یک ورقه فلزی که دارای سوراخ است منتقل می کند.

سپس گرما از سطح این ورقه که دور تا دوربخاری قرار دارد، به محیط می تابد. از این وسیله در ویلاها، منازل پنت هاوس، کافی شاپ ها، رستوران ها، آلاچیق ها و مکان های روباز استفاده می شود. از ویژگی های بارز مدل چتری می توان به ضریب حرارتی بالای آن اشاره نمود.

هیچ پرت حرارتی در این بخاری صورت نمی گیرد. سوخت مایع مستقیم به انرژی حرارتی تبدیل و به محیط منعکس می گردد. این بخاری ها قابل جا به جایی هستند و در مکان های مورد نظر به آسانی نصب و راه اندازی می شوند.

بخاری پاسیو

نمونه های جدید این دستگاه که به بازار عرضه می شوند با انرژی برق کار می کنند. آن ها انرژی مادون قرمز را از طریق سوراخ های سطح خود به بیرون منتقل می کنند. در نتیجه منجر به گرم‌شدن فضای موردنظر می شوند.

از مزایای بخاری چتری می توان به مصرف سوخت کم، عدم تولید صدا، ایمنی بسیار بالا و عدم اشغال فضای اضافی در ساختمان اشاره نمود. ضریب ایمنی بخاری پاسیو به علت داشتن کلاهک استاندارد بالا است و با وزش باد خاموش نمی شود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع مختلف بخاری و ویژگی های کدام می باشد. امیدواریم با مطالعه این مطلب به اطلاعات موردنیاز خود رسیده باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این خصوص با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.