آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی مهم ترین اخبار بازار مسکن در هفته پایانی اردیبشهت ماه 99 را برای شما گردآوری کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

طرحی برای کاهش قیمت مسکن ملی

به نقل از محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، در طرح اقدام مسکن ملی سعی بر آن شده است که برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت مسکن از بورس استفاده کنیم. وی با اشاره به این که بخش مسکن همیشه در بخش خصوصی بوده و دولت ورود مستقیم به آن نداشته است اذعان داشت: مولفه هایی هم چون زمین و مصالح ساختمانی، ارز طلا و سکه مس تواند در بالا رفتن قیمت مسکن تاثیرگذار باشد. اما در این بخش تلاش ما بر این است که واحدهای مسکونی را با قیمت تمام شده پایین به دست افراد برسانیم.

وی در همین مصاحبه اعلام کرد پالایش و غربالگری ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام است. به گفته محمود محمودزاده اطلاعات 800 هزار نفر مه از طریق سلمانه پیامکی ثبت نام کرده اند، هنوز تکمیل نشده است و سامانه ای در دست طراحی است که با استفاده از آن نسبت به دریافت اطلاعات متقاضیان اقدام کنیم. هم چنین تدابیری در دست اجراست که در شهرهایی که وضعیت سفید کرونا دارند، متقاضیان با کراجعه به مراکز مربوطه نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نمایند.

به روز شدن نرخ عوارض صدور پروانه ساختمانی

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد: با دو ماه تاخیر، محاسبه عوارض صدور پروانه از ابتدای خرداد ماه اجرایی می شود. به گفته وی با توجه به این که طرح دو فوریتی دریافت عوارض ساختمانی بر مبنای سال 98 تا پایان اردیبهشت در نظر گرفته شده است، از ابتدای خرداد ماه 99 نرخ جدید پرداخت عوارض اعمال می شود و بر همین اساس شهروندان تهرانی تا 10 روز دیگر فرصت بهره مندی از شرایط پرداخت و تقسیط عوارض با نرخ سال گذشته را دارند.

بخوانید!  سمینار رایگان دوره های معماری داخلی، دانشگاه شهید بهشتی

وی اذعان داشت: سیاست مدیریت شهری بر رونق ساخت و ساز و تولید مسکن بوده و به همین جهت با شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی ایجاد شده صدور پروانه ساختمانی در سال 99 با دو ماه تاخیر و از ابتدای خرداد ماه 99 انجام می شود.

رفع مشکلات مستاجران در ایام کرونا

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیگیری های زیادی در ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر رفع مشکلات مستاجران صورت گرفته است، اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ مالکی حق بیرون کردن مستاجر خود را ندارد و مالکان باید بیش تر حال مستاجران خود را درک کنند.

وی با بیان این که سیاست های تشویقی در اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند تا اندازه زیادی موثر باشد، اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی باید با استفاده از ابزارهای تشویقی و سیاست های بازدارنده در حوزه مسکن اقدام به شناسایی واحدهای خالی از سکنه کند.

بررسی تاثیرات منفی بر بازار دوم مسکن

بررسی بازار معاملات مسکن از سال جاری نشان می دهد، بازار دوم معاملات ملک یا همان بازار پیش فروش به مراتب سخت تر از فروش مسکن در بازار اول یا همان بازار معاملات واحدهای مسکونی آماده در حال سپری است.

شیوع ویروس کرونا از یک سو و سبقت گرفتن سایر بازارهای موازی مسکن از سوی دیگر باعث کاهش حجم معاملات شده و در سوی دیگر خانه های مسکونی نوساز در بازار کمیاب شده است.

این در حالی است که بازار دوم مسکن با این تهدید دو جانبه، با نایاب شدن فایل های پیش فروش مواجه شده است. همین امر ریسک پیش خرید آپارتمان تکمیل نشده در وضعیت فعلی را برای متقاضیان افزایش داده است.

بخوانید!  کنترل قیمت در بازار مسکن و کاهش 75% معاملات بازار مسکن

تاثیر کرونا بر بازار مسکن

بررسی تازه ترین آمارها از تاثیرگذاری فراوان ویروس کرونا بر روی بازار مسکن خبر می دهد. بر اساس تازه ترین آمار بر خلاف روندی که در بازار مسکن و در ماه های پایانی سال 98 جریان داشت، آمارها از ارزان شدن خانه در فروردین امسال حکایت دارد.

این امر حاکی از تاثیرگذاری شیوع ویروس کرونا بر بازار مسکن می باشد. کاهش معاملات و توقف در بخش خرید و فروش مسکن سبب شد، قیمت ها در فروردین ماه سال 99 ثابت بماند و حتی در برخی مناطق کاهش 500 تا 800 هزارتومانی در هر متر مربع را به همراه داشته باشد.

به نقل از مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک کشوری، میزان معاملات مسکن دراسفند ماه 98 با کاهش 37 درصدی همراه بوده و در فروردین ماه این میزان به صفر رسیده است.

به گفته رییس اتحادیه املاک کشوری، بسته بودن دفاتر مشاوران املاک و تعطیلات در این حوزه، سبب شده است هیچ معامله ای صورت نگیرد. بر اساس آمار شکل گرفته از هر سه نفر که انتظار می رفت در این ماه نسبت به خرید مسکن اقدام کنند، دو نفر به دلیل شیوع ویروس کرونا از خرید خود صرف نظر کرده و بازار مسکن را موقتا ترک کرده اند.