آموزش رویت

ساختمانچی

کفپوش بتنی نمونه ای از انواع کفپوش هایی است که به دلیل ساختار سخت خود بیش تر در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که کفپوش بتنی از سختی قابل توجهی برخوردار می باشد، می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب در مکان های پر تردد در نظرگرفته شود.

ضخامت این گونه کفپوش ها برحسب نوع استفاده آن متفاوت می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در مورد کفپوش بتنی، مزایا، معایب، ساختار و هر آن چه لازم است در این زمینه بدانید، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

کفپوش بتنی

بتن به ترکیبی اطلاق می شود که از مخلوط سنگریزه های صخره ای و گرانیتی، چسباننده سیمانی مانند سنگ آهک، سولفات کلسیم و آب تولید می شود.

در گذشته بتن بیشتر برای زیرسازی کف ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه استفاده از آن به عنوان کفپوش در ساختمان های نوساز رواج پیدا دارد.

کفپوش بتنی به دلیل مقاومت بسیار بالا در مکان های مختلف از جمله اتاق نشیمن، پارکینگ ها، سالن های ورزشی و غذاخوری، سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی مواد تشکیل دهنده کفپوش های بتنی شامل سیمان سیاه و سفید، سنگدانه، آب، سولفات کلسیم، آهک، چسب بتن و مقداری رنگ برای انواع رنگی می باشد.

کفپوش های بتنی می توانند در دو حالت روکار و زیرسازی مورد استفاده قرار گیرند. کفپوش های بتنی که به صورت روکار مورد استفاده قرار می گیرند، ظاهری همگن تر دارند. این گونه کفپوش ها دارای دوام بیشتری هستند دیرتر دچار آسیب و ترک خوردگی می شوند.

در مقابل کفپوش های بتنی که برای زیرسازی مورد استفاده قرارگرفته و شکل پایه ای دارند، از مواد درشت تری تشکیل می شوند و چندان ظاهر یکنواخت و همگنی ندارند.

کفپوش بتنی

انواع کفپوش بتنی

کفپوش بتنی انواع مختلفی دارد و بر اساس متریال کاربردی و مکان استفاده به نمونه های مختلفی تقسیم بندی می شود. انواع کفپوش بتنی به شرح زیر می باشند:

کفپوش بتنی ترافیکی

این کفپوش ها دارای استحکام بسیار بالایی می باشند، از این رو برای استفاده در مکان های پر تردد گزینه ای مناسب برای انتخاب می باشند. این کف‌پوش ها دارای دو شکل مستطیلی و شش ضلعی هستند و در رنگ های مختلف قابل دسترسی می باشند.

کفپوش بتنی پیش ساخته

این کفپوش ها همان گونه که از نام آن ها پیداست، به صورت قطعات پیش‌ساخته هستند و برای نصب به محل موردنظر منتقل می شوند و به راحتی قابل اجرا می باشند.

کفپوش بتنی پیاده رو

استفاده از این کفپوش در مکان هایی مانند پیاده روها، پارکینگ، باغ و به طور کلی محوطه سازی صورت می گیرد. این کفپوش از نظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری در اندازه های مختلف در بازار موجود می باشد.

کفپوش بتنی پازلی

متراکم سازی اجزاء تشکیل‌دهنده این گونه کفپوش ها با استفاده از دستگاه ویبراتور انجام می شود. این کفپوش ها به دو شکل خشک و تر قابل اجرا می باشند.

کفپوش بتنی آراکس

این مدل کفپوش بتنی از لحاظ صنعتی از استحکام بالایی برخودرار می باشد. این کفپوش به سه شکل به بازار عرضه می شود: کفپوش بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری که هر کدام ویژگی های منحصربفرد خود را دارند.

کفپوش بتنی طرح سنگ

همان گونه که از نام این این کفپوش پیداست، شکل طرح آن به صورت سنگی است و کاربرد آن همانند کفپوش پیاده رو می باشد.

مزایای استفاده از کفپوش بتنی

  • کفپوش بتنی در طرح ها و رنگ های متنوع وجود دارد.
  • بتن مقاومت بالایی دارد و به راحتی دچار خراشیدگی و آسیب نمی شود.
  • کفپوش بتنی گرما را جذب می کند و نقش موثری در کاهش هزینه های مربوط به مصرف انرژی ایفا می کند.
  • مراقبت از کفپوش بتنی بسیار راحت است. این کفپوش با تی مرطوب و مواد شوینده تمیز می شود.
  • کفپوش های بتنی صفحه ای یکدست و نشکن می باشند.
  • در فضاهایی که نور خورشید بیشتر می تابد، وجود سطوح بتنی به روشنایی مضاعف کمک می کنند.
  • کفپوش های بتنی هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کنند.
کفپوش بتنی

معایب استفاده از کفپوش بتنی

  • این کفپوش ها اگر دارای برجستگی در سطح خود نباشند، لغزنده می شوند و راه‌رفتن بر روی آن مشکل می باشد.
  • این نوع کفپوش دارای سختی بالایی می باشد؛بنابراین بهتر است در مکان های تردد کودکان مورد استفاده قرار نگیرد.
  • کفپوش های بتنی سرما را در خود حفظ می کنند و باعث سردی محیط می شوند؛ بنابراین استفاده از آن ها در مکان های سردسیر توصیه نمی شود.
  • کفپوش های بتنی صدا را منعکس می کنند که این امر باعث می شود حتی در اتاق های کوچک نیز صدا به میزان زیادی انعکاس پیدا کند.

رنگ‌آمیزی کفپوش بتنی

رنگ اسیدی

رنگ های اسیدی در بافت بتن نفوذ می کنند و بعد از انجام واکنش، جزئی از بتن می شوند. این نوع رنگ دوام و پایداری بالایی دارد و به مرور زمان کمرنگ یا پوسته‌پوسته نمی شود.

رنگ اکریلیک

رنگ های اکریلیک بر پایه آب هستند و با بتن واکنش نمی دهند. این نوع رنگ سطحی شفاف و براق ایجاد می کند و نمایی مانند استیل به ارمغان می آورد.

رنگ خشک

رنگ های خشک متشکل از پودر یا دانه های ریزی هستند که قبل از خردکردن روی سطح بتن می پاشند. پاشش این رنگ روی سطوح باعث ایجاد سطحی مقاوم و سخت می شود.

دامنه وسیعی از رنگدانه ها از جمله خاکستری وجود دارد که با انتخاب آن ها می توان به سطح موردنظر ظاهری مناسب بخشید.

عوامل زیادی در مقاومت بیشتر سطوح برای ارتقاء دوام و پایداری کف موثر هستند. این عوامل می توانند مقاومت در برابر سایش را فراهم کنند و معمولا برای اصلاح سطح پایانی به کار رفته در این روش، در زمان وجود الیاف فولادی، مورد استفاده قرار گیرند.

جلا دادن کفپوش بتنی

دو راهکار برای ایجاد سطحی صاف و صیقلی در کفپوش بتنی وجود دارد که هرکدام ظاهری متفاوت به سطوح می بخشند:

کفپوش بتنی آشپزخانه

در این مواقع، سطوح به وسیله جلادهنده هایی با درجه سختی بالا برای دستیابی به نتیجه موردنظر، جلا داده می شوند. سطوح می توانند با توجه به رنگ سیمان، رنگدانه ها و تراکم به کار رفته ظاهری مرمر نما داشته باشند.

بخوانید!  انواع کفپوش ساختمان و مراکز خرید آن

متخصصان و نصاب ها، استفاده از مقدار زیادی رنگ و  ترکیبات را پیشنهاد می کنند. عمق ساب کاری و سنگ زنی برای ایجاد سطحی صیقلی، میزان تراکم را تعیین می کند، برای مثال قسمت متراکم تر به سایش عمیق تر و بیشتری نیاز دارد.

اگرچه در پایان ممکن است نتیجه کار مقاومتی مشابه به مکانی که سطح موردنظر طراحی و در آن جای گرفته است نداشته باشد، اما این روشی است که معمولاً برای هم سطح نمودن سطوح مورد نظر استفاده می شود.

رویه خردشده و شناور

برخلاف سیستم خردکننده مکانیکی، این روش قبل از اجرای کامل سطح بتنی جدید به کار می رود. موضوع زمان برای دستیابی به موفقیت در اتمام کار بسیار مهم می باشد.

در سطوح شناور معمولاً از دیسک های شناور استفاده می شود و برای داشتن ظاهری طبیعی و درخشنده به تدریج از تکنیک خرد کردن استفاده می گردد.

این کار معمولا ً با استفاده از ابزار پر قدرت حاصل می شود، اما با این حال خرد کردن قطعه های کوچک با دست هم امکان پذیر است. در صورت نیاز به جلادهی بیشتر می توان از جلادهنده های سطوح مختلف استفاده کرد.

در بعضی مواقع، سطوح جلا داده حاصل از این روش که رنگ جامد بیشتری در آن استفاده می شود، با عنوان های موجی شکل یا پوشش طبیعی با حداقل ترکیبات قابل مشاهده، توصیف می شوند.

رنگ سطوح در ابتدا توسط مقدار مناسبی از ترکیبات بتنی مانند سیمان، شن ریز و هرگونه رنگدانه داخل ترکیب تعیین می شود.

از سوی دیگر، این روش می تواند در مرحله آخر برای نصب یک رویه تولید شود از رنگ دانه های خشک که رنگ موردنظر را در سطح بتن ایجاد می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

کفپوش بتنی براق

بافت و الگو کفپوش بتنی

در معرض دید قراردادن تراکم بتن می تواند رنگ، بافت و الگوهایی را در سطوح کف ایجاد کند که به طور خاص برای مناطقی که نیاز به سطح ضد لغزش در زمان خیس‌شدن دارند، مناسب می باشند.

بالاترین لایه از سطح بتن می تواند به طرق مختلف از میان برداشته شود که هر کدام از این روش ها نتایج مختلف به دنبال دارد. نکته کلیدی در اینجا میزان کاربردی‌بودن برنامه و میزان کنترل موردنیاز برای پروژه موردنظر می باشد.

ویژگی های مناسب ترکیب بتن برای داشتن سطحی متراکم با کیفیت بالا نکته ای مهم است. به نظر می رسد بتن معمولی دارای میزان تراکم کافی در سطح فشرده نیست.

میزان این ترکیبات مخصوص با ترکیب نمودن مجموعه ای از رنگ ها و چسب، در دسترس قرار می گیرد. تکنیک های معمول برای این کار شامل مواردی نظیر رویه کاری توسط شستشو یا برس زنی و استفاده از کندگیر کننده های سطح، تراشنده ها و یا شات انفجار می باشد.

شستشو یا برس زنی

شستشو یا برس زنی بر روی ملات بتن در ابتدا ساده ترین روش برای نمایش ترکیبات در بتن می باشد. با این حال، اجرای ماهرانه و زمان به کارگیری آن باید به عنوان نکات اساسی برای اطمینان از سفت‌بودن بتن برای نگهداری تراکم های سنگین در مکانی که سطح موردنظر برس زنی شده، اما به اندازه کافی محکم نمی باشد و از میان برداشتن لایه سطحی کمی مشکل است، در نظر گرفته شوند.

استفاده از کندگیرکننده ها

کندگیر کننده های سطح، کنترل‌شده ترین روش برای نمایش تراکم محسوب می شوند. کندگیر کننده های سطحی مایع که بر روی سطوح بتنی خیس اسپری می شوند، از نشست‌کردن بالاترین لایه که به عنوان ملات شناخته می شود جلوگیری می کند و به آن اجازه شسته‌شدن یا برس زنی می دهد.

عمق ملات از بین رفته و به سبب آن میزان تراکم با استفاده از کندگیر کننده ها تعیین می شود. الگوهای بافت در کفپوش بتنی با استفاده از استنسیل ها برای پوشش منطقه بتنی قبل از استفاده از کندگیر کننده ها ایجاد می شوند.

ناحیه حفاظت شده در کنار بافت دانه ای شکل که در جایی که بافت متراکم نمایش داده می شود قرار دارد، هموار باقی می ماند.

اثر آن زمانی تشدید می شود که رنگدانه ها یا رنگ سیمان با رنگ شن ها و تراکم فرق کند. در کنار تمام این تکنیک ها، زمان و مهارت برای اجرایی موثر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

شات انفجار

این تکنیک روشی ساده برای از بین‌بردن لایه بالایی بتن سخت برای ایجاد سطحی دندانه دار است و معمولا برای ارتقاء چسبندگی مورد نیاز برای لایه های آخر استفاده می شود. اگر لایه آخر از قبل تعیین شده باشد، نیاز به کنترلی دقیق در جهت اطمینان از مقاومت می باشد.

برای اندازه گیری میزان شات انفجار، تست پچ بکار می رود. با توجه به عمق و میزان جلادادن، هرچه که میزان ساییدگی بیشتر باشد میزان تراکم هم بیشتر خواهد بود. مثال های زیادی از ایجاد الگو به وسیله استفاده از استنسیل ها با این روش وجود دارد.

منقوش کردن بتن خیس

این روش، روشی معمول برای ایجاد بافت در سطح خارجی بتن می باشد و می تواند راهی مقرون بصرفه برای ایجاد سطحی مقاوم در برابر لغزش و سر خوردگی نیز باشد. در این روش تیغه مخصوص این کار به تدریج بالا و پایین می رود تا بتنی با برآمدگی های هم سطح ایجاد کند.

بتن برس زده شده

این روش نیز روشی مقرون بصرفه برای ایجاد سطحی مقاوم در برابر لغزش می باشد و برای فضاهای سودآور که زیبایی شناسی در آن ها اهمیت ویژه ای ندارد برای دستیابی به سطحی یکدست مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش فرصت هایی را برای ایجاد الگوهای متنوع با توجه به جهت برس‌کشیدن و مواد استفاده‌شده، ارائه می دهد. برای مثال، جارو های بزرگ بافت بزرگ تری نسبت به جارو های کوچک ایجاد می کنند.

علاوه بر آن براساس نوع هدف جاروهایی که موها و دندانه های فلزی دارند برای کاربردهای تبلیغاتی مناسب تر هستند. روش دیگر برای اضافه‌کردن بافت به بتن خیس استفاده از استمپ یا الگوهایی است که در آن از غلطک استفاده می شود.

بخوانید!  پوشش نانو کامپوزیتی سد حرارتی

آنچه که بیشتر برای نمای بتن مورد استفاده قرار می گیرد این است که سیستم های استاندارد معمولا تمایل به استفاده از الگوهای سنگی و سنگ فرش کردن راه روها و پاسیوها دارند، اما این روش پیشنهادهایی برای داشتن بافت و الگوهای خاص از طریق ایجاد کفپوش های سفارشی ارائه می کند.

کفپوش بتنی زیبا

نکات مهم در نگهداری کفپوش بتنی

نگهداری صحیح و مراقبت منظم باعث می شود کفپوش بتنی بین 7 تا 10 سال قبل از نیاز به پولیش مجدد، عمر کند. در صورت رعایت نکات نگهداری، ممکن است کفپوش های بتنی به مدت بیشتری نیز مورد استفاده قرار گیرند.

درنظر داشته باشید، کفپوش هایی که به دلیل سهل انگاری نیاز به بازسازی دارند، شامل گارانتی نمی شوند. در این قسمت روش های زیر را برای مراقبت و نگهداری از کفپوش بتنی پیشنهاد می دهیم:

لکه های ایجاد شده را سریعا پاک کنید

بتن بسیار سخت و مقاوم است، اما دارای منافذ می باشد. لکه های ناشی از ریزش مایعاتی مانند آبمیوه ها ممکن است به درون این کفپوش ها نفوذ کنند و لکه ای دائمی از خود بر جای بگذارند. هرچه مایع ریخته‌شده دیرتر پاک شود، لکه بجامانده تیره تر خواهد شد.

یک برنامه برای نگهداری کفپوش ها تهیه کنید

بهترین راه برای اطمینان از این که به درستی از کفپوش بتنی نگهداری کرده اید این است که برنامه ای منظم برای این کار تهیه نمایید. برنامه ای که تهیه می کنید باید با میزان تردد در آن محل مطابقت داشته باشد.

برای مثال اگر در طول ساعت های مختلف تردد در محلی زیاد باشد، تمیزکاری در تایم های صبح و عصر به خوبی جواب می دهد. برای اطمینان از درستی انجام کار به زمان نیاز خواهید داشت.

تمیزکاری منظم باعث می شود از نشست و تجمع گرد و غبار برای مدت طولانی جلوگیری شود، چرا که در ترکیبات بتن، خاک رس وجود دارد که می تواند باعث جذب گرد و خاک شود.

از محصولات و ابزار مناسب جهت تمیزکاری استفاده کنید

انجام نظافت منظم بسیار ضروری می باشد، اما باید اطمینان حاصل کنید که این کار توسط ابزار و محصولات خوبی انجام پذیرد، زیرا انتخاب غلط در طول زمان باعث آسیب دیدن کفپوش می شود. دو روش برای تمیز کردن کفپوش های بتنی براق وجود دارد: تمیز کردن دستی و استفاده از تجهیزات اتوماتیک.

در روش دستی از جاروبرقی برای نابودی غبار و گرد و خاک استفاده می شود. از یک تی میکروفیبر در جهت آسیب‌نرساندن به سطح جلا داده شده، استفاده کنید.

اگر قصد استفاده از مواد شوینده را دارید، از مواد شوینده خنثی استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از آب به تنهایی برای تمیز کردن سطوح بتنی کافی نیست. از استفاده از آمونیاک، سفیدکننده ها و سرکه خودداری کنید، چرا که این گونه مواد از دسته شوینده های خنثی محسوب نمی شوند.

شوینده باید به اندازه کافی بر روی کفپوش بتنی بماند تا جرم و کثیفی را از بین ببرد. قبل از این که شوینده بر روی سطح خشک شود، آن را پاک کنید.

زمانی که از شوینده ها استفاده می کنید باید توجه کنید که یکباره تمام سطح را از شوینده پر نکنید تا تمیز کردن آن آسان باشد.

اگر از اسکرابر اتوماتیک استفاده می کنید، توجه داشته باشید که پد مورد استفاده زبر نباشد. پدهای سفت و خشن باعث ایجاد خراش و آسیب دیدگی کفپوش های بتنی براق می شوند.

تنوع بافت و رنگ در پدهای تمیز کننده استاندارد بالا می باشد. پد های سفید رنگ بافت نرم تری داشته و برای پاک‌کردن کفپوش های بتنی که بسیار براق هستند مناسب می باشند.

مدل کفپوش بتنی

از موادی که آسیب زننده می باشند، استفاده نکنید

هیچ گاه از وکس برای کفپوش بتنی استفاده نکنید. این یک اشتباه رایج و در عین حال جدی می باشد. استفاده از وکس برای کفپوش های بتنی براق و آسیب دیدگی ناشی از آن شامل گارانتی نمی شود و دیر یا زود، مجبور به پاکسازی آن خواهید شد.

عملیات پاکسازی وکس باعث کم رنگ شدن کفپوش می گردد. از چسباندن چسب های کاغذی بر روی کفپوش های بتنی اجتناب کنید. جدا کردن مواد چسبنده از کفپوش های بتنی باعث آسیب دیدگی این کفپوش ها می شود.

استفاده از رقیق کننده ها را نیز فراموش کنید، چرا که این مواد حالتی ساینده داشته و باعث کم رنگ شدن کفپوش های بتنی براق می شوند. استفاده از شوینده هایی که در ترکیبات آن ها از اسید استفاده می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا شفافیت کفپوش را از بین می برند.

به همین خاطر قبل از استفاده از هرگونه ماده شوینده به PH آن دقت نمائید و شوینده ای که PH آن پایین است، استفاده کنید. در سه روز اول بعد از نصب کفپوش از ریزش آب بر روی آن خودداری کنید.

به طور منظم سیلر مورد استفاده را تمدید کنید

کفپوش های بتنی براق هر چند سال یک بار نیاز به استفاده مجدد از سیلر دارند. این کار از باقی ماندن لکه ها جلوگیری کرده و جلای کفپوش های بتنی را حفظ می نماید. سیلرها در انواع مختلف در بازار موجود می باشند.

به دنبال سیلری باشید که برای کفپوش های بتنی خیلی براق تولید شدند. سیلرزدن کفپوش های بتنی ارزان قیمت است و خود شما می توانید در عرض چند ساعت این کار را انجام دهید. بعد از استفاده از سیلر چند روزی از کفپوش مراقبت کنید.

کف پوش بتنی

قیمت کفپوش بتنی

قیمت کفپوش های بتنی به نوع کفپوش و متراژ مورد استفاده بستگی دارد. همچنین عواملی مانند ضخامت کفپوش، نوع رنگ، براق یا مات بودن بتن و محل بکارگیری کفپوش از معیارهای تاثیرگذار در قیمت این محصول می باشند.

کلام پایانی

امروزه استفاده از کفپوش بتنی در بسیاری از خانه ها به طرز چشمگیری افزایش پیداکرده است. این کفپوش ها ظاهری متناسب با سبک مینیمالیسم و براق دارند و از مقاومت بالایی نیز برخوردار می باشند.

امیدواریم نکاتی که در این نوشته گفتیم شما را با کفپوش بتنی و مزایا و معایب آن به خوبی آشناکرده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.