آموزش رویت

ساختمانچی

کابینت پلی وود از چوب و پلاستیک ساخته شده و یکی از مقاوم ترین انواع کابینت آشپزخانه به شمار می آید. پلی وود ویژگی های منحصربفردی دارد که آن را به کابینتی مرغوب برای محیط آشپزخانه تبدیل کرده است. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی ویژگی های کابینت پلی وود می پردازیم. با ما همراه باشید.

پلی وود چیست؟

پلی وود نوعی کامپوزیت متشکل از چوب و ترموپلاستیک است که در صنایع مختلف از جمله کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال به دلیل استحکام بالا و زیبایی می تواند جایگزین مناسبی برای چوب طبیعی باشد.

پلی وود برای ساخت انواع مدل کابینت مناسب است و مقاومت آن نسبت به کابینت MDF و لترون بالاتر می باشد. چوب مورد استفاده در ساخت پلی وود شامل الیاف چوب طبیعی و پلاستیک آن شامل پلی پروپیلن، پی وی سی و پلی اتیلن است.

این نوع کامپوزیت شباهت زیادی به فرآورده های چوبی دارد و با توجه به نوع محصول می توان نوع چوب یا پلاستیک آن را تغییر داد.

کابینت پلی وود

ویژگی های کابینت پلی وود

  • پلی وود متریالی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارد و می تواند وزن زیادی را نیز تحمل نماید.
  • این مدل کابینت در برابر سرما و گرما دچار انقباض، انبساط، ترک خوردگی و تغییر نمی شود.
  • وزن کابینت های ساخته‌شده از کامپوزیت های چوبی پلاستیکی بسیار سبک می باشد و حمل و نقل آن ها نیز آسان است.
  • کامپوزیت پلی وود مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارد و به همین دلیل غیر قابل اشتعال می باشد.
  • این کابینت ها را می توان با مواد شوینده و یا پاک کننده ها تمیز نمود. پلی وود متریالی قابل شستشو می باشد.
  • این نوع کابینت نسبت به ویژگی هایی که دارد، از قیمت پایین و مقرون بصرفه ای برخوردار است و در گروه کابینت های گرانقیمت جای ندارد.

مزایای استفاده از کابینت پلی وود

  • کابینت پلی وود در صورت آسیب دیدگی به راحتی قابل تعمیر می باشد.
  • به دلیل وجود پلاستیک در این نوع کابینت نم و رطوبت نمی تواند در آن نفوذ کند. این نوع کابینت صد در صد ضد آب است.
  • مقاومت این نوع کابینت ها بسیار بالاست، به نحوی که به راحتی دچار خط و خش نمی شوند.
  • پلی وود متریالی آنتی باکتریال است که امکان رشد میکروب و باکتری در آن وجود ندارد. به همین دلیل از این نوع کابینت در بیمارستان ها و درمانگاه استفاده می گردد.
  • مقاومت این کابینت ها در برابر نفوذ حشرات بالا می باشد.
  • از دیگر مزایای پلی وود سازگاری آن با محیط زیست است. ضایعات چوب و پلاستیک های موجود در پلی وود قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.
  • صفحه کابینت هایی که از کامپوزیت چوبی پلاستیکی ساخته می شوند را می توان روکش نمود یا رنگ آمیزی کرد.
  • کابینت های پلی وود در رنگ های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شوند.
  • پلی وود در ضخامت های متفاوتی تولید می شود و متریالی ارزان قیمت اما بادوام برای ساخت کابینت آشپزخانه می باشد.
  • این مدل کابینت در برابر امواج رادیو مغناطیسی و صوتی از مقاومت مطلوبی برخوردار است، به همین دلیل کاربردهای فراوانی در صنعت دارد.
  • عمر مفید کابینت های پلی وود حداقل سی سال می باشد.
بخوانید!  سبک کلاسیک مدرن

کاربرد پلی وود در فضاهای مختلف

به دلیل استحکام و مقاومت بالای کابینت پلی وود، می توان از این نوع کابینت در هر نوع آشپزخانه ای استفاده نمود. این نوع کابینت برای استفاده در مناطق مرطوب و بارانی و یا بسیار خشک مناسب است و اگر در معرض آب و هوای مختلف جوی قرار بگیرد، دچار آسیب نخواهد شد.

از این کابینت ها می توان در آشپزخانه های بزرگ یا کوچک استفاده نمود. اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است یا نور کافی ندارد، بهتر است از رنگ های روشن این نوع کابینت استفاده نمایید. در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید و نور کافی نیز در آشپزخانه وجود دارد، انتخاب رنگ هیچ محدودیتی ندارد و برعهده سلیقه شما می باشد.

از کابینت های پلی وود به دلیل خواص منحصربفردی که دارند مانند ضد الکتریسیته، ضد حریق، ضد باکتری و ضد رطوبت، می توان در محیط هایی خاص مانند بیمارستان ها، کارخانه ها و کارگاه ها، شرکت ها و دیگر مکان هایی که نیازمند چنین خصوصیات و ویژگی هایی هستند، استفاده نمود.

پلی وود

تفاوت پلی وود با تخته سه لایی

بیشترین انواع پلی وود که در بازار ایران وجود دارند از کشورهای روس، چین، مالزی، شیلی و اندونزی می باشند. تخته سه لایی در ایران تولید می شود که ظاهری شبیه به پلی وود دارد، اما در واقع تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. تخته سه لایی از چوب تولید می شود، در حالی که پلی وود از ترکیب چوب طبیعی با پلاستیک و ترموپلاستیک تولید می گردد.

صفحه روکابینتی پلی وود

پلی وود در ابعاد و ضخامت های گوناگونی تولید می شود. همانطور که در بالا گفتیم، این متریال در برابر ضربه، خط و خش، فشار، حرارت و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است، به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت سطح روکابینتی یا کانتر آشپزخانه محسوب می شود.

بخوانید!  چگونه می توان بهترین صندلی انتظار را انتخاب کرد؟

قابلیت شستشو و عایق رطوبتی بودن این متریال سبب می شود تا از این متریال به وفور در ساخت پیشخوان آشپزخانه استفاده شود. اگر تمایل دارید از متریالی غیر از پلی وود به عنوان کابینت استفاده کنید، می توانید مطابق با رنگ و سبک کابینت انتخابی، صفحه روکابینتی یا کانتر را از جنس پلی وود بسازید و کارایی و دوام فوق العاده این محصول لذت ببرید.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم کابینت های پلی وود نسل جدید و مدرنی از کابینت ها هستند و با توجه به ویژگی های منحصربفردی که دارند، از قیمت مناسبی برخوردار می باشند و می توانید مطمئن باشید که این کابینت تا سالیان سال به خوبی برای شما کار می کنند و به راحتی خراب نمی شوند.

امیدواریم نکاتی که در این نوشته از ساختمانچی گفتیم اطلاعات ارزشمندی را در خصوص کابینت پلی وود و مزایای استفاده از آن در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.