آموزش رویت

ساختمانچی

پوکه معدنی از سرد شدن گدازه های آتشفشانی حاصل می شود. وقتی مواد آتشفشانی به سطح زمین می رسند سرد شده و بافت آن ها به صورت دانه های متخلخل در می آید.

نام علمی آن اسکوریاست یا پومیس است و در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. پوکه معدنی در مناطقی که کوه های آتشفشانی وجود دارند یافت می شود و قابل استفاده در مصارف گوناگون می باشند.

این ماده به رنگ خاکستری مایل به سفید یا زرد بوده و در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه وزن سبک تری دارد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع پوکه معدنی و کاربردهای آن ها می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی به راحتی در طبیعت قابل بهره برداری است و با هزینه پایین می توان آن را مصرف نمود. بافت این ماده دارای دانه بندی های متفاوت از بسیار ریز گرفته تا بسیار درشت با قطر بیش از 100 میلی متر می باشد.

پوکه معدنی با توجه به دانه بندی خود برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده پس از برداشت از سطح زمین به کارخانه منتقل می شود و از نظر دانه بندی به انواع ماسه پوکه، عدسی، نخودی، بادامی و فندقی تقسیم می گردد. پوکه هایی که برای مصارف ساختمانی کاربرد دارند دارای اندازه های بادامی، گردویی و فندوقی می باشند.

انواع پوکه معدنی

پوکه ماسه ای

وزن این نوع پوکه نسبت به ماسه معمولی بسیار سبک تر است. وزن هر متر مکعب پوکه ماسه ای تقریبا 800 تا 900 کیلوگرم می باشد. این نوع پوکه دارای سایز 0 تا 5 میلی متر می باشد.

از پوکه ماسه ای برای ساخت بلوک های سقفی، دیواری و تیغه ای استفاده می شود. همچنین از پوکه هایی با سایز 0 تا 5 میلی متر برای ساخت بتن سبک و پر کردن سطح لوله ها استفاده می شود.

پوکه عدسی

پوکه عدسی وزن بسیار سبکی دارد، از این رو برای ساخت بلوک های سقفی و سبک و کفپوش ساختمان به کار می رود. سایز این پوکه ها بین 3 تا 7 میلی متر می باشد. به این پوکه ها، پوکه بلوک زنی و پومیس عدسی نیز می گویند.

پوکه نخودی

از این نوع پوکه برای مسطح سازی کف ساختمان و شیب بندی سقف استفاده می شود. پوکه نخودی را می توان به جای مصالح دیگر مورد استفاده قرار داد و وزن سازه هایی همانند بلوک را به حداقل رساند. سایز این پوکه ها بین 5 تا 10 میلی متر متغیر می باشد.

بخوانید!  ویژگی های آجر نسوز نما آذرخش

پوکه بادامی و گردویی

از این نوع پوکه برای پر کردن سطوح ضخیم، پی سازی ساختمان، پر کردن فضای پشت دیوارهای تونل و… استفاده می شود. سایز این پوکه ها بین 18 تا 26 میلی متر می باشد. پوکه های بادامی و گردویی عایق های مناسبی برای صدا، گرما و سرما محسوب می شوند و علی‌رغم وزن پایینی که دارند، از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.

ویژگی های پوکه معدنی

پوکه معدنی از ویژگی های منحصربفردی برخوردار است؛ نظیر:

پوکه معدنی
  • این ماده نوعی عایق حرارتی و صوتی است و مانع از انتقال هوا می گردد.
  • استحکام و دوام این ماده علی‌رغم وزن سبک آن بسیار بالا می باشد، از این رو از این ماده برای پوشش کف ساختمان و شیب بندی پشت بام ها استفاده می شود.
  • قیمت پوکه معدنی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی ارزان تر است، بنابراین استفاده از آن هزینه زیادی بر دوش سازندگان نخواهد گذاشت.
  • وزن پوکه معدنی بسیار سبک است و حدود 5 الی 7 دهم می باشد به نحوی که بر روی آب شناور خواهد ماند.
  • این ماده در برابر رشد حشرات و موریانه مقاومت بالایی دارد.
  • از ترکیب پوکه معدنی با آهک شکفته نوعی سیمان تشکیل می شود که از سختی بالایی برخوردار است. این سیمان در آب و خارج از آن بسیار سخت می گردد، از این رو می توان پوکه معدنی را ماده ای مهم در تولید سیمان نام برد.
  • مقاومت این ماده در برابر حرارت و آتش سوزی بالاست و حتی در دمای های بسیار بالا حدود 750 درجه سانتی گراد تغییر شکل نمی دهد. پوکه معدنی دارای نقطه ذوب 1342 می باشد.
  • دوام و مقاومت پوکه معدنی در برابر عوامل مختلف بسیار بالا است.
  • این ماده به راحتی در طبیعت یافت می شود و هزینه بالایی برای برداشت آن از زمین و دامنه ها صرف نمی گردد.
  • بتن و مصالحی که از این ماده تولید می شوند از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند.

موارد مصرف پوکه معدنی

  • رنگ بری پارچه
  • ساخت اسکله ها، سدها، پل ها
  • مصارف کشاورزی در مناطق کم آب
  • به عنوان عایق برای لوله های حرارتی، سردخانه ها و گرم خانه ها
  • به عنوان عایق اکوستیک برای مکان های پر سر و صدا
  • ساخت انواع بلوک های سقفی و دیواری، بتن، قطعات باربر، موزائیک و …
انواع پوکه

پوکه صنعتی

در مقابل پوکه معدنی، پوکه صنعتی قرار دارد. این نوع پوکه از خاک رس تهیه می شود به نحوی که این خاک در کوره های گردان با حرارت 1200 درجه سانتی گراد حرارت دیده و به پوکه صنعتی تبدیل می گردد.

بخوانید!  آسفالت گرم چیست؟

دانه بندی این ماده به شکل گرد بوده و سطح دانه ها ناهموار می باشد. در واقع این دانه ها متخلخل و دارای خلل و فرج هستند و بافت داخلی دانه ها سیاه رنگ و بافت بیرونی آن ها قهوه ای رنگ است.

از ویژگی های پوکه صنعتی می توان به مواردی نظیر دوام و مقاومت شیمیایی، تطبیق پذیری با انواع ملات، مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و گرما، عایق‌بودن در برابر صوت، عایق حرارتی مناسب، وزن بسیار سبک و عدم تغییر حالت و فاسد شدن اشاره نمود.

قیمت پوکه معدنی

پوکه های معدنی در انواع نخودی، عدسی، فندوقی، پودری و انواع دیگری موجود می باشد که هر یک کاربرد خاص خود را داشته و با توجه به نوع آن، قیمت پوکه معدنی مشخص می شود.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع پوکه معدنی و کاربردهای آن ها پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته به خوبی شما را با این نوع مصالح ساختمانی آشنا کرده باشد. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پوکه معدنی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

پوکه معدنی از سرد شدن گدازه های آتشفشانی حاصل می شود. وقتی مواد آتشفشانی به سطح زمین می رسند سرد شده و بافت آن ها به صورت دانه های متخلخل در می آید.

پوکه معدنی چه رنگی است؟

این ماده به رنگ خاکستری مایل به سفید یا زرد می باشد.

پوکه های معدنی از نظر اندازه به چه دسته هایی تقسیم می شوند؟

پوکه گردویی، پوکه نخودی، پوکه فندوقی، پوکه بادامی، پوکه عدسی، پوکه پودری و پوکه ماسه ای

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی چیست؟

به عنوان عایق برای لوله های حرارتی، سردخانه ها و گرم خانه ها، به عنوان عایق اکوستیک برای مکان های پر سر و صدا و هم چنین برای ساخت انواع بلوک های سقفی و دیواری، بتن، قطعات باربر، موزائیک و…