آموزش رویت

ساختمانچی

جوشکاری فورجینگ به نوعی جوشکاری فلزی می گویند که اتصال بین دو سر میلگرد با حرارت آن ها و با استفاده از دستگاه پرس جوش انجام می شود. این نوع جوشکاری که به نام جوش سر به سر معروف است یک روش فاز جامد به شمار می آید که در آن اتصال دو سر بدون ذوب کامل آن ها انجام می گیرد.

حرارتی که به سر میلگردها می دهند با استفاده از مشعل اکسی استیلن فراهم می گردد و فشار واردشده به دو سر میلگردی که رو به روی هم قرار دارند موجب اتصال آن ها می گردد.

وقتی میلگردها با درجه حرارت 1200 الی 1300 درجه سانتی گراد حرارت می بینند، مولکول های آن ها انرژی لازم را برای فعالیت بدست می آورند و در نقطه مشترک با هم ترکیب و نوعی پیوند مولکولی ایجاد می شود.

از این رو با تبلور مجدد دو سر میلگرد به یکدیگر جوش می خورند. میزان حرارت لازم برای میلگرد و فشار وارده بر آن ها به قطر میلگرد وابسته است. سطح انتهای میلگردها باید از لایه اکسیدی مبرا باشد؛ زیرا ناخالصی اکسیدی در نقطه مشترک آن ها منجر به کاهش مقاومت این نوع جوش می شود.

جوشکاری سر به سر میلگرد نقش مهمی در استحکام سازه های بتنی ایفا می کند و در واقع موجب مقاوم سازی آن ها می شود. با افزایش استحکام سازه امنیت جانی و مالی افراد بالا رفته و میزان خسارات کاهش می یابد.

با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در این خصوص می پردازیم پس با ما همراه باشید.

ویژگی های جوشکاری سر به سر

جوشکاری فورجینگ با صرف کم ترین هزینه منجر به مقاوم سازی سازه می شود، در صورتی که جوشکاری سنتی نیازمند صرف وقت و هزینه بالا است. افرادی که این نوع جوشکاری را انجام می دهند باید گواهینامه جوشکاری داشته باشند و از تجهیزات مخصوص برای این کار استفاده نمایند.

یکی از مشکلاتی که در ساخت سازه بتنی مشاهده می شود، بروز خطاهای انسانی هنگام اتصال میلگردها است، اما با استفاده از جوشکاری سر به سر میلگرد میزان این اشتباهات کاهش پیدا می کند در نتیجه سازه از استحکام بالاتری برخوردار خواهد شد.

بخوانید!  سندبلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

این جوشکاری منجر به اعمال نیروی یکنواخت در محل اتصال شده و سطح مقطع میلگرد را افزایش می دهد. علاوه بر آن میلگرد در نقطه جوش دارای خواص فیزیکی مشابه با آلیاژ میلگرد پایه خواهد بود، در نتیجه مقاومت مکانیکی نقطه اتصال در مقایسه با سایر نقاط میلگرد بالاتر است.

جوشکاری فورجینگ

در روش های جوشکاری سنتی سالیانه مقدار زیادی میلگرد به علت استفاده از اورلپ هدر می رود. با جوشکاری سر به سر میلگرد این میزان کاهش می یابد و مصرف میلگرد حدود 30 درصد کم می شود. جوشکاری فورجینگ از مزایای منحصربفردی برخوردار است که باعث می شود امروزه به جای روش های سنتی از این روش جوشکاری استفاده شود.

مقاومت و استحکام سازه همیشه مورد توجه مهندسین و سازندگان قرار می گیرد، از این رو جوشکاری سر به سر میلگرد به عنوان یکی از راه های افزایش استحکام و دوام ساختمان همواره مورد توجه قرار می گیرد.

مزایای جوشکاری فورجینگ

از مزایای جوشکاری فورجینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان مواد مصرفی در این نوع جوشکاری کم است؛ از این رو هزینه های حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش می یابند.
  • در محل اتصال دو سر میلگرد، یکپارچگی آنالیز بار حفظ می شود.
  • با استفاده از جوشکاری فورجینگ می توان با حداقل میزان طول، اتصال را برقرار نمود.
  • در این روش به علت حذف اورلپ، وزن سازه کاهش پیدا می کند.
  • اجرای این نوع جوشکاری به برق سه فاز نیازی ندارد.
  • تجهیزات لازم برای جوشکاری سر به سر میلگرد به راحتی قابل استفاده و حمل توسط کارگر هستند.
  • با انجام جوشکاری فورجینگ حجم میلگرد کاهش می یابد، در نتیجه اختلاط بتن با میلگرد افزایش پیدا می کند.
  • این روش در چیدمان میلگرد و آرماتوربندی، خطاهای انسانی را کاهش می دهد.
  • با استفاده از جوشکاری سر به سر میلگرد حدود 30 درصد در مصرف میلگرد صرفه جویی خواهد شد.
  • با کاهش حجمی که این جوشکاری برای میلگرد فراهم می کند، عملیات ویبره بهتر انجام خواهد شد.
  • جوشکاری فورجینگ مقاومت سازه را در برابر عواملی نظیر زلزله افزایش می دهد.
  • با این جوشکاری قطر میلگرد در محل اتصال بیشتر می شود، در نتیجه مقاومت آن بالا خواهد رفت.
  • وصله پوششی یا همان اورلپ با این نوع جوشکاری حذف می شود، اما انسجام و یکپارچگی ایجاد شده منجر به افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله خواهد شد.
  • جوشکاری فورجینگ منجر به کاهش مصرف میلگرد می شود. از این رو وزن سازه کاهش پیدا می کند.
  • امکان بتن ریزی و ویبره بهتر با کاهش حجم و تراکم میلگردها فراهم می شود.
  • با استفاده از این جوشکاری میزان خطای انسانی کاهش پیدا می کند.
  • این روش اتصال نیرو را در فاز فولادی مقاطع بتن آرمه به طور مستقیم و بی واسطه انتقال می دهد.
جوشکاری سر به سر

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه جوش فورجینگ

پمپ هیدرولیک

پمپ دستگاه جوش سر به سر باید دارای قابلیت افزایش فشار تا 40 مگاپاسکال را داشته باشد. همچنین این پمپ باید به شیر تنظیم فشار مجهز باشد و فشار را در اندازه های معین نگهدارد.

بخوانید!  کاربرد فرفورژه در ساختمان[درب، نرده و حفاظ پنجره]

اره برش سرد

اره جوش فورجینگ به دلیل دقت بالایی که دارد، دارای روش کار بسیار دقیقی می باشد. خرید اره و تیغه اره بی کیفیت سبب می شود تا کار شما صدمه ببیند و از کیفیت لازم برخوردار نباشد.

گیره ها

در گیره ها هم راستایی با میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. امروزه اکثر شرکت های عرضه‌کننده دستگاه جوش فورجینگ، از گیره های تولید خود در این دستگاه ها استفاده می کنند.

مشعل

آلیاژ مشعل دستگاه جوش فورجینگی که می خواهید خریداری نمایید باید به گونه ای باشد که در اثر دمای زیاد سبب برعکس سوختن گاز استیلن در مشعل نشود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، نکاتی در خصوص یکی از انواع جوشکاری به نام جوشکاری فورجینگ یا همان سر به سر می باشد. همانطور که گفتیم نحوه عملکرد این نوع جوشکاری به گونه ای است که بین دو سر میلگرد با حرارت آن ها اتصال برقرار می کند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب به خوبی با این نوع جوشکاری آشناشده باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به منظور کیفیت مطالب با ما در میان بگذارید.