آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام ام دی اف روکش ملامینه به گوشتان خورده است؟ همانطور که می دانید ام دی اف از جمله فرآورده های چوب است که به صورت روکش‌شده مورد استفاده قرار می گیرد.

این تخته فیبر در مقایسه با سایر چوب های فشرده نظیر تخته لایه و نئوپان از خصوصیات فیزیکی و مکانیکی برتری برخوردار می باشد. ام دی اف به دلیل زیبایی ایده آل و مقاومت لازم در برابر عوامل مختلف به جایگاه ویژه ای در صنعت کابینت دست پیدا کرده است.

از ویژگی های این متریال می توان به قابلیت شکل پذیری، دانسیته یکنواخت، مقاومت در برابر ضربه، قابلیت ماشین کاری و سنباده زنی، قیمت مناسب، زیبایی، قابلیت روکش کاری، سطح صاف و یکدست اشاره نمود.

در حال حاضر ام دی اف یکی از رایج ترین و پرکاربردترین متریال در ساخت کابینت، تخت خواب، کمد، میز، درب، بوفه، پارتیشن و… است. به منظور محافظت از ام دی اف در برابر رطوبت، حرارت، گرد و غبار و… از روکش های مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

روکش طبیعی به لایه ای نازک از جنس چوب می گویند. اما روکش مصنوعی به لایه هایی از کاغذ تزئینی، لمینت، ملامینه و مواد ترموپلاستیک که به رزین آغشته می شوند اشاره دارد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیاتی در خصوص ام دی اف با روکش ملامینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

روکش طبیعی

در روکش کاری با چوب طبیعی از انواع مختلف چوب با طرح و بافت بسیار زیبا استفاده می شود. قیمت روکش طبیعی در مقایسه با روکش مصنوعی بالاتر است، از این رو در ایران به ندرت از آن استفاده می کنند؛ اما در سایر کشورهای جهان، این روکش کابینت بسیار پرکاربرد است و حتی در صنعت مبلمان و سرویس چوبی نیز مورد استقبال قرار می گیرد.

این روکش تنها برای مواردی کاربرد دارد که در معرض حرارت و رطوبت قرار نخواهند گرفت؛ زیرا چوب طبیعی درختان مقاومت پایینی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، حرارت، رشد حشرات و… دارد و به مرور زمان دچار آسیب می شود و پوسته می زند.

روکش مصنوعی

روکش مصنوعی در مقابل روکش طبیعی مقاوم تر بوده و دارای ویژگی های منحصر بفرد می باشد. این روکش از متریال های مختلف تولید می شود که هر کدام قابلیت های خود را دارند و دارای قیمت متفاوت هستند. برخی از آن ها در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند و اگر جسم داغ بر روی آن ها بگذارند دچار آسیب نخواهند شد.

بخوانید!  کابینت درب شیشه ای آشپزخانه

برخی دیگر هم در برابر رطوبت و هم حرارت بسیار بادوام اند و می توان با خیالت راحت از محصولات روکش دار با آن ها در آشپزخانه استفاده نمود. روکش پی وی سی، اکریلیک، HPL، لترون و ملامینه از جمله این روکش ها محسوب می شوند.

روکش مصنوعی ملامینه

روکش ملامینه چیست؟

یکی از رایج ترین روکش هایی که برای پوشش سطوح ام دی اف انتخاب می شود روکش ملامینه است. این روکش ها از کاغذهای تزئینی آغشته به چسب ملامین فرم آلدئید تشکیل و بدون نیاز به هیچگونه چسب مجدد روی تخته های چوبی چسبانده می شوند.

نصب روکش ملامینه بر روی تخته به دو صورت پرس طبقه ای باستیل کوتاه و روکش زنی انجام می گیرد. روکش کاری با ملامینه نیاز به سرمایه گذاری بالا دارد؛ بنابراین اکثر کارخانه های تولید کننده ام دی اف مجهز به خط روکش ملامینه هستند و ام دی اف های خود را با آن عرضه می کنند.

این روکش نه تنها از مقاومت بالایی برخوردار است بلکه به عنوان یک لایه تزئینی نیز به شمار می آید. قابلیت های منحصر بفرد روکش ملامینه در برابر عوامل متعدد باعث می شود تا از آن برای ساخت مبلمان، بدنه و درب کابینت، سرویس چوبی اتاق خواب، پارتیشن بندی، دیوارکوب، لوازم حمام و سرویس بهداشتی و… استفاده شود.

سطوحی که با ملامینه روکش می شوند کاملاً یکدست هستند و حتی لبه ها با سطح هماهنگی دارند زیرا نوار لبه چسبانی را نیز می توان از جنس ملامین ساخت.

فواید روکش ملامینه

  • این روکش در برابر نفوذ آب و جذب رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • تنوع طرح و رنگ آن بالاست و می توان طبق سلیقه و دکوراسوین داخلی نسبت به انتخاب رنگ مناسب اقدام نمود.
  • از مزایای بارز ام دی اف با روکش ملامینه هماهنگی سطح رویه با لبه ها است.
  • مقاومت آن در برابر خط و خش، سایش و حرارت بالاست.
  • قیمت این روکش به نسبت سایر روکش ها ارزان تر است.
  • طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوها، برای روکش ملامینه وجود دارد.
  • این پوشش نه تنها ضد آب است بلکه در برابر خرد شدگی و خراش نیز مقاوم است.
  • این ماده وزن پایینی دارد.
بخوانید!  کانتر کوارتز، انتخابی مناسب در آشپزخانه

معایب روکش ملامینه

  • این روکش ها شفافیت روکش های PVC و اکریلیک را ندارند و مات هستند.
  • مقاومت آن ها در برابر مواد قلیایی و اسیدی بسیار پایین است.
  • تمام سطوحی که با ملامینه روکش می شوند یکنواخت و صاف نیستند و گاهی لبه های آن ها از جنس دیگر می باشد.

نکات تکمیلی

ام دی اف، تخته ای فیبری با چگالی متوسط می باشد. یک پنل کامپوزیتی قهوه ای رنگ که در ضخامت های مختلفی وجود دارد. به طور معمول به یک روکش مقاوم در برابر رطوبت نیاز داشته، چرا که نسبت به رطوبت بسیار حساس است، هم چنین لبه های آن خیلی محکم نیستند.

از طرف دیگر، ملامین پلاستیک سختی است که معمولاً به صورت پوشش روی تخته ها استفاده می شود. از نظر ترکیبات آلی رزین ملامین از طریق پلیمریزاسیون، به عنوان یك ماده پلاستیکی سخت و بادوام تولید می شود.

این ماده در برابر گرما و آتش مقاومت زیادی از خود نشان می دهد و معمولاً روی تخته یا ام دی اف برای ایجاد سطحی صاف و یکدست، استفاده می شود.

می توان آن را در رنگ ها، الگوها، اندازه و ضخامت مختلف یافت. در کابینت، کف، پیشخوان، مبلمان و امثال این موارد می توان از ام دی اف با روکش ملامینه استفاده کرد.

به دلیل اینکه پروسه ایجاد روکش ملامینه روی ام دی اف پروسه ای دشوار است، اکثر کارخانه هایی که ام دی اف تولید می کنند، ام دی اف با روکش ملامینه را نیز در لیست تولیدی های خود قرار می دهند و با این کار تنوع انواع ام دی اف تولیدی خود را نیز بالا می برند.

به علت این که این نوع ام دی اف و روکش قابلیت و انعطاف زیادی برای ترکیب و استفاده در دکوراسیون داخلی دارند یکی از محبوب ترین ترکیبات است و استفاده از ام دی اف با روکش ملامینه بسیار متداول می باشد.