آموزش رویت

ساختمانچی

سقف مانسارد (mansard roof) یک سقف چهار بعدی با طراحی شبیه به سقف gambrel (سقفی شیب دار که ابتدا کم شیب بوده، سپس شیب آن زیاد می شود و به بام پا اسبی یا شیروانی چهار ترک نیز معروف است) می باشد که توسط دو شیب در هر طرف به سمت پایین قرار می گیرد و پنجره های شیروانی در یک زاویه تندتری نسبت به قسمت بالا در آن جای می گیرند.

مانسارد، سقف فرانسوی یا لبه دار نیز نام دارد. این سقف شیبدار، یک طبقه اضافی به نام اتاق زیر شیروانی ایجاد می کند که سقف آن کوتاه است. شیب بالایی سقف مانسارد از سطح زمین قابل مشاهده نیست.

مانسارد برای ساختمان های مدرن بسیار مناسب است و خیلی بیشتر از آنچه تصور می شود مورد استفاده قرار می گیرد. سقف فرانسوی با داشتن یک فضای اضافی برای نگهداری چیزهای مختلف و یا حتی زندگی بسیار مناسب است.

البته این نوع سقف ها خالی از مشکل نیستند. نگاهی به راهنمای ما در مورد سقف های مانسارد بیاندازید. معرفی سقف مانسارد، مزایا و معایب این سقف، چگونگی کارایی آن، نحوه خرید و اعمال تغییرات در طراحی آن را در این متن از ساختمانچی شرح دادیم.

تاریخچه سقف مانسارد

اولین سقف مانسارد به نام Pierre Lescot نامگذاری و تقریباً در سال​​ 1550 میلادی در قسمتی از موزه لوور پیدا شد. سپس این سقف در اوایل قرن بیستم توسط فردی به نام مانسارد مورد استفاده قرار گرفت و به همین دلیل نام آن برگرفته از نام این شخص است.

مانسارد یک معمار چیره دست اهل سبک باروک فرانسه بود. در دوره امپراتوری ناپلئون سوم در فرانسه (1870-1852)، خانه با سقف شیروانی بسیار محبوب شد. این سقف نه تنها دارای شکلی شیب دار است، بلکه برای ایجاد فضایی به نام اتاق شیروانی استفاده می شود.

طراحی سقف مانسارد

مزایای سقف مانسارد

  • سقف مانسارد میزان فضای قابل استفاده در داخل ساختمان را افزایش می دهد. این سقف یک راه آسان برای اضافه کردن یک یا چند طبقه به یک ساختمان جدید یا قدیمی بدون نیاز به استفاده از هر گونه مصالح دیگر است.
  • این سقف باعث شیک به نظررسیدن ساختمان می شود. انحنای مقعر یا محدب آن یک دکوراسیون منحصر به فرد ایجاد می کند و باعث افزایش جذابیت پنجره های زیرشیروانی می شود.
  • اولین شیب سقف مانسارد بسیار زیاد است. اگر تصمیم بگیرید که طبقه دیگری در بالای خانه بسازید، این شیب می تواند به راحتی به عنوان یک دیوار عمل کند. از این رو، یک سقف مانسارد دارای کارایی های متنوع بوده و هزینه ها را کاهش می دهد.
  • برای ساخت اولین خانه در آغاز زندگی خود، سقف مانسارد انتخاب مناسبی است، زیرا با افزایش تعداد اعضای خانواده دیگر نیازی به تهیه یک خانه بزرگ تر نیست، زیرا به راحتی می توانید اتاق های بیشتری به آن اضافه کنید.
  • سقف مانسارد به میزان قابل توجهی فضای زندگی شما را بزرگ تر می کند. از آنجا که تمام چهار طرف آن به شکل یک جعبه شیب دار است، به راحتی می توانید یک اتاق زیرشیروانی بزرگ داشته باشید. حتی می توانید از آن به عنوان یک اتاق خواب اضافه استفاده کنید.
خانه ای با سقف مانسارد

معایب سقف مانسارد

  • سقف مانسارد گران تر از سایر سقف ها است و ساخت آن نیز وقت گیر و طی یک پروسه پیچیده صورت می گیرد. در حالی که سقف های دوطرفه معمولی نیاز به هزینه، کار و زمان بسیار کمتری دارند.
  • سقف های مانسارد نمی توانند باران و برف سنگین را تحمل کنند. به علاوه، شیب سطحی این سقف هنگام بارش سنگین خیلی خوب تخلیه نمی شود. مقادیر زیادی آب می تواند برای مدت زمان بسیار طولانی روی سقف باقی بماند که این امر آسیب های مختلفی به آن وارد می کند. اگر در ناحیه ای با باران های شدید فصلی زندگی می کنید یا در مناطقی که طوفان های شدید وجود دارد، سقف مانسارد برای شما مناسب نیست.
  • نگهداری سقف های مانسارد بسیار کار سختی است. آن ها نسبت به سقف های شیروانی و سقف های دو طرفه به نگهداری بیشتر نیاز دارند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری بیش از حد گران یا دشوار نیست، بلکه یک هزینه اضافی است که برای داشتن سقف های دیگر نیازی به پرداخت آن نمی باشد.
سقف چهار ترک

مشخصات ظاهری و ساختار سقف مانسارد

دو سطح شیب دار بالا و پایین این نوع سقف شبیه به بسیاری از سقف های دیگر است. شیب بالایی برای کسی که روی زمین ایستاده به سختی قابل مشاهده است که این امر باعث می شود ناظرین به اشتباه یک سقف تک لایه با طرفین شیب دار را یک سقف مانسارد بدانند و بالعکس.

سقف شیروانی چهار ترک که برای بسیاری از انبارهای آمریکایی تولید می شود، بسیار شبیه به سقف مانسارد است که هر دو نوع دارای ویژگی های مشترک بسیاری هستند.

هر دو آن ها را به عنوان سقف های لبه دار در نظر می گیرند. با این وجود، از آنجایی که سقف مانسارد در تمام طرفین دارای شیب است، جزء سقف های شیب دار به شمار می آید.

عکس مانسارد، سقف شیروانی چهار ترک

سقف مانسارد بر اساس اتصالات ایستاده و درزبندی های محکم تولید می شود. قسمت انتهایی تخته ها بر روی یک نوار جانبی قلاب می شوند تا یک شیار آب چکان ایجاد شود. هنگام ایجاد تغییر در شیب سقف، قسمت انتهایی آن نیز می تواند به قسمت درزگیر پایه متصل شود.

تغییرات بسیار متفاوت می باشند و در هر نوعی امکان پذیر هستند. رایج ترین تغییر برای لبه های بالایی تخته ها خم‌کردن ارتفاع الوار چوب یا اتصال دائم به سمت بیرون و بستن آن قسمت با یک لایه ¾ اینچی می باشد.

سقف فرانسوی

اگر سقف شما دارای درزهای عمودی است یا درزها در لبه بالایی سقف در حال امتداد هستند، باید مراحل دیگری را انجام دهید. تخته ها باید در لبه جلویی ثابت شوند. لبه های پایینی درزهای عمودی یا ایستاده باید در جایی که خم می شوند، شکسته شوند.

بخوانید!  تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی

پس از خم‌شدن، قطعات کوچکی از مس باید بر روی لبه ها لحیم شوند تا اتصال برقرار شود. سپس، درزها به حالت عادی و قبلی خود باز می گردند.

پوشش محافظ

قسمت بالای تخته ها باید تا ارتفاع درزگیر یا اتصال ایستاده خم شود، سپس ¾ اینچ به سمت پایین انحنادار گردد. این پوشش محافظ بر روی این قسمت قلاب می شود تا به شکل یک شیار آب چکان دربیاید.

پایه سقف مانسارد

قسمت پایین لایه های براق باید روی نوار جانبی قلاب شوند تا به شکل شیار آب چکان دربیاید. اندازه افقی نوار جانبی نباید بیش از 4 اینچ باشد، زیرا برای قسمت زیرین سقف ایمن نیست.

تغییر شیب سقف مانسارد

در سقف پایین، اتصال ایستاده باید به اندازه 8 سانتی متر از بریدگی سقف قرار گیرد، حدود ¾ اینچ به سمت بالا خم شود و با پایه های مسی به ابعاد 12 اینچ در مرکز محکم گردد.

لایه های براق باید از سطح بیرونی سقف تا قسمت کناری سقف کشیده شوند. پایه های ایستاده اتصالات به سمت بالا باید در جایی که قرار داده شده‌اند به شکل یک نوار باریک کشیده شوند.

پس از اینکه این پایه ها خم شدند، قطعات کوچک مس باید به انتهای عقب این پایه ها متصل شوند، سپس کاورهای درزگیر اضافه شوند. پایه های آن ها باید به شکل یک نوار باریک در جایی که خم شدند، متفاوت از روش معمول، محکم شوند.

سقف مانسارد شیک

نحوه ساخت سقف  مانسارد

تصمیم گیری و برنامه ریزی

در این مرحله، شما با در نظرگرفتن قوانین ساخت و ساز یک طرح برای سقف خود انتخاب کنید، با متخصصین ساخت سقف تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

سپس، بعد از خرید مصالح و استخدام کارگر اجرای سقف را شروع کنید. برنامه ریزی و تصمیم گیری مرحله ای است که شما می توانید در آن بسیاری از مسائل را پیش بینی و بعضاً از رخ دادن آن ها جلوگیری کنید. برنامه ریزی خوب برای هر پروژه ساختمانی ضروری است.

آماده سازی مکان ساخت و ساز

جایی را که قرار است در آن ساخت و ساز کنید حاضر نمایید. از یک میز بزرگ یا قسمتی از یک مکان استفاده کنید تا مطمئن شوید تمام مصالح و ابزار کار در یک جا قرار دارند. اطمینان حاصل کنید که آن ها به خوبی سازمان یافتند و به راحتی قابل دسترسی هستند.

از اینکه تمام گیاهان این منطقه و همچنین تمام وسایل و مصالح، با ورقه های پلاستیکی پوشانده شدند تا آسیبی به آن ها وارد نشود مطمئن شوید. مواد و مصالح را برچسب گذاری کنید تا مشخص شود که هر چیزی برای چه کاری است. وسایل و متریال گران قیمت را در جای امن نگهداری کنید تا از گم شدن آن ها جلوگیری شود.

جاسازی الوارها

از تیرها یا الوارهای معمولی استفاده کنید و آن ها را به یک تخته محکم کنید. برای محکم‌کردن آن ها در جای خود از میخ استفاده کنید. پس از انجام این کار، تخته را بلند کنید و سپس برای اصلاح کردن دیگر تیرها در جای مناسب میخ به کار ببرید.

تیرهای بیرونی باید به گونه ای قرار گیرند که نقطه اتصال روی یک صفحه تا بلندترین ارتفاع ممکن دیوار قرار بگیرد. هنگامی که این کار انجام شد، از میخ برای اتصال تیرها به صفحه استفاده کنید.

از همین روش برای سه طرف باقی‌مانده دیگر نیز بهره ببرید. اطمینان حاصل کنید که شما در انجام این کار اقدامات ایمنی لازم را انجام دادید. از کارگران بخواهید که از کلاه ایمنی، دستکش و محافظ چشم استفاده کنند.

سقف مانسارد کوچک

الوارهای باقی مانده

الوارهای باقی مانده را باید در جای مناسب قرار داد. آن ها باید با میخ محکم شوند تا دیگر حرکت نکنند و ایمن باشند. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید، همه چیز را بررسی کنید. با رفتن به مرحله بعد، انجام اصلاحات مشکل تر می شود.

میله ها و پوشش سقف

از میخ برای محکم کردن میله ها در جای خود استفاده کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که آن ها حرکت نمی کنند، چرا که این کار از آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری می کند. سپس این قسمت ها را با روکش بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز را قبل از استفاده از روکش بررسی کرده اید.

روکش بالا

این ناحیه، بلندترین قسمت در بالا است که پوشش بالایی سقف مانسارد را ایجاد می کند. این قسمت باید با استفاده از تیرک یا الوارهای عمودی تولید شود. این تیرک های عمودی باید در داخل شکاف های تخته قرار بگیرند.

از این تیرک ها هم در داخل و هم در خارج از ساختمان استفاده کنید تا آن را مستحکم تر کند. همچنین استفاده از این تیرک ها به شما در ادامه کار کمک خواهند کرد.

روکش کردن

قبل از روکش کردن از نوارها و بندهای چرمی محکم برای سقف استفاده کنید. روکش باید با میخ به تیرک ها محکم شود. هر شکاف و منفذی باید با استفاده از درزگیر پوشانده شود. پس از انجام این کار، مواد زیرین را در کل سطح قرار دهید و سپس آن را با روکش های سقف بپوشانید.

سقف مانسارد زیبا

انواع سقف مانسارد

شما می توانید تغییرات زیادی در طراحی سقف مانسارد ایجاد کنید تا تغییر در چگونگی ظاهر و عملکرد آن را ببینید. اجرای این تغییرات تا زمانی که طراحی سقف مانسارد تکمیل نشده، امکان پذیر است.

بخوانید!  تعمیرات ساختمان و هر آن چه باید بدانید!

هر کدام از این تغییرات جوانب مثبت و منفی خاص خود را دارند. قبل از اینکه یکی از این تغییرات را به طور قطع انتخاب کنید، محیط اطراف و طبیعت را در نظر بگیرید.

مقعر

طرح مقعر سقف مانسارد به سمت داخل دارای انحنا است و گاهی اوقات به سمت بیرون قرار می گیرد. گاهی اوقات این سقف دارای شیب در زاویه های پایینی نیز می باشد.

از آنجا که بالای این سقف مسطح است، انباشته شدن برف سنگین می تواند باعث ایجاد ترک شود. این ترک ها گسترش می یابند و در نهایت نشت می کنند. علاوه بر آن مقدار زیادی آب باران در بالای سقف جمع می شود و سقف را خراب می کند.

سقف مانسارد را حداقل سالی یکبار برای کاهش آسیب چک کنید و هر گونه آسیب را فوراً تعمیر کنید تا بدتر نشود. در حالی که بازرسی و تعمیرات سقف می تواند هزینه در برداشته باشد، آسیب های گسترده تر هزینه بیشتری در پی خواهند داشت.

محدب

طرح محدب سقف مانسارد دارای انحنا به بیرون در شیب پایین است. طرح محدب سقف مانسارد می تواند شکلی شبیه S داشته باشد. این طرح باعث اضافه شدن فضای اضافی در داخل ساختمان در زیر سقف بدون نیاز به اضافه کردن طبقه می شود.

سقف مانسارد با اشکال محدب اغلب در دادگاه ها استفاده می شود، به ویژه اگر دارای برج باشند. اگر می خواهید خانه شما دارای سقف مانسارد محدب باشد، مطمئن شوید که هر گونه شاخه درخت که روی سقف آویزان است یا شاخه هایی که حتی در فاصله 5 فوتی قرار دارند را قطع کنید.

با این کار اطمینان حاصل خواهد شد که شاخه های درخت بر روی قسمت مسطح سقف قرار نگرفته اند. هر شاخه ای که بر روی سقف می افتد، می تواند برای مدت طولانی در آنجا باقی بماند تا شما آن را ببرید. این شاخه های افتاده به راحتی می توانند موجب آسیب سقف شوند و هزینه های تعمیرات را بالا ببرند.

سقف زیبای مانسارد

مسطح

یک سقف مانسارد مسطح دارای یک شیب اندک در پانل بالایی است. این شیب کوچک معمولا برای کسی که در سطح زمین ایستاده قابل رویت نیست. این سقف ها برای طراحی پنجره های شیروانی در شیب پایین استفاده  می شوند. گاهی اوقات این شیب می تواند تقریبا عمودی باشد.

این پنجره های شیروانی، نور، تهویه و فضای اضافی برای داخل ساختمان فراهم می کنند. یکی از معایب داشتن یک سقف مسطح این است که وزن برف انباشته‌شده بر روی سقف باعث ایجاد ترک در سقف و در نهایت ایجاد نشت می شود.

هنگام تعمیر یک سقف قدیمی، قطعه ای از مدل اصلی را با خود به فروشگاه ببرید. گاهی اوقات قطعات سقف ساخته نمی شوند، بنابراین ممکن است مجبور شوید آنقدر در میان قطعات جدیدتر بگردید تا بتوانید حد الامکان شبیه ترین قطعه را انتخاب نمایید.

سقف مانسارد مدرن

سقف های مانسارد عمدتا در خانه های قدیمی یافت می شوند، اما ممکن است یک نسخه مدرن تر از این سقف ها برای رفع برخی از مشکلات، طراحی شوند. متریال جدید اغلب بادوام و مقاوم در برابر آب هستند. عایق با کیفیت بالا به جلوگیری از آسیب به سقف کمک می کند.

استفاده از سقف مانسارد می تواند زیبایی یک ساختمان را افزایش دهد. این نیز یک روش عالی برای به حداکثر رساندن مقدار فضای قابل استفاده در خانه است.

شما می توانید از روکش به تقلید از طراحی سنتی ویکتوریا استفاده کنید، یا می توانید کاشی های مدرن جدید برای سازگار کردن خانه خود با محیط را بکار برید.

به تازگی از پانل های خورشیدی بر روی سقف استفاده می شود تا خانه ای با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست بسازند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که نور خورشید به وفور در دسترس است، اضافه کردن پانل های خورشیدی به سقف منزل را در نظر بگیرید.

این کار به معنای استفاده بهینه از شرایط محیط زندگی و نیز یک طراحی مدرن برای سقف کلاسیک شما محسوب می شود.

سقف زیبای مانسارد

فضای داخل سقف مانسارد

اضافه کردن اتاق زیرشیروانی دلیل اصلی استفاده از سقف مانسارد است. این اتاق های زیر شیروانی بهترین مکان برای نگه داری وسایل هستند، البته لازم است مطمئن شوید که آن ها دارای عایق مناسب هستند.

اطمینان حاصل کنید که قوانین محلی در مورد اضافه کردن فضاهای اضافی برای زندگی را در نظر گرفته اید. بسیاری از مناطق محلی اطلاعاتی در مورد تهویه، هشدار دهنده های آتش سوزی و دسترسی به مناطقی که مردم زندگی می کنند، ارائه می دهند. مطمئن باشید که آن ها را رعایت می کنید. این یک فرصت عالی برای منحصر به فرد کردن خانه شما است.

شما می توانید از این فرصت برای اضافه کردن یک اتاق خواب دیگر استفاده کنید. از دکوراسیون اتاق زیر شیروانی خانه خود استفاده کنید یا یک فضای اجاره ای کوچک برای کمک به بودجه خود ایجاد نمایید. گزینه های زیادی وجود دارد. برای استفاده بهینه از بودجه و زمان خود از یک معمار کمک بگیرید.

فضای داخل سقف مانسارد

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در مورد سقف مانسارد، ویژگی ها، مزایا و معایب این المان در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.