آموزش رویت

ساختمانچی

عکس ماندگاری بازار مسکن در بلاتکلیفی

بنا به گفته یکی از کارشناسان مسکن، تمام بازارها خصوصاً بازار مسکن دچار بلاتکلیفی شده است و دلیل اصلی این بلاتکلیفی عدم تطبیق قدرت خرید مردم با قیمت های کنونی است. بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان مسکن منجر به کاهش معاملات گردیده و علاوه بر خریداران، فروشندگان و سرمایه گذارانی که واحدهای آنها برای فروش آماده است تردید دارند که در صورت فروش واحدهای خود قادر به خرید ما به ازای آن هستند یا خیر. مهدی روانشادنیا گفت: با توجه به شرایط کنونی، پیش بینی وضعیت بازار مسکن در آینده سخت است و تا هنگامی که شاهد عدم ثبات نرخ ارز و بازارهای موازی هستیم بازار مسکن همچنان نابسامان است. تنها در صورتی میتوان آینده بازار مسکن را پیش بینی نمود که از وضعیت فعلی خارج شویم.

وی با اشاره به سقف 10 درصدی افزایش اجاره بها که توسط وزارت راه و شهرسازی به دولت پیشنهاد شده افزود: به نظر میرسد این موضوع قابل اجرا نباشد زیرا میزان عرضه و تقاضای مسکن، میزان اجاره بها را تعیین میکند و این مسئله با سیاست های اخیر وزارتخانه تطبیق ندارد. طبق اظهارات وی با توجه به عدم وجود روند مشخص برای تمام بازارها و مشخص نبودن ارزش پول ملی نمیتوان تصمیم به نرخ گذاری کالاها گرفت. بر اساس اظهارات مهدی روانشادنیا در صورتی میتوانیم در این خصوص تصمیمات خود را اجرایی کنیم که ارزش پول ملی را در یک وضعیت مشخص ثابت نگه داریم.

در خرداد ماه امسال افزایش قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به سال گذشته ۴۵.۸ درصد گزارش شده است. بالا رفتن قیمت ملک منجر به افت تقاضای واقعی در بازار گردید و اکثر خرید و فروش ها توسط سفته بازان انجام میشد. طبق پیش بینی یکسری کارشناسان روند نزولی معاملات در تیرماه نیز ادامه داشت. 7345 مورد معامله مسکن تا روز 21 تیرماه در تهران انجام شد که این میزان نسبت به ماه قبل 14 درصد کاهش داشته است.