آموزش رویت

ساختمانچی

چند راهکار برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب وجود دارد. این راهکارها با توجه به وسعت لکه رنگ می تواند متفاوت باشد. بدون شک این مطلب از ساختمانچی می تواند نمونه ای از پرکاربردترین آموزش ها باشد، چرا که ممکن است بسیاری از افراد با این مشکل برخورد داشته باشند.

آن چه که در این مطلب به بیان آن می پردازیم آموش پاک کردن لکه رنگ از روی چوب می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

روش اول: استفاده از آب

برای پاک کردن لکه رنگ لاتکس تازه از روی چوب می توانید از آب استفاده نمایید. برای انجام این کار به پارچه ای نرم و خیس نیاز دارید. در ابتدا پارچه را با آب گرم خیس کنید. توجه داشته باشید آب اضافی پارچه بایدگرفته شود.

سپس با استفاده از آن به پاک کردن لکه رنگ بپردازید. توجه کنید در حین انجام کار لازم است پارچه چند بار شستشو شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. بعد از پاک کردن کامل لکه رنگ، به وسیله یک پارچه خشک سطح چوب را خشک کنید.

روش اول: استفاده از آب

روش دوم: استفاده از الکل اتیلیک

اگر استفاده از آب نتیجه دلخواه و مناسب نداشت، می توانید از الکل اتیلیک، استفاده نمایید. توجه داشته باشد استفاده از این روش برای پاک کردن رنگ لاتکس می باشد.

برای انجام این کار از یک پارچه تمیزآغشته به الکل اتیلیک استفاده کنید و آن را بر روی لکه رنگ بکشید. این کار را تا پاک شدن کامل رنگ ادامه دهید. بعد از پاک شدن رنگ به وسیله پارچه ای خشک، سطح مورد نظر را خشک کنید.

روش سوم: استفاده از تینر

برای پاک کردن لکه های رنگ پایه روغنی می توانید از تینر استفاده نمایید. برای انجام این کار از یک پارچه آغشته به تینر استفاده نمایید. توجه کنید که تمام پارچه را به این محلول آغشته نکنید و تنها قسمتی از آن را تینر بزنید.

سپس پارچه را بر روی لکه رنگ بکشید و تا زمان برطرف شدن لکه رنگ به این کار ادامه دهید. بعد از انجام این کار به  وسیله یک تکه پارچه خشک، محل مورد نظر را خشک کنید.

روش سوم: استفاده از تینر

برای پاک کردن لکه رنگ خشک شده از روی چوب می توانید از روغن بزرک استفاده نمایید. برای انجام این کار از یک پارچه و روغن بزرک استفاده کرده و پارچه را به مدت 30 الی 60 ثانیه بر روی محل مورد نظر بکشید. بعد از پاک شدن رنگ به وسیله پارچه ای خشک محل مورد نظر را خشک کنید.

روغن بزرک

در صورتی که استفاده از روغن بزرک لکه رنگ را پاک نکرد، می توانید از کاردک برای انجام این کار استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این کار را با دقت انجام دهید تا به سطح چوب آسیبی وارد نشود.

کاردک

بعد از استفاده از کاردک در صورتی که هنوز رنگ بر روی چوب باقی مانده باشد، می توانید از پودر سیلیس سنگ آهک و روغن بزرک برای پاک کردن رنگ استفاده نمایید. برای انجام این کار روغن و پودر را مخلوط کنید و آن را بر روی لکه به جامانده رنگ بریزید و با استفاده از پارچه آن را تمیز کنید.

پودر سیلیس سنگ آهک و روغن بزرک

روش چهارم: استفاده از گرما

از دیگر راهکارهایی که می توانید برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب استفاده نمایید، استفاده از گرما می باشد. برای انجام این کار از یک سشوار استفاده کرده و آن را در فاصله 15 تا 20 سانتی متری در بالای سطح رنگ قرار دهید. توجه داشته باشید که سشوار را در فاصله خیلی نزدیک با چوب قرار ندهید.

روش چهارم: استفاده از گرما

به آرامی سشوار را بر روی محل لکه رنگ حرکت دهید. بهتر است دست خود را به حالت بالا به پایین و چپ به راست، حرکت دهید. توجه داشته باشید که این کار را به مدت طولانی و پشت سر هم انجام ندهید و هر چند دقیقه بین آن مکث کوتاهی داشته باشید.

بخوانید!  چگونه برای مبلمان، روکش یا رومبلی پارچه ای و پلاستیکی بدوزیم؟

زمانی که متوجه شدید رنگ شروع به سرازیر شدن کرده است، با استفاده از ابزار مخصوص رنگ را از روی چوب پاک کنید. در صورتی که در حین انجام کار متوجه ایجاد جرقه کوچک آتش شدید. نگران نباشید.

این اتفاق بر اثر برخورد گرما به سطح رنگ ایجاد می شود. بنابراین در استفاده از این روش باید بسیار محتاط باشید. هم چنین بهتر است ظرف آبی در کنار خود قرار دهید، تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار دهید.

به آرامی سشوار را بر روی محل لکه رنگ حرکت دهید

روش پنجم: استفاده از سنباده

از دیگر روش هایی که می توانید با استفاده از آن لکه رنگ را از روی چوب پاک کنید، استفاده از سنباده می باشد. استفاده از سنباده های مکانیکی می تواند باعث آسیب به چوب شود.

هم چنین استفاده از آن ها نسبت به سنباده های دستی کاری سخت می باشد. از این رو بهتر است برای انجام این کار از ورقه های سنباده استفاده نمایید. برای سنباده زنی، سنباده را در یک جهت حرکت دهید.

در صورتی که لکه رنگ به جا مانده بزرگ می باشد، می توانید از سمباده مکانیکی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که قدرت سمباده مکانیکی بسیار زیاد بوده و می تواند باعث آسیب رسانی به چوب شود. در عین حال استفاده از آن باعث می شود کار با سرعت بیش تری انجام شود.

روش پنجم: استفاده از سنباده

روش ششم: استفاده از پاک کننده های شیمیایی

یکی دیگر از روش هایی که می توانید با استفاده از آن لکه رنگ به جای مانده بر روی چوب را پاک کنید، استفاده از پاک کننده های شیمیایی می باشد.

بخوانید!  چطور صدای جیر جیر پارکت را از بین ببریم؟ [+بررسی علل صدا کردن پارکت]

برای انجام این کار باید با توجه به جنس رنگ نمونه ای از پاک کننده های شیمیایی مناسب انتخاب نمایید. پاک کننده های شیمیایی معمولا به صورت اسپری بوده و برای پاک کردن رنگ چند لایه مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه های پودری این ماده های شیمیایی نیز وجود دارند که می توانید از ان ها نیز استفاده نمایید.

روش ششم: استفاده از پاک کننده های شیمیایی

برای انجام این کار از یک قلمو رنگ آمیزی استفاده کرده و از پاک کننده مورد نظر بر روی قسمتی که لکه رنگ وجود دارد، بکشید. تنها از یک لایه استفاده کرده و قلمو را دوبار بر روی آن نکشید.

قلمو رنگ آمیزی

در صورتی که از نمونه اسپری استفاده می کنید، آن را در فاصله 10 سانتی متری از سطح مورد نظر قرار دهید. بعد از استفاده از پاک کننده شیمیایی اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بر روی لکه رنگ باقی بماند.

درب و پنجره را باز نگه دارید.

بعد از گذشت زمان مورد نیاز با استفاده از یک وسیله بر روی رنگ مورد نظر بکشید و اثر ماده شیمیایی را بررسی کنید. توجه داشته باشید وسیله ای که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می دهید، نسبت به مواد شیمیایی مقاوم باشد.

از بین بردن لکه رنگ

بعد از پاک کردن کامل سطح مورد نظر در صورتی که هنوز رنگی بر جای مانده است، با استفاده از وسیله ای مانند سیم ظرفشویی بر روی آن بکشید و لکه های به جامانده را اسکراب کنید.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه راهکارهایی در خصوص پاک کردن لکه رنگ از روی چوب می باشد. شما از تا به حال از چه روشی به این منظور استفاده کرده اید؟ در صورت تمایل تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.