آموزش رویت

ساختمانچی

آب مورد نیاز برای ساختمان از طریق سیستم لوله کشی تامین می شود. از این رو لوله کشی آب و فاضلاب یکی از امور بسیار مهم در ساختمان سازی است که اجرای اصولی آن طول عمر ساختمان را بالا می برد و از خسارات هزینه بردار می کاهد.

این سیستم، لوله های انتقال آب را در کل ساختمان توزیع می کند و آب مصرفی را برای مکان هایی نظیر حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه فراهم می نماید. علاوه بر آن این سیستم برای دفع فاضلاب از ساختمان نیز کارایی دارد.

لوله کشی استاندارد از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و منجر به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود. علاوه بر آن ایمنی را برای ساختمان به ارمغان می آورد و سرعت آب و فاضلاب را در لوله ها کنترل می کند.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی نکات مهم در لوله کشی آب و فاضلاب می پردازیم. با ما همراه باشید.

اصول لوله کشی ساختمان

  • هنگام قرار دادن لوله ها در زمین باید این نکته را مد نظر داشت که لوله کشی نباید بسیار عمیق و یا بسیار سطحی باشد. قرار دادن لوله در عمق زیاد باعث آسیب به آن در اثر فشار خاک می شود و تعمیر آن را با مشکل مواجه می کند.
  • تامین کیفیت آب از طریق شبکه های آبرسانی عمومی صورت می گیرد که این امر با رعایت قوانین و استانداردهای لازم در تامین آب شرب ممکن می شود. برای استفاده از آب آشامیدنی سالم بدون تغییر رنگ و مزه ابتدا باید لوله ها را از جنس مرغوب و با کیفیت انتخاب نمود.
  • لوله کشی فاضلاب باید دارای ظرفیت مناسب باشد تا بدون گرفتگی و انباشته شدن فاضلاب، آن ها را به فاضلاب شهری منتقل و از ساختمان دور نمایند. عدم توجه به ظرفیت لوله ها موجب انباشتگی مواد جامد و رسوب در آن ها می شود.
لوله اب
  • هنگام لوله کشی باید به این نکته دقت کرد که لوله ها در مکان های دور از انجماد نصب شوند. زیرا انجماد موجب ترک خوردگی آن ها و نشتی آب می گردد. علاوه بر آن مکان قرارگیری لوله ها باید در محلی باشد که بتوان به آسانی به آن ها دسترسی داشت.
  • لوله های آب گرم و سرد اصولاً در مکانی نصب می شوند که از خوردگی، سایش، انجماد، انفجار و یا عوامل دیگر در امان باشند. لوله کشی و اتصالات آن باید غیرقابل نفوذ باشند تا بتوان آن ها را از آلودگی ها دور نگهداشت و به راحتی مورد استفاده قرار داد.
  • برای استفاده از آب تمیز باید چند خروجی در ساختمان تعبیه شود تا بتوان در مواقع لزوم به آب مورد نیاز دسترسی داشت.
  • برای دسترسی به میزان آب مورد نیاز باید از یک پمپ در ساختمان استفاده شود. تامین آب لازم برای ساختمان های اداری و یا منازل مسکونی باید براساس فشار استاندارد باشد.
  • لوله کشی یک ساختمان باید به گونه ای انجام شود که منجر به هدررفت آب و یا ورود آب تمیز به فاضلاب نشود. آب آشامیدنی باید از طریق لوله کشی صحیح در داخل ساختمان تامین شود. برای رعایت بهداشت شخصی، دسترسی آسان به آب امری بسیار ضروری می باشد.
  • طراحی و اجرای سیستم لوله کشی ساختمان باید به گونه ای باشد که مواد زائد و فاضلاب از طریق لوله ها وارد فاضلاب شوند. در صورت وجود فاضلاب شهری در نزدیکی ساختمان، زهکشی ساختمان باید به آن بریزد. اما در صورت عدم وجود فاضلاب شهری باید از مخازن مخصوص برای دفع فاضلاب انسانی و مواد زائد برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای ساکنین استفاده شود.
  • طراحی سیستم زهکشی ساختمان باید به نحوی باشد که بالای آن یک لوله تهویه که سطح آن بالای سقف قرار دارد، نصب شود. هوا باید به آسانی از لوله ها عبور کند و بوی نامطبوع را به بیرون ساختمان هدایت نماید.
لوله آب و فاضلاب
  • هنگام نصب وسایل و تجهیزات گرمایشی باید به این نکته دقت کرد که انبساط آب و درجه حرارت آن به لوله ها آسیب وارد نکند.
  • استفاده از سیفون در لوله های فاضلاب امری بسیار ضروری است. سیفون ها از ایجاد بوی بد فاضلاب در ساختمان جلوگیری می کنند و مانع از بیرون آمدن حشرات می شوند. سیفون ها باید به شیوه ای استاندارد نصب و راه اندازی شوند.
  • در فصل زمستان باید از لوله ها مراقبت نمود تا دچار یخ زدگی و انقباض نشوند.
  • در صورت استفاده از لوله های پلیمری باید از آن ها در برابر نور خورشید محافظت شود تا دچار آسیب نشوند.
  • شیب بندی لوله ها خصوصاٌ لوله های فاضلاب امری بسیار مهم در لوله کشی ساختمان به شمار می آید. برای توزیع آب در یک شبکه، محل قرارگیری منبع باید بالاتر از محلی که آب به آن هدایت می شود، باشد.
  • بر روی لوله های انتقال آب و فاضلاب نمی توان وزن اضافی اعمال نمود، زیرا آسیب می بینند.
  • در صورت لوله کشی در فضای باز باید از یک عایق مناسب برای محافظت از لوله ها در برابر عوامل مختلف استفاده شود.
بخوانید!  معرفی انواع بخاری[برقی،گازی،هیزمی،دیواری و چوبی]

اصول اولیه در لوله کشی فاضلاب ساختمان

رعایت اصول اساسی در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. آن چه که در هنگام انجام این کار باید رعایت شود این است که اتصال لوله ها به گونه ای باشد که از رسوب گذاری داخل آن ها جلوگیری به عمل آید. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید، آب بندی و هوابندی صحیح آن ها می باشد.

در صورتی که آب بندی و هوا بندی لوله ها و اتصالاتشان به درستی صورت نگیرد، موجب انتقال بوی بد به داخل ساختمان می شود. انتخاب مسیر مناسب برای لوله کشی ساختمان در جهت جلوگیری از ترکیدگی لوله ها نیز از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

در هنگام نصب لوله ها باید توجه کنید لوله ها به گونه ای قرار گیرند که وزن زیادی را متحمل نشوند. قرار دادن یک وسیله مناسب در زیر آن می تواند مقاومت آن را تا اندازه زیادی بالا ببرد.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله مطالعه کردید، اجرای صحیح لوله کشی آب و فاضلاب بسیار حائز اهمیت می باشد و باید با دقت و رعایت یکسری اصول و نکات مهم صورت پذیرد. با توجه به نکاتی که ذکر شد، یک لوله کشی اصولی و استاندارد را خواهید داشت که باعث می شود با گذشت زمان دچار مشکلاتی نظیر تعمیر یا تعویض لوله نشوید.