آموزش رویت

ساختمانچی

ساخت لوله پلی اتیلن به اواسط سال 1950 بر می گردد. از آن زمان تا به امروز استفاده از این محصول به واسطه مزایا و تطبیق پذیری آن بسیار گسترش یافت و بیشتر از سایر نمونه های دیگر هم چون لوله های آهنی و استیل مورد استفاده قرار می گیرد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن خواهیم پرداخت، معرفی این محصول و ویژگی های آن می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی های لوله پلی اتیلن

ویژگی ها و مشخصات پلاستیک ها از جمله پلی اتیلن، سبب می شود تا تنها در مدت زمان کوتاهی، استفاده از این متریال رشد چشمگیری در صنایع داشته باشد. انعطاف پذیری این گونه لوله ها سبب کاهش هزینه های نصب این محصول نیز می شود.

فناوری بدون ترانشه موجود در ساخت این محصول، نیاز به ترانشه باز در شبکه های لوله کشی زیر خاک را برطرف می کند و باعث کاهش اختلال در محیط به واسطه استفاده از لوله های پلی اتیلن با طول زیاد در زیر زمین و در داخل حفره ها می شود.

این متریال قابلیت تولید به شکل مستقیم و خم داشته و نیاز به اتصالات لوله را به اندازه چشمگیری کاهش می دهد. اتصال این گونه لوله ها می تواند با استفاده از تکینیک های مختلفی هم چون جوش الکتروفیوژن یا سایر اتصالات مکانیکی صورت پذیرد.

امروزه در بسیاری از پروژه ها از جمله پروژه های سیستم آتش نشانی، سیستم انتقال آب با فشار بالا، سیستم های فاضلاب شهری، صنعتی و همچنین شبکه انتقال گاز طبیعی در محیط های صنعتی، از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن

کاربرد لوله پی اتیلن

این محصول کاربردهای متفاوتی دارد که از جمله می توان به وارد زیر اشاره کرد.

  • شبکه های آبرسانی شهری و روستایی
  • سیستم های آبیاری متحرک
  • شبکه های زهکشی
  • سیستم های سیال و فاضلاب های صنعتی
  • پوشش کابل برق
  • سیستم های آبیاری تحت فشار یا سیستم آبیاری قطره ای
  • پوشش کابل های ارتباطی/ پوشش فیبر نوری
  • پوشش لوله های فلزی
  • کانال های تهویه هوا

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

مقاوم در برابر خوردگی

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در سیستم لوله های فلزی وجود دارد و عموما هزینه های زیادی را شامل می شود، خوردگی و زنگ زدگی آن ها می باشد. خوردگی می تواند در بیرون و داخل لوله ایجاد شود و بر بازده هیدرولیکی آن تاثیر بگذارد.

در برخی مناطق برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله و افزایش طول آن ها از حفاظت کاتدیک یا پوشش های پلاستیکی استفاده می کنند.

برخلاف محصولات سنتی با زیرساخت های فلزی، این لوله ها زنگ نمی زنند و در برابر رشد جلبک و کپک مقاوم هستند. بنابراین استفاده از این گونه لوله ها می تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت نیز تلقی شود.

مقاوم در برابر فرسایش

لوله پلی اتیلن از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد و ساختار سختی ندارد. همچنین در برابر فرسایش مقاوم می باشد و برخلاف سایر لوله های پلاستیکی، تحت فشار تولید می شود تا بتوان از آن در شرایط متفاوت همچون سیستم های توزیع آب استفاده کرد.

در بسیاری موارد، امکان استفاده از لوله های پلی اتیلن نازک به جای سایر لوله های پلاستیکی بدون ایجاد هرگونه فرسایش امکان پذیر می باشد.

لوله پلی اتیلن سایز بزرگ

طول عمر بالا

این محصول از ایمنی و دوام بالایی برخوردار بوده و برای زیر ساخت های لوله کشی ایده آل می باشد. با توجه به نوع کاربرد، طراحی و نصب می توان طول عمر 50 تا 100 سال را برای این گونه لوله ها تخمین زد.

اتصالات بدون نشت

بسیاری از مستندات ارائه‌شده توسط شرکت های مرتبط با زیرساخت های شبکه های آبرسانی حاکی از نشت 16 تا 50 درصدی آب توسط لوله های آبرسانی می باشد.

در بسیاری از مناطق به منظور لوله کشی سیستم آبرسانی از سیستم های سنتی با اتصالات مکانیکی استفاده می شود که می تواند در نشت آب تاثیرگذاری فراوانی داشته باشد.

نشت آب نه تنها باعث از دست‌رفتن این سرمایه با ارزش می شود، بلکه هزینه های تعمیرات، سرویس و نگهداری و به طور کلی هزینه های شهری را افزایش می دهد. برای حل این مشکل استفاده از لوله های پلی اتیلن می تواند ایده خوبی باشد.

اتصالات فیوژن

لوله های پلی اتیلن قابلیت اتصال با استفاده از جوش فیوژن را دارا می باشند. اتصال این گونه لوله ها در نهایت باعث ایجاد یک سیستم دائمی یکپارچه و بدون نشت می شود.

فرآیند همجوشی لوله های پلی اتیلن، سبب می شود تا بیش از 40 سال از این محصول در صنعت گاز استفاده شود. در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، تقریبا به میزان 95 درصد از لوله های پلی اتیلن در شبکه توزیع گاز استفاده می شود.

تطبیق پذیری

علاوه بر اتصالات فیوژن، امکان اتصال لوله ها با استفاده از اتصالات مکانیکی نیز وجود دارد. با توجه به اندازه و کاربرد لوله طیف گسترده ای از این اتصالات وجود دارد.

بخوانید!  نکات مهم در اجرای سیستم گرمایش از کف

نصب بدون ترانشه

سیستم لوله کشی سنتی به دلیلی گستردگی که دارد می تواند باعث ایجاد فضایی در هم شود و هم چنین اختلالاتی در محیط زیست ایجاد کند. اما در مقابل، نصب بدون ترانشه لوله های پلی اتیلن سازگاری آن ها را با محیط زیست بالا می برد.

انعطاف پذیری پلی اتیلن، استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر سایش، این محصول را به گزینه ای مناسب برای نصب بدون ترانشه تبدیل کرده است.

استفاده از سیستم نصب بدون ترانشه لوله های پلی اتیلن امکان استفاده از آن ها را در زیر رودخانه ها، دریاچه ها و جاده ها بدون ایجاد کوچک ترین اختلالی در محیط زیست فراهم کرده است.

امکان نوسازی

لوله پلی اتیلن و قابلیت نصب آن با استفاده از فن آوری بدون ترانشه، امکان نوسازی خطوط لوله کشی قدیمی و جایگزینی آن را فراهم می کند. وجود فن آوری های متفاوت امکان انتخاب روش مناسب به منظور احیا خطوط لوله قدیمی را فراهم کرده است.

سازگاری با محیط زیست

پلی اتیلن علاوه بر دارا بودن خصوصیات فیزیکی برجسته، حداقل تاثیر بر محیط زیست را دارد. در تولید این محصول به نسبت لوله های غیر پلاستیکی از انرژی کمتری استفاده می شود. این گونه لوله ها دارای وزن سبکی بوده و حمل و نقل آن ها نسبت به لوله های فلزی مقرون به صرفه تر می باشد.

استفاده از اتصالات ویژه در نصب این گونه لوله نیاز آن ها به اتصال دهنده ها را کم تر کرده است. امکان استفاده دوباره از لوله های پلی اتیلن در سیستم لوله کشی هایی که تحت فشار نیستند، وجود دارد.

تولید لوله پلی اتیلن سایز بزرگ

راهنمای خرید انواع لوله پلی اتیلن

استفاده از لوله پلی اتیلن ارزان در کاهش هزینه های پروژه نقش بسزایی دارد. با انتخاب سایز و تعداد مناسب لوله از هدر رفتن و پرت شدن این محصول جلوگیری کنید. هنگام خرید از چندین کارخانه و فروشگاه قیمت بگیرید و پس از مقایسه قیمت ها و کیفیت ها، لوله موردنظر خود را انتخاب نمایید.

لوله پلی اتیلن در سیستم تهویه هوا

انتقال و تهویه مطبوع هوا در ساختمان ها و پروژه های ساخت تونل، از جمله واردی است که باید در اسرع وقت به مرحله اجرا درآید و امکان افزایش یا کاهش طول آن ها فراهم باشد و پس از اتمام پروژه به سرعت جمع شوند. استفاده از لوله های پلی اتیلن می تواند راه حلی مناسب برای برطرف‌کردن این مشکل باشد.

مزایا استفاده از لوله های در سیستم تهویه هوا

  1. اتصال این گونه لوله ها در سیستم تهویه هوا در مقایسه با سایر لوله ها آسان تر بوده و در مدت زمان کم تری انجام می شود.
  2. می توان بدون نیاز به رنگ آمیزی، از آن ها به صورت روکار استفاده کرد.
  3. به دلیل وزن سبک، امکان نصب آن ها در محیط های غیر قابل دسترس و سقف های کاذب وجود دارد.
  4. در مقایسه با سایر لوله ها، دارای جداره باریک تری بوده و به راحتی می توان آن را در دیوار جاسازی کرد.
  5. از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی برخوردار می باشد.
  6. در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می دهد.
  7. دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد.
  8. امکان فشرده سازی آن ها وجود دارد.
  9. مقاومت این محصول در برابر زمین لرزه بالاست.
  10. هزینه تعمیر و نگهداری آن ها نسبت به سایر لوله ها پایین تر می باشد.

لوله پلی اتیلن در سیستم گرمایش از کف

امروزه با افزایش جمعیت و کاهش منابع انرژی، استفاده کارآمد از منابع انرژی نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. به همین خاطر نقش سیستم های گرمایش ساختمان ها و مجتمع های مسکونی به منظور کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی پر رنگ تر از همیشه می باشد.

با توجه به خواص مکانیکی لوله های پلی اتیلن، این لوله ها می توانند گزینه ای مناسب برای استفاده در سیستم گرمایش از کف باشند. دو نمونه از لوله های پلی اتیلن که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، مدل PEX و PE-RT می باشند.

پلی اتیلن در گرمایش از کف

لوله های PEX

این محصول نمونه ای از پلیمرهای گرما سخت می باشد که در طی فرآیندی با نام اتصال متقاطع و ایجاد تغییرات ساختاری در پلی اتیلن سنگین به دست می آید.

در انواع روش ها مبتنی بر تکنولوژی های مختلف، هدف از استفاده از این لوله ها ایجاد ارتباط میان شاخه های مختلف موجود در شبکه می باشد. تعداد و چگالی این شبکه های ارتباطی، درصد عاملیت شبکه را مشخص می کند.

لوله های PE-RT

ساخت لوله های PE-RT تنها در چندین شرکت در دنیا تولید می شود. هدف از ساخت این محصول جایگزینی اولیه آن می باشد. اما با توجه به این که این محصول قابلیت تحمل دما و فشار بسیار بالا را نداشته و در برابر کلر نیز مقاومت بالایی ندارد، نتوانسته سهم بسزایی در مقایسه با سایر تجهیزات لوله ای داشته باشد.

از این رو این گونه لوله ها تنها مجاز به استفاده در سیستم های آبیاری و حرارتی ساختمان مطابق با استانداردهای مرتبط با مبحث 16 مقررات ملی ساختمان و سیستم های گرمایشی تا دمای 60 درجه سانتی گراد می باشند.

بخوانید!  آشنایی با انواع لوله های تاسیساتی

لوله پلی اتیلن آبرسانی

برای آبرسانی باید از لوله های باکیفیت استفاده کنید تا علاوه بر افزایش طول عمر خطوط انتقال آب، در هزینه های تعمیر یا تعویض نیز صرفه جویی شود.

دقت کنید برای آبرسانی لوله هایی که مهر استاندارد و مواد ضد اشعه یو وی دارند را مورد استفاده قرار دهید تا در برابر پوسیدگی و تابش نور خورشید مقاوم و مستحکم باشند.

پلی اتیلن ابرسانی

لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله های پلی اتیلن فشار قوی به دلیل تحمل فشار بالا و حساسیت زیادی که دارند، باید برای خرید علاوه بر قیمت به کیفیت محصول نیز توجه نمایید. به منظور جلوگیری از ترکیدگی لوله و هدر رفتن سرمایه، پیشنهاد می کنیم از لوله های گرید ای و بی استفاده نمایید.

لوله پلی اتیلن کابلی

لوله هایی که برای کابل برق مورد استفاده قرار می گیرند معمولا جزو ارزان ترین نوع لوله های پلی اتیلن می باشند که به آن ها لوله درجه دو نیز اطلاق می شود.

میزان تحمل فشار در این لوله ها اهمیتی ندارد، زیرا فشاری به دیواره ها وارد نمی شود و مقاومت زیادی لازم نمی باشد. بنابراین برای کاهش هزینه های تمام شده بهتر است از لوله های کابلی استفاده شود.

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

بیشترین استفاده از این لوله ها در آبیاری های قطره ای و تحت فشار می باشد. لوله هایی که برای آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار می گیرند معمولا در کلاف های 400 تا 500 متری و در سایز حدود 16 میلی متری موجود می باشند.

این مدل لوله های آبیاری انشعابات مختلفی دارند و با استانداردهای pe80 و pe100 تولید می شوند. لوله های پلی اتیلن آبیاری معمولا در دو نوع درجه یک و دو تولید می شوند. این لوله ها ضد اشعه فرابنفش اند و رنگ آن ها در برابر نور خورشید تغییر نمی کند.

همچنین انعطاف پذیری بالایی دارند و امکان خمیدگی، خرد شدگی و ترک خوردگی در آن ها بسیار کم می باشد. لوله های آبیاری در تماس با کودهای شیمیایی و مواد اسیدی و بازی دچار خوردگی نمی شوند و جریان آب به راحتی از درون آن ها عبور می کند.

عوامل زیادی در قیمت لوله های پلی اتیلن آبیاری موثر می باشند. از جمله می توان به کیفیت متریال، برند کمپانی سازنده، نوع درجه بندی، متراژ  و ضخامت لوله، سایز، میزان بار قابل حمل و داشتن بیمه و ضمانت نامه، اشاره نمود.

لوله پلی اتیلن گازی

لوله های پلی اتیلن گازی حساسیت ویژه ای نسبت به لوله های آبرسانی و برق دارند. این لوله ها از مواد پلی اتیلن خود رنگ تشکیل می شوند و قیمت آن ها از لوله های پلی اتیلن سفید بیشتر می باشد.

قیمت لوله های پلی اتیلن گازی همانند سایر لوله ها دارای نوساناتی می باشد و به قیمت بورس روزانه بستگی دارد. لوله های گازی را می توان در سایزهای 25 تا 225 میلی متر و با استاندارد SDR 11 که همان PN16 با مواد PE 100 می باشد، خریداری نمود.

عکس لوله پلی اتیلن، جایگزین مناسب برای لوله های قدیمی

انواع لوله پلی اتیلن براساس مواد اولیه

پلی اتیلن PE63

در این گرید ضریب ایمنی برابر 1.6 است و مواد اولیه بکاررفته در این محصول از دو نوع دیگر سنگین تر می باشد و ضخامت بیشتری دارد. با این حال از این نوع لوله پلی اتیلن کمتر استفاده می شود و تنها برای تولید لوله های پلی اتیلن فاضلابی که به ضخامت و قطر زیاد نیاز است، بکار می رود. هزینه تولید این نوع پلی اتیلن بیش از انواع دیگر آن می باشد.

پلی اتیلن PE80

در این مدل ضریب ایمنی معادل 1.25 می باشد و نسبت به دو نوع دیگر وزن متوسطی دارد. در این لوله ها با افزایش دانسیته مواد، ضخامت و وزن لوله کمتر و مقاومت آن بیشتر می شود، در نتیجه قیمت پلی اتیلن کاهش می یابد.

پلی اتیلن PE100

ضریب ایمنی این مدل پلی اتیلن نیز همانند مدل قبلی 1.25 می باشد و سبک ترین و جدیدترین نوع مواد اولیه در این دسته بندی محسوب می شود. این لوله ها با کیفیت بالا و هزینه کم تولید و عرضه می شوند.

همچنین این مواد اولیه دانسیته بالا و کیفیت بسیار عالی دارند و نصب و نگهداری از آن ها به سهولت انجام می گیرد. لوله های pe100 جزء مقاوم ترین و باکیفیت ترین انواع لوله های پلی اتیلن بشمار می آیند.

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در مورد انواع لوله پلی اتیلن، مزایا و کاربردهای هرکدام به خوبی ارائه کرده باشد. اگر نکته ای در مورد این مبحث می دانید که ما در متن ذکر نکرده‌ایم، همین حالا آن را با ما در میان بگذارید.