آموزش رویت

ساختمانچی

لوله پلیکا، یکی از محصولات PVC می باشد که امروزه استفاده از آن رواج یافته و نیاز لوله کشی ساختمان را برطرف می کند. لوله پلیکا در سایزهای مختلف به بازار عرضه و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاومت بالای این لوله ها موجب می شود تا از آن ها در حوزه های ساختمانی، آبرسانی، صنعتی و فاضلابی استفاده شود. لوله پلیکا را می توان در سایزهای گوناگون به راحتی حمل کرد، زیرا وزن آن سبک است و این امر از مزایای منحصر بفرد این لوله می باشد که کاربرد آن ها را گسترش داده است.

این لوله جزء بهترین و با کیفیت ترین لوله در صنایع پتروشیمی است، زیرا به آسانی با انواع پلیمر ساخته می شود و میزان آسیب پذیری آن کم است.

هم اکنون در این نوشته قصد داریم به معرفی لوله پلیکا که نوعی لوله پی وی سی است، بپردازیم و شما را با این لوله پرکاربرد آشنا کنیم. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

انواع لوله پلیکا

این لوله ها در سه نوع لوله پلیکا معمولی، نیمه قوی و فشار قوی تولید و به بازار عرضه می شود که در ذیل به آنها می پردازیم.

لوله پلیکا معمولی

این مدل لوله در مقایسه با لوله پلیکا نیمه قوی و لوله پلیکا فشار قوی، تحت فشار کمتری ساخته می شود و مصرف آن با توجه به این فشار متفاوت می باشد.

این لوله ها نمونه هایی هستند که از سایز استاندارد برخوردار بوده و دارای مقاومت خوبی هستند. از این لوله ها در جهت انتقال آب باران استفاده می شود.

لوله پلیکا نیمه قوی

این محصول، نمونه ای پرکاربرد در میان انواع لوله پلیکا می باشد و در سیستم انتقال آب و فاضلاب و همچنین به عنوان غلاف کابل برق مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله پلیکا فشار قوی

لوله پلیکا فشار قوی همانطور که از نامش پیداست قابلیت تحمل فشارهای بسیار بالا را دارد و اصولاً برای فاضلاب کارخانه ها، انتقال آب آشامیدنی، انتقال اسید و باز، کانال کشی آب و آب رسانی به زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب بندی این لوله ها بسیار خوب است و نسبت به لوله فلزی، لوله پلی اتیلن و لوله چدنی قیمت مناسب تری دارند. مقاومت لوله پلیکا فشار قوی در برابر نور خورشید بالاست.

لوله پلیکا

مزایای لوله پلیکا

وزن سبک

وزن لوله پلیکا بسیار سبک است، از این رو حمل و نقل و نصب آن به راحتی صورت می گیرد و آسیبی به کارگران در حین انتقال و نصب وارد نمی کند.

انعطاف پذیری بالا

این محصول از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است و در برابر شکستگی مقاوم است. استفاده از پی وی سی در تولید این لوله ها تحمل فشاری آن ها را بالا برده و بدون اینکه دچار شکستگی شوند، می توانند فشار بالا را تحمل کنند.

مقاوم در برابر ضربه

استحکام و دوام این لوله ها در برابر ضربه بالاست و در مقایسه با لوله هایی که از خاک رس بتن و سایر مواد تولید می شوند، مقاوم تر هستند.

مقاوم در برابر واکنش های شیمیایی

لوله پلیکا در برابر انواع مواد شیمیایی مقاوم بوده و دچار آسیب نمی شود. این لوله ها دمای 140 درجه فارنهایت را می توانند تحمل کنند و اگر در آن ها مواد شیمیایی که در منازل پیدا می شوند ریخته شود، مقاومت خود را از دست نمی دهند.

سطح صیقلی در بیرون و خارج لوله

سطح داخلی این لوله ها صاف و صیقلی بوده و همین موضوع سبب می شود با مایعات، اصطکاک کم تری داشته باشند. همین امر حرکت مایعات از داخل آن را تسهیل می کند.

بخوانید!  برقکاری ساختمان

عایق حرارتی

میزان انتقال حرارت در لوله پلیکا در مقایسه با لوله های قدیمی کمتر است و عایق حرارتی مناسبی محسوب می شود. از این رو می توان از آن در محیط های گرم استفاده نمود.

مقاوم در برابر خوردگی

مقاومت این نوع لوله در برابر خوردگی بالاست و در برابر فعالیت های الکتروشیمیایی اسیدی و بازی که باعث خوردگی لوله های فلزی می شوند از خود مقاومت نشان می دهد.

مقاوم در برابر اشتعال

این گونه لوله ها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و در صورت آتش سوزی به سرعت خاموش می شوند. از دیگر مزایای لوله های پلیکا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از لوله پلیکا می توان در مکان هایی که خاک آن ها مهاجم است، استفاده نمود.
  • این لوله از خاصیت نارسانا برخوردار می باشد.
  • لوله پلیکا دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شود.
  • این لوله ها عمر طولانی دارند و به راحتی صدمه نمی بینند.
  • در اتصالات این لوله ها میزان برآمدگی و تورفتگی ها بسیار کم است؛ به همین دلیل به ندرت دچار گرفتگی می شوند.
  • این لوله ها تغییری در رنگ و مزه آب ایجاد نمی کنند.
  • نصب این گونه لوله ها آسان می باشد.

معایب لوله پلیکا

  • در سرمای شدید، امکان شکستگی لوله پلیکا وجود دارد.
  • لوله پلیکا در مقابل حرارت بسیار زیاد، ممکن است تغییر حالت پیدا کند.
  • در برابر ضربه و فشار زیاد، امکان شکستگی آن وجود دارد.
کاربرد لوله پلیکا

کاربرد لوله پلیکا

  • در سیستم های هوادهی بکار می رود.
  • لوله پلیکا در سیم کشی های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از این محصول به منظور انتقال و جا به جایی در فاضلاب های خانگی، شهری و صنعتی استفاده می شود.
  • در شبکه های آبیاری و آبرسانی تحت فشار از لوله های پلیکا استفاده می شود.
  • از این لوله ها برای تخلیه آب باران نیز استفاده می شود.
  • در شبکه های مخابراتی به منظور محافظت از کابل های مخابراتی از لوله پلیکا استفاده می شود. لوله پلیکاهایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، از کابل ها در مقابل عوامل فرسایشی، رطوبت و موادی که سبب خوردگی آن ها می شود، جلوگیری به عمل می آورد. عموما قطر لوله هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، 110 میلی متر و وزن 15 کیلو گرم در هر شاخه دارد.

ترکیبات لوله پلیکا

ترکیبات لوله پلیکا شامل افزودنی های مختلفی شامل نرم کننده ها، پر کننده ها، پایدار کننده ها، رنگدانه یا همان مستربچ و کمک فرآیند با بستر پلیمر یا همان PVC که درصد و مقدار آن دارای قواعد خاصی است، می باشد.

در صورت بی توجهی به مقدار مواد و ترکیبات مصرف شده در لوله های پی وی سی، کیفیت آن کاهش پیدا می کند و باعث شکنندگی محصول می شود.

انواع اتصالات لوله پلیکا

اتصال با استفاده از چسب

در اتصال با استفاده از چسب، پس از اندازه گیری لوله ها و برش آن ها محل اتصال با استفاده از چسب پی وی سی به یکدیگر متصل می شود. سپس تا خشک شدن کامل چسب صبر کرده و پس از آن می توان از آن استفاده کرد.

اتصال به روش پوش فیت

در روش اتصال با استفاده از پوش فیت، نیاز به استفاده از چسب نیست و به وسیله زانویی ها و درپوش ها لوله ها به یکدیگر متصل می شوند. از مزایای استفاده از این روش می توان سادگی نصب، افزایش سرعت عمل و کاهش زمان اتصال لوله اشاره کرد.

بخوانید!  انواع منبع انبساط و کاربرد آن ها

در این روش نیاز به جوش نیست و به همین خاطر عدم ایجاد هرگونه انبساط و انقباض طولی را در پی دارد. در صورت استفاده از این روش در اثر نشست ساختمان احتمال شکستگی در لوله ها بسیار پایین می آید.

اتصال سه راه دریچه بازدید

برای تست نشتی آب و همچنین رفع انسداد لوله‌، از این نوع دریچه‌، استفاده می‌شود. این دریچه‌ها در انتهای لوله‌ های فرعی نصب می شود تا عملیات رفع گرفتگی لوله و یا تمیز کردن لوله‌ ها به آسانی انجام شود.

اتصال سیفون شتر گلویی

از اتصال سیفون شتر گلویی اغلب در سرویس‌های بهداشتی استفاده می شود.

لوله پی وی سی پلیکا

سایز لوله پلیکا

لوله های پلیکا دارای ابعاد، اندازه و ضخامت های متفاوتی هستند و بنابر نوع کاربرد و نوع لوله که معمولی است یا قوی و یا فشار قوی، دارای سایزهای متفاوتی می باشند، از جمله 20 میلی متر، 25 میلی متر، 32 میلی متر، 40 میلی متر، 50 میلی متر، 63 میلی متر، 75 میلی متر، 90 میلی متر، 110 میلی متر، 125 میلی متر، 160 میلی متر، 200 میلی متر، 315 میلی متر و 400 میلی متر.

معرفی مراکز خرید

تهران

مراکز خرید لوله پلیکا در شهر تهران در شاد آباد، فدائیان اسلام، طالقانی و خیابان خیام می باشد.

اصفهان

مراکز خرید لوله پلیکا در اصفهان در مسجد سید، خیابان حافظ و خیابان شیخ بهایی می باشد.

قیمت

قیمت لوله پلیکا با توجه به متریال مورد استفاده در تولید آن، وزن و سایز تعیین می شود. این لوله ها در کارخانه های مختلف تولید می شوند و قیمت های متفاوتی دارند.

لوله پلیکا به دلیل داشتن خواص مکانیکی و فنی بسیار بالا و قیمت مناسب، نیازهای صنعت لوله کشی ساختمان را رفع کرده و بدون ایجاد نشتی و خرابی، یک لوله بادوام با عمر طولانی به شمار می آید.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی لوله ای از جنس پی وی سی به نام پلیکا پرداختیم. وزن سبک، قیمت مناسب و مقاومت بالای این محصول باعث‌شده تا از آن در لوله کشی ساختمان ها، شبکه های فاضلاب، کابل های مخابراتی و تاسیسات گوناگون بطور مداوم استفاده شود.

امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات کافی راجب این محصول را به شما کاربران گرامی ارائه کرده باشد. اگر نکته ای در مورد این محصول می دانید که ما ذکر نکرده‌ایم، آن را از طریق کامنت با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا، یکی از محصولات PVC می باشد که امروزه استفاده از آن رواج یافته و نیاز لوله کشی ساختمان را برطرف می کند.

انواع لوله های پلیکا کدامند؟

لوله پلیکای معمولی، نیمه قوی و فشار قوی

لوله پلیکا چه کاربردی دارد؟

در سیستم های هوادهی، سیم کشی های زیرزمینی، انتقال و جا به جایی در فاضلاب های خانگی، شهری و صنعتی، شبکه های آبیاری و آبرسانی تحت فشار و در شبکه های مخابراتی به منظور محافظت از کابل های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از لوله پلیکا چه مزایایی دارد؟

وزن سبک، انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر ضربه، اشتعال، مواد شیمیایی، خوردگی و پوسیدگی، عایق حرارتی و نصب آسان از مزایای استفاده از این محصول می باشد.