آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

عقب ماندگی دولت در بخش مسکن

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت به عقب ماندگی دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و اظهار داشت، در این حوزه برخی از طرح ها اجرایی نشده است. وی درباره تمهیدات و برنامه های دولت در مورد مسئله مسکن اضافه کرد: اولین اقدام دولت تخصیص 250 هزار هکتار زمین در اطراف شهرها و روستاها به وزارت مسکن بوده است. به گفته وی این زمین ها به منظور طراحی شهرک ها و ترمیم بافت فرسوده در اختیار وزارت مسکن قرار گرفته است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: اولویت اول ما تامین مسکن برای افرادی است که پول خود را به عنوان مسکن یکم در بانک گذاشته اند. اولویت بعدی با مستاجرانی است که شرایط اقتصادی سختی دارند و طالب مسکن هستند. وی افزود در هفته های اخیر در در زمینه مسکن فشار زیادی بر مستاجرین وارد شده است. اما محدودیت افزایش 25 درصدی اجاره بها در تهران، 20 درصدی در شهرهای بزرگ و 15 درصدی در سایر مناطق در این زمینه تاثیرگذار بوده است. به گفته حسن روحانی، تا پایان این دولت، شاهد تحول مثبتی در زمینه مسکن خواهیم بود.

موانع رو به رو در اخذ مالیات از خانه های خالی

اخذ مالیات از خانه های خالی یکی از روش های متداول برای کاهش تقاضا و تحریک عرضه و در نتیجه متعادل شدن قیمت مسکن می باشد که در کشور ما نیز این موضوع در قوانین بودجه سالانه لحاظ شده است.

بخوانید!  تورم بازار مسکن وارد شیب ملایم میشود!

بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی، دولت موظف بوده است که از سال 94 به بعد واحدهای مسکونی خالی را شناسایی کرده و از احتکار آن ها جلوگیری به عمل آورد. اما با این حال پس از گذشت سال ها از تصویب این قانون، هنوز اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در این زمینه با تاکید بر این موضوع که اطلاعات مورد نیاز سامانه املاک و اسکان باید توسط دستگاه های مختلف تکمیل شود، افزود: این موضوع چند سالی است که مورد بحث قرار گرفته است و در این زمینه بر اساس قانون اعلام شده بود که وزارت راه و شهرسازی پایگاه اطلاعاتی از واحدهای مسکونی را در اختیار ندارد.

مغایرت خانه های کوچک متراژ با فرهنگ ایرانی

به نقل از رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور، مشکل مسکن تنها زمانی حل می شود که در بخش مسکن برنامه های مستمری داشته باشیم. در این زمینه دولت اعلام کرده بود ساخت واحدهای 25 تا 40 متری در شهرهای بزرگ می تواند تا اندازه ای نیاز مسکن را پوشش ببخشد. به نقل از ایرج رهبر، مسئله مهمی که در پشت خانه هایی با متراژ پایین خوابیده است، معضلات اجتماعی است که به واسطه ساخت این خانه، خانواده ها و جامعه درگیر آن می شوند.

وی اذعان داشت: از سوی دیگر زندگی در این خانه ها برای خانواده ها بسیار دشوار می باشد. هم چنین فروش این خانه ها به غیر از زوج های جوان و خانواده ها، می تواند باعث ایجاد مسائل غیر اخلاقی شود. واحدهای کوچک متراژ در بسیاری از کشورهای جهان متقاضیان خود را دارد، اما این واحدها خاص فرهنگ ما نیست و با آن مغایرت دارد و تنها در مدت زمان محدودی می تواند پاسخگوی نیاز یک زوج جوان باشد و در غیر این صورت زندگی در آن ها بسیار سخت خواهد بود.

بخوانید!  از مالیات برای خانه های خالی تا تخلیه حباب مسکن

حل چالش مسکن با شهرسازی عمودی

امروزه شاهد تامین مسکن در شهرهای بزرگ به واسطه شهرسازی عمودی هستیم. شهرسازی عمودی به نوعی از شهرسازی اطلاق می شود که در آن به جای توسعه محیطی، شهرها به شکل عمودی توسعه می یابند. توسعه عمودی مستلزم زیرساخت هایی می باشد و به مراتب گران تر از توسعه محیطی شهرها می باشد و در دهه های قبل سیاست گذاران شهری، نمی خواستند این هزینه ها باعث نارضایتی مردم شود. این در حالی است که هدف از توسعه، ایجاد مسکن برای جمعیت شهری است که روز به روز در حال افزایش می باشد. اما با این حال این موضوع هیچ گاه تحقق نیافته است.