آموزش رویت

ساختمانچی

راز یک طراحی ماندگار و کاربردی در استفاده از همه جزئیات موجود در اتاق نهفته است. این تعریف بدین معناست که در اینجا سقف های بلند، خود جزئی از طراحی فضا در نظرگرفته شوند. در عین حال این گونه سقف ها به طور محسوسی ظاهر کلی خانه را بهتر می کنند.

طراحی خانه هایی با این ویژگی، می تواند یک تجربه به یاد ماندنی باشد. در طراحی این فضاها ایده های زیادی را می توان به کار گرفت. از سویی دیگر، طراحی نامناسب فضاهایی که دیوار های بلندی دارند می تواند باعث ایجاد حالتی کسالت بار و بدون جذابیت شود.

برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی، ایده هایی که برای طراحی فضاهایی این چنین ارائه شده است را بررسی کنید. سپس از میان آن ها، هر کدام را که مطابق سلیقه و مناسب فضای خانه شما می باشد را به اجرا دربیاورید.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی ایده هایی در این زمینه می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

ایده های طراحی خانه هایی با سقف بلند

 رنگ آمیزی

رنگ آمیزی دیوار در همه جا مورد استقبال قرار می گیرد و ایده های مربوط به رنگ دیوارها نیز همیشه باعث ایجاد تغییر در فضا می شود. اما در ارتباط با خانه هایی با سقف های بلند این امر بسیار ضروری می باشد.

رنگ آمیزی زیبا و بی نقص، به اتاق های نشیمنی که دیوارهای بلندی دارند، ظاهری زیبا، سرزنده و چشم نواز می بخشد. با انجام یک رنگ آمیزی بی نقص، دیوارهای خانه شما شبیه به یک گالری هنری می شود.

 رنگ آمیزی

رنگ آمیزی یکی از دیوارها

آیا تا به حال به رنگ آمیزی تنها یک دیوار به جای همه دیوارها فکر کرده اید؟ استفاده از یک رنگ ناب برای تزئین دیوارهای بزرگ، فراتر از یک طراحی خنثی و معمولی است و این باعث می شود که آن دیوار به نقطه اصلی اتاق تبدیل شود.

درست است که استفاده از رنگ های روشن و چشم نواز باعث بهتر دیده‌شدن ارتفاع دیوارها می شود. اما به طور هم زمان تاثیر منفی بلندی دیوار را در مقایسه با دیگر دیوارها کاهش می دهد. زیبایی، تازگی و ماهیت ایده های تزئین دیوار تنها بخش کوچکی از مزایای این روش می باشد.

رنگ آمیزی یکی از دیوارها

استفاده از مبلمان های رسم

نحوه چیدمان مبلمان رسمی باید به گونه ای باشد که درست در زیر بلندترین قسمت سقف قرار گیرد. این روش یکی از موفق ترین تاکتیک ها برای برطرف‌کردن خالی‌بودن فضای ناشی از بلند بودن سقف و دیوارها، می باشد. مبلمان های بزرگ و رسمی ظاهری کلاسیک دارند و برای اتاق های نشیمنی که سقف بلند دارند، مناسب می باشند.

استفاده از مبلمان های رسمی

استفاده از لوسترهای لوکس و مجلل

یکی از پیشنهادهایی که در هنگام تزئین اتاق هایی با سقف بلند با آن مواجه می شوید، اضافه‌کردن لوسترهای لوکس، مجلل و بزرگ می باشد. در فضاهایی این چنین استفاده از هرگونه تجهیزات روشنایی که مدنظر دارید، امکان پذیر می باشد.

با این که استفاده از این گونه لوسترها بسیار چشمگیر است و باعث حیرت ناظران می شود، اما باید توجه داشت که خرید آن ها بسیار پرهزینه می باشد.

اگر به دنبال کاهش هزینه های خرید تجهیزات تزئینی هستید، به شما پیشنهاد می دهیم که به دنبال جایگزینی برای خرید این گونه لوسترها باشید و به جای آن ها از چراغ هایی که قابلیت جابه جایی دارند و می توانید با تغییر دکوراسیون و جای مبلمان، آن ها را نیز جا به جا کنید، استفاده نمایید.

روشنایی خانه هایی با سقف های بلند، راه کاری مناسب در جهت حل مسائل جانبی ناشی از وجود سقف های بلند  می باشد.

استفاده از لوسترهای لوکس و مجلل

استفاده از قفسه های بلند

آیا تا به حال به ذهنتان خطور کرده است که اتاق هایی با دیوارهای بلند می توانند فضایی مناسب در جهت نگهداری وسایل برای شما فراهم کنند؟ به جای اشغال فضای وسیعی برای قرار دادن کتابخانه، می توانید از شلف های چوبی استفاده نمایید.

استفاده از قفسه های بلند

شلف ها حالت کاربردی و دکوری دارند و برای نمایش هرگونه وسیله تزئینی مناسب می باشند. استفاده از این قفسه ها به عنوان ایده ای دکوری برای دیوارهای بلند پیشنهاد می شود.

بخوانید!  تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

پنجره های بزرگ

روش مناسب دیگر برای پوشش بلندی دیوارها، اطمینان از وجود پنجره های بلند می باشد. وجود پنجره های بزرگ به عنوان یک مزیت برشمرده می شوند و به طور کامل تزئینات دیوارهای بلند را تغییر می دهند.

چنین نمایی بدون شک باعث جلب توجه و ایجاد حس مثبت در بیننده می شود. چرا که در این صورت نور طبیعی زیادی وارد اتاق خواهد شد. رنگ پرده های اتاق هایی که دیوار بلندی دارند نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

پنجره های بزرگ

استفاده از تیغه های چوبی برای طراحی خانه هایی با سقف بلند

تیغه های چوبی حالتی با ثبات و زیبا ایجاد می کنند. به همین خاطر از اِلمان های مورد علاقه طراحان که سبک روستیک و خانه ای تلفیق با طبیعت را طراحی می کنند، می باشند.

با استفاده از این تیغه های چوبی و دیگر عناصری نظیر استفاده از فرش های دستبافت، مبلمان های کلاسیک و… می توانید آپارتمان خود را به عمارتی شبیه به سبک قدیمی و با شکوه تبدیل کنید.

استفاده از تیغه های چوبی برای طراحی سقف

پرده های تزئینی

مشخصا، پنجره های بزرگ به پرده های بزرگ نیز احتیاج دارند. بعضی مواقع این پرده ها باید به قدری بزرگ باشند که کل دیوار را بپوشانند.

برای پنجره های بلند می توان از پرده هایی به رنگ روشن، در جهت ایجاد حالتی کلاسیک استفاده کرد. یا با انتخاب مدل پرده سنگین که رنگ های چشمگیری دارند می توان نمایی دراماتیک و پر انرژی خلق کرد. الگوهای ساده نیز برای ایجاد فضایی دنج و راحت، مورد استقبال قرار می گیرند.

پرده های تزئینی

استفاده از قفسه های بیشتر

استفاده از شلف ها را به آن دسته از قفسه هایی که به طور موازی با سقف قرار گرفتند، محدود نکنید. این نکته برای افرادی که به مطالعه کتاب علاقه زیادی دارند و قفسه های آن ها هیچ گاه خالی از کتاب نیست، کارامد می باشد. قرار دادن کتاب ها دراین شلف ها می تواند یک ایده هنری خوب برای اتاق های نشیمن باشد.

استفاده از قفسه های بیشتر

سقف هایی که در آن ها از نقش و بافت استفاده می شود

اگر مهارت و بودجه شما اجازه می دهد، به حکاکی و ایجاد بافت و نقش های منحصر به فرد روی سقف بپردازید. بافت های موجود در پارچه ها و مبلمان های چوبی نیز می توانند ظاهری زیبا داشته باشند.

نقش و بافت

این ایده در طراحی اتاق های نشیمن که سقف بلندی دارند، موفقیت آمیز است و باعث شکسته‌شدن حالت یکنواخت و رنگ خنثی فضای اتاق می شود.

قدرت تاثیرگذاری فرش ها و کوسن ها

یکی از مشکلاتی که دیوارهای بلند ایجاد می کنند، اکو صدا می باشد. حالت آکوستیک می تواند به راحتی با استفاده از چند فرش و کوسن از بین برود.

در این جا  صحبت از وسایل تزئینی به میان می آید که هیچ گاه از مد نمی روند. در این جا مشکل بلندی سقف اتاق نشیمن به فرصتی در جهت ایجاد خلاقیت تبدیل می شود.

قدرت تاثیرگذاری فرش ها و کوسن ها

سبک گرایی در خانه هایی با سقف بلند

اگر خانه ای با دیوارهای بلند در اختیار دارید، به خودی خود نصف راه را برای به دست آوردن آخرین ایده های طراحی داخلی اتاق های نشیمن رفته اید.

برای مثال خانه های سبک صنعتی در آمریکا و در طول دهه 90 ظهور پیدا کرد و تا به امروز محبوبیت خود را حفظ نمود. طراحان خانه های سبک صنعتی علاقه زیادی به سقف های بلند دارند.

در حقیقت بلندی دیوارها، زمینه ای برای توجه به اهمیت ظرفیت و ظرافت فضا را دربرداشته و دقیقا به همین خاطر انتظار می رود که استفاده از لوازم تزئینی را محدود کنیم.

در این سبک طراحی تقریبا از هیچ گونه وسیله تزئینی به جز تعدادی آجر، تعدادی پوستر و مبلمانی چوبی استفاده نشده است. این راهکارها در طراحی سقف های بلند نیز کاربرد دارند.

سبک گرایی

پانل های طرح دار و دارای بافت

پانل ها می توانند به عنوان نوعی عایق صوتی که دارای طرح و نقش است، عمل کنند و به عنوان ایده دکوری جذاب برای خانه هایی با سقف بلند به کار روند. این پانل ها در آپارتمان های دوبلکس بسیار کارامد می باشند، چرا که علاوه بر زیبایی، مقرون به صرفه نیز می باشند.

پانل های طرح دار و دارای بافت

قانون یک سوم در خانه های سقف بلند

بر اساس قانون یک سوم که با عنوان قانون نقاط طلایی نیز شناخته می شود، هر دیوار باید به سه قسمت مساوی عمودی و افقی تقسیم شود. در مرحله دوم برای استفاده از هر قسمت باید هدفی تعریف شود. برای مثال، قسمت های پایین تر می توانند به عنوان قرارگرفتن پایه مبلمان مورد استفاده قرار گیرند.

بخوانید!  فرش مناسب راه پله

در حالی که از تابلوهای نقاشی می توان برای پرکردن قسمت میانی و به عنوان عنصری در جهت متعادل سازی ارتباط بین سقف و دیوار استفاده کرد. بر اساس اندازه تابلو نقاشی، بالاترین قسمت می تواند خالی باقی بماند. از این قانون برای تزئین دیوارهای بلند استفاده می شود.

قانون یک سوم

تبعیت نکردن از این قانون باعث ایجاد ناهماهنگی می شود و حتی ممکن است باعث سردی و خالی به نظرآمدن اتاق نیز شود. برای یافتن بهترین ایده تزئین دیوارها، از یک متخصص در زمینه طراحی داخلی کمک بگیرید.

پنجره های فرانسوی

پنجره های فرانسوی به آن دسته از پنجره هایی می گویند که ارتفاع آن ها از کف تا سقف می باشد و باعث تلفیق فضای داخلی خانه با عنصر طبیعت و افزودن روشنایی دراماتیک به اتاق می شوند.

شاید این راهکار کمی سخت به نظر آید اما این ایده در زمانی که یک باغ شخصی دارید و به وسیله این پنجره ها اتصالی بین اتاق خصوصی خود و آن ایجاد کنید، بسیار کارامد می باشد.

خانه هایی با سقف های بلند که از این راهکار در طراحی آن ها استفاده شده است نه تنها بزرگ تر به نظر می رسند، بلکه می توانند به عنوان فضایی باز برای ارتباط با محیط نیز تلقی شوند.

پنجره های فرانسوی

کارهایی که در طراحی خانه هایی با سقف بلند نباید انجام داد

به طور معمول وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان می آید، پیشنهاد می شود از کلی گرایی اجتناب شود. به همین خاطر نمی توان لیستی از ایده های طراحی داخلی مربوط به اتاق های نشیمن با دیوارهای بلند که باید از انجام آن ها پرهیز شود، تهیه کرد.

پیشنهادی که می توانیم ارائه دهیم این است که فکر استفاده از وسایل تزئینی کوچک، مبلمان کم یا مجسمه ها و کارهای هنری کوچک را از سر بیرون کنید.

طراحی سقف های بلند

مشکلات خانه هایی با سقف های بلند

تقریبا همه ما به اتاق هایی با دیوارهای بلند علاقه داریم. خانه های این چنینی علاوه بر مزایایی که دارند، از معایبی نیز برخوردار هستند و همین که به زندگی در آن ها عادت کنید ممکن است از آن متنفر شوید.

فضاهایی که از سقف بلند برخوردار هستند به سختی گرم می شوند و هزینه های زیادی در بر دارند. مشکل دیگر این است که باید از لوسترهای بزرگ برای روشنایی تمام فضا استفاده نمایید و این بدان معناست که باید متحمل پرداخت هزینه سنگین قبض برق شوید.

طراحی داخلی چنین خانه هایی همیشه باید از تازگی برخوردار باشد و در آن از استفاده از وسایل غیر ضروری اجتناب شود، چرا که این کار باعث ایجاد هرج و مرج در فضای اتاق می شود و تاثیر دراماتیک حاصل از دیوارهای بلند را کاهش می دهد.

عکس ایده های طراحی دکوراسیون خانه هایی با سقف بلند

کلام پایانی

ما در این نوشته به بیان ایده هایی در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی خانه هایی با سقف های بلند پرداختیم. همانطور که گفتیم راز یک طراحی خوب، استفاده از هر چیز جزئی به عنوان عنصری تزئینی و کاربردی می باشد.

تزئین یک اتاق با سقف های بلند می تواند یک تجربه مبهم باشد و ناتوانی در تزئین اتاق به شیوه مناسب می تواند محیطی خسته کننده را ایجاد نماید.

نکات تاثیر گذار در طراحی یک اتاق با سقف بلند عبارتند از استفاده از تابلوهای نقاشی، استفاده از مبلمان های مجلل، استفاده از لوستر، قفسه های بلند، نورپردازی در سقف، پنجره های بزرگ و پرده ها.

امیدواریم این مطلب نکات موردنیاز شما کاربران گرامی را در خصوص این موضوع فراهم کرده باشد. در انتهای این مطلب از ساختمانچی آلبومی زیبا از دیگر ایده های مورد استفاده در خانه هایی با سقف های بلند را حاضر کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آن ها لذت ببرید.

عکس ایده های طراحی دکوراسیون خانه هایی با سقف بلند
تزیین سقف بلند
لوستر برای سقف بلند
سبک سنتی
سقف بلند و طراحی آن
استفاده از سنگ
سقف بلند در خانه های دوبلکس
استفاده از در و پنجره های بزرگ
استفاده از رنگ سفید