آموزش رویت

ساختمانچی

فنگ شویی ریشه در یکسری قوانین کهن و باستانی چین دارد. فنگ شویی هنر ایجاد هارمونی و تعادل بین انسان و طبیعت است.

در معنای لغوی فنگ به معنای باد و شویی به معنای آب است و در کل به این معناست که با به کارگیری عناصر مادی می توان از جریان انرژی و حرکت باد و آب در ایجاد آرامش و زندگی خوب بهره برد.

فنگ شویی به شما کمک می کند تا در چهار دیواری اطراف خود با استفاده از یکسری ابزار مختصر انرژی را تقویت کنید و به انرژی مطلوب در پیرامون خود دست یابید. یکی از راه های استفاده از فنگ شویی رهایی از انباشتگی است.

اکثر مردم فکر می کنند که اگر اشیاء و لوازم را ذخیره و نگهداری کنند به میزان دارایی آن ها افزوده می شود. اما در صورتی که این انباشتگی و ازدحام بر وجود انسان اثر می گذارد و احساس خستگی و درگیری ذهنی ایجاد می کند.

انباشتگی باعث ایجاد گرفتگی در جسم می شود و انسان را در گذشته حبس می کند. فنگ شویی روشی مناسب برای رهایی از اثرات منفی ناشی از دریافت انرژی های منفی است.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در خصوص قوانین فنگ شویی در بخش های مختلف خانه می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

طراحی اتاق نشیمن و پذیرایی براساس قوانین فنگ شویی

طراحی داخلی منزل و چیدمان وسایل اگر براساس اصول فنگ شویی باشد باعث ایجاد آرامش در ساکنین می شود و انرژی های مثبت را در فضا ساتع می کند که این امر حسی آرام در محیط خانه ایجاد می کند و دغدغه ها و خستگی های روزانه را دفع می نماید.

در قوانین فنگ شویی در نظرگرفتن چند نکته امری کاملا ضروری ست و باید مورد توجه قرار گیرد. این موارد را به طور خلاصه در زیر شرح دادیم که به کارگیری آن ها گامی موثر در ایجاد آرامش و خلاء ذهنی محسوب می شود:

طراحی اتاق نشیمن و پذیرایی براساس قوانین فنگ شویی

رنگ

فنگ شویی بر این اصل استوار است که رنگ می تواند تاثیر عمیقی روی عملکرد مغزی و احساس افراد بگذارد. مثلا رنگ های تیره حس آرامش را در فرد ایجاد می کنند و رنگ های روشن انرژی را در فرد فعال می کند و او را برای انجام فعالیت شاد و پر انرژی می نماید.

رنگ های نارنجی و قهوه ای در بحث فنگ شویی نمادی از سلامتی و دانش هستند و رنگ سفید به استحکام پیوند خانوادگی اشاره دارد.

چیدمان مبلمان براساس فنگ شویی

برخی قوانین فنگ شویی چیدمان مبلمان به شرح زیر می باشد:

قراردادن کاناپه در مقابل دیوار

کاناپه یکی از قسمت های اصلی مبلمان و بزرگ ترین آن ها می باشد. بد نیست بدانید که چیدمان مبلمان در وسط اتاق نشیمن مغایر با قوانین فنگ شویی می باشد.

در مقابل در صورتی که تمایل به پیروی از قوانین فنگ شویی در چیدمان مبلمان دارید، باید کاناپه را در مقایل یک دیوار قرار دهید و سایر صندلی ها و مبلمان تک نفره را براساس آن بچینید؛ بنابراین به طور کلی می توان گفت کاناپه به عنوان بزرگ ترین قسمت مبلمان باید در مقابل دیوار قرار گیرد.

چیدمان مبلمان

عدم چسباندن مبلمان به دیوار

به یاد بسپارید که در هنگام چیدمان مبلمان، نباید آن را به دیوار بچسبانید. این بدان معنا نیست که مبلمان باید فاصله زیادی با دیوار داشته باشد، بلکه تنها ایجاد یک فاصله کوچک نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

عدم قراردادن مبلمان در مقابل پنجره

براساس قانون فنگ شویی نقش پنجره ها مشابه با نقش درب خانه می باشد و به نوعی محلی برای رفت و بازگشت انرژی محسوب می شود.

قرار دادن مبلمان در مقابل پنجره باعث می شود جریان انرژی به خوبی صورت نگیرد و به همین خاطر باید از قرار دادن مبلمان در مقابل پنجره خودداری نمایید.

قراردادن مبلمان مشرف به درب اصلی

براساس قانون فنگ شویی چیدمان مبلمان باید به گونه ای باشد که افرادی که بر روی آن نشسته اند به خوبی افرادی که وارد اتاق می شوند را ببینند.

انجام این کار باعث می شود که فرد از ورود افراد آگاهی داشته و احساس آرامش داشته باشد. اگر امکان انجام این کار وجود ندارد، بهتر است نسبت به نصب یک آینه برای دیدن افرادی که وارد اتاق می شوند، اقدام نمایید.

فنگ شویی کوسن برای تزئین مبلمان

انتخاب مبلمانی که استفاده از آن راحت باشد، نکته مهمی است که باید در هنگام خرید انواع مبلمان به آن توجه داشته باشید. هم چنین تزئین مبلمان نیز می تواند ایده خوبی باشد.

به این منظور استفاده از کوسن ها را فراموش نکنید. براساس قوانین فنگ شویی استفاده از کوسن ها می تواند در ایجاد حس آرامش به شما کمک کند.

استفاده از کوسن برای تزئین مبلمان

اجتناب از استفاده مبلمان L شکل

استفاده از مبلمان L شکل امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، چرا که از این مبلمان می توان به راحتی در فضاهای مختلف استفاده کرد. اما استفاده از این مدل مبلمان در قوانین فنگ شویی چندان توصیه نمی شود.

با این حال اگر تمایل به استفاده از این مدل مبلمان در دیزاین اتاق نشیمن دارید، بهتر است از یک گل طبیعی در قسمت زاویه دیوار و در پشت مبلمان استفاده نمایید. این کار می تواند در به جریان انداختن انرژی به شما کمک کند.

عدم قراردادن دو کاناپه در مقابل یکدیگر

براساس قوانین فنگ شویی قراردادن دو کاناپه در مقابل یکدیگر به نوعی باعث ایجاد فضایی ناخوشایند می شود و استفاده از آن برای افراد، چندان راحت نیست. افراد تمایل دارند در هنگام گفتگو با یکدیگر در مرکز نباشند و به نوعی درست در مقابل یکدیگر قرار نگیرند.

اگر دو کاناپه در اختیار دارید، بهتر است در هنگام چیدمان مبلمان، کاناپه ها را به گونه ای قرار دهید که دسته ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

فنگ شویی مبلمان با توجه به اندازه اتاق

تناسب میان اندازه مبلمان و اتاق نشیمن نکته مهمی است که در قوانین فنگ شویی به آن اشاره شده است. استفاده از مبلمانی بزرگ در اتاقی کوچک و یا بالعکس نمای زیبایی در اتاق نشیمن ایجاد نمی کند.

استفاده از مبلمان کوچک در طراحی اتاق نشیمنی بزرگ باعث می شود فضای اتاق خالی به نظر برسد. همچنین استفاده از مبلمان بزرگ در اتاق کوچک نیز باعث می شود فضای اتاق شلوغ و پر هرج و مرج نمایش داده شود.

قرار دادن مبلمان در کنار نقطه کانونی اتاق نشیمن

همان طور که قبلا اشاره شد، کاناپه باید در مقابل دیوار قرار گیرد. اما به یاد داشته باشید در صورتی که از المانی دیگر به عنوان نقطه کانونی در طراحی اتاق نشیمن استفاده کردید، از تقابل نقطه کانونی و مبلمان پرهیز نمایید.

به این منظور بهتر است از دیواری که نزدیک به نقطه کانونی می باشد برای چیدمان و قراردادن مبلمان استفاده نمایید. در این صورت فضای اتاق یکدست نمایش داده می شود.

قرار دادن مبلمان در کنار نقطه کانونی اتاق نشیمن

فنگ شویی تابلوهای نقاشی و قاب های متنوع

استفاده از تابلوهای نقاشی در دکوراسیون داخلی انرژی محیط را افزایش می دهد و حس سلامتی، آرامش، دانش و شهرت را به ارمغان می آورد.

هر فرد دیدگاه متفاوتی نسبت به زیبایی دارد، بنابراین بر اساس حس درونی خود طرحی مناسب برای تابلو انتخاب کنید. در انتخاب قاب عکس یا تابلو باید به این نکته توجه کنید که قاب هایی از جنس فلز یا چوب انتخاب کنید.

آینه

براساس قوانین فنگ شویی آینه یکی از عناصر مهم در فضای داخلی خانه است که نقش مهمی در انعکاس انرژی های مثبت در فضا ایفا می کند. آینه های مسطح، محدب و هشت ضلعی در فنگ شویی کاربرد فراوانی دارند.

درحالی که آینه های محدب انرژی منفی را دفع و انرژی مثبت را به گوشه و کنار خانه منعکس می کنند. آینه های هشت ضلعی نیز انرژی مثبت را تقویت می کنند. حضور آینه در دکوراسیون داخلی که چیدمان آن براساس قوانین فنگ شویی است امری حتمی و ضروری می باشد.

فنگ شویی گل و گیاه طبیعی

استفاده از گل و گیاه طبیعی در نشیمن و پذیرایی باعث جریان انرژی مثبت در فضا می شود. قراردادن گیاهانی مانند پیچک در فضاهای کم نور باعث تقویت انرژی مثبت در فضا می شود، اما گیاهانی با برگ های سوزنی شکل انرژی منفی را به محیط می فرستند.

طراحی آشپزخانه براساس قوانین فنگ شویی

آشپزخانه بخشی از خانه است که افراد بیشتر وقت خود را برای حاضر کردن غذا در آن سپری می کنند، بنابراین نحوه دکوراسیون آن باید به نحوی باشد که مکانی سرشار از انرژی مثبت ایجاد نماید.

فنگ شویی مانع از ایجاد افسردگی و خستگی در فضای آشپزخانه می شود و آن را به محیطی مناسب و سرشار از انرژی مثبت تبدیل می نماید. اصول و قوانین فنگ شویی در دکوراسیون آشپزخانه شامل موارد زیر می باشند:

طراحی آشپزخانه براساس قوانین فنگ شویی

نظم و ترتیب

از ایجاد هر نوع ریخت و پاش و شلوغی در فضای آشپزخانه بپرهیزید. ایجاد نظم و ترتیب در فضا از اصول اولیه فنگ شویی محسوب می شود.

بعد از انجام کار و فعالیت های مربوط به حاضرسازی غذا، زمانی را به مرتب نمودن و بازگرداندن آشپزخانه به فضای اولیه اختصاص دهید. ابزاری که استفاده نمودید را سر جای خود قرار دهید و به نظافت و مرتب کردن آشپزخانه بپردازید.

نحوه قرار گیری وسایل

قانون فنگ شویی بر این اصل استوار است که عنصر آب و آتش نباید در ارتباط مستقیم با هم قرار گیرند. طبق این اصل در دکوراسیون آشپزخانه، اجاق گاز را باید با فاصله از سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی قرار داد. قرار گرفتن دو عنصر آب و آتش در کنار همدیگر باعث بروز تنش می شود.

سیستم تهویه

وجود یک سیستم تهویه برای خارج نمودن بوی غذا در آشپزخانه امری ضروری است. با استفاده از دستگاه تهویه، هوای آشپزخانه مطبوع می شود و بوی سرخ کردنی و پخت و پز از فضا خارج می شود.

نور کافی

نور کافی و روشنایی ایده آل نکته ای بسیار مهم در دکوراسیون هر نقطه از خانه محسوب می شود. این نکته نیز برای آشپزخانه ضروری و حائز اهمیت است. وجود نور کافی مانع از ایجاد خستگی می شود و انرژی را در فضا به جریان می اندازد.

اگر آشپزخانه شما فاقد نور طبیعی است می توانید با استفاده از نور مصنوعی، نورپردازی را انجام دهید و فضای آشپزخانه خود را روشن کنید.

بخوانید!  استفاده از رنگ نارنجی و ترکیبات آن در طراحی دکوراسیون خانه

فنگ شویی رنگ

رنگ مهم ترین فاکتور در دکوراسیون آشپزخانه محسوب می شود. در انتخاب رنگ سعی کنید از ترکیب رنگ های مناسب استفاده نمائید و تعادل را برقرار کنید.

رنگ های تیره فضا را سنگین می کند و انرژی منفی را نگه می دارند. بهتر است از رنگ های روشن مانند سفید، آبی، سبز روشن و بژ برای دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه

براساس اصول فنگ شویی نباید از رنگ هایی که نشانه آتش هستند استفاده کرد؛ از جمله قرمز، ارغوانی و صورتی. این رنگ ها تعادل و هماهنگی را بر هم می زند و در فنگ شویی استفاده از آن ها ممنوع می باشد.

کابینت و قفسه

کابینت ها و قفسه های آشپزخانه باید دارای درب باشند و ظروف و وسایل مرتب در آن چیده شوند. آویزان کردن ظروف از دیوار نوعی بی نظمی در فضا ایجاد می کند و مخالف اصول فنگ شویی می باشد.

گل و گیاه

قرار دادن گل و گیاه در فضای آشپزخانه باعث تصفیه هوا می شود و به جریان انرژی مثبت کمک می کند. از گیاهان سبز رنگ با برگ های معمولی استفاده کنید، زیرا برگ های سوزنی و گیاهان تیغ دار با اصل فنگ شویی مغایرت دارند و مانع تبادل انرژی مثبت می شوند.

قرار دادن گل و گیاه در فضای آشپزخانه

طراحی حمام و سرویس بهداشتی براساس قوانین فنگ شویی

آب عنصری ست که همواره در حمام و دستشویی جریان دارد؛ بنابراین باید آن را وارد چرخه مناسب کرد. اگر از فنگ شویی در این مکان ها استفاده نگردد، انرژی منفی در فضا به جریان در می آید و آب ناشی از حمام و دستشویی به بیرون از منزل هدایت می شود و با خود انرژی را از خانه بیرون می برد.

با رعایت اصول و قوانین فنگ شویی در چیدمان دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی می توان انرژی مثبت را تقویت نمود. برخی عوامل مهم و موثر در فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی به شرح زیر می باشد:

مکان مناسب

براساس قوانین فنگ شویی سرویس بهداشتی نباید در مجاورت آشپزخانه، اتاق غذاخوری و درب ورودی تعبیه شود. فضای توالت باید در مجاورت یکی از دیوارهای خارجی ساختمان ساخته شود. به نحوی که خارج از محدوده دید باشد.

سرویس بهداشتی باید تنها یک بخش جزئی از آپارتمان را دربرگیرد و بیش از حد بزرگ نباشد، در این صورت می توان از پراکندگی انرژی های منفی در خانه جلوگیری نمود.

جدا کردن حمام و دستشویی از یکدیگر در بحث فنگ شویی بسیار حائز اهمیت است. در آپارتمان ها می توان با یک دیوار کوتاه این دو مکان را از یکدیگر تفکیک نمود.

اگر از فنگ شویی در این مکان ها استفاده نشود، انرژی منفی در محیط خانه به جریان در می آید و تاثیرات آن بر اهالی خانه وارد می شود.

رعایت نظم و نظافت

فنگ شویی بر پایه نظم، ترتیب و تمیزی استوار است؛ بنابراین این ویژگی ها باید در سرویس بهداشتی و حمام وجود داشته باشند. با طبقه بندی و نظم دادن به وسایل موجود در این مکان ها می توان به آرامش ذهنی دست یافت و ذهن را از هر نوع هرج و مرج و آشفتگی خالی نمود.

رعایت نظافت و تمیزکردن سرویس بهداشتی و حمام باعث کاهش انرژی های منفی می شود و انرژی مثبت را به جریان می اندازد.

فنگ شویی بر پایه نظم

فنگ شویی رنگ مناسب

انتخاب رنگ مناسب از دیگر عوامل فنگ شویی محسوب می شود. رنگ حمام و توالت باید در طیف رنگ های آرام بخش و ملایم انتخاب شود. اگر رنگ این مکان ها را از رنگ های طبیعت الهام  بگیرید، فضایی بسیار آرام ایجاد می کنید که انرژی های منفی کمتری در آن تولید می شود.

بنابراین از رنگ های گرم و ملایم برای رنگ دکوراسیون حمام و دستشویی استفاده کنید؛ زیرا این رنگ ها با نابودی سردی این فضاها به بزرگ تر جلوه دادن آن ها کمک شایانی می کنند.

سیستم تهویه

تهویه یکی از مهم ترین اصولی ست که حتما باید در فنگ شویی حمام و دستشویی رعایت شود. تعبیه نمودن سیستم تهویه در این مکان ها باعث مطبوع نمودن هوا و حفظ سلامتی شده و فضای حمام را به فضایی سرشار از انرژی مثبت تبدیل می کند.

نصب آینه

آینه عنصری دکوراتیو است که در بحث فنگ شویی باعث افزایش انرژی و تقویت آن می شود. استفاده از آینه به بزرگ تر نشان دادن فضا کمک می کند و میزان آرامش را در محیط دو برابر می نماید، بنابراین با قرار دادن آینه در حمام و توالت سطح انرژی های مثبت را بالا ببرید و دکوراسیون این مکان ها را زیباتر کنید.

پرهیز از اشکال نوک تیز

در فنگ شویی تاکید بر آن است که از اشکال نوک تیز و مخروطی استفاده نشود؛ زیرا این اشکال جریان انرژی را با مشکل مواجهه می کنند. در انتخاب کاشی ها، وان حمام، لوازم دکوراتیو و… دقت کنید که از اشکال نرم و منحنی استفاده نمائید.

فنگ شویی استفاده از گیاهان

گیاهان از جمله عناصری هستند که به دفع انرژی منفی کمک می کنند؛ بنابراین، با قرار دادن گل و گیاه در فضای حمام و توالت خانه خود، از میزان انرژی های منفی بکاهید و دکوراسیون این مکان ها را با گیاهان آراسته کنید.

به این منظور می توانید از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید، زیرا علاوه بر تصفیه هوا، عناصری دکوراتیو و زیبا به شمار می روند.

استفاده از گیاهان

طراحی دفتر کار براساس قوانین فنگ شویی

اتاق کار بخشی از زندگی روزمره ما محسوب می شود و مکانی است که ما بیشتر وقت خود را در آن سپری می کنیم. اگر در این مکان کار می کنید، راهکارهای فنگ شویی می توانند کمک شایانی به شما برای ایجاد هارمونی و به جریان درآمدن انرژی مثبت در فضا نمایند.

اتاق کاری که براساس اصول فنگ شویی طراحی می شود، مکانی مطلوب و خوشایند می باشد که خلاقیت شما را افزایش می دهد، بر روابط شما با همکارها تاثیر مثبت می گذارد و روند انجام کار را سریع تر و آسان تر پیش می برد.

شما نمی توانید مکان قرارگیری مبلمان و وسایل را به دلخواه تغییر دهید، بلکه با رعایت یکسری اصول ساده می توانید یک اتاق کار براساس فنگ شویی طراحی کنید، انرژی های منفی را از اطراف خود دفع کنید و اتاق خود را به مکانی لذت بخش و سرشار از خلاقیت تبدیل نمائید. برخی قوانین فنگ شویی در اتاق کار به شرح زیر می باشند:

دوری از انرژی های منفی

فنگ شویی بر این باور است که انرژی هر آنچه در اتاق شما رخ می دهد به دیوارها، وسایل و مبلمان نفوذ خواهد کرد. بنابراین ایده “از انرژی های منفی رها شوید” به معنای نابودی انرژی های ذخیره شده در اشیاء در اثر احساسات، اتفاقات، افکار و استرس های منفی ایجاد شده می باشد.

بعد از پاکسازی و حذف انرژی های منفی، انرژی مثبت به راحتی در فضا به جریان در می آید. این یک باور است که اشیاء کهنه انرژی های راکد را به خود جذب می کنند خصوصاً اگر تعداد زیادی از آن ها در اتاق قرار گرفته باشند.

در همین راستا، وقتی شما از وسایل قدیمی استفاده می کنید آن ها احساسات شما را از قبیل ناراحتی، خشم، استرس، نگرانی و… را در خود ذخیره می کنند.

دوری از انرژی های منفی

برخی از این اشیاء خاطرات بد را در خود پنهان می کنند، هر چند متعلق به شما نباشند؛ بنابراین اگر می خواهید از انرژی های منفی رها شوید این اشیاء را از محل کار خود خارج نمائید.

اولین و مهم ترین گام در اجرای فنگ شویی پاکسازی فضای مورد نظر از اشیاء و لوازمی است که منجر به شلوغی و هرج و مرج در فضا می شوند.

کاغذهای روی هم انباشته، لوازم التحریر اضافی و… جریان انرژی را راکد می کنند. آن ها نه تنها کیفیت کار شما را منعکس می کنند بلکه نمایانگر حالت ذهنی شما نیز می باشند.

هر آنچه را که استفاده نمی کنید از اتاق کار خود خارج کنید. پرونده ها و فایل ها را مرتب کنید و آن ها را در کمدها و کشوها قرار دهید.

مرتب کردن ورودی اتاق

براساس قوانین فنگ شویی، درب ها محل ورود انرژی هستند؛ بنابراین در اتاق کار انرژی از درب جلویی وارد می شود. با بازگذاشتن درب یک مسیر بدون مانع برای عبور انرژی ایجاد کنید.

ورودی اتاق کار باید تا حد امکان بزرگ و خلوت باشد تا انرژی آزادانه و بدون محصور شدن حرکت کند. اگر ورودی اتاق کوچک و درب نیز بسته باشد انرژی برای ورود به اتاق با مشکل مواجهه می شود. لذا در فنگ شویی باید توجه ویژه به درب ورودی اتاق معطوف شود.

مرتب کردن ورودی اتاق

قراردادن میز کار در جای مناسب

اگر چیدمان میز خود را طبق اصول فنگ شویی انجام دادید، مطمئن باشید که یک جریان انرژی هارمونیک و ایده آل در فضا ایجاد کردید که منجر به موفقیت کاری شما خواهد شد.

یکی از مهم ترین نکات در چیدمان اتاق کار حاضرکردن میز است. مجموعه ای از قوانین برای این که چگونه میز کار خود را بر اساس فنگ شویی قرار دهید و چگونه لوازم مورد نیاز را روی آن بچینید وجود دارد.

میز شما نباید به نحوی قرار گیرد که پشتش رو به پنجره یا درب باشد، زیرا به صورت ناخودآگاه حسی از ناامنی ایجاد می شود. بهترین مکان برای میز گوشه دیوار و رو به ورودی اتاق است.

اتاق کار چه کوچک باشد و چه بزرگ باید فضایی مرتب و منظم داشته باشد و اثری از بهم ریختگی و شلوغی در آن به چشم نخورد. بعد از اتمام کار، میز خود را مرتب کنید و روی آن را خلوت کنید. بهم ریختگی باعث کاهش دقت شما در کار می شود و شما را گیج می کند.

قرار دادن میز کار در جای مناسب

توجه به نماد اشیا دکوراتیو

وقتی عکس ها، پوسترها و تصاویر را برای اتاق کار خود انتخاب می کنید به نماد آن ها توجه کنید. به طور کلی تصاویر نباید شامل صحنه های مشوش و درهم برهم مانند جنگ، اسکلت، چهره های غمگین، غربت، دلتنگی و تصاویر حیوانات وحشی و گرسنه با دهان باز مانند شیر، پلنگ و کوسه و همچنین حیوانات مرده باشند.

طبیعت باید با تصاویر زیبا و مسحورکننده به تصویر کشیده شود. از تصاویری که نماد خشم دریا و طوفان هستند اجتناب شود. در انتخاب تصاویر هنری و مدرن نیز باید به این نکته که آن ها چه تاثیری بر احساس شما می گذارند توجه گردد.

بخوانید!  ویژگی های کابینت MDF با روکش چوب طبیعی

قطعاً تصاویر خانوادگی که خاطرات خوب برای شما تداعی می کنند می توانند حسی از خلاقیت و تولید را برای شما به ارمغان بیاورند.

برای تزئین اتاق می توانید از اشکال مختلف، لامپ های تزئینی، گل های معطر و صنایع دستی که از مسافرت با خود آوردید استفاده نمائید. البته قبل از قرار دادن آن ها در اتاق سمبل و مفهومی که به همراه دارند را در نظر بگیرید.

توجه به نماد اشیا دکوراتیو

ایجاد تعادل

یکی از ابتداعی ترین و اساسی ترین تئوری های فنگ شویی که بر پایه تعادل و تغییر واقع است مفهوم یین و یانگ در فضا می باشد. برای انتخاب بهترین مکان برای اتاق کار و مناسب ترین روش چیدمان وسایل در این مکان باید با مفاهیم یین (Yin) و یانگ (Yang) آشنا شوید.

در فرهنگ چین باستان یین و یانگ به عنوان دو نیروی مکمل هم در نظرگرفته می شوند، به نحوی که وقتی یکی بیشتر شود دیگری کمتر خواهد شد. یین نماد تاریکی، زمین و زنانگی است و یانگ سمبل نور، مردانگی و بهشت است.

یین و یانگ در تضاد و البته وابسته به یکدیگر هستند و همیشه باید بین آن ها تعادل برقرار شود. حرکت متضاد این دو نیرو در یک چرخه طبیعی قرار دارد و مدام در حال تغییر می باشد.

همانطور که فصل های سال در طی یک چرخه طبیعی تغییر می کنند، یین و یانگ نیز حول محور تاریکی و روشنایی، معلوم و مجهول، گرما و سرما، متحرک و ثابت، بالا و پایین و … جریان دارند.

وقتی یین ضعیف شود یانگ تقویت می شود و برعکس با قوی شدن یانگ، یین کاهش می یابد. تعادل بین این دو نیرو به هدف مکان مورد نظر بستگی دارد.

به طور کلی اتاق کاری که در آن کار می کنیم باید از انرژی یانگ بیشتری نسبت به یین برخوردار باشد، اما نیروی یانگ نباید غالب شود.

ایجاد تعادل

انتخاب صندلی استاندارد

صندلی که در اتاق کار استفاده می کنید باید حداکثر راحتی را برای شما فراهم نماید. صندلی های سفت و محکم به ستون فقرات آسیب می رسانند.

کمر انسان نیاز به یک تکیه گاه دارد و سلامت ستون فقرات برای تمام افراد الزامی است. بنابراین برای حفظ سلامتی خود یک بالشتک در پشت کمر خود قرار دهید.

انتخاب صندلی استاندارد

استفاده از رنگ ها براساس قوانین فنگ شویی

طبق فلسفه فنگ شویی رنگ هایی که در اتاق کار به کار می روند تاثیر مستقیمی بر حال و هوای افراد خواهند گذاشت. اگر از رنگ های مناسب استفاده کنید حسی از قدرت و انرژی به شما دست خواهد داد و برعکس استفاده نادرست از رنگ ها تاثیر منفی بر ذهن شما خواهند گذاشت.

رنگ قرمز اتاق را کوچک نشان می دهد در حالی که اشیاء قرمز بزرگ تر از آنچه که هستند به چشم می آیند. علاوه بر آن این رنگ تاثیر مثبت بر رفاه و آسایش می گذارد.

رنگ زرد باهوش و نور در ارتباط است و حضور آن در اتاق حسی از خوشبختی، منطق و تصمیم گیری را منتقل می کند. رنگ سبز رشد، باروری و هارمونی را تداعی می کند.

این رنگ به چشم استراحت می دهد و نماد آزادی و تعادل است. رنگ آبی با صلح، آرامش، صبر، معنویت و رمز و راز پیوند خورده است. صورتی رنگ شادی و حس رمانتیک بودن را به ارمغان می آورد.

رنگ سفید سمبل آغازی دوباره، پاکی و معصومیت است. این رنگ حسی از تازگی را در فضا می پراکند اما در عین حال رنگی خنثی و سرد نیز محسوب می شود.

استفاده از رنگ ها براساس قوانین فنگ شویی

نورپردازی ایده آل

مهم ترین فاکتوری که در طراحی اتاق کار باید رعایت شود حضور نور طبیعی در آن است. زیرا نور طبیعی روز انرژی مثبت در اتاق می پراکند. پنجره ها را با پرده های تیره پوشش ندهید و راهی برای ورود نور و تهویه هوا بگذارید.

این کار باعث می شود هوای اتاق شما همیشه تازه باشد و انرژی در آن جریان داشته باشد. به طور مرتب تهویه هوای اتاق را انجام دهید و گیاهان سبزی که زیبایی و طراوت را به همراه دارند در اتاق قرار دهید.

اگر اتاق کار شما مجهز به پنجره نیست برای نورپردازی از لامپ هایی استفاده کنید که نور سفید دارند و گرمای کمی تولید می کنند.

نورپردازی ایده آل

استفاده از گیاهان

طبق فلسفه فنگ شویی استفاده از گل های آپارتمانی می تواند انرژی مثبت را در اتاق کار شما به جریان بیندازد. گیاهانی که برگ آن ها به شکل گرد می باشد تاثیر بیشتری در انتقال انرژی در فضا دارند، زیرا انرژی زندگی در چرخه و حلقه به جریان می افتد.

در طراحی اتاق کار بر اساس قوانین فنگ شویی به هیچ عنوان نباید از گل و گیاه مصنوعی و پلاستیکی استفاده شود. این گل ها انرژی منفی به سمت شما و محیط ساتع می نمایند. گل های طبیعی را روی میز در وسط قرار دهید، این گونه انرژی مثبت راحت تر به جریان می افتد.

گلدان ها را روزانه آب دهید و برگ های خشک را از آن جدا کنید. تنها گل اسطوخودوس است که حتی اگر برگ های آن خشک شود می توان آن را در اتاق قرار داد. اسطوخودوس نماد صلح است، بوی خوبی دارد و انرژی مثبت در اتاق می پراکند.

استفاده از گیاهان

طراحی اتاق خواب براساس قوانین فنگ شویی

استفاده از قوانین فنگ شویی می تواند در ایجاد فضایی پرانرژی در اتاق خواب به شما کمک کند. استفاده از قوانین فنگ شویی باعث می شود انرژی به طرز صحیحی در فضای اتاق جریان پیدا کند.

عوامل زیادی در این امر نقش دارند که از جمله می توان به انتخاب رنگ و نوع چیدمان اتاق خواب اشاره کرد. برخی قوانین فنگ شویی اتاق خواب را در ادامه شرح می دهیم:

استفاده از تشک مناسب

انتخاب یک تشک مناسب که در هنگام استفاده راحت باشد، از نکات مهی است که باید به آن توجه کنید. یکی از قانون های فنگ شویی نیز در طراحی اتاق خواب استفاده از تشک مناسب می باشد.

استفاده از تشک هایی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته است را فراموش کنید و نمونه جدیدی از آن را انتخاب نمایید؛ چرا که بر اساس قانون فنگ شویی انرژی باقیمانده از شخص قبلی ممکن است باعث القای انرژی منفی در شما شود.

استفاده از تشک مناسب

ارتفاع مناسب تخت

ارتفاع تخت باید به گونه ای باشد که زیر تخت از زمین فاصله داشته و جریان هوا و انرژی امکان پذیر باشد. این یکی دیگر از قانون های فنگ شویی در طراحی اتاق خواب برشمرده می شود.

به همین خاطر در صورت اینکه تمایل به پیروی از قانون های فنگ شویی دارید، باید از استفاده تخت هایی که در زیر آن ها محلی برای قرار دادن وسایل وجود دارد، خودداری نمایید.

ارتفاع مناسب تخت

تمیز و مرتب نگهداشتن اتاق خواب

داشتن فضایی مرتب و تمیز باعث در گردش بودن انرژی در اتاق خواب شده و انرژی مثبت موجود در اتاق را افزایش می دهد. اجتناب از استفاده وسایل غیرضروری از قانون های فنگ شویی در طراحی اتاق خواب می باشد.

تمیز و مرتب نگه داشتن اتاق خواب

استفاده از نور طبیعی

خورشید، بزرگ ترین منبع انرژی بر روی کره زمین می باشد؛ بنابراین استفاده از این منبع انرژی یکی از راهکارهای اساسی در ایجاد هارمونی در خانه می باشد.

هرچه امکان استفاده از نور خورشید در خانه بیش تر باشد، تعادل و گردش انرژی در خانه نیز بیش تر خواهد بود. استفاده از نور طبیعی خورشید در اتاق خواب نیز از قانون های فنگ شویی در طراحی اتاق خواب می باشد.

استفاده از نور طبیعی

فنگ شویی انتخاب هوشمندانه رنگ

براساس قانون فنگ شویی برای اتاق خواب باید از رنگ های گرم استفاده شود. استفاده از این رنگ ها نه تنها به داشتن خوابی آرام کمک می کند بلکه باعث جریان انرژی مثبت در اتاق نیز می شود.

انتخاب هوشمندانه رنگ

استفاده صحیح از وسایل تزئینی

براساس قانون فنگ شویی چگونگی تزئین اتاق خواب امری است که باید با توجه به سلایق شخصی شما صورت گیرد. برای ایجاد هارمونی در خانه نمونه ای از وسایل تزئینی که حس خوبی در شما ایجاد می کند، انتخاب نمایید.

استفاده صحیح از وسایل تزئینی

تهویه هوای مناسب

وجود تهویه هوای مطبوع در اتاق خواب نیز از جمله عواملی است که باید برای ایجاد هارمونی در اتاق خواب به آن توجه کرد. تهویه هوای مناسب یکی از کلیدی ترین نکات در قوانین فنگ شویی می باشد.

در صورتی که ابعاد اتاق خواب شما کوچک است از گیاه در آن استفاده نکنید. اگر اتاق خواب بزرگی در دست دارید می توانید از گیاه در آن استفاده نمایید. تنها به یاد داشته باشید که آن را دور از تخت خواب قرار دهید.

تهویه هوای مناسب

فنگ شویی استفاده از تابلو نقاشی در اتاق خواب

استفاده از تصاویر باعث ایجاد انرژی در اتاق خواب می شود. به همین خاطر در انتخاب تصویر مناسب باید نهایت دقت خود را به کار گیرید. تصویر انتخابی شما باید به گونه ای نشانگر سبک زندگی شما باشد.

استفاده از تابلو نقاشی در اتاق خواب

نورپردازی مناسب

نورپردازی یکی از مواد اساسی در طراحی اتاق خواب با استفاده از قوانین فنگ شویی می باشد. استفاده از نورپردازی مناسب باعث ایجاد انرژی در اتاق خواب می شود.

بر اساس قانون فنگ شویی استفاده از روش نورپردازی مناسب باعث ایجاد هارمونی در اتاق خواب می شود. استفاده از دیمر برای روشنایی اتاق خواب ایده ای بسیار مناسب می باشد.

نورپردازی مناسب

 جلوگیری از حواس پرتی

هرگونه وسیله مانند میز کار، تلویزیون و هر آن چیزی که باعث ایجاد استرس در شما می شود را در بیرون از اتاق خواب قرار دهید. با این کار به در گردش بودن انرژی در اتاق خواب کمک خواهید کرد.

اتاق خواب، اتاقی خصوصی

بر اساس قانون فنگ شویی اتاق خواب باید به گونه ای باشد که شما را از تمام استرس ها به دور نگه داشته و باید عاری از هرگونه انرژی منفی باشد. برقراری هارمونی در اتاق خواب در جهت تحقق این امر به شما کمک خواهد کرد.

اتاق خواب، اتاقی خصوصی

نکات پایانی

ایده های فنگ شویی در طراحی دکوراسیون داخلی، باعث ایجاد نتایج مختلف در افراد مختلف می شود. آن چه که در همه مشترک است احساس آرامش بیشتر با رعایت این اصول می باشد.

امیدواریم این مقاله مطالب مفیدی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده باشد. در صورت تمایل نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.